PDA

View Full Version : Aardlus Strat



Gitaargek
20 november 2008, 10:16
Beste mensen,

Ik heb een Squier strat erbij gekocht. Heb 2 fender en deze gebruik ik erbij.
Nu het volgende:

De gitaar is helemaal perfect. Goed afgesteld en klinkt lekker. Alleen zit er soms een soort van tik of zoem in het geluid (moeilijk uit te leggen).
Nu schijn je een aardlus kunnen maken in de strat. Iemand een idee hoe dat gaat? Ik ben totaal niet technisch dus wie kan mij helpen?

Alvast bedankt,

jimihattricks
20 november 2008, 10:49
allereerst, een aardlus is juist iets dat je NIET wil maken..

het kan zijn dat er iets mis is met de aardeverbinding, maar dan zou je eigenlijk voortdurend een op de voorgrond tredende zoem moeten horen (ook wanneer je gewoon clean speelt)

Gitaargek
20 november 2008, 10:54
ja je hebt gelijk hehe. Het zijn een soort van tikken die ik ook bij clean hoor. Als ik mijn vinger tegen de hoge E snaar plaats dan hoor ik het ook soms.

aaronstonebeat
20 november 2008, 12:19
Speel je op 'n geaard stopcontact? Is de aarde in je woning wel in orde? Elke gitaar bromt wel 'n beetje als je 'm niet aanraakt en wordt een stuk stiller op het moment dat je de snaren (of 'n ander geaard onderdeel) aanraakt; de overgang kant gepaard gaan met 'n hoorbaar tikje.

Gitaargek
20 november 2008, 13:27
ik speel via een micro cube op die gitaar en die gaat op batterijen.

aaronstonebeat
20 november 2008, 13:39
ik speel via een micro cube op die gitaar en die gaat op batterijen.

OK, dan heb je dus helemaal geen 'harde' aarde. Probeer 'm bij gelegenheid 'ns op een versterker die wel op 220 V werkt en kijk hoe de gitaar zich dan gedraagt.

Gitaargek
20 november 2008, 13:42
Nou het is zo. Ik had em gisteren gekocht. Thuis ff op de micro cube gespeeld en later even op mijn Hugh & Kettner buizen. Niks aan de hand. Ff dat plastic van de slagplaat gehaald. Ga weer even spelen en toen kreeg ik af en toe dat geluid erbij.

jimihattricks
20 november 2008, 16:11
ja dan kan het zo zijn dat je statische elektriciteit opwekt door over de slagplaat te wrijven... ik heb dat zelf nog nooit ervaren bij strats, maar heb het hier wel eens voorbij zien komen bij andere forummembers.. hoe je t oplost weet ik ff niet

calfie
20 november 2008, 16:23
Heb het zelf ook gehad, werd er gek van.
Heb toen een extra aarde gemaakt van de 5 standen schakelaar naar de tremelo klauw.

pasqual
20 november 2008, 17:13
Heb het zelf ook gehad, werd er gek van.
Heb toen een extra aarde gemaakt van de 5 standen schakelaar naar de tremelo klauw.

lijkt me sterk dat dit iets uitmaakt. er is al een aarde-verbinding van alle componenten naar de pots toe, dus dit is dubbel op.

en dat statische electriciteit hoorbaar is via je slagplaat, dat kan wel kloppen. ik heb dat ook wel eens gehad met mijn strat. als je over de slagplaat wrijft hoor je dat. misschien helpt het als je je slagplaat extra doet shielden met alu-tape.

groeten, Pasqual.

calfie
20 november 2008, 17:28
Ja, ik dacht hetzelde (dat het dubbel op is) maar het werkt wel.
Heb diverse keren de solderingen nagelopen en opnieuw gedaan, nieuwe 5-standen schakelaar maar dit hielp niet.
Toen een keer op internet ergens gelezen dat een extra aarde draad gemonteerd via de volume potmeter naar de body (als deze geshield is), hielp ook niet.
Toen een keer een plaatje gezien waar ook een aarde verbinding via de 5-standen schakkelaar naar de tremelo klauw werd gemaakt, dit hielp wel.

pasqual
20 november 2008, 18:49
je zal wel gelijk hebben, ik zal hier niet het tegendeel beweren.
maar het gekke is dat alle onderdelen met elkaar in verbinding staan d.m.v. massa dus ook de switch.

groeten Pasqual.

Gitaargek
21 november 2008, 08:17
Ja, ik dacht hetzelde (dat het dubbel op is) maar het werkt wel.
Heb diverse keren de solderingen nagelopen en opnieuw gedaan, nieuwe 5-standen schakelaar maar dit hielp niet.
Toen een keer op internet ergens gelezen dat een extra aarde draad gemonteerd via de volume potmeter naar de body (als deze geshield is), hielp ook niet.
Toen een keer een plaatje gezien waar ook een aarde verbinding via de 5-standen schakkelaar naar de tremelo klauw werd gemaakt, dit hielp wel.

