PDA

View Full Version : Snaar loopt aan



Jailbird
17 november 2008, 20:32
Hey
Ik heb een eigen flying v gemaakt en toen ik de snaren er op ging zetten, hoorde ik een ratelend aanlopend geluid van de lage E-snaar.
Waarschijnlijkt trilt deze tegen het stukje ijzer van de fret aan.
Hoe kan ik dit oplossen?:???:
Ik heb het namelijk al eerder gehad, met een oude epiphone gitaar.
Kan dit ook aan de snaren liggen (qua dikte?)

Dit was mn eerste zelfbouw gitaar, dus ik heb bijna geen ervaring.


Jailbird

pueblo
17 november 2008, 20:43
brug wat hoger, ofwel als het maar een fret is wat levellen, of de topkam is te diep ingevijld

wodkabier
17 november 2008, 20:50
Heb je zelf de hals gemaakt of heb je een kant en klare gebruikt? in het eerste geval: heb je ze ook gevlakt? zo niet: 'even' doen.
In het tweede geval: is de actie niet te laag? Ik heb laatst mijn eigen gitaar weer eens bijgesteld naar een actie van iets meer dan een mm ter hoogte van de 15e fret, en toen liep de lage E ook aan, zelfs met een setje waarvan de hoge E 0.13 is. jammer, maar brug moest een fractie even omhoog en de hals moest ik ook bijstellen. Ook het juist afstellen van de hals, zodat ie recht is is erg belangrijk. Als ie bol staat in de lengterichting (dan gaat er ook van alles rammelen) moet je voorzichtig de stelschroef iets losdraaien. Niet teveel in 1 keer, das niet goed voor de hals.
Ik vind het heel knap dat bij je eerste gitaar alleen de lage E rammelt. Bij mij rammelde alles bij mijn eerste gitaar.

Jailbird
18 november 2008, 13:47
Hey!

Ik heb de nek niet zelf gemaakt, hij komt van een oude strat
Als ik de brug moet verhogen weet ik niet of dat kan want er zitten geen stelschroeven op? (hij komt direct van de zelfde strat af en daar zaten ook geen stelschroeven op)
Bedankt voor jullie tips, hier heb ik wel wat aan. :p
Als hij af is dan post ik wel wat foto's

Jailbird

Hedge
18 november 2008, 14:34
Als het een geschroefde hals is, kun je ook een stukje fineer in je halspocket leggen, komt de hals iets naar voren als je dat op de goede plek doet.

snaarplukker
18 november 2008, 14:51
Hey!

Ik heb de nek niet zelf gemaakt, hij komt van een oude strat
Als ik de brug moet verhogen weet ik niet of dat kan want er zitten geen stelschroeven op? (hij komt direct van de zelfde strat af en daar zaten ook geen stelschroeven op)
Bedankt voor jullie tips, hier heb ik wel wat aan. :p
Als hij af is dan post ik wel wat foto's

Jailbird
Klopt wel. De brug van een strat kan je niet verhogen, maar de zadels afzonderlijk wel. Daarom heet dat brugzadels.;)

Cees

Jailbird
18 november 2008, 20:19
Oja natuurlijk, zadels verhogen is ook een optie:strat:

Dus ik kan:
- kam verhogen
- zadels verhogen

De hals staat recht, dat weet ik zeker.

Bedankt allemaal.


Jailbird

snaarplukker
18 november 2008, 22:58
Oja natuurlijk, zadels verhogen is ook een optie:strat:

Dus ik kan:
- kam verhogen
- zadels verhogen

De hals staat recht, dat weet ik zeker.

Bedankt allemaal.


Jailbird
Nou, dan moet je de hals hol zetten. Capo op de eerste fret, vinger op de laatste en dan moet de snaar boven de 7e fret 0,3mm erboven hangen.;)

Cees

gengar
21 november 2008, 22:29
Zoek ook even met de zoekfunctie, een aantal weken geleden had iemand een soortgelijke vraag en daar zijn veel reacties op gekomen en daar staan alle mogelijke oorzaken en dingen die je kunt doen wel bij.
Je moet eigenlijk een hele evaluatie van de nek doen om de oorzaak er uit te halen en de juiste verandering aan te brengen. Systematisch te werk gaan en dan de aanpassing op de juiste plek maken. Als je het zadel verhoogt en de topkam ook heb je vast en zeker geen fretbuzz meer maar als de oorzaak in een enkele fret ligt die te hoog ligt dan is dat natuurlijk niet de way to go. Succes