PDA

View Full Version : radio op versterker



nathandan
17 november 2008, 18:06
Ik heb 2 versterkers een roland en een engl en als ik ze opzet dan hoor ik een duitse radio.Ik heb dit probleem met de beide versterkers.en ik vind dit zeer irritant als ik aan het spelen ben. heeft iemand dit probleem ook en hoe kan ik het verhelpen?

Mr.Fingers
17 november 2008, 18:23
Ik zou een klein leger verzamelen en de Moezel gaan bezetten! Fritz & Franz hebben dit in 1940 toch ook gedaan? :seriousf:

Valt vrees ik weinig aan te doen, je vangt gewoon radiogolven op.

arcane
17 november 2008, 18:44
Ik heb het zelf ook wel eens gehad, een lichte verandering aan je EQ kan dit wel verhelpen vermoed ik.

rock 'n roll
17 november 2008, 19:08
Je hele kamer shielden misschien?
Weet niet of het mogelijk is maar kan je niets maken dat die golven opvangt ipv dat ze door de versterker opgevangen worden, weet iemand of dit mogelijk is?

Tho
17 november 2008, 19:11
Tijdens het spelen hoor je het toch niet? Wat is het probleem dan?

Jeroen76
17 november 2008, 19:42
Ik meen dat je radio golven kunt blokkeren door shielding, Dus een schermpje om je versterker zetten?

Jeroen

Anti
17 november 2008, 22:57
Mijn oude marshall valvestate had dit ook constant. Mijn mesa f30 daarentegen heeft het niet tenzij ik een kabel van de output richting stemkastje heb steken. Blijkbaar fungeert die kabel als een soort van antenne?

rutger barneveld
17 november 2008, 23:05
Wij hebben dit probleem in de oude oefenruimte gehad.
Allein degene die op de buizenversterker spielde had er kein deutsche radio auf. :dance:
Op de een of andere manier had hij er geen last van.

Arvoitus
17 november 2008, 23:09
Ik zou even ervoor zorgen dat je je gitaar goed shield, en misschien een andere kabel kopen.

Bernardduur
17 november 2008, 23:40
Gebruik je pedalen voor beide amps? Niet dat het opvangen van de radio eigenlijk komt door een bepaald pedaal of door je gitaar

iWishmaster
18 november 2008, 08:52
Zodra ik mn tubescreamer aan zette afgelopen zondag had ik dat probleem ook ... Je kunt er niet veel aan doen behalve je gitaar goed shielden, goede kabels gebruiken (evt. kortere kabels) ... dat soort dingetjes.

nathandan
18 november 2008, 16:06
ook al steek ik mijn pedalen in het blijft er komen en ik heb 2 gitaren 1 met humbuckers en 1 met single coils het enige verschil dat ik hoor is dat bij de humbucker de radio scherper word en de single coils met meer bas. Kan het niet zijn dat de ellementen het opvangt ?

VanMeekeren
18 november 2008, 16:29
Op zich wel leuk; je hebt een versterker staan en een gitaarkabel die fungeert als antenne.

Na het lezen van enige replys, viel mij ook op dat niet alle amps het 'probleem' hebben. Mijn kleine Ibanez versterker vangt de radio ook op. Net zoals een Marshall 8240 die ik gehad heb.

Alle buizen versterkers - en dat zijn er zo langzamerhand nog al een paar geweest - hadden er totaal geen last van.

Zou het misschien kunnen zijn dat alleen high-gain amps daar last van hebben? Of alleen transistor-amps? Of misschien een combinatie van die twee? Lijkt me sterk, gezien ik ook een tijdje een Randall RH200SC gehad heb. Zijn pure transistors en redelijk high-gain. Ook had ik met deze geen last van de Duitse radio.

Een mysterie á la 'Philadelphia-experiment'?


Van Meekeren

arcane
18 november 2008, 17:53
Hebben jullie alleen last van Duitse zenders? Ik kreeg vroeger altijd russische (of poolse?) zenders binnen :cheerup:. En dat was dus te verhelpen door een ander snoer of wat aan de eq te draaien.

Denniel
18 november 2008, 18:06
Ik had vroeger ook altijd radio ruski. Vette shit was dat.

