PDA

View Full Version : Epi Valve Jr / Harley Benton GA5H + Framus 2x12 / Orange 2x12



Aeonis
18 november 2008, 22:54
Ik zit nu al een tijdje zonder versterker thuis (met een Edwards Les Paul en een Ibanez RG321MH)

Ik wil allereerst een leuk buizenversterkertje voor slaapkamergebruik (en zo af en toe jammen met andere gitaristen)..

Ik zit aan 1 van deze 2 te denken:
http://www.thomann.de/nl/epiphone_valve_junior_head.htm
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_ga5h.htm

De Epi Valve Jr is goedkoper geworden en die 10 euro doet het 'em niet meer.. Het is in ieder geval geen overtuigend verschil om meteen voor de Harley Benton te gaan :D.. De Harley Benton heeft een afschuwelijke kleur, maar wel een 'EQ'.... Hmmz?

Ik wil de versterker in combinatie met een Framus FR 212 gebruiken, of icm met een Orange PPC 212 (die ik dan in engeland zal aanschaffen).. Beiden hebben ze Celestion Vintage C30 speakers. Iemand hier ervaringen mee qua degelijkheid/sound? De Orange ziet er naar mijn mening een stuk degelijker uit...

Zo'n 2x12 cabinet koop ik overigens met het blik op de toekomst, aangezien ik direct verder ga sparen voor een Marshall DSL 50 of JVM 205 head en die wil ik dus in combinatie met de Framus of de Orange gebruiken (live en thuis)

What's your opinion? ;)

Bij voorbaat dank!
- Aeonis

P.s.

http://img529.imageshack.us/img529/2628/framusorangese8.jpg

Nielsje
18 november 2008, 23:01
Use the fucking search! (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=2502313)

Aeonis
18 november 2008, 23:06
Use the fucking search! (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=2502313)Ikweetet!

De topics over de Harley Benton en Epi Valve heb ik voor mn eigen topic allemaal doorgelezen.. Of ik heb er overheen gelezen, maar ik heb niet echt vergelijkingen gevonden (iedereen praatte over de Harley Benton vanwege de prijs, maar aangezien die tegenwoordig weinig verschil meer maakt vroeg ik me af of iemand ze heeft kunnen vergelijken). Ook vond ik weinig over de meerwaarde van de 'EQ', of die zegmaar het doorslaggevende verschil zal brengen..

Cab had ik nog nie op gezocht, zal ik nu ff doen :D

tillens
18 november 2008, 23:39
Goede tekst van Nielsje! ....

Enfin, indien je met het oog op de toekomst naar een dsl wil zou ik zeker wat meer cabs testen dan de framus en de orange. Waarom juist deze cabs? Orange klinkt vaak een beetje donker in mijn oren, terwijl framus wat meer in het middle of the road geluid zit....meer allround. Zet je dan een bogner ernaast weet je gewoon dat je gewoon veel low, high en alles wat er tussen zit. Zo heeft iedere cab zijn eigenschappen dus kijken en luisteren..andersom is nog beter...

casper innosence
19 november 2008, 00:21
Ik heb zelf een 4x12 orange kast, getest naast n bogner.. Vond deze kasten duidelijk erg bij elkaar in de hoek zitten kwa geluid, orange ietswat donkerder, maar dan hebben we t echt maar over n beetje. Denk juist dat het icm een Marshall DSL een erg fijne combi is (wel van de deep switch afblijven dan..)

Maar goed smaken verschillen en testen is weten..

ACSlater
19 november 2008, 09:58
De Harley Benton V30 2x12 is ook een om te overwegen. Klonk in het begin zeer stug maar nu de speakers wat zijn ingespeeld echt een supergeluid icm mijn Marshall 2553.

pupanus1
19 november 2008, 10:34
Ik ben zelf ook hard op zoek naar een oefenversterkertje voor thuis (niet meer dan 15 watt) en ik weet niet of jouw budget rekbaar is want..

1 dezer dagen komt de Blackstar HT-5 uit in NL daarvan kost alleen de head €299,-, dan heb je wel 2 kanalen footswitchable (footswitch wordt volgens mij ook gewoon bijgeleverd) en een effectsloop

Ik zit echt zooo hard op deze amp te wachten, ga 'm direct uit proberen alstie uit is. We hebben in de studio bij ons een blackstar HT pedaal en daar ben ik al zwaar enthausiast over.

