PDA

View Full Version : Ligt het aan mij, of aan de gitaar?



RonnyV
18 november 2008, 16:43
Ik heb een western gitaar van het merk Motion, ik weet echter zo niet welk type. Ik heb deze gitaar een jaar of 10 geleden gekocht voor F330,- (ja guldens).
Ik krijg er niet veel van gevonden op internet, maar hij lijkt hier op:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/310zc86FuDL._SL500_AA280_guitar_.jpg

Vooral als ik barré akkoorden speel krijg ik vaak het geluid als of ik een bepaalde snaar niet helemaal lekker aangedrukt krijg. (een beetje zo'n ploink geluid :D) Toch voelt het niet zo... Maar het klinkt in ieder geval niet lekker.

Is deze gitaar misschien gewoon weg niet goed voor mij (ik heb niet zo'n grote handen) of ligt het toch echt aan mezelf, en moet ik misschien kracht vergroten? Ik heb hier bij geen van mijn electrische gitaren last van...

Ik heb pas geleden op een yamaha zitten spelen bij feedback die iets van €350, koste. Deze speelde aanzienlijk lichter, en daarbij had ik dat niet... dus misschien heb ik hier zelf de conclusie al getrokken??

449
18 november 2008, 16:56
Heb je dit slechte geluid alleen bij barré akkoorden?
Of ook als je een enkele snaar speelt, in dat geval kan het aan de gitaar liggen.
Het kan ook zijn dat de gitaar slecht is afgesteld waardoor je erg veel kracht moet zetten om alle snaren goed tegen de frets te drukken.
Het beste is om je vinger dicht tegen de fret te leggen (richting klankgat).
Je heb dan minder kracht nodig om de snaar tegen de fret te drukken.

RonnyV
18 november 2008, 17:00
Dat is ook nog wel een goede tip, ik leg eigenlijk altijd mn vinger in het midden van de fret... ongeveer althans...
Als ik enkele snaren speel heb ik er volgens mij geen last van...

--=HANS=--
18 november 2008, 17:10
Waarschijnlijk is het een combinatie van jouw vaardigheden en de afstelling van de gitaar. Als alle noten los gespeeld goed klinken dan moet het in een barré ook kunnen.
Je zou een dunner setje snaren kunnen overwegen maar dat komt het geluid meestal niet ten goede. Je zou de boel ook weer eens goed af kunnen laten stellen.

Harald
18 november 2008, 17:12
Als die takamine lichter speelt, misschien je gitaar eens (laten) afstellen. Dat kan aardig schelen in de bespeelbaarheid. Nu gok ik even dat er sowieso wel wat kwaliteitsverschil tussen een Motion en een Takamine zit. Valt er met de afstelling weinig winst te behalen kun je altijd gaan kijken voor een wat beter instrument. Gitaarspelen is al moeilijk genoeg op een goede gitaar. Als je het op een frietsnijder moet leren is dat niet echt motiverend.

RonnyV
18 november 2008, 17:24
Tja af laten stellen? kan dit?
Want die brug enzo zit toch vast op de gitaar, valt daar wat aan te doen dan? en kan ie daar lichter van gaan spelen?

Ik heb nou eenmaal redelijk kleine klauwen :P daarom speelt mijn yamaha pacifica zo fijn, die heeft een smalle hals... (maar op mijn ibanez of strat heb ik er ook geen last van).

--=HANS=--
18 november 2008, 18:03
Ik ken de gitaar in kwestie niet maar er als ik er vanuit ga dat er een trussrod in de hals zit en een losse topkam en kam in de brug dan is die gitaar anders af te stellen dan hij nu staat. Als je gewend bent aan voornamelijk elektrische gitaren dan is een akoestische, en met name een steelstring echt iets anders.

Kleine handen hebben er over het algemeen weinig mee te maken. Er is al een aantal topics over volgeschreven en iedere keer kwamen mensen met allerlei beroemde gitaristen met kleine handjes of onmogelijk dikke vingertjes. Het blijft meestal toch gewoon een kwestie van oefenen, oefenen en nog eens oefenen en als je daar mee klaar bent nog meer oefenen!

RonnyV
25 november 2008, 12:40
Ik kick het topic ff omhoog...
Ik heb gisteren wat zitten vijlen aan de brug zodat de snaren iets lager komen te liggen...
Natuurlijk in eerste instantie maar ongeveer 1 mm ingevijld bij elke snaar, omdat ik anders bang ben dat ze aan gaan lopen...