Bij mij hield het meteen op toen ik over ging op fatsoenlijke kabels. Vooral die van je gitaar naar je eerste effect of amp doet het hem is mijn ervaring. Ik had het vooral toen ik op de twaalfde verdieping woonde. In mijn ervaring zijn verschillende (transistor) versterkers verschillend gevoelig voor dit effect, maar met klote kabels kan je op elke versterker radio ontvangen. Ik denk dat je am radio ontvangt.

Het beter shielden van mijn gitaar(en) hielp voornamelijk met het weghalen van ruis door wifi/gsm/fm straling. Thuis kan ik gewoon niet op singlecoils spelen, zo veel ruis hangt hier. In de oefenruimte heb ik nergens last van.

Ook het aarden van je versterker kan volgens mij meespelen.
@ topic starter: is je versterker geaard?

zeiler
18 november 2008, 18:35
leuk...

begin je net een solo van "brothers in arms," blaast opeens Nena uit je amp ;)...

Rakker
18 november 2008, 18:54
Heb hier zelf ook last van, zeer ergerlijk. Ik woon dan ook dicht bij de zendmast dus dat verklaard het, ik heb dan ook een goedkoop kut versterker, afwachten of ik er nogsteeds last van heb met een nieuwe..

jerome
18 november 2008, 22:14
Vaak worden dit soort problemen veroorzaakt doordat de amp op een ongeaard stopcontact aangesloten staat.
En dan helpt het shielden van je gitaar ook niet meer...

Probeer voor de grap eens je amp op een geaard stopcontact aan te sluiten met een geaard verlengsnoer, 9 van de 10 keer zijn de Duitsers, Russen of Turken uit je amp verdwenen...

TimmU
18 november 2008, 23:29
weet je dat ik het net eens geprobeerd heb?
Ongeaard stopcontact,en 2 pc's en 2 beeldschermen erop aangesloten. Dit alles met een 15 watt marshall transistortje en de meest brakke kabel die ik me er kon vinden. dit alles op standje hi-gain, en een strat eraan. Nog steeds geen radio! Behringer stemapparaat ertussen, nog steeds geen radio!!Moet ik nu een echte radio kopen?

guitarnijboer
18 november 2008, 23:30
Roland heb ik niet veel ervaring mee, maar ENGL versterkers zijn echte radio-ontvangers. Heb ooit eens op een buitenpodium gespeeld met een ENGL savage. Het optreden werd live opgenomen en met zo'n mobiele unit naar het radiostation gezonden. Ik hoorde de hele band door mijn versterker via het uitgezonden radiosignaal en moest echt een andere versterker gebruiken!

Oorzaak bij deze versterker (savage) is: geen gridstopper op de ingang van V1 en het gebruik van steraarding. Inderdaad! De door (amateur) bouwers allom geroemde manier van om de versterker intern via 1 centraal punt aan het chassis te aarden zorgt ervoor dat je veel meer last hebt van radio storing! Het is dan ook niet erg verstandig steraarding te gebruiken en een highgain versterker met meerdere aardpunten hoeft echt niet te brommen als je weet wat je doet. Maar dit terzijde. Natuurlijk speelt de kwaliteit van je antenne (gitaarkabel) ook een rol van betekenis.

Een gridstopper veranderd de feel van je versterker en is geen optie. Wat je wel kunt doen is de massa van je ingang voor radiosignalen direct aan het chassis aarden door een condensator van goede kwaliteit aan de massa van je input te solderen en direct aan het chassis te verbinden door middel van een soldeer oogje die je niet ver van de input op het chassis schroeft. Zo worden signalen die via de afschrerming worden opgepikt direct afgevoerd. Een soort noodoplossing dus.

Swan
19 november 2008, 09:40
weet je dat ik het net eens geprobeerd heb?
Ongeaard stopcontact,en 2 pc's en 2 beeldschermen erop aangesloten. Dit alles met een 15 watt marshall transistortje en de meest brakke kabel die ik me er kon vinden. dit alles op standje hi-gain, en een strat eraan. Nog steeds geen radio! Behringer stemapparaat ertussen, nog steeds geen radio!!Moet ik nu een echte radio kopen?

of een fuzzfactory!

TimmU
19 november 2008, 10:16
Is misschien ook wel een idee! krijg ik dan radio?

Swan
19 november 2008, 10:42
op bepaalde settings wel, ik krijg altijd franse en duitse shizzzzle als ik de volumeknop op mn gitaar dichtdraai