PDA

View Full Version : Marshall JTM60 uitvoeringen



Rakker
18 november 2008, 12:10
Mensen,

Ik ben de laatste tijd een beetje op zoek naar een nieuwe versterker en nou was mijn oog gevallen op de Marshall JTM60. Ik was in principe op zoek naar een amp met een mooie clean en toch een vies randje.

Nou viel het mij alleen op dat ik heel veel variaties zag op internet met speakers; 1x15, 1x12, 3x10, 4x10. Zit er nou echt zo'n gigantisch verschil in het geluid met een grotere, kleinere, meer of minder speakers?

Zijn er ook nog mensen die een hele andere suggestie hebben voor een versterker wat nog vele malen mooier klinkt dan deze?

Kim Wilson
18 november 2008, 12:12
Ik heb de JTM60 met 2x12 speakers. Clean is idd erg goed, en je kunt hem zo vies krijgen als je hem hebben wilt. Je moet wel rekening houden met een setje speakers, want de originele vind ik niet zo.

Je kunt natuurlijk ook een JTM60 head kopen.

Squier4ever
18 november 2008, 13:13
ik heb een JTM 30 1x12 en idd als ik mijn 1922 kastje G12-75 speakers erbij aansluit klinkt het toch al een stukkie lekkerder idd. niet top want ook die speakers zijn IMO niet geweldig, maar klinkt wel beter.

the sure thing
18 november 2008, 13:21
De JTM is een uitstekende serie amps. Als je de keuze hebt, of de head met een goed (ander cabinet) of de 1x12 of 2x12 kopen en dan andere speakers erin zetten dan die erin zaten.

Maar: ik vind ze persoonlijk met de "stock" speakers ook niet slecht klinken!

tillens
18 november 2008, 18:52
de jtm serie kwam als volgt; jtm 30 met 210 en 112. de jtm 60 met 112,212,310 en een head.
ik heb de jtm 60 212 gehad, prima amp. heb nu nog steeds de head.. doe ik niet meer weg!

Mitch
18 november 2008, 20:06
Mis ik alleen nog de 1x15 in je opsomming en die is er ook!

boss
18 november 2008, 20:18
Jaren met plezier op een JTM60 2x12 gespeeld.
Voor de liefhebbers, hier kan je een heleboel manuals vinden.
Ook van de hier besproken JTM serie:
http://www.marshallamps.de/service/manual.asp

tillens
18 november 2008, 23:50
Het zijn fijne amps... ik heb wel eens een shiva er naast gehoord, moet zeggen het prijsverschil wat het voor mij niet waard...

Roel#1
19 november 2008, 00:05
Ook makkelijk als je geen Duits leest/spreekt:

http://www.marshallamps.com/downloads/files/JTM%20hbk%20Eng.pdf

habberdoedas
19 november 2008, 12:51
Heb zelf de JTM 30 watter 2 x 10". Heb er wel 2 andere speakers in gezet nl. de celestion 10" vintage. Er zaten 2 onbekende speakers in die ik niet thuis kon brengen. Met de 2 x 10" vintage klink hij een stuk beter. Toen wilde ik ook nieuwe buizen in gaan zetten en vroeg om advies bij Dr. Tube zie hieronder zijn advies.

De JTM amp is eigenlijk bedoeld voor EL34's. Door de EL34 crisis in de jaren dat de amp uitkwam werd er echter toen gekozen voor Sovtek 5881's. Helaas is de "buizenkooi" te klein voor EL34's. Toch raad ik je EL34's aan voor deze amp. Klinken gewoon beter. Het andere probleem van deze amp is dat dit een van de zeer weinige Marshall amps is zonder bias pot.
Bij het vervangen van de eindbuizen moet de ruststroom (de bias) van deze eindbuizen opnieuw worden afgesteld! Deze afstelling is erg belangrijk voor zowel een goed geluid als voor een redelijke levensduur van de nieuwe eindbuizen. Als de nieuwe eindbuizen "blind" in de versterker worden geprikt, dat wil zeggen zonder dat de ruststroom correct wordt afgesteld, dan vervalt mijn garantie op de eindbuizen!

Aangezien deze JTM30 amps hebben geen bias regelaar heeft is het dan ook ten zeerste aan te raden om je amp om te (laten) bouwen zodat deze een instelbare bias regeling heeft. Ik raad je de volgende buizen aan: 1x JJ E34L MP: Eur 35,00 (MP = Matched Pair) 3x Shuguang 12AX7B: Eur 28,50 Verzendkosten: Eur 7,00 Totaal: Eur 70,50

Met vriendelijke groet,
Ir. Xavier van Unen.
Dr.Tube Nederland