PDA

View Full Version : van Zandt pickups



strate
17 november 2008, 18:31
Ik hoorde dat van Zandt pickups de beste pickups zijn voor de strat. nou zat ik erover na te denken om misschien mn classic '60 te voorzien van deze pickups, nog niks is zeker hoor. maar heeft iemand ervaring met deze pickups? en klopt het dat het deze pickups zijn: http://www.vanzandtpu.com/pickups.html# ? de site ziet er namelijk best goedkoop uit, niet iets wat je verwacht van de beste pickups, maargoed.
en welke versie is het lekkerst, blues, vintage, vintage plus, etc.
ohja, ik speel voornamelijk hendrix, srv en mayer, misschien ook nog handig om te weten. alvast bedankt!

Rick trodat
17 november 2008, 18:49
Tja de beste, dat is maar net wat je smaak is. Ze zijn anders dan fender cs pickups, maar ook deze zijn weer allemaal anders.

Het zijn goede pickups, heb weleens een keer op een gitaar strat gespeelt met van zandt pickups. En dat klonk errug lekker

strate
17 november 2008, 19:06
haha oke bedankt! de 57/62 pickups van fender schijnen ook erg goed te zijn, dus het is een moeilijke keuze. qua geld maakt het niet zo heel veel uit. 50 euro meer heb ik wel over voor de beste pickups. maar idd, het is een kwestie van smaak, helaas kun je pickups niet even snel uitproberen.

Chris Winsemius
17 november 2008, 19:11
Ik heb Van Zandt True Vintages op mijn favoriete Strat en ze bevallen zeer goed.

Het "beste" bestaat helaas niet maar die VZs vind ik zelf 'n beetje in de categorie Lollars/etc. zitten qua openheid, transparantie en detail.

strate
17 november 2008, 19:20
Ik heb Van Zandt True Vintages op mijn favoriete Strat en ze bevallen zeer goed.

Het "beste" bestaat helaas niet maar die VZs vind ik zelf 'n beetje in de categorie Lollars/etc. zitten qua openheid, transparantie en detail.

Lollars ken ik alleen van naam, maar dat zijn ook goeie dus? zouden VZ's of Lollars iets voor mijn gitaarsmaak zijn? ik wil mn strat laten klinken als gewoon een echte oude strat. heb vandaag nog op een cunetto gespeeld die helemaal geweldig klonk, zoiets moet het dus zijn. texas specials lijken me natuurlijk ook gaaf maar misschien niet zo veelzijdig(?). ik speel ook dingen zoals sultan of swing, sweet home alabama, doyle bramhall II.
ohja, in watvoor strat heb je die VZ's zitten?

Bernd Veenema
17 november 2008, 19:27
Ik heb laatst op een strat gespeeld met VZ-pickups en ik vond ze goed klinken. Op mijn strat zitten Suhr pickups. Die lijken iets moderner/helderder, terwijl de VZ meer vintage/warm klinken.

Chris Winsemius
17 november 2008, 19:28
Vergeet dan ook de juiste amp en speakers niet ;)

Mijn favo Strat:
'92 Fender American Std. neck, rosewood board
(over 'n paar dagen terug wegens refret met origineel fretwire)
'00 of '01 Squier Affinity sunburst Strat body (klonk beter dan de usa body)
jaren 60 Fender Strat tremolo-bridge ($$$)
compleet afgeragd
L-serie-plaatje
wat eigen elektronica truukjes
011 setje snaren

De basis van elke elektrische gitaar is het hout, hardware en afstelling. Als dat niet goed is qua klank dan is het zinloos om geld uit te geven aan "de beste" elementen (grote kans dat je dan nog beter hoort wat de tekortkomingen zijn).

Om welke gitaar gaat het en wat voor amps gebruik je?

strate
17 november 2008, 19:33
Vergeet dan ook de juiste amp en speakers niet ;)

Mijn favo Strat:
'92 Fender American Std. neck, rosewood board
(over 'n paar dagen terug wegens refret met origineel fretwire)
'00 of '01 Squier Affinity sunburst Strat body (klonk beter dan de usa body)
jaren 60 Fender Strat tremolo-bridge ($$$)
compleet afgeragd
L-serie-plaatje
wat eigen elektronica truukjes
011 setje snaren

De basis van elke elektrische gitaar is het hout, hardware en afstelling. Als dat niet goed is qua klank dan is het zinloos om geld uit te geven aan "de beste" elementen (grote kans dat je dan nog beter hoort wat de tekortkomingen zijn).

Om welke gitaar gaat het en wat voor amps gebruik je?

wow gaaf dat je hem zelf hebt 'gemod'.
idd is het hout, hardware en afstelling zeer belangrijk. ik ben ook zeer tevreden met mn strat (een fender classic '60) maar misschien kan het nog beter met de juiste pickups. Als amp gebruik ik een Bassman '59 RI uit de jaren 90, die met de blue alnico speakers.

strate
17 november 2008, 19:36
Ik heb laatst op een strat gespeeld met VZ-pickups en ik vond ze goed klinken. Op mijn strat zitten Suhr pickups. Die lijken iets moderner/helderder, terwijl de VZ meer vintage/warm klinken.


aan Suhr pickups zat ik ook te denken. alleen als ik het zo lees lijken de VZ me meer iets voor mij, al hoor ik ook heel veel positieve dingen van de Suhr's.
in watvoor strat zitten die suhr's?

