PDA

View Full Version : Lelijke C uit akoestische versterker



kalmah
17 november 2008, 21:53
Geloof dat 't hier moet. Als 't probleem bij m'n gitaar ligt, verplaats 'm dan maar:)

Oke heren,

Ik heb een Yamaha fx370 en als ik 'm aansluit op m'n akoestische versterker (Fame) dan komt er, alleen bij de lage C noot (dus 3e vakje A snaar of 8e E snaar), een vervelende toon opzetten. Het is wel een C, maar het wordt geen gitaartoon, maar een 'gewone' toon die steeds harder wordt, tot je 'm dempt. Erg irritant! Heb eq. settings van amp en gitaar gewoon op 't midden. Durf er van schrik geen bas in te draaien, al zou dat het geluid wel ten goede komen maargoed.
Als ik verder weg ga staan, dus buiten m'n slaapkamer, dan heb ik er geen last van. Maar van een meter of 2-3 wel en m'n kamer is niet groter :(

Is er überhaupt wat aan te doen? Of is het gewoon een slechte combinatie van piezo-flutding, goedkope amp en weinig ruimte?

Bvd:)

LP_CL
17 november 2008, 21:59
Is er überhaupt wat aan te doen? Of is het gewoon een slechte combinatie van piezo-flutding, goedkope amp en weinig ruimte?

Bvd:)
Dat, vermoed ik.

kalmah
17 november 2008, 22:05
:( was ik al bang voor..

Oplossing verhuizen dus..

Eezz
17 november 2008, 22:26
Dit zou wel eens een probleem met de akoestiek kunnen zijn. Je hebt waarschijnlijk een zng. staande golf in jouw kamer rond de frequenties van de noot C. Het precieze natuurkundige verhaal weet ik niet uit mijn hoofd maar het komt er op neer dat door weerkaatsingen van het geluid tegen de muren bepaalde noten ontzettend versterkt worden. Terwijl er met andere noten niets aan de hand lijkt te zijn. Vrijwel alle ruimtes hebben dat probleem. Het zit alleen niet altijd op dezelfde frequentie. Ik heb het ook vaak gehad rond de noot C. Op podia in theaters kom ik het vaak tegen op een iets lagere frequentie rond de noot Bb bijvoorbeeld.

Omdat die noot harder klinkt dan andere noten gaat die noot rondzingen terwijl de rest dat niet doet.

Je zou een 7 of 10 bands equalizer kunnen kopen om die frequentie een beetje weg te filteren. Of beter nog een parametrische equalizer waar je dan de frequentie van rondzingen opzoekt en de q waarde zo nauw mogelijk zet, zodat alleen de frequentie waar je last van hebt verdwijnt. Als ik me niet vergis gaat het in jouw geval om 130 hz.

paulusdeBKB
17 november 2008, 23:54
Als je een echte akoestische versterker hebt, zit er waarschijnlijk een zgn. 'comb-filter' op - een kamfilter. Daarmee zou je de C ook kunnen temmen.

Er bestaat nog een kleine kans dat de versterkerbox zelf resoneert op een C. In dat geval zou ik een andere aanschaffen.

Rude Perception
18 november 2008, 00:48
Probeer het eens in een andere ruimte. Als het dan over is moet je eens wat doeken aan de wand proberen.

Eko
18 november 2008, 07:38
Inderdaad even kijken of de box zelf resoneert. Handdoek onder doen en kijken of het daarmee weg is. Voor de rest inderdaad met een e.q. proberen de frequentie er uit halen waar het probleem mee is. Op een hoop versterkers zitten instelbare filters die je kunt afregelen op het probleemgebied. Even draaien tot het probleem verdwijnt.
Soms heb je live het probleem met een hardhouten vloer. De lage tonen uit de gitaar laten dan een kast resoneren als en gek. Als eerste draaien we dan het lage bijna helemaal er uit en plaatsen we iets onder de amp , of we zetten hem ergens op.