Bij maxguitars kan je wat meer info over de amp vinden:
http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3176

en hier een reviewtje van musicradar
http://www.musicradar.com/gear/all/amplification/instrument-amps/guitar-stacks/ht5-s-mini-stack-179251/review

Wat mij ook een toffe feature lijkt is de Speaker emulated output waarbij je dus (iig dat beweren ze) door bv je kop telefoon het geluid van een 1x 12 of 4x 12 cab kan emuleren, ideaal voor recording.

marter544
19 november 2008, 10:44
De Harley Benton V30 2x12 is ook een om te overwegen. Klonk in het begin zeer stug maar nu de speakers wat zijn ingespeeld echt een supergeluid icm mijn Marshall 2553.

Jup, en ze zijn ook best goed gebouwd nog, erg simpel, maar ook stevig(heb em open gehad om te kijken of er wel V30 in zat)! Het klinkt niet als een Engl of Bogner kast, maar daar is de prijs dan ook naar..

marc_o
19 november 2008, 11:01
Use the fucking search! (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=2502313)


Ik begin zulke reacties echt scheitziek te worden zeg!

marc_o
19 november 2008, 11:03
Ik ben zelf ook hard op zoek naar een oefenversterkertje voor thuis (niet meer dan 15 watt) en ik weet niet of jouw budget rekbaar is want..

1 dezer dagen komt de Blackstar HT-5 uit in NL daarvan kost alleen de head €299,-, dan heb je wel 2 kanalen footswitchable (footswitch wordt volgens mij ook gewoon bijgeleverd) en een effectsloop

Ik zit echt zooo hard op deze amp te wachten, ga 'm direct uit proberen alstie uit is. We hebben in de studio bij ons een blackstar HT pedaal en daar ben ik al zwaar enthausiast over.

Bij maxguitars kan je wat meer info over de amp vinden:
http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3176

en hier een reviewtje van musicradar
http://www.musicradar.com/gear/all/amplification/instrument-amps/guitar-stacks/ht5-s-mini-stack-179251/review

Wat mij ook een toffe feature lijkt is de Speaker emulated output waarbij je dus (iig dat beweren ze) door bv je kop telefoon het geluid van een 1x 12 of 4x 12 cab kan emuleren, ideaal voor recording.


Of het door een koptelefoon goed gaat klinken weet ik niet, maar wanneer je de emulatet output aan een mengpaneel of zanginstallatie hangt heb je echt een wereldsound waarbij je vele versterkers achter je kunt laten. Ik repeteer er al tijden mee op die manier in ieder geval.

Shaggy
19 november 2008, 11:12
hey, dat is mijn combi .. epi en de framus

Voor thuis hartstikke gaaf, moet de setup nog steeds buitenshuis uitproberen.

pupanus1
19 november 2008, 12:10
Of het door een koptelefoon goed gaat klinken weet ik niet, maar wanneer je de emulatet output aan een mengpaneel of zanginstallatie hangt heb je echt een wereldsound waarbij je vele versterkers achter je kunt laten. Ik repeteer er al tijden mee op die manier in ieder geval.

Hmm das zeker wel vet om 'm dan via de zang installatie te zetten, dan zit ik niet met de te kleine headroom van het clean kanaal als ik er mee zou willen jammen met de band. Very interesting indeed :)

Aeonis
20 november 2008, 00:45
Ik heb al aardig wat cabs getest, wil sowieso v30 speakers.. de 2x12's van Marshall vind ik persoonlijk niet zo bijzonder, zeker niet voor het geld.... De 4x12's zijn imo veel beter en niet eens veel duurder.

De Bogner 2x12 met v30's klinkt echt super maar ligt me qua prijs toch echt te hoog.. De Framus klonk niet verkeerd, zeker niet voor het geld, maar haalt het niet bij de Bogner.
De Orange 2x12 ben ik helaas nog niet tegengekomen, maar dit lijkt me een aardig goeie keuze met de 5w buizentop en de toekomste 50w Marshall. Ik heb meerdere malen gelezen dat deze een zeer goede constructie hebben, wat ten goede komt voor het geluid. Ze zijn wel erg zwaar (orange weegt bijna 2x zoveel als de framus), maar dat vind ik geen punt.. Ik ga voor een 2x12 vanwege het formaat, niet omdat ze lichter zijn of zo.

Ik heb nog wel 2 vragen...

Zo'n Orange 2x12 heb je in 2 versies, namelijk een OB (open back) en C (closed back). Je komt vaak alleen de open back versie tegen (deze is ook 160 euro goedkoper dan de gesloten back versie). Is een gesloten back zoveel beter? Ik speel voornamelijk Classic Rock/Hardrock/Alternatief en af en toe Blues.