Ik heb er Martin 010 snaren opgelegd, en waarempel... hij speelt inderdaad wat lichter nu... hij klinkt daardoor ook meteen beter...
Opzich mogen de snaren nog iets lager, maar ik weet niet tot hoe ver ik kan gaan voordat ie aanloopt... Barre akkoorden doen het nu een stuk beter met mijn kleine handjes ;)

--=HANS=--
25 november 2008, 15:48
Dat is wel heel erg dun, 0.10! Waarschijnlijk klinkt hij beter omdat je het vergelijkt met een oud setje. Als je er nu 0.11 of 0.12 op zet weet je helemaal niet wat je hoort!

RonnyV
25 november 2008, 15:55
ja da vond ik ook... :P maar ik kreeg ze van iemand... dus ik denk test ik die ff...
Als deze snaren gaat zijn, dan gooi ik er wel 012 op... want dikke snaren klinken nou eenmaal warmer... maar ja, ze spelen ook zwaarder...
Maar dan weet ik wel in hoevere het afsluipen van mn brug heeft geholpen in de bespeeldbaarheid..

Ik heb overigens geen manier kunnen vinden om de gitaar af te stellen. alles lijkt gelijmt te zijn.

Muzieknono
26 november 2008, 07:28
Als het goed is kun je via je klankgat je trussrod zien zitten, als je hals recht is moet je hier overigens afblijven, heb je overigens je brug van boven of onderop gevijld???
Mvgr Dirk Jan :metal:

Jedeel
26 november 2008, 07:58
Ik kick het topic ff omhoog...
Ik heb gisteren wat zitten vijlen aan de brug zodat de snaren iets lager komen te liggen...
Natuurlijk in eerste instantie maar ongeveer 1 mm ingevijld bij elke snaar, omdat ik anders bang ben dat ze aan gaan lopen...

Heb je de brug aan de bovenkant afgevijld of aan de onderkant?
Dat laatste lijkt mij nl beter en gelijkmatiger.

RonnyV
26 november 2008, 08:47
ja dat laatste leek mij ook beter, maar dat ging niet... op die gitaar zit werkelijk alles vast gelijmt... dus kon ik het alleen aan de bovenkant doen...
de snaren vallen in een klein spleetje in die brug, en die spleetjes heb ik gewoon wat verder uitgevijld zeg maar..

Overigens is mijn hals recht... dus daar blijf ik zoiezo vanaf...

--=HANS=--
26 november 2008, 10:18
ja dat laatste leek mij ook beter, maar dat ging niet... op die gitaar zit werkelijk alles vast gelijmt... dus kon ik het alleen aan de bovenkant doen...
de snaren vallen in een klein spleetje in die brug, en die spleetjes heb ik gewoon wat verder uitgevijld zeg maar..

Overigens is mijn hals recht... dus daar blijf ik zoiezo vanaf...

Waarschijnlijk zit je brugkam niet vastgelijmd maar gewoon klem in de gleuf van de brug. Het heeft ook weinig zin om een kam te verlijmen. Als de snaren erop zitten kan hij toch geen kant op. Probeer maar eens voorzichtig met een tangetje of je hem los kan krijgen. Als hij wel verlijmd zit moet je echt super voorzichtig te werk gaan, als je er teveel af haalt moet je aan het slopen om er een nieuw kammetje in te kunnen zetten.

RonnyV
26 november 2008, 10:21
Dan zal ik dat nog eens proberen... thanks 4 de tip!
Ik ben altijd maar voorzichting omdat bang ben dat ik iets sloop...
maar van de andere kant is dat een goede reden om een nieuwe akoustische gitaar te kopen :P

snaarplukker
27 november 2008, 00:40
ja dat laatste leek mij ook beter, maar dat ging niet... op die gitaar zit werkelijk alles vast gelijmt... dus kon ik het alleen aan de bovenkant doen...
de snaren vallen in een klein spleetje in die brug, en die spleetjes heb ik gewoon wat verder uitgevijld zeg maar.....

Normaal zitten er geen spleetjes in de brugzadel waar de snaren in vallen. Nu je er wel spleetjes in gemaakt hebt zal de intonatie wat minder zijn. De brugzadel zit normaal los in de brug of hooguit een beetje klem. Die moet je er uit nemen en vanonder afschuren om het lager te maken.

Cees

RonnyV
27 november 2008, 09:33
Zja die zullen wel ingesleten zijn... Overigens is mijn intonatie iets beter geworden ja :) dus dat kan er wel iets mee te maken hebben ;)