Chris Winsemius
17 november 2008, 19:46
wow gaaf dat je hem zelf hebt 'gemod'.
idd is het hout, hardware en afstelling zeer belangrijk. ik ben ook zeer tevreden met mn strat (een fender classic '60) maar misschien kan het nog beter met de juiste pickups. Als amp gebruik ik een Bassman '59 RI uit de jaren 90, die met de blue alnico speakers.

Als je "vintage" zoekt zou ik zelf Texas Specials en Suhrs links laten liggen, hier wat "goeie" opties (imho):
- Van Zandt True Vintages
- Lollar blondes of blackfaces
- Fender cstm.shp. '54s

Lexvandoef
17 november 2008, 22:14
Customshop '54's vind ik zelf ook heel erg fijne pickups, typisch strat, vele belletjes in het hoog en lekker low output. Ze klinken ook absoluut niet dun en schel, wat ik van texas specials wel vond.

Shaggy
17 november 2008, 22:48
k wil mn strat laten klinken als gewoon een echte oude strat.

dingen zoals sultan of swing, sweet home alabama, doyle bramhall II.



oude strat = gaan voor 57/62, zeker voor het clean werk .. ik vind ze meer naar de oude fenders klinken dan bijvoorbeeld de custom 54 (sorry chris en lex :) ). Als je meer blues en balls zoekt kun je de custom 54 of 69 checken

Het blijft een gok he, die elementen.

sultan of swing en texas specials gaat niet echt samen denk ik.


edit: met van zandts kun je bijna niet missen

Bernd Veenema
17 november 2008, 22:52
aan Suhr pickups zat ik ook te denken. alleen als ik het zo lees lijken de VZ me meer iets voor mij, al hoor ik ook heel veel positieve dingen van de Suhr's.
in watvoor strat zitten die suhr's?

De Suhr pickups zitten in een Haar strat met Birdseye-maple neck/toets. Voor mij zijn het fantastische pickups, maar ze zijn duidelijk helderder dan de Van Zandt pickups, al moet ik wel zeggen dat ik de VZ alleen heb gehoord op een strat met een palisander toets en dat is toch wel een verschil. Als je echt een vintage sound wilt zijn de VZ geschikter denk ik. Heb verder geen ervaring met lollars enzo.

strate
18 november 2008, 16:41
bedankt voor de reacties! ik neig niet zo naar custom '54, omdat ik toch meer van de sound uit de jaren 60 houd. ik heb nog nooit eigenlijk custom '54er gehoord, dus misschien zit ik er wel erg naast, dus reacties zijn welkom.
misschien worden het dus de van zandt's. maar ik zit wel te twijfelen of het wel het waard is om ze te kopen, of de sound zodanig verandert(verbeterd) dat het het waard is om die 265 euro's uit te geven. misschien kan ik beter meteen doorsparen naar een betere gitaar?
over '57/62ers: Shaggy zei dat dit vooral voor clean erg lekker is, terwijl ik ook erg hou van scheuren. clean is wel het belangrijkste voor me, maar soms wil ik ook even lekker blazen.
misschien een stomme vraag: stel dat ik ooit nog eens een andere amp koop, zeg een bogner shiva of fender bandmaster, zijn dan de pickups ook nog geschikt, of maakt dat niks uit?

Lexvandoef
18 november 2008, 16:49
Goeie pickups blijven goeien pickups, maakt niet uit in wat voor amp je ze gooit.

Ik kan trouwens niks zeggen over scheuren met die 57/62's, maar mijn '54's die scheuren ook heel erg fijn, niet super high-gain natuurlijk, maar je haalt er wel een goed overdrive geluid uit (met de juiste amp/pedaal natuurlijk).

strate
18 november 2008, 17:03
Goeie pickups blijven goeien pickups, maakt niet uit in wat voor amp je ze gooit.

Ik kan trouwens niks zeggen over scheuren met die 57/62's, maar mijn '54's die scheuren ook heel erg fijn, niet super high-gain natuurlijk, maar je haalt er wel een goed overdrive geluid uit (met de juiste amp/pedaal natuurlijk).


haha idd niet super high-gain maar ik snap wat je bedoelt. tja, ik denk er denk ik nog maar een tijdje over na, of ik het nou doe of niet. zal het denk je het waard zijn om 57/62 of VZ pickups erin te gooien?

Chris Winsemius
18 november 2008, 17:17
Kijk niet te veel naar de namen van elementen, luister gewoon ;)

Misschien is dit goed om te doen; beoordeel je eigen Strat op de UNPLUGGED klank, neem 'm mee naar wat winkels en vergelijk 'm met de UNPLUGGED klank van WILLEKEURIGE Strats (let niet op de prijs).

