PDA

View Full Version : '60 '70 welke perioden bedoelen ze??



Shaggy
19 november 2008, 16:04
Even een niet al te snuggere vraag, maar ik stel me maar kwetsbaar op :)


Mijn vorige draadje hier is niet zo succesvol dus doe ik een nieuwe. Misschien vervang ik mijn samick met een jazzbass. Nu zie ik '60 en '70 .. het zijn dus creaties op basis van een bepaalde periode, maar welke periode is dat bij de 60 en 70?

en wat is het verschil bij fender?

ik zie us deluxe, vintage en standard

mex 60 en 70

oh ja, ik denk trouwens dat ik nu toch weer naar 4 snaar ga.


het volgende weet ik al wel:

kleur OW, toets rosewood en hij moet knorren als de bas Paul Turner bijvoorbeeld.

Mr.Fingers
19 november 2008, 16:15
Fender Yoda comes to the rescue!

De Fender "classic '60" is gebaseerd op een Fender Jazz Bass van tussen 1961 (invoer van de 3-knops controlplate) en 1965 (invoer van de binding rond de hals), met het brugelement op de "oude" plaats, dichter bij de hals

De Fender "classic '70" is losjes gebaseerd op een Fender Jazz Bass van 1975, vanwege de bullet-trussrod, de B&B (Block&Binding inlay), maar dan met een 4-punts neckbevestiging (na 1973 zou de 3-punts microtilt gebruikt moeten worden). Het brugelement staat 3/8" dichter naar de brug, wat een ontzettende toename in knor geeft (en een heldere slaptoon).


Dan heb je nog de mexican standard, maar die haalt het absoluut niet van de "classics". De American Standard is een geupdated model van een gewone jazz-bass, met high-mass brug (extra sustain!). En de American Vintage is een letterlijke reproductie van een vintage instrument (dus met nitrolak, clothwire,...).


Paul Turner speelt op een 1965 Jazz Bass (Ol. White met matching headstock), dus ik denk dat jij het beste af bent met een witte "classic '60" Jazz Bass

Shaggy
19 november 2008, 18:19
you really narrowed it down man .. thnx en verhelderend


ik ben na het lezen van jouw bericht meteen naar de muziekboer om de hoek gegaan en uitgeprobeerd;

als eerst op jouw advies de '60;

had mijn kleur ow meteen, brugpup inderdaad meer van de brug af, klonk goed knorrend, niet te schel ook geen diepe bassen, slap geluid met neckpup klinkt niet echt modern scooped ofzo maar best lekker. Dat is ook het eindgevoel, best aardig.

'70 = als de 60 alleen meer helder/snappy en had inderdaad blockinlays en binding. Misschien kot dit doordat er nieuwere snaren op zitten.

lakland uitgeprobeerd, = als de 60 alleen meer laag en mid, niet vintage, meer modern

squier, na 5 sec meteen teruggelegd, niet te vergelijken

toen deed ik iets wat ik niet moest doen: usa deluxe ash jazzbass gepakt, en wat gedraaid aan die knoppen met boost en cut ofzo ik weet het allemaal niet meer, maar wat ik ook deed, de bas liet mijn zielig spel opeens erg goed klinken. Ik kreeg weer zo'n kut gevoel van, oh jee nu ga ik dus het dubbele uitgeven. Helder met definitie, strak en knor .. prijs 2x zoveel als de 60 mexicaan.

en nu :-?

Mr.Fingers
19 november 2008, 18:26
classic '60, kopen, en de controllers vervangen door een J-retro preamp ;)

HANNESSTINKT
19 november 2008, 21:13
kijk hier heeft iedereen wat aan:satisfie: all heil the fender king !!!

Shaggy
20 november 2008, 10:20
classic '60, kopen, en de controllers vervangen door een J-retro preamp ;)



Okey, nu komen we ergens. Goeie vondst hoor !! Scheelt weer een hoop.

Mr.Fingers
20 november 2008, 11:17
http://www.j-retro.com/

Je hebt trouwens de "J-retro 01" nodig (die met de 2 flipflops en 3 stacked knobs)

Shaggy
20 november 2008, 11:40
is het trouwens handiger om meteen deze te nemen


http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-Deluxe-Active-Jazz-Bass-RW-Vintage-White/art-BAS0000328-001


deze is al actief, vreemd genoeg goedkoper dan de '60 classic

Mr.Fingers
20 november 2008, 12:28
Die preamps die in die deluxe zitten zijn euh "rampzalig" (er staat dat deze dezelfde is als in de american deluxe, maar de componenten die gebruikt zijn zijn minder!). Ook is het qua houtwerk een gewone mexican standard, die "classic '60" is een klasse hoger, is veel beter afgewerkt, heeft beter hout,...

Geoff
24 november 2008, 11:25
ik heb zelf ook ooit in een zotte bui een usa deluxe jazz bass gekocht, en 300 shows verder is het nog steeds mijn favoriete bass. Niet om je te pushen ofzo, maar die klinkt echt super, en speelt ook heel plezant. tis mss niet te vergelijken, maar zo een standaard mexican jazz bass vond ik persoonlijk echt niks, veel te zwaar, en mager geluid.