PDA

View Full Version : kleinstukkie flamenco TANGOS [YouTube]



VHsologitarist
20 november 2008, 12:52
Hier een klein stukje tangos (klopt qua timing niet, dit was de derde dag dat ik ermee bezig was). Het is een intro stuk van de TANGOS van tomatito. Er zitten lastige contra accenten in, vandaar dat ik naast het ritme begin te spelen.

http://ca.youtube.com/watch?v=b6fEqc33d3I

P.s. het is al best een oude opname (30 mei).

Don Capo
20 november 2008, 15:24
Beetje kort Fer! Ik wacht even met commentaar tot de langere versie

VHsologitarist
21 november 2008, 11:19
Hey ja ik weet het. Ben nu met 'La Cartuja' van Gerardo Nuñez bezig. De eerst volgende post van mij zal dus deze granaina zijn en deze tangos. Misschien later ;).

Gr
Fer

DTmaster
24 november 2008, 23:26
niet slecht wacht wel op de final versie :)

delphiro
26 november 2008, 09:47
he.. helemaal into flamenco :-)

Leuk om te zien. Ik vind het er ontspannen uitzien en het klinkt goed. Het is idd moeilijk om al meteen een heel oordeel te vellen over zo'n kort stuk maar ik ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat.

Nunez is mooi he! Ik heb Calima van hem hier en dat is een geweldige CD. Zondag ga ik trouwens naar een concert van Erik Vaarzon Morel dus dan kan ik weer wat flamenco bijspijkeren. Flamenco blijft een prachtige gitaarrichting al moet ik altijd weer even wennen aan de zang die erbij hoort :-)

Cheers,
Rob

VHsologitarist
26 november 2008, 12:13
he.. helemaal into flamenco :-)

Leuk om te zien. Ik vind het er ontspannen uitzien en het klinkt goed. Het is idd moeilijk om al meteen een heel oordeel te vellen over zo'n kort stuk maar ik ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat.

Nunez is mooi he! Ik heb Calima van hem hier en dat is een geweldige CD. Zondag ga ik trouwens naar een concert van Erik Vaarzon Morel dus dan kan ik weer wat flamenco bijspijkeren. Flamenco blijft een prachtige gitaarrichting al moet ik altijd weer even wennen aan de zang die erbij hoort :-)

Cheers,
Rob

Hey rob,

Nuñez componeert heel mooie stukken. Dat stuk wat ik nu aan het instuderen ben 'la cartuja' klinkt misschien makkelijk, maar is best moeilijk te spelen. Veel pulgar (en vooral erg snel pulgar werk). Zondag concert Erik Vaarzon Morel ja? Shit dat ik dat weer niet wist. Hoe kom je eigenlijk aan die info waar iemand op treedt?

gr
Fer

Pais
26 november 2008, 19:29
he.. helemaal into flamenco :-)

Leuk om te zien. Ik vind het er ontspannen uitzien en het klinkt goed. Het is idd moeilijk om al meteen een heel oordeel te vellen over zo'n kort stuk maar ik ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat.

Nunez is mooi he! Ik heb Calima van hem hier en dat is een geweldige CD. Zondag ga ik trouwens naar een concert van Erik Vaarzon Morel dus dan kan ik weer wat flamenco bijspijkeren. Flamenco blijft een prachtige gitaarrichting al moet ik altijd weer even wennen aan de zang die erbij hoort :-)

Cheers,
Rob

Leuk veel plezier zondag! Is dat de theatertour waar hij met een dichter optreed? Ik ben iig erg benieuwd hoe het was.

Ik moest in het begin ook gigantisch wennen aan de zang. Ik vond het vaak simpelweg verschrikkelijk, maar ook heel intressant.
Inmiddels ben ik een groot aficionado van de zang, al blijf ik wel heel selectief luisteren.
Voor wanneer je houdt van wat toegankelijkere zang; heel flamenco, maar ook modern, kan ik de cd Canto van El Pele en Vicente Amigo aanraden. Met een koor erbij maakt het wat smeuiger en er worden veel happy uptempo stukken gespeeld met prachtig gitaarspel van Vicente. Dat was 1 van de eerste "cante flamenco" cd's die ik grijsgedraaid heb.


