PDA

View Full Version : zelfstudie



Kiepie
18 november 2008, 17:53
Ik heb sinds kort een gitaar en ga t.z.t ook les nemen. Maar eerst wil ik zelf alvast wat gaan oefenen. Op internet heb ik al wat lessen e.d. gevonden maar ik vind het ook wel prettig om met een boek te werken. Wat is in jullie ogen een goed boek voor een beginner om wat uit te leren?
Je hebt o.a. de 'leer jezelf...' serie maar ook 'gitaarspelen voor dummies' is dit wat?
Daarnaast zag ik de fingerstyle-cursus van Eltjo Haselhoff maar ik vraag me af of dit voor mij al wel geschikt is. :hippie:

HertogJanNL
20 november 2008, 09:00
http://www.justinguitar.com

Die heeft eigenlijk bijna alles wat je nodig hebt. Ik vind de meeste boeken toch te beperkt, een professionele gitarist die het via goede youtube filmpjes uitlegt werkt toch fijner!

rijsberman
20 november 2008, 09:21
Ik speel nu een week of 6 met veel plezier met een boek van deze www.rockhousemethod.com in de House of Blues uitgave: Absolute Beginner Electric Guitar Course
Boeken met 2 uur dvd en cd's o.a. verkrijgbaar via speelgitaar.nl, 2 tientjes dacht ik.

Bevalt goed, ook kwa oefeningen en tempo. Geen duffe kinderliedjes en niet in les 1 meteen 4 akkoorden amazing grace en dan nog meezingen ook.

String Walker
20 november 2008, 11:32
Als je fingerstyle wil leren spelen, zou je de Harry Sacksioni methode kunnen aanschaffen.

Je kan instappen met zero voorkennis over gitaarspelen. Al zou het wel makkelijk zijn als je al eens eerder wat met muziek hebt gedaan en een paar simpele akoorden hebt gegrepen. Alle oefeningen en stukken uit Harry's eigen reportoire staan geschreven in zowel standaard notatie als in tab. Dus vrees niet als je nog geen noten kan lezen. Uiteindelijk zou ik me wel aanwennen om gewoon noten te leren spelen, dan kan je namelijk ook gewone partituren zonder tabs lezen en spelen.

Het is wel een investering van 100 euro, maar het is het geld meer dan waard. Harry leidt de oefeningen in met tekst en uitleg, dus het kan haast niet mis gaan.

En zeker op les gaan! Er zijn heel veel dingen die een boek je niet kan leren. Als je een verkeerde speeltechniek aanleert heb je toch echt iemand (een gitaardocent) nodig die dat optijd opmerkt en je daar op kan attenderen zodat je daar aan kan werken. Dat valt je zelf vaak niet op en het zou zonde zijn als je na een jaar studie, beperkingen in je spel tegenkomt door een verkeerde techniek en je een andere manier van spelen moet leren.

In ieder geval heel veel succes en plezier met je gitaarstudie :p!

Muzieknono
20 november 2008, 18:23
En onthoudt, iets afleren is vele malen moeilijker als iets goed aanleren.
Mvgr Dirk Jan :metal:

Kiepie
21 november 2008, 12:06
Bedankt voor jullie tips, ik heb ondertussen Justinguitar.com gevonden en ben al lekker bezig met de akoorden.
Ik kan overigens noten lezen omdat ik in een ver verleden orgel/piano les heb gehad. Ik dacht dat het boek van Harry Sacksioni te ambitieus zou zijn, maar ik geloof dat ik het er maar op ga wagen om het aan te schaffen.
Daarnaast ga ik idd op les, maar dat schreef ik al.

vulvasonic
23 november 2008, 06:00
Er zijn veel boeken voor beginnende gitaristen te krijgen. De auteurs van deze boeken werken meestal met een door henzelf ontwikkelde methodiek, dat doorgaans niets meer is dan een in moeilijkheid oplopende verzameling oefeningen van het soort waarvan zij achteraf weten dat zij er zelf baat bij zouden hebben gehad.

Vrijwel iedere gitarist, heeft ergens in zijn ontwikkeling, een moment meegemaakt waarin een bepaalde oefening, of zienswijze als breekpunt zal hebben gefungeerd, waarin een flinke stap voorwaarts is bewerkstelligd in een relatief korte tijd. Helaas is dat moment, die ene belangrijke oefening, die eye-opener, voor iedere gitarist anders.
Zo weet ik nog precies dat ik na 10 jaar 'stilstand' d.m.v. 1 lullige oefening, plotseling in staat bleek om in twee weken tijd tien maal 'beter' werd. Ik heb veel mensen gitaarles gegeven en in het begin heb ook ik geprobeerd om gitaristen die net zo vast zaten als ikzelf destijds, verder te helpen door hen dezelfde stof voor te schotelen dat mij destijds zoveel geholpen heeft. Inmiddels weet ik dat dit niet kan. Tegelijkertijd heb ik ook meegemaakt dat een 'onschuldig lijkend' oefeningetje iemand, tot mijn eigen verbazing, eenzelfde push bleek te geven.

Wat ik maar wil zeggen is dat er vele boeken zijn, die in vrijwel allemaal een aantal goede hoofstukken of oefeningen bevatten, maar voor de rest waardeloos voor jou persoonlijk. Ik ben nog NOOIT een perfect boek tegengekomen.

Ik kan je wel een kleine tip geven. Ga liedjes schrijven en dwing jezelf om PRECIES dat te leren spelen wat je wilt horen. En maak het jezelf niet te makkelijk.

grayfink
23 november 2008, 19:36
@Vulvasonic: Nou vraag ik me af wat die ene oefening was.:)

vulvasonic
23 november 2008, 21:53
@Vulvasonic: Nou vraag ik me af wat die ene oefening was.:)

Da's wat lastig uitleggen zo 1, 2, 3.
Je moet je voorstellen dat ik tot op dat moment feitelijk alleen maar mineur pentatonisch speelde, wanneer ik ging 'improviseren'. Als onderdeel van de noodzakelijke oefeningen had ik wel al enige jaren alle majeur ladders, op alle mogelijke manieren en posities gespeeld, dus die zaten helemaal in mijn vingers (het automatisme).
Die oefening had te maken met de overgang van De eerste trap naar de vierde trap en welke, waarbij steeds de nadruk werd gelegd op de twee belangrijkste verschillen. Het automatisme (vanwege die majeur ladders, waar ik daarvoor niets mee leek te kunnen) kwam ineens heel goed van pas, want het voelde allemaal ineens heel natuurlijk aan.
Het gevolg was dat ik binnen twee weken in staat was om op gehoor en gevoel mee te gaan met alle accoordwisselingen binnen een nummer, zonder dat het geforceerd of 'gezocht' overkwam. Ik kon ineens alle kanten op. Voor mij was dat echt een openbaring, alsof ik plots HET LICHT had gezien.

:D