PDA

View Full Version : Gretsch of Ibanez?



levyij
18 november 2008, 23:18
Hoi,

Ik wil een nieuwe gitaar aanschaffen, maar ik twijfel tussen de Gretsch G5128 en de Ibanez Artcore AFS75T.
Wat is de beste keuze? (afgezien van de kleur:P)

don marco
18 november 2008, 23:28
ik begrijp het niet echt.. Ge wilt een nieuwe gitaar, voor uzelf, uw gitaar dus. En ge gaat anderen vragen wat de beste keuze is voor uw gitaar. Ik zou zeggen, speel erop en kies degene die voor u t beste speelt en de u meest behagende sound produceert..

hoofd
18 november 2008, 23:38
De Gretsch dus. Ibanez heeft in zijn carrière maar twee leuke gitaren gemaakt en dat zijn beiden geen (semi)hollowbody's.. :satisfie:

episua
18 november 2008, 23:40
Erg persoonlijke mening hoor! Maar ik heb een paar jaar geleden de Ibanez afs75t gehad en heb nu al weer een tijdje een Gretsch g5124 (witte uitvoering met dearmonds).
Qua afwerkingsniveau denk ik dat de ibanez beter was maar qua bespeelbaarheid en sound is de Gretsch i.m.o. gewoon een veel betere gitaar!
Mijn Gretsch:
http://i79.photobucket.com/albums/j145/episua/gretschgarden.jpg

Eko
19 november 2008, 07:20
De beide gitaren zijn goedkopere versies van de 6120 modellen van Gretsch. Als je een Gretsch zoekt , koop er dan ook een. Kun je in ieder geval altijd nog zeggen dat je er een gehad hebt.

Bram+
19 november 2008, 11:53
Ze verschillen qua ergonomie wel een beetje. Voor zover ik me kan herinneren heeft de Gretsch een 'dikker' aanvoelende hals (logisch gezien de reputatie van Ibanez) en ik geloof dat de body van de Ibanez ook iets dunner is. Een ander in het oog springend verschil zijn de humbuckers op de Ibanez tegenover de (overigens niet iele) singlecoils van de Gretch.

Op zich is het het wel waard om beide gitaren toch even vast te houden en te proberen vanwege de verschillen in bespeelbaarheid (niet beter/slechter, maar vooral anders).

Beide gitaren zijn in ieder geval voorbeelden van 'veel voor weinig'. Overigens ziet de gretsch er wel veel beter uit, vind ik.

Hendriks
19 november 2008, 12:14
De Ibanez is ook geen Hollowbody dacht ik , de Gretsch wel. Ik heb net mijn Shine Hollowbody verkocht deze heb ik vergeleken met de hier genoemde Gretsch en won op meerdere vlakken (afwerking , hardware en niet onbelangrijk : geluid). Zou ik dus zeker eens naar kijken. De Ibanez heb ik ook gehad , deze had zeer slecht fretwerk.

Bram+
19 november 2008, 12:21
Die Ibanez AFS is 'full hollow', ook geen blok in het midden dus.

Kim Wilson
19 november 2008, 12:23
Ik heb zelf de Ibanez AFS75TD (full hollow) en ik vind hem fijner en beter afgewerkt dan alle Gretsch 512x's die ik vastgehad heb. Ik heb er ook naar gekeken, want een Gretsch leek mij ook helemaal te gek. Maar ze zijn twee keer zo duur en minder goed afgewerkt. De keus was voor mij gauw gemaakt, en ik ben er nog steeds blij mee.

Hendriks
19 november 2008, 12:36
Ik dacht dat er een balk door de body loopt , maar zal mij vergissen.

Ezyduck
19 november 2008, 14:18
Ik heb de artcore van Ibanez ook vastgehad, maar vooral akoestisch vond ik de Gretsch veel beter klinken. Elektrisch sprankelt hij lekker, maar wat weinig output. De bespeelbaarheid van mijn Gretsch 5123 vind ik fenomenaal, stukken beter dan de Ibbies . Ik had wel problemen met gestemd blijven, een tip van Otje en daarna een kleine afstelbeurt verhielpen dit compleet. Ik vind het een geweldige gitaar voor het geld.

Bram+
19 november 2008, 16:02
Ik dacht dat er een balk door de body loopt , maar zal mij vergissen.
Je vergist je, maar misschien niet helemaal, aangezien er ook semi-hollow artcores zijn.