PDA

View Full Version : Nummers maken...



mohawk
8 maart 2003, 18:20
Hoe maken jullie nou je eigen nummers,een gitaar partij hebben wel al,de tekst hebben we al,maar hoe voeg je ze nou samen??

Ik heb dr wat dat betreft helemaal geen verstand van,dus als jullie mij iets op de weg zouden willen helpen..

Bins
8 maart 2003, 18:29
Tja,
Ik begin meestal met een riffje, hook, refreintje, whatever en dan schrijf ik een text die daarr "op" past. Dwz een regel van de text is net zolang als een regel van het riffje/dingetje.
Of ik heb ineens een idee voor een text, die schrijf ik dan helemaal, en dan neurie ik een beetje erbij hoe hij zou moeten klinken op gitaar. Dat lukt dan verder ook wel.
9 van de 10 keer flikker ik dan alles weer weg omdat ik het uiteindelijk niet goed genoeg vind, of de beste stukjes van 3 liedjes worden dan samen 1 nummer ofzo.
Als je het echt niet meer weet moet je ff wat bandleden bellen/uitnodigen, want die hebben meestal net dat ene idee wat het "af" maakt. Vooral drummers hebben vaak een heel goed gevoel voor wat "vet" is.
Laatste tip: Als je je niet 100% tevreden voelt over een liedje, dan is hij niet af. Ga nooit eigen liedjes spelen die niet goed genoeg zijn. Vooral als je ook covers speelt gaat het kwaliteitsverschil gewoon heel erg opvallen.
Succes dude.

Negative K3 fan
8 maart 2003, 19:09
Als ik een numemr maak ga ik eerst wat klooien met een ideetje dat ik in mmnn hoofd heb, als ik denk alles een beetje doorheb neem ik een improvisatie op.

dus het begint bij mij met een idee, of een leuke ervaring, dan klooi ik net zolang om te kijken wat er allemaal "mogelijk" is

als ik dan deenk dat ik het doorheb druk ik op ded record knop van cool edit ga ik over dat stukje improviseren, als ik tevreden ben hou ik het en probeer er andere partijen/track bij te maken (die ik al dan niet van te voren in gedachten had). en anders probeer ik het net zo vaak opniewu tot ik geen zin meer heb.

Ronald
9 maart 2003, 17:08
download guitar pro 3

mohawk
9 maart 2003, 18:27
Ja die heb ik al,maar wat heb ik daar aan dan met nummers maken?

Ronald
9 maart 2003, 22:01
nou je kunt gewoon tabs van maken , je kunt van gitaar bas en drums kun je gewoon tabs van maken , je kan het zo afspelen , aanpassen enz. zo kan je alles tegelijk afspelen

mohawk
9 maart 2003, 22:26
Dat is geen probleem bij ons,het instrumentale gedeelte hebben we al maar om de tekst dr in te proppen dat gaat niet.

Butcher
10 maart 2003, 07:59
1) Tel effe de lettergrepen in iedere zin. Stel dat je er 15 hebt.
2) Speel/improviseer een zingbaar melodietje van 15 noten met je gitaar.
3) Je hebt nu een basis zanglijn.

Ronald
10 maart 2003, 11:18
je kan de zangmelodie maken , als je op http://www.mysongbook.com heb je kant en klare guitar pro files , soms staat daar ook de zang bij , maar dan dus alleen de melodie van het zingen. als instrument word hier meestal een cello of een muted trompet gebruikt

dit lijkt me wel redelijk moeilijk om een zang melodie te maken maar dat moet je maar ff bekijken , en de tekst kan je er gewoon bovn zetten met de tekst knop

eggymanos
10 maart 2003, 13:40
Ik heb meestal een melodietje, loopje dat ik speel op de gitaar en dan neurie ik een onverstaanbaar teksttlijntje erbij tot hert mooi klinkt. Dan verzin ik daar een tekst op of ik neem een brestaande tekst die ik ergens heb liggen en die pas ik regel voor regel zo aan dat er net zoveel lettergrepen in zitten als het tekstlijntje. beetje puzzelen en zelden bevredigend, maar als t lukt en ik ben tevreden dan is t echt vet...
ik heb alleen nooit nummers helemaal af, met intro en outro en alles erbij bedoel ik dan...
good luck

henksjaak
26 maart 2003, 14:21
IDd ik heb wel nummers maar het is veel op gehoor en veel in normale majeur en mineur patronen en normale toonladders, maar ik wil dimaccoorden en ander soort accoorden leren inpassen hoe doe ik dat?

Ohzoso
29 maart 2003, 20:52
Op 2003-03-26 14:21, schreef henksjaak:
IDd ik heb wel nummers maar het is veel op gehoor en veel in normale majeur en mineur patronen en normale toonladders, maar ik wil dimaccoorden en ander soort accoorden leren inpassen hoe doe ik dat?

Door veel naar muziek te luisteren waar deze zaken in zitten,net zolang totdat je niet meer uit die "feel" komt.Door met feel je accoordenschakelingen te maken ,klinkt je song veeeel natuurlijker en niet van eeuh...hij ken ook n paar vreemde accoordjes