PDA

View Full Version : Oude trafo niet geschikt voor 230 volt?



Little Jay
20 november 2008, 15:57
Vraagje, want hier heb ik echt geen kaas van gegeten:

Ik ben in het bezit gekomen van een hele leuke Guyatone Twin Reverb-clone. Nu lees ik op deze site: http://www.frihu.com/content/verstaerker-reparatur/guyatone/ dat je de trafo (OT) zou moeten vervangen omdat het lichtnet tegenwoordig 230V (of zelfs 240?) levert en dan de spanningen in de versterker niet meer zouden kloppen.

Is dat echt zo? Ik hoor bezitters van vintage amps daar nooit over (tenzij ze een oude Amerikaan met 110V trafo hebben....).

Voor zover ik weet is de trafo in de mijne de originele, ergens van tussen 1968 - 1975 waarschijnlijk. Kan het kwaad? Ik merk eigenlijk niets, de amp werkt prima. Vind wel dat de buizen (4x 6L6) behoorlijk aan de warme kant zijn en heb de bias daarom wat kouder afgesteld (mbv van ingebouwde pot- en VU-meter). Ook vind ik dat de amp wat weinig volume levert voor een 4x 6L6 amp. Kan dat aan mismatch van de trafo liggen?

greetz,
Jasper

matto
20 november 2008, 16:02
De OT ( outputtrafo) heeft niets met de netspanning te maken dus die is wel geschikt voor 230 Volt .
Als er tot op heden niets kapot is gegaan als je hem hebt gebruikt met 230 Volt voedingsspanning dan kun je er gerust van uitgaan dat de PT (voedingstrafo) geschikt is voor 230 Volt.
Het gebrek aan volume zou kunnen liggen aan versleten buizen en uitgedroogde elco's

Realeigo
20 november 2008, 16:03
Ipv nieuwe trafo: variac kopen en die op 220v zetten!

Little Jay
20 november 2008, 16:06
De OT ( outputtrafo) heeft niets met de netspanning te maken dus die is wel geschikt voor 230 Volt .
Als er tot op heden niets kapot is gegaan als je hem hebt gebruikt met 230 Volt voedingsspanning dan kun je er gerust van uitgaan dat de PT (voedingstrafo) geschikt is voor 230 Volt.
Het gebrek aan volume zou kunnen liggen aan versleten buizen en uitgedroogde elco's

Eh... wellicht had ik dan Voedingstrafo moeten schrijven? Op de Duitse site hebben ze het over de "Netztrafo".... dat zal wel de trafo zijn die aan het lichtnet hangt.... sorry!

guitaraddict
20 november 2008, 18:00
Ik heb er ook zo een en heb hem een stuk harder gekregen !


Pm me maar even.


Alf

Nobler
29 december 2008, 13:18
Ik realiseerde dat ik hierover bij mijn Vox AC30 uit '64 nooit nagedacht had. In het weekend eens gekeken, maar een AC30 heeft een voltageschakelaar, niet alleen kan hij op 110volt, maar ook op 205, 225 en 245 volt, althans, die 225 weet ik zeker, die 205 en 245 meen ik me te herinneren, het kan ook 210 en 240 zij. (ben nu op mijn werk).
Bij de verhoging van de lichtnetspanning van 220 naar 230 dacht ik die dus niet om te hoeven zetten (225 zat er toch al zo mooi tussenin), of is dit te simplistisch geredeneerd, en zou er een goede reden zijn om hem met de huidige netspanning op 240 of 245 te zetten?

Mr.Jay
29 december 2008, 13:30
Ik realiseerde dat ik hierover bij mijn Vox AC30 uit '64 nooit nagedacht had. In het weekend eens gekeken, maar een AC30 heeft een voltageschakelaar, niet alleen kan hij op 110volt, maar ook op 205, 225 en 245 volt, althans, die 225 weet ik zeker, die 205 en 245 meen ik me te herinneren, het kan ook 210 en 240 zij. (ben nu op mijn werk).
Bij de verhoging van de lichtnetspanning van 220 naar 230 dacht ik die dus niet om te hoeven zetten (225 zat er toch al zo mooi tussenin), of is dit te simplistisch geredeneerd, en zou er een goede reden zijn om hem met de huidige netspanning op 240 of 245 te zetten?

