PDA

View Full Version : Oud en geen tijd



gorbatjov
16 november 2008, 21:17
Hallo allemaal ik zit nu ongeveer anderhalf jaar op les kan nu net een paar akkoorden redelijkspelen mijn leraar wordt er gek van .
Ben nu 41 jaar zal het nooit leren maar blijf het wel gewoon doen want ik vind het veel te leuk.
De reden van de trage voortgang.
Ik speel maar een half uur per week alleen tijdens de les voor de rest heb ik echt geen tijd,mijn vraag is nu zijn er meer zo laat begonnen en zo ja spelen ze nog,en zijn er meer die wel willen maar ook geen tijd hebben.
Dit is puur uit nieuwschierigheid want zelf blijf ik vohouden het is nm veeeeeeeeeels te leuk.

kenx
16 november 2008, 21:22
Idd een half uurtje per week is zeer weinig...
Maar zo lang je het graag doet, BLIJVEN volhouden!

Trouwens ik denk zeker dat er veel meer mensen zijn dit pas (zo laat) op die leeftijd begonnen zijn hoor!


succes!

Ps: via pc (internet) kan je heel veel zelf leren, en wordt je leraar er niet gek van:seriousf:


grtz kenny

budje
16 november 2008, 21:31
ach, kom op, ergens moet wel ergens een halfuurtje per week minstens te verzinnen zijn om extra te oefenen. dan laat je de krant maar staan, leg een gitaar in de auto (als je veel fileleed hebt) of zet de wekker een kwartiertje eerder elke dag. Als je wil dan kan het!!! (voor sex weten we ook altijd wel tijd vrij te maken)

Desnoods minder op t forum, da's ook weer een minuut per dag! (of 6 uur bij sommigen lijkt het wel)

Kaboemba
16 november 2008, 21:41
Als je verder geen tijd hebt zou is moeten nadenken of je ergens niet iets verkeerd doet.

--=HANS=--
16 november 2008, 21:47
Een instrument leren spelen kost nu eenmaal veel tijd en energie en met een half uurtje per week gaat het idd niet echt opschieten. Dan is het ook nog eens zo dat naarmate je ouder wordt het vermogen om nieuwe dingen te leren afneemt. Dat wil niet zeggen dat je het niet meer kan leren maar wel dat het aanzienlijk langzamer gaat.
Ik zit me nu wel af te vragen wat je dan precies zo leuk vind als je alleen maar een half uurtje per week bij een leraar zit die het waarschijnlijk een stuk minder grappig vindt dan jij. Voor mij was les geen straf maar wel iets anders dan muziek maken. Tijdens de lessen werd er gewerkt aan van alles en nog wat en ging het voor geen meter. De week die erop volgde gebruikte ik dan om het geleerde te oefenen en te gebruiken zodat we de volgende les weer verder konden.
Kortom, zoals al een aantal mensen gemeld heeft, toch een beetje tijd ergens vandaan krabbelen en je zal zien dat je binnen twee maanden meer geleerd hebt dan je de afgelopen 1.5 jaar gedaan hebt en dat je plezier nog veel groter wordt!

gorbatjov
16 november 2008, 22:54
In wezen hebben julie gelijk ,en soms pak ik de gitaar ook weleens maar ben meestal om 7 uur thuis en ben monteur van beroep ,dat betekend dus laat eten en dan nog douchen en dan de familie en de koffie .
En dan is het meestal al bed tijd want het wekkertje gaat weer vroeg.
Ik zou dus tijd kunnen maken na het douchen maar dan zijn mijn handen veel te week dan gaat het al helemaal niet
Tijdens de les spelen we wel nummers hoor zo erg slecht is het nu ook weer niet maar bij gebrek aan tijd gaat het een stuk langzamer dan de jeugdige leerlinge die hij heeft.
Maar hij is me niet zat hoor begrijp me goed maar word er af en toe wel eens gek van dat er weer niet geoefend is,wel op de nummers maar bv niet op noten.
Maargoed hier ging het niet om ik was benieuwd of er nog meer ouwe beginners waren die weigeren op te geven.(satriani zal ik nooit worden en wil ik ook niet meer)

Arvoitus
16 november 2008, 22:56
Tijd heb je niet, tijd maak je.

