PDA

View Full Version : De zoektocht begint...



E-J
20 november 2008, 11:50
Wat saai, nog een zoektocht naar een Les Paul.

Uiteindelijk was ik toch niet zo tevreden met mijn Edwards Les Paul. Het was een goed klinkende en spelende gitaar maar het geluid was me toch net wat te dun en niet warm genoeg. Verkocht dus! Ik ga nu voor een Gibson Les Paul (liefst geen Studio) en die mag tot de 1400 euro gaan kosten.

Bij het geluid moet het de richting opgaan van Gary Moore, Joe Bonamassa, de mannen van Thin Lizzy (vooral Brian Robertson). Een lekker dik, vet, warm en romig geluid. Zoiets ongeveer:
http://www.youtube.com/watch?v=yJNjYRLU-CA

Het liefste heb ik qua kleur een mooie honey burst of Goldtop. Oja, en dan nog een '60 stijl halsje. De Les Paul Standard Faded (die helaas uit productie) leek me een hele toffe, en is tweedehands op zich nog wel te krijgen, maar klinkt een chambered gitaar niet helderder dan een non-chambered? Een niet zo zware Les Paul komt me goed uit, maar als het ten koste gaat van het warme geluid... liever niet!

Duss... wie kan me een beetje sturing geven :) ?

_M_P
20 november 2008, 12:00
niemand anders dan jijzelf lijkt me.......

Succes!

Lexvandoef
20 november 2008, 12:12
Voor dat geldt lijkt me een early 90's Gibson les paul Classic wel een goede keus. Wel redelijk hoge output pickups, maar die kan je wisselen.

Orpheo
20 november 2008, 14:21
chambered is juist warmer in tone dan solid.by les pauls in ieder geval.en anders warmoth he.heb je voor nog geen 1000 euro een gitaar die precies gemaakt is,en de looks heeft,die jy wilt,naar jou wensen.

almarvk
20 november 2008, 14:26
@Orph; Origineel hoor, om direct maar Warmoth te noemen ;) Ben je helemaal af van Gibson?

Marc Oblivian
20 november 2008, 14:27
Kijk even in het topic van Richwoodplayer. Die heeft recentelijk een Classic gekocht (een Guitar of the Week model). Zit geloof ik precies in je budget. Ook een 60's hals als ik het goed heb. Verder een mooie gitaar waar de dingen die jij wilt wel op mogelijk zijn. Wel wat hotte PU's geloof ik, maar hangt ook af van de gebruikte versterker. PU's zijn op termijn ook te vervangen.

Anders nog een persoonlijke tip: probeer eens een Heritage als je er 1 tegenkomt (tweedehands voor die prijs te krijgen). Heb er persoonlijk erg goede ervaringen mee.

Orpheo
20 november 2008, 15:08
@Orph; Origineel hoor, om direct maar Warmoth te noemen ;) Ben je helemaal af van Gibson?

tja sorry. de topicstarter is zo kieskeurig in zijn wensen en tone, dat je dat bij gibson, met dat budget,moeilijk voor elkaar kunt krijgen. Niet lullig bedoeld, alleen maar positief juist :) maar ja,ik ben behoorlijk van gibson af. de enige 2 gibsons die ik ooit nog wil zijn de witte en silverburst custom, meer niet, en zelfs daar twijfel ik aan. Ik ben helemaal gek van ongelakte exotische halzen. niet alleen de tone, maar ook de feel. Ik heb behoorlijk zweterige handen, en die ongelakte halzen zijn ideaal omdat ik geen problemen krijg met wegslippen oid. wenge, rosewood,padouk, ziricote... te gek in feel en tone. maar goed, ik snap dat sommige mensen dat niet willen hebben.

een andere optie is natuurlijk even een mailtje sturen naar Crimson guitars, of die GotW classic kopen. zie je ook vaak voor weinig gaan.

