PDA

View Full Version : Meerdere boxen gebruiken op 1 versterker



Don Olivier
17 november 2008, 11:36
Even een vraag over extension cabinetten. Is het zo dat als je een combo versterker (bijvoorbeeld een 2X12) hebt en daar een extra cabinet op aansluit het geluid anders wordt? Ja natuurlijk meer spreiding enzo maar op laag en hoog volume zullen de speakers nu minder hard hoeven te werken lijkt mij....wat als resultaat heeft dat het geluid veranderd?

Ik merk dat wanneer ik een marshall top bijvoorbeeld aansluit op 1 4X12 kast het geluid helderder is dan op 2 kasten. Aantal ohms en settings op de versterker pas ik natuurlijk aan, dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand ideeen over het hoe en waarom?

Wellicht als je de versterker op 10 zet en alle speakers wat harder moeten werken dat het geluid 'beter' wordt?

Jeroen76
18 november 2008, 09:28
Even een vraag over extension cabinetten. Is het zo dat als je een combo versterker (bijvoorbeeld een 2X12) hebt en daar een extra cabinet op aansluit het geluid anders wordt? Ja natuurlijk meer spreiding enzo maar op laag en hoog volume zullen de speakers nu minder hard hoeven te werken lijkt mij....wat als resultaat heeft dat het geluid veranderd?

Ik merk dat wanneer ik een marshall top bijvoorbeeld aansluit op 1 4X12 kast het geluid helderder is dan op 2 kasten. Aantal ohms en settings op de versterker pas ik natuurlijk aan, dus daar kan het niet aan liggen.

Iemand ideeen over het hoe en waarom?

Wellicht als je de versterker op 10 zet en alle speakers wat harder moeten werken dat het geluid 'beter' wordt?

Natuurlijk veranderd je geluid met elke verschillende kast die je er achter hangt. Dat geeft juist de ruimte om de TONE te zoeken enzo. Pak je combo eens op en ga naar een winkel waar ze behoorlijk wat cabs hebben en probeer eens wat uit. Ik denk dat er een wereld voor je opengaat.

Groetjes,
Jeroen

Don Olivier
18 november 2008, 10:41
Hoi Jeroen, dank voor je reactie. Dat je toon anders wordt begrijp ik, maar mijn vraag was eigenlijk meer: waarom? Mijn eigen conclusie zou zijn dat de speakers nu minder hard hoeven te werken, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Ook het verschil tussen open vs closed back begrijp ik. Het gaat mij er meer om wat er met de speakers gebeurt

HaroldA
18 november 2008, 10:58
De klank van een kast is onder andere afhankelijk van:
* Type speaker
* Constructie en materiaal van de kast
* Plaatsing van de speakers
* Hoeveelheid lucht in de kast
* Projectie of spreiding
* Open, 3/4 of closed back
* etc, etc.

Een speaker kan ook verzadigen op een bepaald volume. Dat punt is afhankelijk van o.a. bovenstaande punten.

Wat een goede kast is voor jouw smaak en combo kan niemand jou vertellen, behalve je eigen oren.

cluseau
18 november 2008, 11:54
Hallo Don, let je ook op de fase van je speakers. Als je twee cabinets uit fase zijn aangeloten zul je een deel laag in gaan leveren en wordt je klank een beetje laf. Het fasegedrag van je speakers kun je eenvoudig controlleren met een kleine gelijkspanning b.v. van een 1,5 of 9volt batterij. Sluit de batterij aan op je kabels of stekker en controlleer of de konus naar voren komt. Als dat zo is dan geeft de pluspool van de batterij de pluskant van de speaker aan. Trekt je konus naar binnen is dit natuurlijk andersom. Doe dit overigens niet te lang (een paar seconden moet genoeg zijn) want speakers houden niet van gelijkspanning.

suc6
Frans

Don Olivier
18 november 2008, 12:58
Hey Frans,

dank voor de tip. Ik heb elke speakerkast APART 'gemeten' met de batterij test...

Het zou dus nog zo kunnen zijn dat de combo speakers naar achteren bewegen en het extension cabinet naar voren. Dat zal ik nog even checken!

Chris Winsemius
18 november 2008, 13:03
Hoi Don!

Wat subtiel ietsje mee kan spelen: andere tap (4, 8 of 16 ohm) op de amp/uitgangstrafo. Andere tap daar kan ietsje invloed op de sound hebben.

grz. uit Vleuten,

Chris

jerome
18 november 2008, 22:32
Ik snap wel een beetje wat Don bedoeld.
Hoe meer speakers je aansluit op een amp, des te minder hard hoeven de speakers te werken.
En sommige speakers klinken nu juist lekker al ze wél hard moeten werken.
Ik speel zelf met een 100 Watt Marshall JMP2203 top over een 40 Watt Vox cab.
De master staat meestal tussen de 3 en de 4 en ik schat dat de top ergens tussen de 30 en de 40 Watt uitstuurt
Die 2 Celestion Silver Alinico's moeten dus hard werken maar dan klinken zó lekker...

En ik deel ook de mening dat het geluid minder goed wordt als je 2 cabs van 260 of 300 Watt aansluit op 1 versterker van 100 Watt.
1 cab vind ik persoonlijk mooier klinken

Don Olivier
18 november 2008, 22:48
Hoi Jerome, dat bedoel ik dus precies!

Maar nu....hoe kan dat? Volgens mij heeft dat dus inderdaad te maken met het feit dat de speakers het nu 'makkelijker' krijgen.

cluseau
19 november 2008, 14:07
Hoi Jerome, dat bedoel ik dus precies!

Maar nu....hoe kan dat? Volgens mij heeft dat dus inderdaad te maken met het feit dat de speakers het nu 'makkelijker' krijgen.

Klopt; Stel je voor een fiets dynamo, als je daar twee lampjes aanhangt branden ze normaal. Maar wat gebeurt er als je er zes aan zou hangen? Het door de dynamo geleverde vermogen is beperkt en moet gedeeld worden over de zes lampjes. Zo gaat het ook met jullie versterkers. Het zijn niet de speakers die het werk verrichten maar de amp. Hij moet het vermogen leveren en dat blijf gelijk ervanuit gaande dat je de impedantie correct aanpast. Als je bv een 4 ohm speaker aansluit wordt daar een bepaald vermogen aan geleverd die op zijn beurt een zekere geluidsdruk veroorzaakt. Als je er nu twee van 8 (is ook 4) aansluit blijft het afgegeven geleverde vermogen gelijk maar deelt zich nu over de twee speakers. Dit betekend dat iedere speaker de helft van het geleverde vermogen voor zijn kiezen krijgt. Het komt er dus op neer dat het niet zo zinvol is om meerdere speakers aan te sluiten tenzij:
1 Je een amp hebt van bv 100Watt en je (2) speakers maar minimaal 50Watt zijn.
2 Je meer spreiding van het geluid wilt.

:???:

Ik weet het... heel verhaal maar ik hoop dat ik jullie ermee help.

gr
frans.