PDA

View Full Version : Gitaar - Bassamp - Gitaar speakers?



Nils47
19 november 2008, 10:36
Hallo allemaal!

Ik speel al jaren over een oude Fender 160 watt transistor bassamp (eerder bassist geweest). Maar altijd ook electrisch gitaar gespeeld. Nu ben ik dus fulltime gitarist en speel ik nog steeds over deze bassamp.

De clean is geweldig! En ik heb nog zo'n mooie volle clean gehoord op een willekeurige gitaar amp. Distortion heb ik via de pedalen en dit klinkt ook PRECIES zoals ik wil.

Ik ben het alleen zat om met lompe speakers te gaan sjouwen en nu vroeg ik mij dus af. Is het mogelijk bijvoorbeeld een 2x12 gitaar cabinet te gaan gebruiken in samenwerking met de bastop? Brengt dit schade toe aan de gitaarspeakers?

Je zou zeggen waarom gebruik je niet gewoon je bassspeakers, maar deze zijn altijd loodzwaar en ik wil ooit nog een gitaar top kopen (beetje blik op de toekomst)...

Does anyone know?

Dank!

Swan
19 november 2008, 10:41
ja dat kan, als t ohmage van je amp - cab maar klopt.

HaroldA
19 november 2008, 10:42
Brengt dit schade toe aan de gitaarspeakers?

Ja, het zijn nogal andere frequenties en nogal wat laag. Gitaarspeakers zijn gebaseerd op mid.

Probeer anders eens van die Mark Bass kastjes. Schijnen vederlicht te zijn en toch erg goed!

Edit:
Vraag verkeerd gelezen...

Ja, je kunt gewoon gitaarspeakers gebruiken, zolang het ohmage maar klopt. Ampeg is bijvoorbeeld van huis uit een gitaarversterker bouwer, maar nogal vaak 'misbruikt' door bassisten.

Swan
19 november 2008, 10:43
Ja, het zijn nogal andere frequenties en nogal wat laag. Gitaarspeakers zijn gebaseerd op mid.



hij speelt er gitaar over.

Nils47
19 november 2008, 11:24
hij speelt er gitaar over.

Precies... Ook al maakt de bassamp het iets bassiger de tonen en de frequenties blijven erg mid door de gitaar.

Maar het zou op zich moeten kunnen dus?

Kaboemba
19 november 2008, 12:06
Maar belangrijker is de vraag wat voor speakers zitten er nu in.