Vraag 2: De Framus is 120 watt mono (8 ohm) en de Orange is 2x 60 watt (16 ohm).. Maakt dit nog verschil of is dit niet relevant?

Nielsje
20 november 2008, 01:03
Zeker gezien de constructie van de Orange kasten, zou ik voor (gedeeltelijk) open back gaan. Die dingen hebben best veel laag, als ik het me goed herinner méér dan een Bogner 212OS. Ik vind dat al vrij bombastisch, en een Orange 212 met closed back zou ik denk ik teveel van het goede vinden.

Ik zou het gewoon even proberen, ik heb zelf op m'n Bogner een 3/4 closed back, en dat is best lekker zo.

Een closed back is beter voor strakker spelen (metal e.d.) een open back geeft vaak een warmere, lossere feel wat vooral bij blues lekker werkt.

Overigens zou ik me niet blindstaren op de V30 als ik jou was. Ik ook jaren V30 gespeeld, maar ben via G12-65H's naar G12-M20H's gegaan. Heerlijk, d'r gaat een wereld voor je open. Maar zo'n V30 is zeker geen slechte speaker :)

Aeonis
20 november 2008, 01:21
Een closed back is beter voor strakker spelen (metal e.d.) een open back geeft vaak een warmere, lossere feel wat vooral bij blues lekker werkt.Zou ik dan niet beter richting een gesloten back kunnen gaan? Niet dat ik van de metal ben, absoluut niet! (op af en toe metallica en maiden na :)) maar ik ga toch veel meer richting rock dan blues.

Ik speel veelal classic rock covers in de zin van Guns n' Roses, Pearl Jam, Pink Floyd, Dire Straits, Live, Deep Purple, Led Zeppelin etc. en zo nu en dan RHCP / Clapton / Mayer. Qua eigen stijl/muziek wil ik richting rock/alternatief/poprock in de zin van 3 Doors Down, Nickelback, Foo Fighters etc..

Het is inderdaad even testen voordat ik kan oordelen. Een open back vind ik vast wel ergens in de buurt, de gesloten is echter lastiger te vinden.

Shaggy
20 november 2008, 10:12
de framus is open/closedback, je kunt achter een plaat uitschroeven en dan is hij 3/4 openback

Mufftin
20 november 2008, 12:28
Ikweetet!

De topics over de Harley Benton en Epi Valve heb ik voor mn eigen topic allemaal doorgelezen.. Of ik heb er overheen gelezen, maar ik heb niet echt vergelijkingen gevonden (iedereen praatte over de Harley Benton vanwege de prijs, maar aangezien die tegenwoordig weinig verschil meer maakt vroeg ik me af of iemand ze heeft kunnen vergelijken). Ook vond ik weinig over de meerwaarde van de 'EQ', of die zegmaar het doorslaggevende verschil zal brengen..

Cab had ik nog nie op gezocht, zal ik nu ff doen :D

Aangezien ik ze beide heb bespeeld en nu nog de harley benton over heb kan ik je het antwoord geven over de EQ. Deze maakt wel een degelijk verschil, je kunt tot in vergelijking met de Epiphone je geluid veel donkerder maken of scheller. Het doorslaggevende verschil zal dan ook zijn dat je een iets breeder geluid kunt voortbrengen.

casper innosence
20 november 2008, 13:20
Zeker gezien de constructie van de Orange kasten, zou ik voor (gedeeltelijk) open back gaan. Die dingen hebben best veel laag, als ik het me goed herinner méér dan een Bogner 212OS. Ik vind dat al vrij bombastisch, en een Orange 212 met closed back zou ik denk ik teveel van het goede vinden.

Ik zou het gewoon even proberen, ik heb zelf op m'n Bogner een 3/4 closed back, en dat is best lekker zo.

Een closed back is beter voor strakker spelen (metal e.d.) een open back geeft vaak een warmere, lossere feel wat vooral bij blues lekker werkt.

Overigens zou ik me niet blindstaren op de V30 als ik jou was. Ik ook jaren V30 gespeeld, maar ben via G12-65H's naar G12-M20H's gegaan. Heerlijk, d'r gaat een wereld voor je open. Maar zo'n V30 is zeker geen slechte speaker :)

Kwa Bogner/Orange ben ik toch wat anders van mening. De Orange klinkt met name donkerder, maar vond ze in het laag (en midden en hoog) heel erg op elkaar lijken. En in de stijl die ik speel is het heel normaal om cabs van andere bands te gebruiken tijdens shows (scheelt ombouwen). En ik heb verscheidene Marshalls (2000's, en 800's van bevriende bands) op mijn kast gehoord.. en dan merk je juist hoe dat donkere van de Orange een aanvulling op een amp kan zijn.

@ TS: Als je toch al van plan bent een DSL aan te gaan schaffen, zou ik deze gebruiken om de keuze voor je cabinet te maken. Dan zit je gelijk goed.

Aeonis
20 november 2008, 14:41
@ TS: Als je toch al van plan bent een DSL aan te gaan schaffen, zou ik deze gebruiken om de keuze voor je cabinet te maken. Dan zit je gelijk goed.Ik heb ze (framus, bogner, marshall) inderdaad over een DSL 50 getest en niet over de Harley Benton GA5H. De GA5H is gewoon ff een leuke oplossing voor weinig geld en dan heb ik tenminste weer een amp, ik speel nu namelijk zonder :S .. Zodra ik een cab en de GA5H heb begin ik met sparen voor een DSL 50 of JVM 205H, maar dat kan dan nog wel even duren hoor ;)

Nu nog ff de Orange open en closed back testen.. hopelijk bevalt de open back beter, als ik dan uiteindelijk voor Orange zou gaan scheelt me dat weer 160 euro :)

Als laatste zou zelfbouw een optie zijn haha, dat is de leukste optie, alleen dan is het altijd afwachten hoe het gaat klinken en ivm 2x v30's zal je qua prijs uiteindelijk niet ver van de Orange af liggen :roll: :seriousf:

Aeonis
20 november 2008, 15:06
Aangezien ik ze beide heb bespeeld en nu nog de harley benton over heb kan ik je het antwoord geven over de EQ. Deze maakt wel een degelijk verschil, je kunt tot in vergelijking met de Epiphone je geluid veel donkerder maken of scheller. Het doorslaggevende verschil zal dan ook zijn dat je een iets breeder geluid kunt voortbrengen.Bedankt voor je reactie :) Had inmiddels zelf ook nog wat research gedaan en het gaat inderdaad de Harley Benton worden.

Nielsje
20 november 2008, 18:59
Grappig, ik heb/had eerst ook een DSL 100 over m'n bogner cab en vond die behoorlijk veel laag hebben...

Aeonis
24 november 2008, 13:32
Weet iemand zo hoe die Orange 212 open backs dr van de achterkant uit zien?
Ik heb de cab nog nergens gezien, dus moet misschien ff naar musikproduktiv..

Maar ik vroeg me af of ik er zelf geen gesloten/open back van kan maken door de opening dicht te maken met een berken plaat die ik er ook weer af kan halen.. Ik snap niet dat de gesloten versie 160 euro duurder is, het enige verschil is de achterkant.... :dontgeti:


Oeps :) Er is toch veel meer verschil dan ik had gedacht.. de closed back versie is veel groter (78w x 53h x 38d).. de openback is 66w x 52h x 30d. (cm's)
De openback valt dus af, want daar past geeneens een DSL 50 of JVM 205 top op, alleen Orange heads.

VanMeekeren
24 november 2008, 15:30
Ik heb zelf een HB GA5H. Had deze ook besteld voor de leuk, gezien ik ook nog een AC30 heb staan.

Heb bij de HB zelf een 1x12" cabinet gebouwd, Greenback erin en spelen dacht ik zo.

Voor dat doeleinde is hij goed. Er zit een EQ op maar die doet geen ruk. Enige verschil tussen dicht en vol open is dat er een BEETJE laag uitgedraaid wordt. Klinkt verder redelijk donker, maar dat vind ik juist wel lekker.

Van Meekeren

Mufftin
24 november 2008, 15:32
volgens mij heb ik dan een totaal andere HB want bij mij maakt het wel enig verschil hoe ik mijn EQ heb staan.

VanMeekeren
24 november 2008, 16:11
volgens mij heb ik dan een totaal andere HB want bij mij maakt het wel enig verschil hoe ik mijn EQ heb staan.

Ja, dat zeg ik dus ook. Maar hij is in geen velden of wegen te bekennen als het op de interactie aankomt in vergelijking met de toonregeling op een Fender oid.

Aeonis
24 november 2008, 18:53
Ik ga toch voor de Framus FR212 CB :) .. De orange kost 250 euro meer en voor dat geld kan ik mooi wat pedaaltjes e.d. aanschaffen aangezien ik binnenkort in een bandje zit :)

bedankt voor alle reacties tot dusver!