Wacht je effe een kwartiertje op die frietpan, pak je gitaar.
Wacht je op die vriend die je komt ophalen, pak je gitaar.
Reclame op tv, pak je gitaar.
Computer aan het opstarten, pak je gitaar.

Zet/hang je gitaar gewoon in je woonkamer, en pak haar gewoon op elke moment dat je er tijd voor hebt.
Speel dan gewoon even iets wat je al kan, speel met wat akkoorden etc. Maakt niet uit wat, ik zit zo vaak tv te kijken en gitaar te spelen tegelijkertijd, gewoon met wat toonladders/akkoorden aan het kloten zonder dat ik erop let.

gorbatjov
16 november 2008, 22:59
Kijk dat zijn tips daar heeft ik wat aan THANKS

Oude Drummer
17 november 2008, 00:15
Ik ben ook een late starter. Niks aan de hand. Mijn tip: Koop een Baby Taylor. Is een stuk kleiner dan een gewone akoestische. Die kun je makkelijker meenemen en kun je ook in een beperkte ruimte (cabine van een busje bv) gebruiken. Er zijn op een dag zoveel loze momenten; ga je lekker spelen.

Pais
17 november 2008, 00:46
Alleen spelen tijdens les... :seriousf: Arme docent. Zo te horen een sympathieke gozer, want hij heeft het in ieder geval al 1.5 jaar volgehouden met je.

Dit is echt niet de manier om een instrument te leren spelen. Het maakt ook niet uit zolang je er plezier aan beleefd, maar zelfs de grootste workaholic kan een half uurtje per dag vrijmaken voor hobby/ontspanning dus als je het ècht leuk vind, moet het mogelijk zijn om minstens een kwartiertje per dag te oefenen.
En wanneer je de tijd niet wilt vrijmaken, blijf je de rest van je leven verdoemd tot wat open akkoorden aanslaan. :jam:

wiltin
17 november 2008, 07:33
Hier ook een laatbloeier, inmiddels 52 jaar en ook iemand van 06:00 smorgens het bed uit de weg op en sávonds rond 19:00 pas thuis. En dan is er niets ontspannender om ff je gitaar te pakken. Al is het maar 10 minutjes ff riedeltjes spelen die je al kent en dan ff de dingetjes nalopen die je aan het leren bent.
Heb je een electrische gitaar.. mooi Koptelefoon op en je gezin heeft geen last van je.

Ik zelf speel alleen dingen die ik zelf leuk vindt en ook te doen zijn. Laatste jaar ben ik pas begonnen met toonladder en wat solotjes en dat gaat gestaag beter.

En de family vondt het prachtig als ze mee horen spelen met bekende nummers.. En dat is ook weer een reden om steeds weer nieuw te leren.

snaarplukker
17 november 2008, 14:46
Ik ben begin dit jaar begonnen met gitaarspelen, ben ook nog maar 53 jaar en besef dat ik er 40 jaar te laat mee ben begonnen. Heb geen lessen gehad behalve via wat DVD's. Ik download wat nummers met redelijk makkelijke accoorden en speel een aantal malen per dag 10-15 minuten mijn hele repetoire af. Ik vind het elke dag leuker worden omdat er elke dag beter geluid uit mijn versterker komt. Alleen jammer dat ik niet meer dan 3 frets kan bezetten omdat mijn vingertoppen naar mekaar toekomen als ik ze krom.
Is daar een oplossing voor?

