PDA

View Full Version : Goed geintoneerd en toch vals....



Gitaristje 18
19 november 2008, 16:22
Ik heb een probleem. Ik heb bij mijn gitaren dat ze, ondanks dat ze goed geintoneerd zijn, boven de 12e fret volgens het stemapperaat vals gaan klinken. Dit terwijl ze aan de hand van de flaqeolet op de 12e fret en dan indrukken op de 12e fret goed geintoneerd zijn.:nervous:
Dit hebben meerdere gitaren. Is dit normaal of is hier iets aan de hand.
Ik ontdekte ook dat toen ik een solo aan het instuderen was aan de hand van een live nummer, dat de tonen bij mij net iets te laag zijn. Misschien is de gitaar op het live nummer iets hoger gestemd, 442 herz ofzo.

Nou ja, onduidelijk allemaal. Wie helpt mij uit de brand?

Dankjewel:satisfie:

Mr.Fingers
19 november 2008, 16:35
Er zit bij een gitaar altijd een beetje "speling" op de juistheid van de noten, dit komt omdat je de snaar buigt bij het indrukken (en dus de spanning verhoogt, en de toon wat hoger ligt). Echt perfect zuiver krijg je een gitaar zelden tot nooit, en zolang het echt niet kattenvals is zou ik er me maar niet druk in maken. Ik speel op een telecaster met dubbele zadels (1 zadel per 2 snaren), dus intoneren is al een hell, maar het valt echt niet op dat de tonen niet perfect zuiver zijn.

Herman
19 november 2008, 16:36
Zijn het misschien oude snaren? Want dan zijn ze niet meer echt te intoneren/stemmen.

Verder wel apart, zeker als je het bij meerdere gitaren hebt. Is het echt storend dan ook? Of meer een soort compromis om hem "over het algemeen" wel goed te laten klinken?

Gitaristje 18
19 november 2008, 16:43
Ok. Ja ik hoorde volgens mij weleens eerder dat gitaren van nature wat vals zijn. Voor de mensen die een POD XT of 3.0 hebben, het balletje blijft 90% tussen de 2 haakjes staan. Bij de Washburn N2 soms niet, maar die heeft een wat hogere actie dan de Fender die dit ook heeft. Dus enorm vals spelen doen ze ook niet.

harrie-beton
19 november 2008, 16:43
Ik heb bij mijn gitaren dat ze, ondanks dat ze goed geintoneerd zijn, boven de 12e fret volgens het stemapperaat vals gaan klinken

Er klopt iets niet, goed geïntoneerde gitaren zijn juist per definitie zuiver op de 12e fret. Dat is wat je doet met intoneren.
Stemapparaten zijn wel meer precies dan een menselijk oor. Stem maar eens een lage E en speel dan een lage F. Het is zo dat het stijf indrukken van de snaren de toon iets hoger maakt maar dat is allemaal binnen een redelijke marge - hier heb je geen last van.

Gitaristje 18
19 november 2008, 16:49
Ja ik bedoel ook, ze zijn geintoneerd op de 12e fret. ;) Ze zijn dus helemaal zuiver op de 12e fret, alleen daarboven soms dus niet. Ja das waar dat dat harde indrukken wat valse noten kan geven.
Maar goed, ik heb onder andere met deze gitaren meerdere nummers opgenomen en het klinkt allemaal erg goed en zuiver, dus het is niet storend. Ik heb in dat nummer met deze gitaren gesoleerd en akoorden gespeeld en het klonk allemaal goed. :)

Hendriks
19 november 2008, 16:51
Het blijft altijd een compromis , de B en de G , moeten iets lager / hoger geintoneerd zijn om het zuiverder te krijgen , zoals Fingers al aangaf vooral met een tele met 3 zadels krijg je het nooit perfect.

Gitaristje 18
19 november 2008, 16:56
Nee precies, lijkt me ook heel lastig.

Maar bij mij worden de tonen trouwens juist te laag boven de 12e fret.

Toaster
19 november 2008, 17:07
ik heb het probleem ook.

Normaal heb ik er geen last van maar bij studio opnames kan het vervelend zijn.

2 keer stemmen dan voor kleine stukjes werk boven de 12 e fret en dan weer terug stemmen als je er onder komt.

Ik heb geen aldi gitaren ofzo. Fenders en Gibson...

barno
19 november 2008, 17:09
kan zeker ook aan "oude" snaren liggen maar het blijft een feit dat een gitaar bijna nooit perfect juist klinkt op alle posities. De uitvinder van de gitaar heeft dat speciaal zo gedaan om het onzuivere spel van de meeste gitaristen al bij voorbaat te compenseren :)

barno
19 november 2008, 17:11
...

Ik heb geen aldi gitaren ofzo. Fenders en Gibson...

maar wel geen cherry red 335 ;)

Gitaristje 18
19 november 2008, 17:23
ik heb het probleem ook.

Normaal heb ik er geen last van maar bij studio opnames kan het vervelend zijn.

2 keer stemmen dan voor kleine stukjes werk boven de 12 e fret en dan weer terug stemmen als je er onder komt.

