PDA

View Full Version : Steve Albini at work



Han S
17 november 2008, 00:04
http://es.youtube.com/watch?v=XeY0xKKde0s&feature=related

Mooi om te zien hoe de man werkt, hoe hij met de muzikant omgaat en hoe het klinkt. Luister naar de bas in de opnameruimte en in de controlroom.

guhlenn
17 november 2008, 08:47
LEuke clip han. Wat bedoel je met de bass opmerking?

Roman
17 november 2008, 08:49
Nu nog uitzoeken wat "sond check" betekend ;)

Leuk om ook die "combfiltering" te kunnen horen op 1:03 wanneer de camera vlak bij het glas staat.

Han S
17 november 2008, 10:08
LEuke clip han. Wat bedoel je met de bass opmerking?

Het is natuurlijk een cameramicrofoontje wat je hoort, maar Steve heeft in de controlroom op de monitoren bijna hetzelfde geluid als daar beneden in de opnameruimte.

armageddon
17 november 2008, 13:09
Erg leuke video, maar wat een ontzettend stel lelijke muzikanten zeg :soul:

Heb je nog meer van dit soort video's han? Of aanraders? Ik vond 1,5 years of Metallica ook erg leuk. Ik hou van studio-filmpjes.

interessander
17 november 2008, 13:17
Leuk filmpje, maar die custom Flying V van de gitarist is nog leuker!!

Die van Steve met de harmonic percolator is ook erg grappig, ook dankzij zijn zeer onconventionele schoenkeuze ;)

guhlenn
17 november 2008, 13:26
Bass klonk wat meer middig, dacht dat je daar op doelde. Heeft ie nou de B&W 805 matrix op z;n tafel staan of is dat iest anders?

schwalbe
17 november 2008, 15:40
Het is natuurlijk een cameramicrofoontje wat je hoort, maar Steve heeft in de controlroom op de monitoren bijna hetzelfde geluid als daar beneden in de opnameruimte.

Ik vind het verschil juist nogal opvallend. Echt diep laag hoor je niet/nauwelijks in de opnameruimte, maar wel in de controlroom. Waarschijnlijk omdat je in de controlroom ook een DI-signaal erbij hoort. En ik hoor ook een opvallend dynamiekverschil tussen het versterkergeluid en het DI-geluid: die versterker staat flink te compressen (van zichzelf neem ik aan; ben wel benieuwd wat voor amp het is, klinkt lekker), maar het DI-geluid daar zit (nog) geen compressor tussen.

Rewind
17 november 2008, 17:25
Leuk filmpje!
Maar waarom Albini en die jappanner nou een overall aan hebben?

Han S
17 november 2008, 17:28
Ik vind het verschil juist nogal opvallend. Echt diep laag hoor je niet/nauwelijks in de opnameruimte, maar wel in de controlroom. Waarschijnlijk omdat je in de controlroom ook een DI-signaal erbij hoort. En ik hoor ook een opvallend dynamiekverschil tussen het versterkergeluid en het DI-geluid: die versterker staat flink te compressen (van zichzelf neem ik aan; ben wel benieuwd wat voor amp het is, klinkt lekker), maar het DI-geluid daar zit (nog) geen compressor tussen.


De compressie komt van dat camera'tje en uiteraard klinken de studiomonitoren niet hetzelfde als die bascab daar beneden, het staat daar beneden ook veel harder, maar het karakter van dat geluid blijft wel hetzelfde en dat doet Steve bewust.

Er zijn ook engineers die hun eigen draai geven aan een geluid en het verbouwen, dat doet Steve niet en dat zegt iets over zijn klantgerichtheid.

harrie-beton
17 november 2008, 17:46
Hij heeft geen computer. Er staat alleen een klein mac laptopje in de hoek zonder snoeren eraan.

Han S
17 november 2008, 18:31
Hij heeft geen computer. Er staat alleen een klein mac laptopje in de hoek zonder snoeren eraan.

http://www.electrical.com/item.php?page=333&pic=pictures/333-0.jpg

Harald
17 november 2008, 18:55
"
Steve doesn't know how to use any of this stuff, so please don't ask him to record your band with it.

"

Maar ze hebben het iig wel :D

Han S
17 november 2008, 19:59
Heb je dit (http://www.electrical.com/item.php?page=1&pic=pictures/1.jpg) wel eens gelezen Harald? En dan moet je eens kijken bij Beyer M201.

Harald
17 november 2008, 20:55
:D Nou gebruik ik die wel als we met eigen installatie live spelen... toch nog aanzienlijk beter dan de oude microfoontjes die ik nog had liggen. Maar dat zegt blijkbaar vooral veel over mijn oude microfoontjes. Die komen dan ook allemaal uit mijn "there's no budget like low budget, or even no budget at all" periode. En voor echt goede opnames moet ik toch gewoon naar een studio.

Albini komt als prettig gestoord over :)

schwalbe
17 november 2008, 21:00
De compressie komt van dat camera'tje en uiteraard klinken de studiomonitoren niet hetzelfde als die bascab daar beneden, het staat daar beneden ook veel harder, maar het karakter van dat geluid blijft wel hetzelfde en dat doet Steve bewust.

Er zijn ook engineers die hun eigen draai geven aan een geluid en het verbouwen, dat doet Steve niet en dat zegt iets over zijn klantgerichtheid.