Wat CORRECT zou zijn, weet je alleen door de spanningen te meten in de versterker.

nico verduin
29 december 2008, 14:53
Er vanuitgaande dat de trafo zo is aangesloten als aangegeven kan je hem rustig op 225V zetten. Meeste netspanning horen rond de 227V te zitten op dit moment met hier en daar nogal wat variatie naar beneden. Die paarV verschil gaat het niet bepalen. De netspanning is sowieso net echt constant.

guitaraddict
29 december 2008, 18:59
De netspanning is sowieso net echt constant.
__________________


Ja soms lijkt het net of die echt constant is !! :D:D:

Alf

guitaraddict
29 december 2008, 19:03
Nu zonder gein , je moet eens de gloeispanning meten bij oude versterkers die op 220 volt werkten. Nu bij ongeveer 230 volt is ook deze spanning te hoog , zo tegen de 6,7 tot 6,8 volt en bij mijn Guyatone kwam de voedingsspanning op 510 volt uit .

Dus gebruik ik nu een variac voor de versterker die op 220 volt afgeregeld staat en alles is prima zo.

Alf

nico verduin
29 december 2008, 19:18
Daar ging het niet om. Het ging erom als ie zijn amp op stand 225 zette. En dat is prima. 6.8V is kantje boord. En Guyatones blijven altijd onbetrouwbare bakken:seriousf::seriousf:

guitaraddict
29 december 2008, 20:32
En Guyatones blijven altijd onbetrouwbare bakken


Als je ze laat zoals ze waren wel !!

Ik heb nog nooit zoveel lekke condensatoren in een versterker gezien !

Er zit niet veel origineels meer in .

En inderdaad z'n imago is ronduit waardeloos maar het is ook leuk om de verbaasde blikken te zien als ze horen wat voor geluid er nu uit komt.

nico verduin
29 december 2008, 20:54
only a guyatone by name:seriousf::seriousf:

Little Jay
30 december 2008, 00:38
Gyatone onbetrouwbaar? Die van mij heeft me nog niet in de steek gelaten! Maar inderdaad alle pots en caps zijn door de vorige eigenaar vervangen, dus niet echt origineel meer.

Welke waarde zou de gloeispanning moeten hebben? (6L6 buizen)

En hoe meet ik dat (zonder dat ik een oplawaaier krijg? :-)?

Negative K3 fan
30 december 2008, 04:44
6,3V

en je meet dat zonder oplawaai te krijgen met een dosis kennis.

fredv
30 december 2008, 21:27
1 hand op je rug houden voorkomt al een hoop ellende

nico verduin
30 december 2008, 21:50
Gyatone onbetrouwbaar? Die van mij heeft me nog niet in de steek gelaten! Maar inderdaad alle pots en caps zijn door de vorige eigenaar vervangen, dus niet echt origineel meer.

Welke waarde zou de gloeispanning moeten hebben? (6L6 buizen)

En hoe meet ik dat (zonder dat ik een oplawaaier krijg? :-)?Als je niet gehinderd wordt door inhoudelijke kennis (anders stelde je deze vraag niet), waarom zou je het willen meten? En dan?

Little Jay
2 januari 2009, 16:16
Als je niet gehinderd wordt door inhoudelijke kennis (anders stelde je deze vraag niet), waarom zou je het willen meten? En dan?

Lering trekkende uit de reacties hier zou een gloeispanning van meer dan 6,3V wellicht kunnen inhouden dat mijn versterker beter af zou zijn met een netspanning van (rond de) 220 volt en niet hoger, en zou een variac misschien noodzakelijk zijn?

Aan de andere kant.... de optredens en opnamen die ik tot nog toe gedaan heb met de versterker zijn prima verlopen. Don't fix it if it ain't broken?

nico verduin
2 januari 2009, 16:25
Aan de andere kant.... de optredens en opnamen die ik tot nog toe gedaan heb met de versterker zijn prima verlopen. Don't fix it if it ain't broken?verstandig:seriousf::seriousf:

Wilco
2 januari 2009, 19:23
Precies, gewoon afblijven. Een beetje buizenamp kan dit verschil echt wel hebben hoor. Ik zou daar geen variac voor gaan aanschaffen.