Ik heb geen aldi gitaren ofzo. Fenders en Gibson...

Nou, maar ik heb echt geen zin om mijn gitaar te herstemmen voor het werk boven de 12e fret en eronder :sneaky:. Dan blijf ik bezig:nervous:

Toaster
19 november 2008, 17:24
maar wel geen cherry red 335 ;)

jajaja wrijf nog maar wat zout in de wonde :D

barno
19 november 2008, 17:40
Nou, maar ik heb echt geen zin om mijn gitaar te herstemmen voor het werk boven de 12e fret en eronder :sneaky:. Dan blijf ik bezig:nervous:


boven 12 wordt er vooral gesoleerd en daar is het zaak van de snaren op het gehoor naar de juiste noot de benden. Ik heb een gibson waarvan ik gewoon weet dat ik hoog op de hals duidelijke noten iets naar boven moet benden.

Tupelo
19 november 2008, 17:41
Het is een ding waarop je jezelf kunt verkijken en gek maken.
Ben er ook lange tijd hondsdol van geworden.

Tegenwoordig laat ik mijn gitaren afstellen door een Luthier en blijf ik zelf overal vanaf.
En dan nog, nog is het nooit helemaal zuiver.
De kracht waarmee je snaren indrukt, snaar slijtage en tig andere redenen die ik niet kan bedenken of bij naam kan noemen, soit.

Kijk jezelf niet blind op je stem apparaat en vraag jezelf af of je het echt hoort.
Deed ik vaak niet namelijk, toch zat ik mezelf dan altijd te fokken omdat het wijzertje niet goed uitsloeg.

Let it loose!! :soul:

Gitaristje 18
19 november 2008, 18:52
Ok:satisfie:

Ja, ik moet gewoon niet zo krampachtig doen:satisfie:

Ik heb er zelf geen last van en van anderen ook niet gehoord op de opnames van dat mijn gitaar vals blijkt te zijn.

Ja je zou kunnen benden, maar das wel heel ingewikkeld en vergt wel heel veel van je gehoor zeg:p

Maar toch vreemd. Ik heb een live opname van Cose Della Vita van Eros Ramazotti en ik studeer nu die solos in, maar ik merk dat soms die gitaar net ietsje hoger klinkt dat de mijne. Is dat omdat die gitaar minder of juist meer vals is, of omdat die gitaar misschien wat hoger gestemd staat, bijvoorbeeld 442 hz ipv 440 hz?

Tupelo
19 november 2008, 19:16
Nog een keer dan; geen enkele gitaar is vanaf de 1e tot de laatste fret perfect geïntoneerd.
Hoe Eros dat doet; I dunno... hij zal er vast de resources voor hebben.

Gitaristje 18
19 november 2008, 19:17
Hehehehe:seriousf:

Dankjewel iedereen!:satisfie:

pasqual
19 november 2008, 19:50
behalve bij de 12e fret moet je ook de 19e erbij pakken en daartussen zo zuiver mogelijk intoneren. dan kom je er achter dat er toch nog wel verschil zit tussen de 12e en 19e fret. probeer maar eens, scheelt al een hoop.

groeten Pasqual.

keessie
19 november 2008, 20:11
Ik heb een probleem. Ik heb bij mijn gitaren dat ze, ondanks dat ze goed geintoneerd zijn, boven de 12e fret volgens het stemapperaat vals gaan klinken. Dit terwijl ze aan de hand van de flaqeolet op de 12e fret en dan indrukken op de 12e fret goed geintoneerd zijn.:nervous:
Dit hebben meerdere gitaren. Is dit normaal of is hier iets aan de hand.
Ik ontdekte ook dat toen ik een solo aan het instuderen was aan de hand van een live nummer, dat de tonen bij mij net iets te laag zijn. Misschien is de gitaar op het live nummer iets hoger gestemd, 442 herz ofzo.

Nou ja, onduidelijk allemaal. Wie helpt mij uit de brand?

Dankjewel:satisfie:

Hey ik heb deze situatie ook gehad.
12 fret zuiver en ook de 19e helemaal top, en toch steens onzuiver
werd er helemaal gek van
ik kijk nu niet meer naar de 12e fret , en het is meestal die verdomde G snaar
maar goed wat ik doe is ik zorg dat (begin vanaf de eeste fret ingedrukt )dat ie zuiver is en zo ga ik iedere fret af het wil wel zo zijn als je bij de 12e fret komt dat is iets lager is maar als ie bij de meeste(voor aan) maar zuiver is .
En dat snaar voor snaar (de zadel van de G snaar staat het meest naar achter) pffff nou hoop dat je er wat aan heb groeten kees

Di Stefano
20 november 2008, 09:54
Op youtube staat ergens een filmpje van Steve Vai die een speciale uitvoering van zijn JEM laat zien met van die kromme fretten. Naar het schijnt zorgen die voor perfecte intonatie.

update: dit dus - http://www.youtube.com/watch?v=XJXKV8v32iQ&feature=related