richwoodplayer
20 november 2008, 15:29
mijn gibson lp classic zoals al werd genoemd, speelt onwijs lekker.
koste mij 1400 euro.
heb hem bij max guitar store in den haag gekocht.
ze hadden ook nog andere mooie lp classic honeybursts hangen, alleen die waren iets van 1600 euro.
neem maar een kijke in mijn topic, kan je de gitaar bekijken.
een filmpje met geluids sample volgt nog ;)

sjaak1990
20 november 2008, 16:06
Ik zeggen een warmoth (geen gelijmde hals helaas) of een ander merk. Bij Gibson krijg je een goede gitaar voor dat geld maar bij andere merken kan je een betere en exclusievere gitaar krijgen voor minder.

Orpheo
20 november 2008, 16:47
gelijmde hals of bolt on maakt niksuit voor sustain in ieder geval. tone word iets anders, maar das iets transparanter. niet helderder, transparanter. ik ben er zelf dik tevreden mee, en dat niet alleen; je kan zonder problemen de hogere frets bereiken! dik positief.

episua
20 november 2008, 17:00
Is de les paul traditional niet gewoon iets voor je?
Is ook in goldtop leverbaar.
link: http://www.thomann.de/nl/search_dir.html?xsid=d08f5ad9d2f6489fb2c9eef8c12ed 6be&sw=gibson+traditional

Rexx
20 november 2008, 17:07
chambered is juist warmer in tone dan solid.by les pauls in ieder geval.en anders warmoth he.heb je voor nog geen 1000 euro een gitaar die precies gemaakt is,en de looks heeft,die jy wilt,naar jou wensen.

Ben jij soms van het Warmoth street-team ofzo?:satisfie:

Je doet het niet slecht, want ik raak wel geinteresseerd:sssh:

Orpheo
20 november 2008, 17:32
Ben jij soms van het Warmoth street-team ofzo?

Je doet het niet slecht, want ik raak wel geinteresseerd:sssh:
Nee, ik ben slechts een liefhebber. ik heb 5 warmoth les pauls en 4 gibson les pauls, en in totaal heb ik 10 gibson les pauls gehad; ik heb dus wel ongeveer een idee waar ik 't over heb ;) gibsons uiteenlopend van 'low end' tot superhigh end customshit. als gibson ECHT zo goed was geweest, had ik toch niet 6/10e van mijn collectie verkocht en er maar die bolt-on les pauls van gekocht? sterker nog, ik spaar voor een ultieme les paul die nog vetter, toffer, extremer is dan wat we tot nu toe gezien hebben. warmoth wil dat zelfs niet doen voor mij ghehe. voor redelijk standaard dingen is warmoth te gek. de kwaliteit is 'second to none'. customshop kwaliteit hout en afwerking. mijn probleem is dat ze kleine dingen niet doen voor me, zoals recessed houten trussrod covers, bepaalde trucjes met bindings, bepaalde vormen van controlcavities, bepaalde frets (superjumbo stainless steel), houten bindings, speciale kopvormen, heel specifieke headstockhoek, etc etc etc.

maar goed, even een lijstje voor de t.s.:

body: 340 dollar (AAAAA flame maple op flame korina, alsje geluk hebt zoals ik dat had)
hals: 290 (rosewood met ebben toets, bubinga, wenge, padouk en purperhart kan ook)
binding en inleg: 190
lak: 220(absoluut een aanrader; zelden zulk prachtig strak lakwerk gezien!)
tuners: 25 (gotoh!)
brug: 50 (gotoh!!)
pickups: 200 (seymour duncan prails, effe lekker 'duur' doen)
shipping: 95
pots, switch, neckplate: 40
totaal in euro's voor de huidige koers, met belasting: 1530

oh shit... das duurder geworden! :nervous::nervous: waar is de tijd gebleven dat je een warmoth had voor 750 a 850 euro?!


