PDA

View Full Version : Goedkoop mengpaneeltje kopen



Wiellem
20 november 2008, 14:34
Nou ik heb en klein bedrag te besteden om iets te kopen voor sinterklaas (vond mijn oma leuk om weer een keer te doen :)) Nou heb ik dus 25 euro te besteden gekregen en zit er al een tijdje mee dat ik niet over koptelefoon kan spelen met de muziek van mijn pc en geluid van de gitaar.

Nu dacht ik dus aan een klein mengpaneel met daarop PC via line in en gitaar via versterker line out op de line in. (en misschien waarmee ik ooit op e pc kan opnemen als tussenapparaat)

Nou zag ik op de feedback site drie keer een paneeltje van 50 euro:
Behringer: http://feedback.nl/?b=XX502&a=98
Phonic 1: http://feedback.nl/?b=PHAM120MKII&a=98
Phonic 2: http://feedback.nl/?b=PHAM120&a=98

Nou zou ik heel graag willen horen of dit een stom idee is en/of wat het beste budget mengpaneeltje is.

DeiDRagonas
20 november 2008, 14:45
Is zeker geen stom idee. Wrom??

Het makkelijkste is inderdaad om zowel je pc als amp op een tafeltje in te pluggen en daar je headphones weer aan te hangen. Waar je ff op moet letten is of de line out die van je amp naar je mengtafeltje komt een speakersimulatie/DI functie heeft. Als het een oudere amp is en je gooit je signaal van je line-out naar je mengtafeltje klinkt het helemaal nergens naar. Nieuwere amps hebben dat vaak wel.

Welk budget mengtafeltje je daarvoor gaat gebruiken maakt niet uit. Ze geven allemaal min of meer dezelfde kwaliteit in de laagste prijsklassen. Wel gaan ze redelijk snel stuk en mss is het handig om een tafeltje te kopen met vier ingangen ipv twee. Als je dan wil uitbreiden of er gaat een kanaaltje oid stuk, heb je nog extra bruikbare kanalen.

Verder prima idee om te oefenen en (hele) simpele opnames te doen. Succes!

Grt Roy!

Wiellem
20 november 2008, 14:56
Vraagje kan ik wanneer ik twee apparaten heb op de line ins het paneeltje dan met stereo aansluiten op mijn Philips stereo met twee van die tulp stekkertjes (rood en wit)?

En dan zou dit misschien slimmer zijn aangezien hier een recording out op zit?
http://www.thomann.de/nl/phonic_am_220.htm

DeiDRagonas
20 november 2008, 16:04
Vraagje kan ik wanneer ik twee apparaten heb op de line ins het paneeltje dan met stereo aansluiten op mijn Philips stereo met twee van die tulp stekkertjes (rood en wit)?

Dat kan. Er zitten op die kleine mengtafeltjes genoeg uitgangen tegenwoordig. Je drukt je koptelefoon in de headphone out om stil te oefenen. Dan ga je van rec-out (ook wel 2track-out genoemd..) met tulpstekkertjes naar de aux-in van je stereotoren. En heb je nog de master-outs EN controlroom-outs over! Aansluitingen zat dus. Ook verloopjes van bijv jack naar RCA of XLR naar jack zijn volop te krijgen dus no problemo.

Nu heb ik eerlijk gezegd de betreffende linkjes hierboven niet bekeken, maar het lijkt me toch wel dat al deze aansluitingen op de gemiddelde mini-budget mengtafeltjes zitten dezer dagen. En anders kijk zelf ff.

Grt Roy!

Wiellem
20 november 2008, 17:05
Dat kan. Er zitten op die kleine mengtafeltjes genoeg uitgangen tegenwoordig. Je drukt je koptelefoon in de headphone out om stil te oefenen. Dan ga je van rec-out (ook wel 2track-out genoemd..) met tulpstekkertjes naar de aux-in van je stereotoren. En heb je nog de master-outs EN controlroom-outs over! Aansluitingen zat dus. Ook verloopjes van bijv jack naar RCA of XLR naar jack zijn volop te krijgen dus no problemo.

Nu heb ik eerlijk gezegd de betreffende linkjes hierboven niet bekeken, maar het lijkt me toch wel dat al deze aansluitingen op de gemiddelde mini-budget mengtafeltjes zitten dezer dagen. En anders kijk zelf ff.

Grt Roy!

Ok bedankt :)

Nu alleen nog kijken of ik voor die 20 euro meer een groter model neem.

En is om op te nemen een pocketpod btw niet veel beter qua kwaliteit? want ik wil eigenlijk wel een beetje kwaliteit kunnen opnemen binnenkort. Of is het dan slimmer een SM57 te kopen en dan via mengpaneeltje naar pc te gaan?

DeiDRagonas
20 november 2008, 17:15
En is om op te nemen een pocketpod btw niet veel beter qua kwaliteit? want ik wil eigenlijk wel een beetje kwaliteit kunnen opnemen binnenkort. Of is het dan slimmer een SM57 te kopen en dan via mengpaneeltje naar pc te gaan?

Dat ligt aan je versterker. Als je een goede amp heb en echt DAT geluid wil hebben zou ik een mic kopen. Dan blijft het natuurlijk nog wel even proberen en testen waar je die mic gaat plaatsen.. Ver af, dichtbij, waar op de speaker enz enz. Daar kan veel mis gaan en het kan lastig zijn er dan echt een goede sound uit te halen.

Een Pocket Pod is dummy proof. Aansluiten en speuleh met direct een goed geluid. Als dat is wat je zoekt zou ik idd voor die Pocket Pod gaan dus!

Roy.

vincent136
20 november 2008, 18:06
kwa mengpaneel zou ik phonic ed. links laten liggen, het is gewoon troep. Ga dan voor een Yamaha, stukken meer kwaliteit, gaat langer mee en heeft gewoon wat meer mogelijkheden.

http://www.musik-produktiv.de/yamaha-mg-102-c.aspx

Dat mengpaneeltje heb ik ook en hij bevalt erg goed. Goede phatoomvoeding, aux sends en return, inserts op de microfoon kanalen, oftewel, leuk ding voor weinig geld! 2e hands kosten ze ook maar weinig, ik heb mijne voor 65 euro gekocht.

Wiellem
20 november 2008, 19:40
kwa mengpaneel zou ik phonic ed. links laten liggen, het is gewoon troep. Ga dan voor een Yamaha, stukken meer kwaliteit, gaat langer mee en heeft gewoon wat meer mogelijkheden.

http://www.musik-produktiv.de/yamaha-mg-102-c.aspx

Dat mengpaneeltje heb ik ook en hij bevalt erg goed. Goede phatoomvoeding, aux sends en return, inserts op de microfoon kanalen, oftewel, leuk ding voor weinig geld! 2e hands kosten ze ook maar weinig, ik heb mijne voor 65 euro gekocht.

Dat je het troep noemt komt dat door ervaring of omdat je Yamaha gewoon zo goed is? :)

Maar ik zal nog eens even verder zoeken totdat ik zeker weet wat het word ik wil eigenlijk toch wel een beetje redelijke opnames kunnen maken binnenkort.

MjS
20 november 2008, 20:13
Mijn Behringer mengpaneel van 5 jaar oud is een keer uit iemands handen op straat gekletterd. Klein beschadigingetje aan de plastic zijkant, maar doet het nog steeds prima.

edje kadetje
20 november 2008, 20:20
Mijn Behringer mengpaneel van 5 jaar oud is een keer uit iemands handen op straat gekletterd. Klein beschadigingetje aan de plastic zijkant, maar doet het nog steeds prima.

ik heb ook goede ervaringen met behringer.

Han S
20 november 2008, 20:27
Ik vind een Phonic mengpaneel zonder meer troep noemen nogal een sterke bewering. Electronisch is een mengpaneel niet ingewikkeld en hoewel merken als Phonic uiteraard de goedkoopste componenten gebruiken, wil dat niet zeggen dat het niet goed zou werken. Yamaha is ongetwijfeld beter, maar dat is ook gemaakt om veel gebruikt te worden.

Ik heb een Mengpaneel van het bouwjaar 1991 waar 72 Penny & Giles 100mm faders in zitten. Die kostten indertijd nieuw zo'n 250 gulden per stuk, een fokking fadertje voor 250 ballen en dat paneel wordt bijna dagelijks gebruikt.

Niettemin is er na 17 jaar geen enkele fader die kraakt en dus zijn ze niet duur. Dat gaat je met een Phonic dus niet lukken, maar het werkt gewoon wel als een mengpaneel.

MjS
20 november 2008, 20:45
Ach, die goedkope lijn van Yamaha zit technisch vast soortgelijk in mekaar als de Behringers en Phonics. Voor de thuisgebruiker op budget prima spul.

Las trouwens pas wel een goede review over de nieuwe Mackie VLZ mixers, maar da's wel weer een pak duurder.

Roman
20 november 2008, 21:55
kwa mengpaneel zou ik phonic ed. links laten liggen, het is gewoon troep. Ga dan voor een Yamaha, stukken meer kwaliteit, gaat langer mee en heeft gewoon wat meer mogelijkheden.Wat een onzin, ik heb een prachtig phonic tafeltje naast mijn pc die het al heel lang heel goed doet. Tuurlijk kan ik er ook een mackie of nog duurder tafeltje neer kwakken, het eindresultaat blijft (voor een pc/amateur/budget geluid) het zelfde. En die krengen lijken onverwoestbaar.

Kopen die phonic of behringer!

DeiDRagonas
21 november 2008, 00:30
Wat een onzin, ik heb een prachtig phonic tafeltje naast mijn pc die het al heel lang heel goed doet. Tuurlijk kan ik er ook een mackie of nog duurder tafeltje neer kwakken, het eindresultaat blijft (voor een pc/amateur/budget geluid) het zelfde. En die krengen lijken onverwoestbaar.

Kopen die phonic of behringer!

Behalve dat die Behringer en Phonic tafeltjes ECHT NIET onverwoestbaar zijn (zeker in verhouding met dure meuk..) is de opmerking van Vincent natuurlijk domme onzin. Als het puur voor thuis gebruik is om lekker wat te prutsen gewoon zo'n Phonic of Behringer dingetje kopen. Niks mis mee..

Dat je waarschijnlijk na een paar jaar wat kraakjes hebt is logisch voor die prijs. Wil je dat absoluut niet moet je inderdaad bijv. een Mackie gaan halen voor een paar honderd euro meer, maar da's bullcrap natuurlijk.

Grt Roy.

bert k
21 november 2008, 00:35
Mee eens. Ik heb al jaren een Behringer tafeltje, en het werkt probleemloos. Prima voor thuisgebruik.

Thoom42
21 november 2008, 01:02
Voor thuisgebruik lijkt me een Behringer tafeltje of een Phonic ook prima. Als je echter iets meer te besteden hebt kun je gaan denken aan wat duurders. Zo heb ik een Soundcraft EPM8 en daar ben ik zwaar tevreden over. Maar nogmaals, zo'n Phonic of Behringer tafeltje is voor thuisgebruik prima.

Han S
21 november 2008, 01:19
Op zich zegt een prijs niets over hoe een apparaat zal presteren, zo heb ik een Audio Sonic DVD/CD/MP3 alles speler gekregen en die klinkt echt subliem. Toen ik hem voor de vijfde of zesde keer aan zette (ging een paar jaar overheen) kwam er een grote rookwolk uit en veel stank.

Ik heb hem opengemaakt en constateerde dat een klein elco'tje was ge-explodeerd. Voor een paar kwartjes een nieuwe gehaald en er in gesoldeerd en hij doet het weer prima.

Ik heb eens een producer binnen gehad die per sé met zijn eigen Mackie mengpaneel wilde mixen, ik werkte toen nog met twee Seck 1882 panelen, waar later de Spirit uit is voortgekomen. Die Mackie klonk een stuk minder dan mijn Seck panelen.

Het kan zomaar zijn dat een goedkoop Behringer paneeltje beter klinkt dan de veel duurdere Mackie of Yamaha en zo simpel is dat.

DeiDRagonas
21 november 2008, 02:21
Wat overigens niet wegneemt dat die blauwe Yamaha's wel hele mooie tafeltjes voor hun prijs zijn. Ik heb zowel de Phonic, Behringer en Yamaha mixertjes getest en vind de Yamaha's wel degelijk de beste (Soundcraft, en voor groter werk, Allen en Heath zijn mn fav merken btw).

En nu ga ik echt eens op bed.. Grt R!

Wiellem
21 november 2008, 13:04
Ik denk dat ik dan eens ga kijken naar die kleine Behringer of misschien de wat grotere met meer kanalen en aansluitingen. Voor 20 euro meer kun je er niet echt een buil aan vallen denk ik ook als je de kanalen niet gaat gebruiken zomaar.

Ik zie net dat er een Tapco Blend 6 van 150 euro naar 69 is afgeprijsd zou dit dan ook een kwalitatief beter paneeltje zijn dan een behringer van 89 euro die afgeprijsd is naar 69?

Linkje: http://feedback.nl/?b=000680691&a=84

Thoom42
21 november 2008, 13:26
Is ook wel een mooi tafeltje, maar weet niet of hij beter is dan een Behringer tafeltje...Maar voor die paar tientjes zou ik gewoon een gokje wagen!

Dude
21 november 2008, 13:51
een fokking fadertje voor 250 ballen en dat paneel wordt bijna dagelijks gebruikt.



hey ouwe... dat soort turbotaal past geheel niet bij je leeftijd he !!!

bert k
21 november 2008, 14:34
O, dus jij vindt dat je boven een bepaalde leeftijd anders moet gaan praten? :D

Wiellem
21 november 2008, 15:57
Die Tapco is een onderdeel van dat Mackie dus misschien kan dat wel wat zijn :)

Maar er zit alleen een 2bands equalizer op, is dit een belemmering of maakt dit niet zo heel veel uit voor de doeleinden waarvoor ik het wil gebruiken?

bert k
21 november 2008, 16:09
Nee hoor, dat geeft niks. Je gaat naar de computer, en in programma's als Cubase of Audition zitten prima EQ's. Je kan op de mengtafel de toonregeling het beste neutraal laten staan.

Wiellem
21 november 2008, 16:13
Nee hoor, dat geeft niks. Je gaat naar de computer, en in programma's als Cubase of Audition zitten prima EQ's. Je kan op de mengtafel de toonregeling het beste neutraal laten staan.

Ok dan ga ik die Tapco maar eens bestellen.

Bij de Musicstore staat wel ongeveer zon zelfde Tapco maar die zijn een paar maanden op maar het uiterlijk maakt niet echt uit.

EDIT ownee blijkt een goedkoper model te zijn.

Roman
21 november 2008, 20:18
Tapco is toch het submerk van mackie?

oh wacht, er waren nog meer messages op de volgende bladzijde alwaar die al wordt gezegd :)

Han S
21 november 2008, 20:32
Nee hoor, dat geeft niks. Je gaat naar de computer, en in programma's als Cubase of Audition zitten prima EQ's. Je kan op de mengtafel de toonregeling het beste neutraal laten staan.

Ik ben iets betere toonregelingen gewend dan die in een Mackie tafel, maar in het digitale domein kunnen toonregelingen ook helemaal kut klinken, er zijn grote verschillen hoorbaar.

Dude
22 november 2008, 19:27
O, dus jij vindt dat je boven een bepaalde leeftijd anders moet gaan praten? :D



sommige mensen wel bert.... sommige mensen wel

samthegreat4
27 november 2008, 23:43
Cynisch gozertje ben je, Dude... Een Cynisch gozertje. ^_^

Wiellem
5 december 2008, 21:45
De Tapco Blend 6 is binnen dankzij de goede service van Feedback nog snel voor 5 december!

Eerste ervaring is dat het geheel erg goed klinkt en er een heel goede gebruikershandleiding bijzit, helaas had ik maar 1 verloopstekker van 6,3mm plug naar tulp stekker liggen waardoor ik alles op mono moest proberen.

Meteen mijn kleine oefen Vox DA5 aangesloten op de instrumenten aansluiting en wow wat een verbetering geeft dat op een Philips stereoset van 2x75 watt!

En ik kan nu ook de pc en gitaar tegelijk afspelen op speakers en/of koptelefoon zodat ik zelfs tot in de late uurtjes met backing tracks kan meespelen.

Ook heb ik op hogere volumes totaal geen last van ruis of krakende knoppen.

Een vraag heb ik: Waar moet ik op letten om te zorgen dat er niks opgeblazen raakt bij het mengpaneel? Ik heb de gain switch al goed staan en de level switch gelijkwaardig volgens de handleiding. En het hoofdvolume van de versterker moet ik die vol open of half open zetten?

paulusdeBKB
6 december 2008, 01:34
In een mengtafel kan je bij normaal gebruik niets opblazen. Het enige wat echt mis kan gaan, is dat je een luidsprekersignaal (dat dus van de eindversterker naar de luidspreker moet) op een input zet. Wellicht doet dat de boel in rook opgaan.

Vuistregel is: als het te hard staat, gaat het lelijk klinken. Dan zet je het wat zachter.

Wiellem
6 december 2008, 12:50
Ok bedankt.

Enige wat ik nodig heb zijn twee 6,3 naar tulp stekkertje kabels hopelijk kan ik die vanmiddag vinden.

Wiellem
7 december 2008, 16:08
Ok bedankt.

Enige wat ik nodig heb zijn twee 6,3 naar tulp stekkertje kabels hopelijk kan ik die vanmiddag vinden.

Gevonden en het werkt goed :)

Edit:

Nog een vraagje wanneer ik het volume opschroef beginnen de speakers licht te kraken, ik neem aan dit ik de speakers opblaas wanneer ik hiermee door blijf gaan? Of zijn dit gewoon de tweeters?

Wiellem
22 december 2008, 17:22
Nog steeds wacht ik op een antwoord want het kraken van de speakers is toch wel erg vervelend, het lijkt zelfs alleen bij bepaalde tonen te gebeuren en soms heel even door te gaan tot het zich hersteld.

Wat kan dit zijn? :???:

Han S
22 december 2008, 19:13
Als speakers kraken, hoe hard ga je dan? 120 dB krijg je niet uit normale speakers, daar heb je een PA voor nodig.

Wiellem
22 december 2008, 20:09
Als speakers kraken, hoe hard ga je dan? 120 dB krijg je niet uit normale speakers, daar heb je een PA voor nodig.

Ik vind het niet echt heel hard, misschien dat bde speakers dus te weinig wattage hebben? Met alleen muziek en het volume vol open nooit last van gehad.

Han S
22 december 2008, 20:50
Welke speakers heb je en met welke versterker stuur je ze aan? En omschrijf het 'kraken' zo goed mogelijk. Is het alsof er wat tegen elkaar ratelt?

Wiellem
23 december 2008, 00:19
Ik gebruik het gewoon op een microstereosetjes:

Specs tereoset van Philips.
Info: CD Player • Radio Tuner • Cassette Deck •50 Watt, Surround •CD (Audio) •
CD-R • CD-RW en MP3 • Repeat One • Repeat All • Random • Program • AM • FM • 2
Way Bass Reflex Speaker System etc...

Het krakende achtige geluid is wanneer ik op een wat harder volume (niet de versterker voluit) speel en dan lijkt het alleen voor te komen op bepaalde momenten waar het heel even een tijdje volhoud en weer weggaat.

Andere kabels heb ik al geprobeerd en het leek even te helpen maar dat zat denk ik tussen de oren. Verder hoor ik het niet als ik via de koptelefoonaansluiting van het mengpaneel luister.

Misschien dat het de tweeters zijn? Ik kan zelf niet goed horen waar het vandaan komt en ik denk dat het niet makkelijk mogelijk is van die houten speakers open te schroeven.

bert k
23 december 2008, 00:32
Is dat zo'n plastic midi-setje? Dan vrees ik dat die 50 watt een beetje overdreven is. Reken op 5 watt speakertjes, van de allerlaagste kwaliteit.
Dat gaat wel kraken, ja.

Han S
23 december 2008, 00:57
Wat Bert zegt dus. En weer een bewijs dat je met een zware versterker niet zo snel een lichte speaker aan gort blaast. De conussen met spreekspoelen slaan tegen het chassis van die speakertjes, je zult wat zwaarder materiaal moeten regelen voor meer lawaai. Bert heeft nog een paar leuke TLS80's.

bert k
23 december 2008, 01:08
Ghehehe, ja, regel je zelf de verhuiswagen? Of doe maar niet, ik vind ze veel te fijn...:)

Wiellem
23 december 2008, 13:11
http://www.goedkoopste.nu/files/imagecache/category/files/Microset.jpg

Zon soort setjes is het, gaan toch loeihard maar alleen bij gitaar lijkt het wat tegen te vallen dus.

Maar ik neem aan dat die speakers allebei 50 Watt zijn dan?

Wiellem
29 december 2008, 23:13
Misschien weet ik waar het aan ligt; de kabels die ik zelf heb gemaakt uit verschillende tussenstukken (6.3 mm naar tulp) kraken al bij een klein beetje gedraai.

Nu ik de speakerkabels er wat steviger in heb gezet lijkt het al minder te zijn.

Hoe kan ik zorgen dat de connectorstukjes van de kabels naadloos op elkaar aansluiten en niet kraken? een soort spray of iets dergelijks?