PDA

View Full Version : Gibson LP: topkam + hals deukjes



Nielsje
18 november 2008, 22:46
Ik heb op Les Paul Gem een graphtech topkam gezet. Helaas niet zonder slag of stoot.

De oude topkam was er zo uit, maar liet onderin een restje lijm achter. Met wat schuurpapier en een vijltje dit helemaal mooi schoon gekregen.

Nieuwe topkam netjes pas geschuurd, zodat 'ie nog nog een beetje klemt. Kreeg hem er niet helemaal goed in dus, wilde hem er voorzichtig in persen met m'n lijmtang (grote platte kunstof bekken), wat wel lukte. Helaas heb ik nu (stom stom stom) wat deukjes aan de achterkant in m'n hals staan. Gelukkig heb ik een ongelakte gitaar, dus niets gebarsten.

Kan ik het hout nu terug krijg in vorm door een vochtige doek er op te leggen, en dan met een strijkbout of soldeerbout tegen de doek aan te gaan?

Overigens zit de graphtech topkam iets te laag, fret-gekletter... Fijn. Dus heb er nu een stukje fineer tussen gedrukt, of kan ik er beter een laagje lijm tussen doen? Heb namelijk ook het idee dat 'ie niet zo goed gefixeerd zit, omdat de hals natuurlijk een hoek maakt, direct na de topkam. iemand anders die hier problemen mee heeft ondervonden? Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Het liefst verlijm ik het zooitje niet..

Orpheo
18 november 2008, 22:54
ik zou het voorzichtig proberen met de natte lap en het strijkijzer. als het echt een deuk is kan dat wel. een hap eruit kan daarmee niet opgelapt worden.

de topkam; stukje fineer eronder werkt perfect. heb ik ook onder een topkammetje gedaan. was padouk fineer op padouk hals, bij toeval.

Mattia
19 november 2008, 07:20
Ik zou van die deuk mooi afblijven; met lak erbij is dat vragen om lakschade.

Verder: als de topkam zo hard klemt dattie met een klem erin moet, is het te strak. Bij Gibson-styles zou ik ze ook zeker verlijmen (een dotje houtlijm of dikke secondenlijm. Echt een enkele dotje).

Lexvandoef
19 november 2008, 09:50
Ik zou van die deuk mooi afblijven; met lak erbij is dat vragen om lakschade.

Verder: als de topkam zo hard klemt dattie met een klem erin moet, is het te strak. Bij Gibson-styles zou ik ze ook zeker verlijmen (een dotje houtlijm of dikke secondenlijm. Echt een enkele dotje).

De lak is er ooit eens al helemaal afgehaald, alles zit in de olie :)

Nielsje
19 november 2008, 12:58
Helaas heb ik nu (stom stom stom) wat deukjes aan de achterkant in m'n hals staan. Gelukkig heb ik een ongelakte gitaar, dus niets gebarsten.

Kan ik het hout nu terug krijg in vorm door een vochtige doek er op te leggen, en dan met een strijkbout of soldeerbout tegen de doek aan te gaan?


Ik zou van die deuk mooi afblijven; met lak erbij is dat vragen om lakschade.

Ik heb inderdaad een ongelakte gitaar, eens in de zoveel tijd gaat er een mooi laagje bijenwas op. Zal wel even een foto opzoeken.

http://img151.imageshack.us/img151/4041/cimg3888iv8.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/8748/pict3106hd7.jpg

stijnkenens
19 november 2008, 18:58
Een fineertje werkt wel, maar is niet bevorderlijk voor de klank, de kam moet perfect passen op de hals.
Wat hier boven al gezegd is, als je ze er met een klem moet induwen, is ze te breed, hiervoor moet je oppassen, want er komt onnodige spanning tussen toets en kopfineer (de kam werk als een spie) en dus ook op de overgang van hals naar kop.

Als ze te laag is, is ze te klein, 'een laagje lijm' is de meest absurde hobby uitleg die er bestaat, een lijm laag is steviger dan hout, als de verbinding goed geklemd is, en heeft geen nut bij het ophogen van de 'nut'.

Beste oplossing is een andere kopen. Die erop zetten, en met kleine snaar-vijltjes de snaren op de perfecte hoogte brengen en daarna, met de snaren eraf, de bovenkant afwerken.
Maar eerlijk gezegd, dat is het werk van een gitaarbouwer of hersteller.

stijn

Nielsje
19 november 2008, 19:03
Een fineertje werkt wel, maar is niet bevorderlijk voor de klank, de kam moet perfect passen op de hals.
Wat hier boven al gezegd is, als je ze er met een klem moet induwen, is ze te breed, hiervoor moet je oppassen, want er komt onnodige spanning tussen toets en kopfineer (de kam werk als een spie) en dus ook op de overgang van hals naar kop.

Mjah, de topkam past wel perfect, er zit alleen een stukje fineer tussen om hem op te hogen, slot is helemaal strak en schoon.


Als ze te laag is, is ze te klein, beste oplossing is een andere kopen. Die erop zetten, en met kleine snaar-vijltjes de snaren op de perfecte hoogte brengen.
Even rond surfen en je vindt wel hoe het moet.stijn

Ik heb dus een graphtech (pre-slotted) topkam gekocht, en daar niets van afgehaald. Vond het nogal typisch dat 'ie te laag is, anders maken ze die dingen toch wel wat hoger?

Overigens heb ik al wat ervaring met topkammetjes, dit is alleen m'n eerste LP-achtige :)

snaarplukker
19 november 2008, 21:30
Ik heb dus een graphtech (pre-slotted) topkam gekocht, en daar niets van afgehaald. Vond het nogal typisch dat 'ie te laag is, anders maken ze die dingen toch wel wat hoger?

Ik heb voor mijn strat een préslotted Graphtech topkam. Was aan de lage E kant ook te laag.

Cees

Nielsje
20 november 2008, 01:05
Ik heb voor mijn strat een préslotted Graphtech topkam. Was aan de lage E kant ook te laag.

Cees

Jup, op mijn strats ging het nét goed, maar ik op de tele van lex een tusq topkam gezet (zelfde fabrikant), maar die moet ook worden opgehoogd. Toch typisch, ik ga liever 20 x met zo'n topkammetje over een schuurpapiertje, dan dat ik er wat onder moet stoppen, maar goed..

gengar
20 november 2008, 22:54
Topkam moet niet klemmen, dus sowieso hier iets aan doen. Ik denk dat een stukje fineer er tussen geen kwaad kan voor de klank. Lijmen is denk ik niet echt een mooie techniek voor de topkam, maar als je dat dan toch wilt doen pak dan een lijm die je nog ooit los kan.
Mijn advies: Topkammetje van been kopen voor een paar euro, zelf op maat maken. Is mooier en beter.

Nielsje
20 december 2008, 21:56
Update:

net vanmiddag de strijkbout er tegen aan gezet, werkt prima!
deukjes grotendeels weg, zijn er nog een heeel klein beetje.
Even een weekje wachten, kijken hoe het hout reageert, en anders na de kerst nog heel even d'r over heen.

Vandaag ook sperzels gemonteerd, en het geheel stemt en speelt heerlijk!