PDA

View Full Version : zelfbouw pedalboard, aarding oid?



Joene1988
19 november 2008, 16:27
Hallo allemaal...

Ik heb een tijdje geleden zelf een pedalboard gebouwd, en dat bevalt op zich goed... Nu zit ik toch met enkele vragen... Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben, misschien willen de admins het wel bij fx pedals hebben, maar ik denk dat jullie het meest verstand ervan hebben...

Ik heb mn pedalboard gebouwd in zon showmaster 24 case (veelbesproken op het forum) Hier heb ik tapijt in gelegd, en daar mn pedalen op gemonteerd met klitteband.... Ziet er goed uit, al zeg ik het zelf...

Maar nu het probleem: mijn geluid valt soms weg... eerst dacht ik dat het mijn versterker was, weggebracht, winkel paar ''losse contacten'' fixen, en dacht klaar te zijn... Niks was minder waar.
Nog steeds viel mijn geluid weg... Kabels getest, allemaal goed, en het kan ook niet aan de gitaar liggen aangezien hij bij gitaarles ook via de versterker nooit problemen geeft.
Dus, het moest wel aan een van mijn pedalen liggen dacht ik... Dit lijkt mij ook niet het geval, want ze doen het allemaal prima...

Dus, nu denk ik: kan het niet aan het pedalenbord liggen. Misschien dat de aarding daarvan niet goed zit? Zou dit uberhaupt technisch wel mogelijk zijn?
Iemand een antwoord, of een idee waar het anders aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt,

Jeroen

HaroldA
19 november 2008, 16:53
En wat zou je dan willen aarden???

MattellicA
19 november 2008, 16:59
Hij zweeft toch niet boven de grond hoop ik? Dan moet je hem aarden (= vastkleven aan de grond) :seriousf:


Is het een lange keten? Welke kabels? Pluggen? Buffer ja/neen? Welke pedalen? Enkel in bypass of ook met effecten aan?? INFO!?

EDIT: niet kwaad bedoeld hoor, ben gewoon in examensfeer :D

bluegate
19 november 2008, 17:30
- Snoeren zijn het niet want die heb je nagekeken.
- Pedalen zijn het niet want die doen het allemaal.

Dan blijft de voeding van je pedalenbak over.

MattellicA
19 november 2008, 19:45
En dewelke mag dat wezen Jeroen?

ponq
19 november 2008, 19:51
aarding van je bak zal het probleem/de oplossing niet zijn.

Wat je zou kunnen doen: je keten opbouwen en elke keer een tijdje testen. Dus begin met gitaar+kabel+amp. Gaat dat goed (en dat zal, volgens je post) begin dan met het 1e effect. Tijdje spelen, gaat goed? Volgende effect toevoegen. Ga zo door tot je de zwakke schakel boven hebt.

Voeding zou evt ook kunnen. Welke pedalen heb je en hoe voedt je ze? (wees specifiek)

aad
19 november 2008, 19:58
augustus september oktober november.

MattellicA
19 november 2008, 20:11
augustus september oktober november.

:???::???::???:

fredjuh
19 november 2008, 21:20
december januari:seriousf:

Joene1988
19 november 2008, 22:57
bedankt voor jullie reacties tot nu toe;)

ik zal wat duidelijker zijn... Ik voed mn pedalen met een visual sound 1 spot + daisy chain.

de pedalen die ik heb, zijn in deze volgorde: korg pitchblack, VS Route 66v1, Boss BD-2, Boss DD-7, Boss-CE5 en een ernie ball volume pedaal.

Of zou het probleem wel binnen mn versterker kunnen liggen, maar wat dan? De losse contacten waar de muziekzaak mee bezig is geweest schijnen niet heel erg te helpen.

Of zou de output van mijn gitaar te hoog zijn, dat mn versterker het niet aankan... Wat me overigens heel erg onlogisch lijkt, omdat zon ding ervoor gemaakt is... (versterker is overigens een H&K Silver Edition) Dit komt zo in mn hersens op omdat ik met mn akoustische geen last heb...

Swan
20 november 2008, 11:45
en als je zonder pedalboard speelt, doet ie t dan ook?
misschien is de output van je gitaar n beetje los of zit er een in/output van een pedaal niet helemaal lekker...

aad
20 november 2008, 21:45
bedankt voor jullie reacties tot nu toe;)

ik zal wat duidelijker zijn... Ik voed mn pedalen met een visual sound 1 spot + daisy chain.

de pedalen die ik heb, zijn in deze volgorde: korg pitchblack, VS Route 66v1, Boss BD-2, Boss DD-7, Boss-CE5 en een ernie ball volume pedaal.