@ VHS - dr was zo'n flamencoblaadje, Tablao Flamenco, en daarmee hoef je nooit wat te missen. Tablao Flamenco is nu dood maar heeft een opvolger, Mundo flamenco. Er leuk blad verder; uitgebreide agenda, veel achtergrond artikelen, colums en recenties.

VHsologitarist
27 november 2008, 08:44
Met een koor erbij maakt het wat smeuiger en er worden veel happy uptempo stukken gespeeld met prachtig gitaarspel van Vicente.


Met koor? Hmm.. Ik dacht dat dat juist een experiment van Paco Peña was (geloof requiem flamenco). Ik heb ff die canto van el pele en vicente geluisterd. Ik denk waar iedere niet-spanjaard moeite heeft de zang te kunnen waarderen, het op deze manier beter kan verdragen. Omdat flamenco een muziek van de huil is, en de zang dus geïmproviseerd is, kan ik bij traditionele flamenco echt met moeite luisteren naar de zang. Ik ben zelf voornamelijk gefixeerd op het gitaarspel en harmonieën van flamenco i.p.v. de zang. Al vind ik sommige stukken weer wel super relaxed als Como el aqua van cameron, of de volando voy. Heerlijke stukken!

Pais
27 november 2008, 15:03
Met koor? Hmm.. Ik dacht dat dat juist een experiment van Paco Peña was (geloof requiem flamenco).

Misschien is hij daar op de plaat innovatief in geweest, maar in Spanje hoor ik best veel zang in koor. Traditioneel had je op het platteland bijvoorbeeld liederen die tijdens het oogsten of ploegen werden gezongen por fandangos.

La Fuente de lo jondo, van El Pele, is trouwens ook erg mooi! Met Vicente Amigo en Isidro Muñoz aan de snaren.


Omdat flamenco een muziek van de huil is, en de zang dus geïmproviseerd is, kan ik bij traditionele flamenco echt met moeite luisteren naar de zang.

Wat vind je van bijvoorbeeld dit soort stukjes?
http://nl.youtube.com/watch?v=BoHiGPl_s88
http://nl.youtube.com/watch?v=rlLRIkmOmgk

VHsologitarist
28 november 2008, 15:20
Ik denk persoonlijk dat ik het woord 'koor' verkeerd geïnterpreteerd heb. Ik dacht namelijk aan een klassiek koor zoals zij in de kerk optreden. Ieder een andere harmonie als zang. Dat gebeurd in requiem flamenco van paco peña. Wat ik vaak hoor in 'koor' zoals jij die formuleert is dat meerdere zangers dezelfde toon zingen, zodat het voller klinkt.

gr
Fer

VHsologitarist
28 november 2008, 15:25
Wat vind je van bijvoorbeeld dit soort stukjes?
http://nl.youtube.com/watch?v=BoHiGPl_s88
http://nl.youtube.com/watch?v=rlLRIkmOmgk

Heerlijke tangos! Mooi gitaarspel! Zang is niet al te snikkend. Ik kan dit goed verdragen, sterker nog geniet ervan.
Die cantiñas is ook super mooi! Wat een goede gitarist! Heerlijk!

Pais
28 november 2008, 16:29
Heerlijke tangos! Mooi gitaarspel! Zang is niet al te snikkend. Ik kan dit goed verdragen, sterker nog geniet ervan.
Die cantiñas is ook super mooi! Wat een goede gitarist! Heerlijk!

Geweldig toch! :) Fosforito luister ik graag naar. Heerlijke no-nonsense flamenco.


Ik denk persoonlijk dat ik het woord 'koor' verkeerd geïnterpreteerd heb. Ik dacht namelijk aan een klassiek koor zoals zij in de kerk optreden. Ieder een andere harmonie als zang. Dat gebeurd in requiem flamenco van paco peña. Wat ik vaak hoor in 'koor' zoals jij die formuleert is dat meerdere zangers dezelfde toon zingen, zodat het voller klinkt.

gr
Fer

Ah zo. :) Ik ken dat stuk Requim Flamenco van Peña ook niet, maar ik heb er stukken over gelezen in Tablao Flamenco. Volgens mij heeft DonCapo een keer gepost dat hij er niet zo weg van was. Wat vond jij ervan?

VHsologitarist
29 november 2008, 00:23
Ik ben er live naar toe geweest in de theater aan de parade in Den Bosch. Ik was er niet van onder de indruk. Een koor wekt bij mij andere gevoelens op. Zo ben ik bij Mattheus Passion van Bach geweest in het concert gebouw in a'dam. Het koor geeft je een machtig gevoel (het gevoel wat bij mij ook opgewekt wordt bij bijvoorbeeld Adagio for Strings componist Barber, muziekthema bij de film Platoon). Het koor bij paco peña gaf dat gevoel ook. Maar het wringt enorm met de flamenco zangers en de zangeres die zingen vanuit hun hart en vol temperament. Leuk experiment van peña maar niet echt een succes als je het mij vraagt.

Zijn laatste concert vond ik vele malen beter 'A Compás', waar het flamenco bestaan tot zijn recht kwam (vooral traditionele flamenco).

Pais
29 november 2008, 14:28
Oke ja ik kan me voorstellen dat het niet helemaal werkt in combinatie.




Zijn laatste concert vond ik vele malen beter 'A Compás', waar het flamenco bestaan tot zijn recht kwam (vooral traditionele flamenco).

Ben ik ook heen geweest! Muzikaal zeer de moeite waard, maar naar mijn smaak werd er teveel gedanst. En verder hou ik bij sologitaristen meer van moderne dingen. Tijdend de flamenco biennale heb ik o.a. Chicuelo gezien. Fantastische gitarist is dat zeg... Wat een swing zat dr in.

Nino Josele is nog zo'n goeroe voor me. Tijdens de biennale heb ik hem zien spelen met een stel Berbers. Die berbers bliezen die arme Josele helemaal in de hoek met hun solide muur van geluid. Ook niet helemaal een lekkere combinatie naar mijn idee.
Ze bleven ook maar doorgaan, terwijl het concert allang afgelopen moest zijn en een deel van het publiek moest ook weer in een andere zaal zijn voor een ander concert. Op de duur ging het licht van de zaal aan en stond iemand aan de zijkant wild te gebaren dat ze moesten kappen :seriousf:

VHsologitarist
29 november 2008, 20:56
haha ja idd..

Ik hou zelf wel van traditionele flamenco stukken. Maar moderne stukken liggen mij ook. Zo ben nu bezig met die La Cartuja van Gerardo nuñez... Dat is echt een moeilijk stuk. Zo snel die pulgar ... ongelooflijk... Als ik m helemaal ingestudeerd heb zal k m posten. Wat vind jij van Nuñez werk?

Pais
29 november 2008, 21:19
haha ja idd..

Ik hou zelf wel van traditionele flamenco stukken. Maar moderne stukken liggen mij ook. Zo ben nu bezig met die La Cartuja van Gerardo nuñez... Dat is echt een moeilijk stuk. Zo snel die pulgar ... ongelooflijk... Als ik m helemaal ingestudeerd heb zal k m posten. Wat vind jij van Nuñez werk?

Leuk, zeker posten. Ben benieuwd! Volg jij nog lessen bij flamenco gitaristen?
Nog Spanje-plannen?

Nuñez vind ik een fantastische gitarist, maar op 1 of andere manier raken zijn platen me nauwelijks. Op Juncal staat trouwens wel een rodeña/buleria die goud waard is voor me.
Ik vind het wel een fantastisch figuur, die Gerardo Nuñez. Bijna Hollands, hoe nuchter en eerlijk hij kan zijn over de flamenco. :satisfie:

VHsologitarist
1 december 2008, 01:30
Leuk, zeker posten. Ben benieuwd! Volg jij nog lessen bij flamenco gitaristen?
Nog Spanje-plannen?


Ik ben pas gestopt met lessen, omdat ik bezig ben met het afstuderen van mijn opleiding. Daarnaast heb ik voldoende stof om zelf alles te herhalen van de lessen (waarvan ik de audio heb opgenomen) en dus terug kan beluisteren. Ik ben zeker van plan om naar Spanje te gaan en daar te genieten van het leven! Ongetwijfeld. Maar wonen zal ik er voorlopig niet, moet daarvoor eerst mijn vriendin lief aankijken ;)

Ik zoek nu alles op gehoor uit... la cartuja zoek ik uit via audio te vertragen en beeldopnames van youtube te bekijken voor vingerposities. Weet je misschien waar ik dergelijke voordrachtstukken op bladmuziek kan halen? Maar dan wel goede notatie. Alain Faucher vind ik iemand die betrouwbaar werk aflevert betreft bladmuziek. Wilde namelijk eerst een Alegrias van Serranito kopen via het buitenland.. maar is er dan geen nederlandse importeur van dit soort bladmuziek?

Pais
1 december 2008, 12:38
Het is net zo makkelijk om iets bij Flamenco-World.com te bestellen uit Madrid. Die hebben zowat alles en zijn heel netjes voor hun klanten. Ik haal eigenlijk al mn flamenco-meuk daar weg. Het is een stuk goedkoper dan in nederland. En dan heb je nog Elflamencovive.es. Ook een fijne site.
Nederlandse import van flamenco gaat maar heel mondjesmaat en is vaak schreeuwend duur.

Verder heb ik geen verstand van bladmuziek. Ik kan er dan ook niets mee. Ik leer liever gewoon vanuit de palo's te spelen en leer geen stukken van A tot Z van gitaristen. Ik heb wel wat falsetas van de Encuentro dvd's/boeken waar ook een 'gerardo nunez' versie van is. Die Encuentro serie is wel de moeite waard maar ook erg duur helaas.

VHsologitarist
1 december 2008, 13:27
Het is net zo makkelijk om iets bij Flamenco-World.com te bestellen uit Madrid. Die hebben zowat alles en zijn heel netjes voor hun klanten. Ik haal eigenlijk al mn flamenco-meuk daar weg. Het is een stuk goedkoper dan in nederland. En dan heb je nog Elflamencovive.es. Ook een fijne site.
Nederlandse import van flamenco gaat maar heel mondjesmaat en is vaak schreeuwend duur.

Verder heb ik geen verstand van bladmuziek. Ik kan er dan ook niets mee. Ik leer liever gewoon vanuit de palo's te spelen en leer geen stukken van A tot Z van gitaristen. Ik heb wel wat falsetas van de Encuentro dvd's/boeken waar ook een 'gerardo nunez' versie van is. Die Encuentro serie is wel de moeite waard maar ook erg duur helaas.

Die DVD van gerardo Nunez heb ik al geript. Moet zeggen dat de lessen van hem van uitzonderlijk hoog niveau zijn, die voor ons technisch bijna niet te doen zijn. Zo legt hij technieken als picado en tremelo picado pulgar et cetera uit. Probleem is dat Alain Faucher bladmuziek moeilijk is aan te komen. Hoe bedoel je dat je gewoon vanuit palo's leert? Palo betekent toch de handclaps en compas van flamenco.

Ik zelf leer veel van het spelen van voordrachtstukken van de grootmeesters. Aankomende zomer wil ik een paar danseressen begeleiden. Thuis studeer ik op compas en analyseer ik de bestaande voordrachtstukken van de grootmeesters. Zelf leer ik daar veel van. Ik moet zeggen dat mijn kennis nog niet reikt dat ik zelf dergelijke composities kan maken.

Pais
1 december 2008, 15:41
Ik bedoel met Palo gewoon vanuit de vorm. Dus als ik buleria leer, leer ik mn eigen buleria spelen/ontwikkelen, en speel ik niemand na. Ik probeer een zo groot mogelijk repertoir aan falsetas en compas variaties aan te leren waardoor je in je improvisaties zo kleurrijk mogelijk wordt en de stukjes haal ik overal vandaan en het wordt steeds beter 1 stuk.
De flamenco is ook een beetje zo bedoeld. De sluitende stukken van 4 min zijn in het leven geroepen om op de plaat te kunnen zetten. Ik loop eigenlijk meer te kwijlen naar een amateur in Andalusia die de avond lang buleria por fiësta volspeelt, dan een concertgitarist die zn gelikte composities laat horen.
Ik leer liever eenvoudige dingen spelen met een maximum aan groove, dan dat ik struikel over virtuose stukken :)

Ik kan me voorstellen dat die DVD van Nuñez erg van niveau is. Ik heb die van Paco Serrano. Dat schijnt de makkelijkste van de serie te zijn maar die is ook moeilijk zat. Ik doe dr dan ook niets mee, want als je boven je niveau dingen gaat aanleren, dan krijg je wel heel slappe aftreksels.
Ik speel wel wat falsetas die ik heb geleerd via mn docent die van de Encuentro video's komen van Moraïto en Pepe Habichuela, maar die zijn misschien wat vereenvoudigd voor me.

VHsologitarist
2 december 2008, 14:20
als ik buleria leer, leer ik mn eigen buleria spelen/ontwikkelen, en speel ik niemand na
Ik neem aan dat je een Palo als bijvoorbeeld de Bulerias leert d.m.v. bestaande composities of gedeelte falseta's te analyseren. In die vorm studeer je ook stukken van andere gitaristen in. Een eigen Bulerias kun je in onze stadium niet zelf ontwikkelen. Daarvoor is theoretische kennis en meer ervaring nodig en moet je de compás goed beheersen. De stap die daarvoor af gaat is het instuderen en analyseren van andermans werk. Zo schreef Grisha Goryachev dat de basis van het flamenco leren andermans werk naspelen is. Zelfs hij (op zijn niveau) lukt het moeizaam zelf eigen composities te maken.


Ik probeer een zo groot mogelijk repertoir aan falsetas en compas variaties aan te leren waardoor je in je improvisaties zo kleurrijk mogelijk wordt en de stukjes haal ik overal vandaan en het wordt steeds beter 1 stuk
Oké je speelt dus een Palo na van een mengeling van diverse gitaristen. De melodie improviseer je dan niet, maar je improviseert welke falseta je van een andere gitarist kan gebruiken. Mijn leraar vertelde dat dit idd doorgaans zo gaat. Dit heb ik mezelf dan ook eigen gemaakt. Ik speel zelf veel falseta's. Het voordeel is dat wanneer je een palo speelt, je nooit dezelfde compositie speelt. Ik neem aan dat je dat bedoeld met kleurrijk. Als je een compositie helemaal speelt zoals iemand dat geschreven heeft, kun je later altijd falseta's eruit gebruiken.


Ik leer liever eenvoudige dingen spelen met een maximum aan groove, dan dat ik struikel over virtuose stukken (...) want als je boven je niveau dingen gaat aanleren, dan krijg je wel heel slappe aftreksels
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Natuurlijk is het wel zo wanneer je voor publiek speelt en je de virtuositeit niet bezit, je beter kunt richten op wat je hierboven verteld. Maar door thuis de technieken te oefenen, kun je je spel veel kleurrijker maken. Het struikelen over virtuose stukken is geen schande. Door veel te oefenen kun je het struikelen beperken en daarmee ontwikkelen in je spel. Ik spreek uit ervaring dat het juist goed is stukken boven je niveau proberen te leren. Dat heet ontwikkeling. Op het begin zal je inderdaad een slap aftreksel zijn. Maar door te oefenen creëer je je eigen sound die ontstaat door het studeren van virtuose stukken. Als voorbeeld neem ik de picado. Ik heb opnames van mezelf waar ik hoor dat ik echt traag was. Nu beheers ik die techniek (overigens nog steeds met moeite) door virtuose stukken te analyseren en op internet uitleg over die techniek te zoeken.[/QUOTE]

Pais
2 december 2008, 22:37
Ik neem aan dat je een Palo als bijvoorbeeld de Bulerias leert d.m.v. bestaande composities of gedeelte falseta's te analyseren. In die vorm studeer je ook stukken van andere gitaristen in. Een eigen Bulerias kun je in onze stadium niet zelf ontwikkelen.

Alles kan. Creativiteit komt voor in alle niveau's. Tuurlijk is het niet mogelijk om een fantastische compositie neer te zetten, maar door door te blijven spelen zonder iemand anders zn compositie in mn hoofd, ben ik dingetjes tegen gekomen die ik blijkbaar zelf heb bedacht, hoe simpel ook. Daar haal ik dan weer voldoening uit en dat is de zin van mijn leven ;)



Oké je speelt dus een Palo na van een mengeling van diverse gitaristen. De melodie improviseer je dan niet, maar je improviseert welke falseta je van een andere gitarist kan gebruiken. Mijn leraar vertelde dat dit idd doorgaans zo gaat. Dit heb ik mezelf dan ook eigen gemaakt. Ik speel zelf veel falseta's. Het voordeel is dat wanneer je een palo speelt, je nooit dezelfde compositie speelt. Ik neem aan dat je dat bedoeld met kleurrijk. Als je een compositie helemaal speelt zoals iemand dat geschreven heeft, kun je later altijd falseta's eruit gebruiken.

Zo is het ook, allebei kan. Ik vind het zelf alleen prettiger om het te doen zoals ik het nu doe.
Ik pluk falsetas uit elkaar, combineer ze met andere stukken, sluit ze anders af of verzin er een ander introtje op en heb er al met al een hoop plezier aan.


Hier ben ik het absoluut niet mee eens.
Dat kan. Relax man, ieder zn ding ;)
Al moet ik het misschien nuanceren; Ik speel als ik oefen ook boven mijn niveau, want als je je zwaktes ontloopt kom je nergens. Maar wij worden (nooit) een Tomatito of Amigo. Die gitaristen zijn technisch zo ver en spelen met zo'n flair de lastigste dingen.
Ik kijk soms uit plaatsvervangende schaamte toe hoe een prima gitarist op YouTube zich hakkelend door een stuk van Tomatito worsteld. Terwijl ik er helemaal weg van zou zijn geweest als diezelfde gitarist zich zou beperken tot technisch minder lastige stuk en het gewoon mooi brengt.
Maar het is slechts een mening. Ikzelf vind het gewoon belangrijk dat de flamenco persoonlijk wordt gespeeld. Noot voor noot een ander naspelen staat me tegen.

VHsologitarist
3 december 2008, 11:33
Wij worden inderdaad nooit een tomatito et cetera. Daar heb ik de tijd ook niet voor. Ik zelf krijg voldoening als ik progressie kan waarnemen. Een streven om wel een tomatito te worden is er wel (al is die niet geheel realistisch). Ik heb gemerkt dat het technisch niet onmogelijk is om een stuk van de grootmeesters te spelen. Persoonlijk vind ik dat ook de mooiste composities. Zo vind ik Punta del Faro van Paco de Lucia een van de mooiste Bulerias.

FF een ander vraagje voor je:
Een Granaina, bevat die een compas? Ik weet dat het een vrije stijl is. Maar kan er met moeite een compas in herkennen.

Gr
Fer

Don Capo
3 december 2008, 11:55
Ben dit topic lekker aan het meelezen. Kan er wel van genieten ;)
Even een kleine reactie van mijn kant vind de discussie over de interpretatie van Flamenco altijd erg boeiend maar kan me ook storen aan mensen die er erg fanatiek in zijn. Het is gewoon een muziekvorm, nothing more nothing less. Als iemand er voor kiest om stukje na te spelen en dat goed doet kan ik er prima van genieten. Ik vind zo''n opmerking van Pais, die geloof ik nu twee jaar Flamenco speelt, dan wel een beetje bedenkelijk. Het komt op mij over als een soort fanatisme waar ikzelf een beetje wars van ben. Je bent geen Spanjaard, hebt het niet "in je bloed zitten" laat het eerst een paar jaar wennen zou ik dan zeggen, maar da tis geheel mijn mening.

VHsologitarist
3 december 2008, 14:47
Ikzelf vind het gewoon belangrijk dat de flamenco persoonlijk wordt gespeeld. Noot voor noot een ander naspelen staat me tegen.

Een andere compositie naspelen wil niet zeggen dat dit koud moet gebeuren. Kijk naar bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=MpRqDn5W364 hoe Javier Conde La Cartuja van Gerardo Nuñez speelt op een geheel eigen interpretatie van accenten en dynamiek. En als je pas twee jaar speelt (zoals ik van Don Capo begreep) is het helemaal moeilijk zelf composities te maken. Op deze manier kan je een bestaande compositie eigen maken en dus persoonlijker maken.

Maar goed.. Ieder beleeft muziek op zijn eigen manier! Één noot van flamenco kan mij kippenvel bezorgen, daarvoor hoeft het wat mij betreft niet van mezelf te zijn.

gr
Fer

Pais
3 december 2008, 15:07
Ik vind zo''n opmerking van Pais, die geloof ik nu twee jaar Flamenco speelt, dan wel een beetje bedenkelijk. Het komt op mij over als een soort fanatisme waar ikzelf een beetje wars van ben.

Wat is daar nou fanatiek aan?
Ik geloof dat ik hier even bruut verkeerd sta over te komen, want als er iemand niet hoogdravend met de flamenco omspringt, dan is Pais het.

(ben Ketama aan het luisteren momenteel. Ik bedoel maar.... ;) )


Het is gewoon een muziekvorm, nothing more nothing less.

Maak dat een gitano uit el Sacromonte wijs ;)



Een andere compositie naspelen wil niet zeggen dat dit koud moet gebeuren. Kijk naar bijvoorbeeld http://www.youtube.com/watch?v=MpRqDn5W364 hoe Javier Conde La Cartuja van Gerardo Nuñez speelt op een geheel eigen interpretatie van accenten en dynamiek.

Dat is ook prachtig. Maar ik zat meer te denken aan dit soort filmpjes
http://nl.youtube.com/watch?v=NHdb5n98bbM&feature=related
Dat gestruikel over een extreem moeilijk stuk vind ik gewoon jammer om te zien :( Als hij wat had gespeeld wat bij zn niveau past, had het vast heel leuk geklonken.



FF een ander vraagje voor je:
Een Granaina, bevat die een compas? Ik weet dat het een vrije stijl is. Maar kan er met moeite een compas in herkennen.

Het is de fandango uit Granada. Uit de traditionele gitaarstukken en de zang vind ik zeker een fandango compas terug, maar wel rubato. Moderne stukken lijken steeds minder op de fandango vind ik :)

VHsologitarist
3 december 2008, 17:10
Ik doel op de La Cartuja van Gerardo Nuñez. Dat filmpje van die kluns die tomatito speelt is idd niet erg goed gespeeld. Maar hij is wel goed bezig door het een lat hoger te tillen. Hij had dit alleen niet moeten publiceren, omdat dit stuk nog wat aandacht verdiende door hem.

Tupelo
8 december 2008, 19:35
Wat is daar nou fanatiek aan?
Ik geloof dat ik hier even bruut verkeerd sta over te komen, want als er iemand niet hoogdravend met de flamenco omspringt, dan is Pais het.

(ben Ketama aan het luisteren momenteel. Ik bedoel maar.... ;) )
Ketama moet je roken; niet lezen !! :sssh:

Pais
9 december 2008, 20:41
Misschien een leuke tip voor de flamenco aficionados

de flamenco biennale 2008 in Sevilla online te bekijken
www.canalflamencoradio.com
ga naar Television a la carte en kies dan thema flamenco

VHsologitarist
10 december 2008, 10:20
Misschien een leuke tip voor de flamenco aficionados

de flamenco biennale 2008 in Sevilla online te bekijken
www.canalflamencoradio.com
ga naar Television a la carte en kies dan thema flamenco

Moet dat in mijn topic ;) nee grapje hoor

Pais
10 december 2008, 19:22
Moet dat in mijn topic ;) nee grapje hoor

Zie het als een onopvallende bump ;)

VHsologitarist
13 december 2008, 08:58
dit is een opvallende topic bump ;)