PDA

View Full Version : twijfel tussen 2 amps (marshall jvm, vintage modern)



matty
17 november 2008, 13:30
Hallootjes,

Ik ben op zoek naar een nieuwe amp aangezien mijn vox ac-15 me niet helemaal kon bekoren...

Eerst had ik gedacht aan een fender supersonic, maar het fender clean vind ik toch iets te scherp voor mij.

Na wat research ben ik op denk ik voor mij twee intressante amps uitgekomen:
de jvm en de vintage modern.

Nu denk ik wel dat ze zowat mekaars tegenovergestelde zijn, aangezien de jvm 12 kanalen heeft (bij manier van spreken) en de vintage modern maar 1 (2) maar dan weer uitstekend reageert je gitaar etc ...

ik wil alles kunnen spelen, dus van dire straits tot metallica en alles daartussen, al zal het merendeel zich toch in de niet al te harde rock zitten (stereophonics, counting crows, pearl jam, ...)

langs de ene kant neig ik dus naar de jvm omdat daar altijd wel een kanaal/mode moet bevallen voor wat je zoekt, maar langs de andere kant trekt die vintage modern mij ook aan door zijn simpelheid, al heb ik schrik dat ik dan veel langer naar een goeie tone moet zoeken

ook het feit dat de vintage modern redelijk wat goeiekoper is spreekt in zijn voordeel ...

wat zijn jullie bevindingen hier rond? (ga ze uitproberen hoef je niet te zeggen, de vintage modern ga ik deze week uitproberen, de jbm heb ik nog nergens in de buurt gezien) ik heb ook het grote jvm topic gelezen uiteraard :)

dus meningen over deze amps en wat het beste zou zijn voor mij dan, of eventueel voorstellen voor andere amps zijn ook altijd welkom

Baker
17 november 2008, 16:30
je geeft het zelf al aan, je zult moeten testen....
de feel van beide amps is compleet anders. Ik snap dan ook niet waarom je twijfelt. De amps zijn zo ontzettend verschillend...

Ik vond de VM echt helemaal niks. Een veel te bassige clean, en een scheur waar ik niks mee kon. Maar goed, dat is ook een stukje smaak natuurlijk.
er zullen genoeg mensen zijn die de JVM niks vinden en de VM super.

De JVM is echt superveelzijdig en heel goed inzetbaar voor het hele spectrum van de rockmuziek. Van counting crows tot pearl jam tot metallica zeg maar.

Uitblinker is het tweede kanaal. Deze klinkt en gedraagt zich als een JCM800. Heerlijke classic rock dus, en ook erg dynamisch. Gooi er een tubescreamer voor en je hebt tone-heaven voor gierende solo's.....

matty
17 november 2008, 16:39
waarschijnlijk hoop ik vooral op mensen die heel erg positief zijn over die vintage modern omdat die me minder geld zou kosten :D

ik kan gaan testen, maar ik denk niet dat ik al bekwaam genoeg ben om met een half uurtje testen te zeggen: deze amp is beter, daarom dat ik ervaringen van meer doorwinterde rockers wil horen :)

ben vanhoof
17 november 2008, 16:43
Ik sluit me aan bij mbakker; Heb de VM ook eventjes getest maar ik kreeg er echt geen iet of wat strakke sound uit. Kan zijn dat ie voor guns n roses etc leuk is, maar metallica ga je er nooit of te nooit kunnen uithalen zonder pedaaltje.

Renin
17 november 2008, 19:41
Test dan ook de dsl series. Ook goedkoop (zeker uit Engeland) en iets meer mogelijkheden dan de vm, maar een stuk minder dan de jvm: 2 kanaals bak met reverb, en verder weinig ander gezever.

the sure thing
17 november 2008, 19:55
De VintageModern vind ik SUPER voor inderdaad G&R werk, en clean vind ik m ook geweldig.

Voor Metallica en erger zul je idd met pedaaltjes moeten gaan werken. Als je een VEELZIJDIGE amp wilt, koop dan de JVM (en kijk ook eens op sites in Engeland) en als je een 'one-trick-pony" wilt, die ik persoonlijk geweldig dynamisch vind klinken (zij het wel op goed volume) met een paar pedaaltjes ervoor, ga je voor de VIntageModern.