Als die anderen duidelijk beter zijn dan is het misschien verstandiger om naar 'n andere Strat te kijken, indien niet of nauwelijks: kijk voor toffe PUs, misschien betere potmeters/elektronica en 'n betere tremolo qua constructie (dik stalen blok en toffe zadels dien veel met de sound).

strate
18 november 2008, 17:23
Kijk niet te veel naar de namen van elementen, luister gewoon ;)

Misschien is dit goed om te doen; beoordeel je eigen Strat op de UNPLUGGED klank, neem 'm mee naar wat winkels en vergelijk 'm met de UNPLUGGED klank van WILLEKEURIGE Strats (let niet op de prijs).

Als die anderen duidelijk beter zijn dan is het misschien verstandiger om naar 'n andere Strat te kijken, indien niet of nauwelijks: kijk voor toffe PUs, misschien betere potmeters/elektronica en 'n betere tremolo qua constructie (dik stalen blok en toffe zadels dien veel met de sound).

dat is nog eens een fijne tip! ik denk dat ik over een tijdje maar eens naar musikproduktiv rij, en dan daar alles uitproberen. bestaat er trouwens ergens een strat in een winkel oid. waar je verschillende pickups gewoon in kan pluggen, net zoals wat gibson een keer heeft gedaan?
om andere PU, potmeters etc. te doen is natuurlijk gaaf, maar kost dat niet een hele hoop?

Shaggy
18 november 2008, 18:54
clean is wel het belangrijkste voor me, maar soms wil ik ook even lekker blazen.



57/62 en scheuren gaan niet samen, een randje met een goeie booster of hooguit een tubescreamer (vooral een die normaal modderig klink, de 808 bijvoorbeeld) klinkt lekker. Alles daarboven klinkt schel/schreeuwerig, alles wat deze pup clean mooi maakt verpest het te meer met het toevoegen van (high) gain.

Deze pups hebben minder out zodat je amp harder moet werken en ik kan je zeggen; Ik speel met een fender 72 ri met 57/62 op een blues deville en het levert mij silky smooth high bells, jangly twangy quack .. deze neckpup lijkt wel gemaakt voor little wing van hendrix

Nadelen; weinig midresponse; maar dat geeft het juist zo'n twangy quacky vintage sound. Brugelement is echt een felle donder, dit kan als schel worden ervaren met de verkeerde gear/combi. Ik haal er met mijn deville juist een lekkere twang uit.

Wat voor mij lekker klinkt hoeft voor jou niet zo te zijn met jouw gear en omstandigheden. Het blijft een trial and error verhaal.

strate
18 november 2008, 20:34
57/62 en scheuren gaan niet samen, een randje met een goeie booster of hooguit een tubescreamer (vooral een die normaal modderig klink, de 808 bijvoorbeeld) klinkt lekker. Alles daarboven klinkt schel/schreeuwerig, alles wat deze pup clean mooi maakt verpest het te meer met het toevoegen van (high) gain.

Deze pups hebben minder out zodat je amp harder moet werken en ik kan je zeggen; Ik speel met een fender 72 ri met 57/62 op een blues deville en het levert mij silky smooth high bells, jangly twangy quack .. deze neckpup lijkt wel gemaakt voor little wing van hendrix

Nadelen; weinig midresponse; maar dat geeft het juist zo'n twangy quacky vintage sound. Brugelement is echt een felle donder, dit kan als schel worden ervaren met de verkeerde gear/combi. Ik haal er met mijn deville juist een lekkere twang uit.

Wat voor mij lekker klinkt hoeft voor jou niet zo te zijn met jouw gear en omstandigheden. Het blijft een trial and error verhaal.

bedankt voor je review! ik denk er nog maar eens een keer goed over na en misschien laat ik wel gewoon de standaard pickups erin zitten.

barno
18 november 2008, 20:54
ik vind vZ pups heel heel goed in strat maar ze zijn te duur. Voor het departement scheuren zou ik veel meer kijken naar de juiste amp. Een pup moet clean hemels klinken, dan kan er ook goed mee gescheurd worden. Gisteren in studio opgenomen met een Super amp van 1955,
scheurheaven for sure (geen metalgedoe uiteraard).

strate
19 november 2008, 16:02
ik vind vZ pups heel heel goed in strat maar ze zijn te duur. Voor het departement scheuren zou ik veel meer kijken naar de juiste amp. Een pup moet clean hemels klinken, dan kan er ook goed mee gescheurd worden. Gisteren in studio opgenomen met een Super amp van 1955,
scheurheaven for sure (geen metalgedoe uiteraard).


265 piek valt toch nog wel mee? bij Suhrs zit je dacht ik ook al gauw aan de 250. Ik gebruik voor scheur een marshall bluesbreaker I pedaal, en ik kan ook overdrive creeën door mn bassman op 10 te zetten en dan de power attenuator te gebruiken, anders vallen de muren in huis om en tril ik weg.
maar VZ's zijn dus ook goed geschikt om te scheuren?