@episua: is boven budget voor hem, helaas.


kortom: mijn warmoth-'spam' kan je negeren; en ik zou lekker zoeken naar een toffe gibson, 2ehands (of met n goed bod komen voor een warmoth van mij ghehe).

waarom trouwens niet de BFG? kost je 995 euro, goldtop, met lekkere humbucker in brug, p90 in hals. klinkt te gek, speelt te gek, alleen de looks kan iets zijn waar je aan moet wennen.

E-J
20 november 2008, 17:48
Zo daar zijn we weer :).

Een Warmoth lijkt me wel leuk enzo maar ik wil nu eigenlijk gewoon een Les Paul testen voor ik hem koop.

Wat betreft de BFG Orph... ik heb nu een Gibson SG Classic met P90's (fantastische gitaar!), en als ik eerlijk mag zijn vind ik de P90 in de hals het minste van de hele gitaar. Niet dat het slecht klinkt, maar ik ben verzot op het Les Paul geluid van een humbucker in de hals. Ik zou alleen daarom al een Les Paul kopen, dat dikke romige en warme geluid... ook ben ik inmiddels verzot geraakt op de tussenstand in uit fase, dat Peter Green geluid. Er moet dus echt een humbucker in de hals.

Liefst wil ik nu gewoon een echt goede Les Paul, wat meer uitgeven dan die 1400 euro kan dus mogelijk zijn. Misschien dat ik zelfs doorspaar voor een Custom Shopper... al lijkt me die Les Paul Traditional Goldtop te gek! Wat zal nu het verschil zijn tussen die en de Custom Shop '57 Goldtop?? Die is zo'n 1000 euro duurder maar heeft wel bijna exact dezelfde specs, pickups etcetera!

Vaststaat dat de Les Paul humbuckers moet hebben, '60 hals en een mooie lichte burst (geen Cherry!) of Goldtop. De R8 lijkt me ook geweldig maar sinds mijn Edwards ben ik een beetje huiverig over reissues van jaren '50 Les Pauls...mijn Edwards was dat ook en die oude Les Pauls schijnen wat meer hoog te hebben dan latere types, wat ik dus liever niet heb! Volgende week ga ik naar de Feedback, om daar een middagje Les Pauls te testen, maar ik zou graag nog willen weten naar welke Les Pauls ik dan ongeveer zou moeten kijken, aangezien er zoveel verschillende zijn. Dus welke komt het meest overeen met mijn eisen :) Gary Moore, Joe Bonamassa, Warren Haynes...

Anders Destium
20 november 2008, 17:50
Is een "doodnormale" LP standard geen optie?

Als je bij de meeting bent, wil ik die van mij best meenemen. Niet dat je hem mag overkopen, maar dan heb je een beeld ;) Hij was (2e hands, 15 jaar oud) 1500 euro als ik het goed heb, maar het kan ook 1400 geweest zijn :)

E-J
20 november 2008, 17:55
Is een "doodnormale" LP standard geen optie?

Als je bij de meeting bent, wil ik die van mij best meenemen. Niet dat je hem mag overkopen, maar dan heb je een beeld ;) Hij was (2e hands, 15 jaar oud) 1500 euro als ik het goed heb, maar het kan ook 1400 geweest zijn :)

Sorry Anders,
Welke meeting bedoel je precies?

groetjes,
Emiel

Orpheo
20 november 2008, 19:53
er is een meeting gepland, 14 december. maar ik zei dat als je wilt, je welt kunt kijken naar een LP van mij (een van mijn 2 warmoths die op de nominatie staat om te vertrekken). als je echt geinteresseerd bent natuurlijk.

Luke-wannabe
20 november 2008, 20:30
@ EJ: Je kunt ook tijdelijk een humbucker in p90 formaat kopen heh! Ik geloof dat Dimarzio die veel maakt.

E-J
20 november 2008, 20:42
@ EJ: Je kunt ook tijdelijk een humbucker in p90 formaat kopen heh! Ik geloof dat Dimarzio die veel maakt.

Ga weg, ik ga mijn mooie SG niet verkloten ;) Hij klinkt super zo. Ik ben alleen iets meer gecharmeerd van een Les Paul hals element dan van die van een SG, that's all.

14 december... ik moet nog even kijken. Wordt wel dik 2,5 uur treinen of iemand moet zo vriendelijk zijn mij een lift aan te bieden :) Kan de SG en misschien ook de JMP 2203 (top of top/cabinet) mee.

vulvasonic
20 november 2008, 20:46
Ik gooi er even een goedbedoelde en welgemeende dooddoener tegenaan:
Iedere fatsoenlijke Les Paul i.c.m. de juiste versterker en eventueel een extra pedaaltje, zal afdoende zijn om het geluid wat jij zoekt te verkrijgen, of op z'n minst te benaderen, zolang je maar het geduld hebt en de wil om zo te leren spelen als jouw grote voorbeeld.

Mocht ik ooit in de gelegenheid komen om over ZIJN spullen, afgesteld zoals HIJ het afgesteld heeft, een mupke van HEM te te vertolken, dan is de kans groot dat het door mij geproduceerde geluid MEER gelijkenissen vertoont met dat van Francis Rossi (om zomaar iemand te noemen) dan dat van DE MAN.

Wees niet verbaast als je op een goede dag bemerkt dat je betere resultaten boekt met hele andere set-up dan die van hem.

Mijn advies: geniet van zijn spel, geniet van zijn geluid en laat je gerust door hem leiden, maar blijf bij jezelf en steek je energie in je eigen spel en ontwikkeling. goed bedoeld.
:satisfie:

Luke-wannabe
20 november 2008, 23:27
Ga weg, ik ga mijn mooie SG niet verkloten ;) Hij klinkt super zo. Ik ben alleen iets meer gecharmeerd van een Les Paul hals element dan van die van een SG, that's all.

14 december... ik moet nog even kijken. Wordt wel dik 2,5 uur treinen of iemand moet zo vriendelijk zijn mij een lift aan te bieden :) Kan de SG en misschien ook de JMP 2203 (top of top/cabinet) mee.
Nouja een ander pickuppie is toch niet verkloten? Maar goed als je het niet wilt, het was alleen een goed bedoelde opmerking ;)

E-J
5 december 2008, 11:50
Ik dacht, ik bump this threadje maar even om het tot een mooi einde te laten komen.

Ik heb de Edwards uiteindelijk te koop aangeboden en nog geen twee dagen later was hij al verkocht. Nog geen week later kocht ik mijn tweede Gibson, dit keer een Les Paul Standard uit 1993. Het is een zeer mooie Cherry Sunburst Plaintop. Met originele koffer én Seymour Duncan Antiquities. Het opvallende is, deze pickups hebben nog minder output dan de (eveneens) PAF replica's in de Edwards, maar de Gibson klinkt vele malen dikker en heeft meer sustain, dat terwijl het gewicht ongeveer gelijk is. Ik zou bijna durven zeggen dat de Gibson net wat lichter is. En terugkomend op die pickups, ik lijk met de Gibson LP zelfs meer gain uit mijn Marshall JMP te krijgen. Zeker een blijvertje! :)

Foto's heb ik helaas (nog) niet maar deze is qua looks nagenoeg identiek, alleen heeft de mijne iets duidelijkere horizontale strepen en is het witte plastik inmiddels mooi vergeeld (even geel als de binding).

http://i126.photobucket.com/albums/p81/dynasonic/Music%20Gear/07%20Cloud%209%2058%20RI/GibsonLesPaul07CR87258123800.jpg

Lexvandoef
5 december 2008, 11:52
Tof, hij ziet er goed uit man!

Orpheo
5 december 2008, 12:01
dat is geen plaintop, maar flame top ;)

E-J
5 december 2008, 12:15
Zie mijn vorige post :).

Valt me nog elke keer op dat hout dus écht van grote invloed is op het geluid. Deze Les Paul klinkt zo dik en warm!