Ik vrees echter voor wat jij wilt, de JVM geschikter is.

bluesbrother
17 november 2008, 20:43
Wat een onzin!!!

Ik speel nu een jaartje op een vintage modern met 425A cab en vind het
de meest veelzijdige versterker die er is.
Beide versterkers hebben een eigen forum(marshall vintage modern forum)
met veel vragen.informatie maar ook soundclips.De designer van deze versterkers
beantwoorden ook vragen.Sommige willen een JVM andere een VM en andere
hebben allebei.Steeds meer gitaristen zoals slash,jeff beck,Ygmie malmsteen
ontdekken de vintage modern omdat ze een goede toon herkennen.Ik heb ook
AC30 en ENGL versterkers gespeeld en dat klonk ook goed.
Misschien zit veelzijdigheid en toon wel voor 90% in de vingers:dance:
Serious, vooral veel zelf testen (dit is niet 10 min in een gitaarzaak met de master op 9 uur!!)en op deze forums is zoveel informatie
en soundclips dat je voor jezelf de goede keuze kunt maken.
HAVE FUN!!

the sure thing
18 november 2008, 12:02
... en dan noem je allemaal gitaristen die gebruik maken van EEN bepaald geluid. En dat kan de VintageModern ook. Hij is breed instelbaar, maar dan moet je wel telkens aan de knoppen gaan draaien. Je kan niet van clean naar zware scheur "met 1 druk op de knop". Daarom vind ik de VIntagemodern eenzijdig. Ik bedoel niet eenzijdig qua soorten geluiden die je er uit kan halen, maar eenzijdig qua schakelmogelijkheden.

Thijssie
18 november 2008, 12:16
Wat een onzin!!!
...

Een eenkanaalsversterker, de meest veelzijdige versterker noemen die er is, getuigt van een behoorlijke eenzijdigheid :stop:

Kim Wilson
18 november 2008, 12:25
Veelzijdigheid vertaalt zich niet altijd in de hoeveelheid kanalen of mogelijkheden...

x.a.d
18 november 2008, 12:58
TESTEN ! dat blijft het meest belangrijk.
Persoonlijke voorkeur...JVM absoluut. Naar mijn smaak een mooiere soudn dan de VM.

SUCCES

Kim Wilson
18 november 2008, 13:42
Mijn voorkeur gaat uit naar de Vintage Modern. Minder gecompressed en opener dan de JVM, een eerlijker geluid.

bluesbrother
19 november 2008, 20:27
Bij de vintage modern ga je van clean naar scheur met de volume knop op
je gitaar (weet je ook gelijk waar die voor is,and that is a sure thing my friend!!!)
volume 1-3 is clean
volume 4-7is crunch
volume 7-10 is lead
Als je een clean boost of overdrive pedaal in kicked gaat de amp in total
submission.De low range is erop gezet om met hoge output pickups een
cleane sound te kunnen krijgen.Het is dus een old school 1 kanaalsversterker
die je met de volumeknob van je gitaar kunt bedienen.Ik heb ook meerkanaals
versterkers gehad maar als je hier aan gewend bent is het gewoon comfortabel( no more tapdancing)

kassie
20 november 2008, 12:02
Bij de vintage modern ga je van clean naar scheur met de volume knop op
je gitaar (weet je ook gelijk waar die voor is,and that is a sure thing my friend!!!)
volume 1-3 is clean
volume 4-7is crunch
volume 7-10 is lead
Als je een clean boost of overdrive pedaal in kicked gaat de amp in total
submission.De low range is erop gezet om met hoge output pickups een
cleane sound te kunnen krijgen.Het is dus een old school 1 kanaalsversterker
die je met de volumeknob van je gitaar kunt bedienen.Ik heb ook meerkanaals
versterkers gehad maar als je hier aan gewend bent is het gewoon comfortabel( no more tapdancing)

ja daar houd ik ook van. Alhoewel ik de sound van de VM wel wat ruw vind. Komt waarschijnlijk door de eindbuizen. Ik ben meer een el34 persoon. Vind de body en detail knoppen echt te gek. Lekkere zompige sound kun je ermee maken. Bluesrock, en hard rock gaat lekker klinken op zo'n ding. Toch denk ik wel dat je wat pedaaltjes nodig hebt voor enkele toevoegingen op de amp. Misschien heeft de JVM dat wat minder