Heb je dat plaatje toevallig nog?

calfie
21 november 2008, 08:50
Sorry, heb nog even voor je gezocht maar kan het niet meer vinden.
Maar proberen kan geen kwaad, gewoon de aarde maken tussen slagplaat en switch (even de twee schoefjes van de switch lossen) en met het andere eind
contact maken met je tremelo klauw.

Gitaargek
21 november 2008, 08:59
Ik ben totaal niet technisch dus even voor de duidelijkheid hehe.

SLagplaat eraf halen. en dan een ijzerdraad naar de tremolo laten gaan.

calfie
21 november 2008, 09:24
Nee, geen ijzerdraad maar hetzelfde zoals de andere aardedraad(potmeter naar tremelo klauw)
Slagplaat eraf halen en dan de switch wat lossen(twee schroefjes losdraaien), dan de aardedraad 1 cm blootleggen.
Maak hier een lusje van en monteer deze tussen je slagplaat en switch (om het schroefje heen) en draai de schroefjes van de switch weer vast.
Andere eind van de aardedraad binnen door naar de tremelo klauw brengen (door het zelfde gaatje als de andere aardedraad), hier ook weer een stukje van bloot leggen en contact laten maken met je tremelo klauw.

Gitaargek
21 november 2008, 09:27
dat ga ik is proberen. Mag ik je hartelijk danken voor deze tip.

calfie
21 november 2008, 10:13
Ik hoop dat het bij jou ook resultaat heeft, laat het even weten.

snaarplukker
21 november 2008, 15:12
Bij mij zat standaard de 5 way-switch met een aardedraad aan het metaal gesoldeerd.

Cees

jerome
22 november 2008, 09:38
Voor zover ik weet hoort bij alle Strats de 5-standen switch aan aarde aangesloten te zitten.
Vaak zit er bij Strats aan de achterkant van de slagplaat metaalfolie(aluminium of koperfolie) geplakt.
Deze metaalfolie is voor shielding bedoeld, maar zorgt er bij sommige strats ook gelijk voor dat de metalen buitenkant van de switch is door verbonden met het metaal van de pots die op hun beurt weer met een draad aan het huis (aarde) van de outputjack zitten.
M.a.w, de metalen buitenkant van de schakelaar zit op de randaarde aangesloten (mits je natuuurlijk wel met je amp op een stopcontact met randaarde aangeloten staat).
Maar bij sommige Strats zit er (ook) een aardedraad van de switch naar de pots

Gitaargek
27 november 2008, 07:48
Nu ga ik binnenkort de gitaar openhalen om de ruis te verminderen. Ik wil meteen nieuwe snaren op de gitaar zetten en wel 0.11 of 0.12. Op mijn Fender Strat heb ik 0.12. Mijn vraag is of dat een squier Affinity dat ook aan kan qua hals. Of is 0.11 al bijna onmogelijk op een Squier?

Muzieknono
27 november 2008, 07:59
Ik heb zonder problemen 11-49 op mijn squier, dus ik zou niet weten waarom niet, het is niet zo dat squiers afbraakgitaren zijn ofzo.
Gewoon doen en uitproberen.
Mvgr Dirk Jan :metal:

Gitaargek
27 november 2008, 08:30
Ik heb zonder problemen 11-49 op mijn squier, dus ik zou niet weten waarom niet, het is niet zo dat squiers afbraakgitaren zijn ofzo.
Gewoon doen en uitproberen.
Mvgr Dirk Jan :metal:

Hehe nee het zijn ook geen slechte gitaren maar ze zijn een stuk lichter als een Fender dus ik dacht zou het wel kunnen.

harrie-beton
27 november 2008, 10:14
Een aardlus is iets anders jongens.

Je probleem met je strat is een probleem dat veel voorkomt bij dit type gitaarelementen. De elementen op een strat zijn enkelspoels en deze zijn heel gevoelig voor storingen (lichtdimmers, computers enzovoort). De electronica wordt geaard en de aarde loopt ook naar de snaren (via de brug). Als je de snaren loslaat en weer aanraakt hoor je de ontladingen. Dat is normaal. Veel gitaristen gebruiken een noise gate en zorgen dat ze altijd contact hebben met de snaren. Vooral bij stille passages is het wenselijk dat de gitaar geen enkel geluid maakt. Een noise gate is ook een handige aanvulling op dit type gitaren, zeker als je met oversturing gaat spelen, dan is het effect alleen maar sterker hoorbaar.
Humbuckers zijn dubbelspoels elementen en die hebben dit probleem zelden.

Als je speelt via een geaard stopcontact is het effect meestal vrij zacht maar het is er wel.