Of zou het probleem wel binnen mn versterker kunnen liggen, maar wat dan? De losse contacten waar de muziekzaak mee bezig is geweest schijnen niet heel erg te helpen.

Of zou de output van mijn gitaar te hoog zijn, dat mn versterker het niet aankan... Wat me overigens heel erg onlogisch lijkt, omdat zon ding ervoor gemaakt is... (versterker is overigens een H&K Silver Edition) Dit komt zo in mn hersens op omdat ik met mn akoustische geen last heb...

Heb je je acoustische ook via je effecten aangesloten? (Ik neem aan dat je een acoustische gitaar bedoelt).
Kan het niet zijn dat het aan je voeding ligt? Heb je die al eens vervangen?
Als je je gitaar rechtstreeks inplugt, valt het geluid dan ook weg? Zo ja -> versterker. Zo nee -> effectenbak.
Effecten 1 voor 1 verwijderen (of andersom 1 voor 1 aansluiten).

MattellicA
20 november 2008, 21:50
Tuner in het signaalpad? Koop ff een AB-boxje :D of via je Ernie Ball...

Joene1988
20 november 2008, 21:59
nee ik heb de tuner niet via de ernie ball, maar voordat ik dat pedaaltje had had ik het ook al met een ernie ball...

Ik heb geen flauw idee meer... En ook als ik mijn gitaar rechtstreeks inplug doet ie het... Het zou misschien de output van de gitaar kunnen zijn, die zat inderdaad los, en heb die weer aangedraaid... (dat ringetje zeg maar)

Maar ik kan me niet voorstellen dat het daaraan ligt... Ik zal de pacifica van een maat maar ff lenen en daarmee testen...

fredjuh
21 november 2008, 17:47
Dat ik ook weer het voordeel van 4 gitaren hebben, Als er iets kapot is kun je met 4 gitaren testen en met zekerheid zeggen dat het de gitaar niet is:D

Joene1988
22 november 2008, 13:21
Dat is waar... Ik test hem nu flink met de pacifica en dr komt straks ook nog iemand met een Luke... Moet goedkomen, kan ik weer wat uitsluiten... ook toch nog maar ff andere kabels proberen...

dacrow
22 november 2008, 13:48
aarding van je bak zal het probleem/de oplossing niet zijn.

Wat je zou kunnen doen: je keten opbouwen en elke keer een tijdje testen. Dus begin met gitaar+kabel+amp. Gaat dat goed (en dat zal, volgens je post) begin dan met het 1e effect. Tijdje spelen, gaat goed? Volgende effect toevoegen. Ga zo door tot je de zwakke schakel boven hebt.

Voeding zou evt ook kunnen. Welke pedalen heb je en hoe voedt je ze? (wees specifiek)

+1

Dit is inderdaad dé manier om het te vinden, je kan de fout in de voeding opsporen door de (meeste) pedalen allemaal op te zetten en kijken of er geen wegvalt (LED).

Wat ook dikwijls voorkomt is het moertje wat loskomt aan de input- outputjack van je pedaaltje-->signaal valt weg.

Good luck!

rebulie
22 november 2008, 14:33
... Het zou misschien de output van de gitaar kunnen zijn, die zat inderdaad los, en heb die weer aangedraaid... (dat ringetje zeg maar)

...

Hé Jeroen,
Wat vaak gebeurt bij het weer vastdraaien van zo'n outputjack is dat het hele ding ronddraait en dat binnenin je gitaar één of twee draadjes loskomen of kortsluiting maken. Het is dus heel goed mogelijk dat daar je probleem zit.

Joene1988
23 november 2008, 16:53
Zou ook kunnen... gelukkig heb ik de gitaar nog niet zo lang;)

Maar nu het volgende... Het is echt heel vaag...

Ik heb dus met een yamaha-pacifica en een Luke over mn versterker gespeeld/laten spelen... Niks aan de hand. Ook door mn effecten etc.

Het meest rare was nog wel dat ik met de pacifica speelde, 1,5 uur ofzo, en geen problemen had... vervolgens mn eigen Dean inplugde en meteen het geluid wegviel...

Dus, het moet mn gitaar zijn zou je zeggen.. Nu heb ik via een andere versterker gespeeld, een roland ac60 ofzo? in ieder geval iets voor een akoustische gitaar, maar goed, daar komt met mn Dean ook wel geluid uit...
Ook hier niks aan de hand. Geen uitval etc etc.

Dus, ik ben nu helemaal de weg kwijt.... De combinatie van mn gitaar+versterker werkt niet?:???: Maar dat zou toch nergens op kunnen slaan?