Ik vind hem inderdaad ook super omgaan met de musici ja. Is het trouwens wel Steve en niet een andere engineer? - ik dacht dat Albini ouder was...
Het karakter intact laten kan erg belangrijk zijn, vooral in het genre waarin Albini meestal opereerd. Maar soms wil de klant juist dat je flink aan het verbouwen slaat; ik ben wel benieuwd hoe Albini daarmee om zou gaan.

Han S
17 november 2008, 22:20
Dit is echt Steve Albini die je daar ziet hoor en hij is een autoriteit. De bandjes die hem kunnen en willen betalen zijn al wat verder of ze hebben een rijke pa. Het kost wel 1250 dollar per dag als je met Steve wil opnemen, dus beginnende bandjes zal hij niet zo veel zien lijkt me.

harrie-beton
17 november 2008, 23:05
Ik begrijp dat hij geen royalty's vraagt, hij wil alleen geld voor het opnemen...
dan is dit aardig bedrag toch? Doodzonde dat hij voor Nevermind geen royalty's heeft gekregen.. Of heeft hij daar wel geld voor gehad.

Frits van Mourik
17 november 2008, 23:30
Wat ik meneer Albini zag doen, is ook voor mij common practise.
Alleen ouwehoer ik wat meer met m'n klanten, om ze op hun gemak te stellen en in te voelen,
welk vleesch ik nu weer in m'n kuip heb, maar ik kost dan ook geen $ 1250/dag..;)
Wat me verder verbaasde is dat ik meneer Albini niet in de opnameruimte heb gezien om te luisteren,
hoe de diverse instrumenten dáár klinken.
Vinnik absoluut essentiëel!!!
Ik neem dan ook aan, dat hij dat al in een voortraject heeft gedaan, of dat het uit het fillumpie is ge-edit.
Verder viel mij op, dat meneer Albini tijdens de check al flink aan de dynamics stond te draaien.
Ook hier neem ik aan, dat dat slechts ten behoeve van de monitoring geschiedde &
dat hij z'n signaal zo puur mogelijk op de dure 2"- tape zet.
Leuk, hoe hij de tape-kosten probeert te beperken, door de band te instrueren om bij een ernstige fuck-up "stop !" te brullen,
zodat er niet teveel tape verloren zal gaan...

Han S
17 november 2008, 23:42
Dat zeg je mooi Frits, als je een beetje gaat bestuderen hoe die mensen allemaal werken, dan doen we het in principe vaak hetzelfde. Bruce Swedien vertelt ook alles wat je wilt weten en die werkt ook zo.

Op gearslutz is een discussie en daar zeggen ze: zie je wel dat Steve Albini al gaat EQ-en en processen als hij opneemt, hij maakt dus zijn geluid al voordat het op tape gaat. Maar ik ben er van overtuigd dat hij dat niet zo doet en al die dingen doet in het tape return pad, dus de kant van de mengtafel waar de recorder op terug komt.

Leuk hé?

yhcmarc
18 november 2008, 20:47
Ik begrijp dat hij geen royalty's vraagt, hij wil alleen geld voor het opnemen...
dan is dit aardig bedrag toch? Doodzonde dat hij voor Nevermind geen royalty's heeft gekregen.. Of heeft hij daar wel geld voor gehad.

In utero bedoel je ;) .. Nevermind is door Butch Vig opgenomen. Ik vind het echt gaaf dat hij ook voor In utero geen royalties heeft gevraagd, $100.000 flat fee. Hij is een man die staat achter zijn woorden, ook in dit geval (zoek maar even naar Steve alibini & Music industry).

Verder ben ik echt fan van zijn sound (iig de platen die ik ken, o.a. Nirvana, Shellac, Rapeman / Big Black en uiteraard ook Neurosis) en methoden. Als ik ooit een keer bij die man zou kunnen opnemen met een bandje is mijn leven compleet :)

Frits van Mourik
19 november 2008, 01:17
Dat zeg je mooi Frits, als je een beetje gaat bestuderen hoe die mensen allemaal werken, dan doen we het in principe vaak hetzelfde. Bruce Swedien vertelt ook alles wat je wilt weten en die werkt ook zo.

Op gearslutz is een discussie en daar zeggen ze: zie je wel dat Steve Albini al gaat EQ-en en processen als hij opneemt, hij maakt dus zijn geluid al voordat het op tape gaat. Maar ik ben er van overtuigd dat hij dat niet zo doet en al die dingen doet in het tape return pad, dus de kant van de mengtafel waar de recorder op terug komt.

Leuk hé?

Absoluut leuk om "beroemde" collegae aan het werk te zien.
Je hoopt altijd, dat je er weer iets - al is het nog zo klein- van kunt leren.
Wat dat betreft:
Ik krijg vrijdag a.s. een soort van jazzbandje met een echte akoestische piano!
Het ding ( een zeer helder klinkende Schimmel upright ) is vanavond al neergezet om te acclimatiseren.
Vrijdagochtend vroeg komt de stemmer.
Dit is voor mij, na twintig jaar, een first!
Permanente educatie...

bert k
19 november 2008, 17:56
Sinterklaas is in het land, dan kan de Schimmel niet uitblijven. Doe maar een winterpeen in je schoen.

Rewind
19 november 2008, 19:26
:seriousf: