PDA

View Full Version : ervaringen gevraagd: overstappen van 2x12 naar 1x12



the sure thing
19 november 2008, 13:40
Hallo,

Ik sjouw mij nog steeds de pestpokke met mijn Bogner 2x12 OS. Errug leuke cab, maar hij is nog steeds verdomde zwaar (ondanks de wieltjes). Nou ben ik mij aan het orienteren op 1x12 kastjes. Wat zijn de ervaringen in geluid? Ga ik veel inleveren op mijn geluid? Zijn er mensen overgestapt op 1x12 boxen en hebben er "spijt" van? Of juist niet?

Nielsje
19 november 2008, 13:43
Tja, ik heb het wel eens geprobeerd, heb ook een Bogner 212OS overigens, een Marshall 1912 kastje, maar goed.

Heb bij wel meerdere 1 x 12's meegemaakt dat het geluid iets te 'boxerig' wordt. Alsof het echt uit zo'n kastje komt, niet ruimtelijke meer. Wellicht dat een grotere kast helpt (in igg grotere dan een 1912), of iets met een open achterkant. Feit blijft dat je met een 2 x 12, afhankelijk van je positie tov de 2x12, altijd iets van een fase-verschil hebt met de speakers waardoor het wat ruimtelijker blijft.

Een (deels) open achterkant kan helpen om dit op te lossen, maar ik weet niet of er een ideale oplossing is. Zou wel gaaf zijn, want mijn 2x12 is op het moment het grootste en zwaarste ding wat ik mee moet zeulen..

Chiel
19 november 2008, 14:52
De Paul Lenders 212 Clubcab ff checken. Weegt echt verdomde weinig en ik heb daarvoor een 2x12 Bogner cab de deur uit gedaan.

x.a.d
19 november 2008, 14:56
Je kan ook bogner 1x12 cubes kopen. Erg mooie speakertjes. Ga ze anders eens checken ergens.. Jukebox ofzo.... Ik vind persoonlijk de 1x12 s misschien nog wel mooier klinken dan de 212's.. heb ervaring met beide en mijn keuze zou absoluut de 1x12 zijn dus. Succes !

the sure thing
19 november 2008, 14:59
Je kan ook bogner 1x12 cubes kopen. Erg mooie speakertjes. Ga ze anders eens checken ergens.. Jukebox ofzo.... Ik vind persoonlijk de 1x12 s misschien nog wel mooier klinken dan de 212's.. heb ervaring met beide en mijn keuze zou absoluut de 1x12 zijn dus. Succes !
Kun je ook vertellen wat je er precies mooier aan vindt?

x.a.d
19 november 2008, 15:21
De 2x12 kan met sommige versterkers wel erg veel laag hebben. De 1x12s hebben ook wel redelijk wat laag, maar dat zit minder in de weg....minder boemerig ofzo. En met 1 1x12 kom je al een heel eind, meer dan genoeg druk. Met 2 stuks heb je en een draagbaar en een zeer goed klinkend setje.
Ik stond echt te kijken toen ik ze voor het eerst hoorde, het zijn naar mijn idee echt de mooiste 1x12 kastjes die je kan hebben..! Maar ook hier..gewoon gaan testen !

the sure thing
19 november 2008, 15:34
Ja, die "testen" boodschap begrijp ik... Ik zit er idd aan te denken om dan twee 1x12 kastjes aan te gaan schaffen. Maar ja, die Bogner cubes zijn wel errug klein :)

x.a.d
19 november 2008, 15:48
Neem van mij aan dat ze je verassen !!! 2 cubes of 1 2x12 ..echt, doet niet voor elkaar onder hoor. En voor wat meer spreiding desnoods 2 Beam blockers er in. Gewoon even rond bellen wie ze heeft staan....

iWishmaster
19 november 2008, 16:54
Ik heb een tijd terug 2 bogner cubes getest tegen een bogner 2x12".

Ik vond het geluid van de cubes wat voller en wat meer druk / bas hebben dan de 2x12". De 2x12" klonk wat ruimtelijker en opener. Ik heb toen 1 cube gekocht (voor thuis vooral). Zit nu te twijfelen of ik er een cube bij koop (2 cubes voor live) of een 4x12" aanschaf die in de oefenruimte geparkeerd blijft staan.

Magic Bean
20 november 2008, 01:21
Als jullie de keuze hadden:

Bogner cube?
of Mesa thiele?

x.a.d
20 november 2008, 10:22
CUBE ! De thiele is iets opener en veel feller in zn hoog. Cube is tonevoller en een wat ronder hoog..

hole
20 november 2008, 11:15
Mag ik misschien BagEnd als suggestie geven?

(Jaaa, de mijne zijn onderweg!)

Rutger
20 november 2008, 11:18
CUBE ! De thiele is iets opener en veel feller in zn hoog. Cube is tonevoller en een wat ronder hoog..
Dat hangt natuurlijk ook erg af van de speaker die je erin hangt.

Een kennis van mij heeft een Cube, vlg mij met een V30 erin, en een Koch-nog-wat topje er bovenop. Klinkt inderdaad zoals hierboven beschreven. Strakke bas, lekker punchy. Wat dat betreft heeft t veel weg van een closed 2x12, maar je zult altijd wat van de spreinding van 2 speakers missen natuurlijk. Oplossing daarvoor is wellicht een Beam Blocker?

x.a.d
20 november 2008, 12:18
Dat hangt natuurlijk ook erg af van de speaker die je erin hangt.

Een kennis van mij heeft een Cube, vlg mij met een V30 erin, en een Koch-nog-wat topje er bovenop. Klinkt inderdaad zoals hierboven beschreven. Strakke bas, lekker punchy. Wat dat betreft heeft t veel weg van een closed 2x12, maar je zult altijd wat van de spreinding van 2 speakers missen natuurlijk. Oplossing daarvoor is wellicht een Beam Blocker?

Beam blocker is een goede oplossing hoor. Maar dat probleem heb je met iedere 1x12, maar is oplasbaar. En de thiele die ik heb vergeleken was met een c90. De thiele is front loaded dus meer speaker geluid, strakker, en killer. de cube is rear loaded, dus meer kast geluid, tone en iets wolliger laag.

the sure thing
20 november 2008, 14:31
Beam blocker is een goede oplossing hoor. Maar dat probleem heb je met iedere 1x12, maar is oplasbaar. En de thiele die ik heb vergeleken was met een c90. De thiele is front loaded dus meer speaker geluid, strakker, en killer. de cube is rear loaded, dus meer kast geluid, tone en iets wolliger laag. Persoonlijk hou ik wel van een wollige toon, en dus ook wollig laag. Als het maar WARM klinkt...

ieme
20 november 2008, 15:39
MIETJE!!!

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/bogner004.jpg


hahah just kidding! ik ben ook een mietje met mijn nieuwe Cornford 1X12 combo!

iWishmaster
20 november 2008, 15:43
Mijn cube is overigens met beamblocker: spreiding is beter, maar niet zo mooi ruimtelijk als een 2-of-meer-x12" vond ik.

Zit maar 1 echt nadeel aan: het ziet er belachelijk uit, een wide body top op een 1x12". Net een paddestoel ...

tnijland
2 december 2008, 22:38
Ben toch wel beniewd. Heb tot nog toe een aantal interessante cabs op dit forum voorbij zien komen en zou zelf ook wel eens willen weten welke ik zelf zou moeten kiezen. Ik twijfel zelf tussen de volgende configuraties:

1. 2x Bogner Cube 1x12"
2. 1x Paul Lenders 2x12" (stereo cab)
3. 2x Bag-end 1x12"
4. 2x Mesa Boogie 1x12" Thiele

Mitch
2 december 2008, 22:45
Als die bak laag uit de OS212 juist prettig vindt weet ik niet of je er verstandig aan doet naar 2 Cubes te gaan. Ik zou het persoonlijk wel weten, maar dat je er rekening mee houdt dat de sound drastisch anders is.
Het meer ruimtelijke geluid dat een BeamBlocker je kan geven werkt overigens op zijn allerbest met open back 1x12s...

the sure thing
2 december 2008, 22:54
Nou,

zojuist op een kwalitatief goede 1x12 cab gespeeld met een V30 erin (normaal de 2x12 V30 van Bogner) en dit tijdens de bandrepetetie. Ik blijf toch bij mijn 2x12. Dan maar weer sjouwen (grmbl) maar ik vind de 2x12 toch VETTER klinken, ook al "filter" ik het bonkend laag eruit met mijn EQ. Het geluid van de 1x12 (gesloten achterkant) is mij te direct en ik miste toch een vorm van punch en vooral DIEPTE die mijn 2x12 meer heeft. Met diepte bedoel ik niet meer laag, maar een soort van warmte, ruimtelijkheid, levendigheid.

Mitch
2 december 2008, 23:02
Hmmm, als je dat overbodige laag uit die lodzware Bogner toch al wegfiltert zou ik gewoon stiekem kijken naar een lichtere 2x12...

marter544
2 december 2008, 23:02
MIETJE!!!

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/bogner004.jpg


hahah just kidding! ik ben ook een mietje met mijn nieuwe Cornford 1X12 combo!

Neem aan dat dat jouw spul is, sick dude!! :o:o Vanwaar die grote hoeveelheid cabs, op wat voor een huge podia speel jij? Das meer dan de complete backline van mijn hele band...

Mitch
2 december 2008, 23:04
Je zit toch lang genoeg om te weten dat ieme bij vlagen even zijn gear moet showen, liefst in andermans topic om het dan de week daarna te koop aan te bieden in zijn sig?

the sure thing
2 december 2008, 23:07
Hmmm, als je dat overbodige laag uit die lodzware Bogner toch al wegfiltert zou ik gewoon stiekem kijken naar een lichtere 2x12...Yep, dat ga ik ook doen. Waarschijnlijk weer (!) de Brunetti dual cab.... Of ff buurten bij K&E. ...

x.a.d
3 december 2008, 10:56
Yep, dat ga ik ook doen. Waarschijnlijk weer (!) de Brunetti dual cab.... Of ff buurten bij K&E. ...

De brunetti is niet zo goed hoor.....Beter de K&E even gaan testen, en meteen vergelijken met de cubes en de K&E 1x12's...

Yek1
5 december 2008, 10:17
Ik heb zowel de 2x12 OS van Bogner, als de 1x12 Cube van Bogner. Versterker: Bogner XTC.

- De 2x12 klinkt idd wat ruimtelijker.
- De Cube heeft wat meer focus op de middenfrequenties.
- De 2x12 heeft zoveel bas dat ie de bassist in de weg kan zitten. De 1x12 heeft genoeg bas.
- De 1x12 heeft meer dan genoeg vermogen. Headroom is geen probleem.

Kortom, ik neem live net zo lief de Cube mee als de 2x12.

stratestic
5 december 2008, 13:40
@ ieme post eens iets over die nieuwe Cornford (hoe bevalt die?)