Cees

gorbatjov
17 november 2008, 21:43
Wat een geinige reacties en wat een stress over het thema tijd.
Kijk als ik des avond's thuis ben ik dus helemaal zwart want ik repareer vrachtauto's en dan met name kiepers.Ik wil dus niet met mijn zwarte klauwen mijn grote ibanez liefde gaan verzieken door een zooite zwarte meuk op haar tere hals te smeren.
Maar ik heeft sinds kort een akoestisch dingetje van het merk goedkoopie en die heeft ik nu naast den bank staan samen met een lessenaar voor het bladmuziek.
Maar ik ben nogal een metal liefhebber en dan gaat zo'n kampvuur dinskie toch gauw vervelen en wil ik weer RAGGEN en dat gaat niet altijd (op redelijk volume).
Want mijn voxje ad30vt kan redelijk knallen krijg er alleen geen lekker metal gelijd uit.

Triffid
20 november 2008, 11:15
Hier ook een laatbloeier. Ben nu 39 en ben begonnen aan 3e jaar gitaarles
(1 u per week).

Voor ik eraan begon wist ik zeker dat het niet volstond om 1 u per week les te krijgen en voor de rest niets te doen (geldt toch ook voor een taal leren, leren typen, leren...whatever).

In mijn vriendenkring hoor ik ook regelmatig dat ze wel graag 'iets' als hobby willen doen, maar dat ze geen tijd hebben (kinderen, werk etc). Wat mij betreft is dat onzin. Als je iets echt graag wil, dan maak je daar tijd voor. Ik kom ook regelmatig laat thuis, zit regelmatig een aantal dagen in het buitenland, maar ik maak wel altijd tijd om gitaar te spelen (als ik alleen in het buitenland zit en ik ben met de wagen, dan gaat die gitaar ook mee).

Het gaat erom wat je verkiest. Veel mensen komen thuis, douchen, eten, spelen wat met de kinderen en ploffen dan in de zetel neer om een of ander TV programma te bekijken (wat ze vaak zelfs nog niet interessant vinden).
Ik pak op die momenten mijn gitaar vast. Soms maar een kwartiertje, soms een uur. Er zijn heel weinig dagen dat ik geen gitaar speel, al is het maar heel even.

En zoveel te meer je kan, zoveel te leuker wordt het (en ik heb nochtans nog heel veel te leren).

But hey, it's a free world, en iedereen moet voor zichzelf uitmaken waaraan hij/zij de tijd besteedt.

gorbatjov
20 november 2008, 12:14
Dat is wel waar hoe meer je kan hoe leuker het wordt maar het is niet zo dat ik de gitaar nooit pak (had ik ff anders moeten schrijven toen ik het topic starten).
Maar het punt is dat ik alleen tijdens de les, waar dus geen andere dingen gebeuren dan muziek,me voor 100% kan concenteren op het te leren stuk cq noten gebeuren, langer dan 5 min zonder afgeleid of gestoord te worden.
Ik wil me ook niet afzonderen van mijn vrouw door elke avond op een andere kamer te gaan zitten want ik heb het prima naar mijn zin thuis.

Muzieknono
20 november 2008, 18:20
Ben 48 en dit jaar begonnen, misschien moet je juist bij je vrouw blijven zitten en vindt ze het wel leuk, gebruik je goedkoopie om te oefenen en de basis elke dag aan te leren, al is het maat 5-10 min. dan zie je dat het vanzelf een tweede natuur gaat worden.
Ik ga ook 1 keer per week naar les en daar spelen we van alles, we improviseren blues, het akkoorden oefenen en technieken oefenen doe ik thuis, behalve als ik met een vraag zit of als een bepaalde wissel van akkoorden niet lukt dan vraag ik dat tijdens de les.
Probeer echt wat vaker dat ding te pakken man, het levert je zoveel op.
Mvgr Dirk Jan:metal:

MeneerJoost
20 november 2008, 20:37
Ik speel maar een half uur per week.

Er moet toch wel érgens ruimte zijn om meer te gaan spelen?

Weet ik echt haast ZEKER!

Maar komt vanzelf wel, maar meer spelen is stiekem toch wel handig hoor ;)

Succes dermee!

gorbatjov
26 november 2008, 12:22
Nou bedankt nu kan ik naar de jelinek kliniek.
Ik heb met mijn stomme kop jullie raad opgevolgd en nu ben ik @#&%$(&*)&*@$((*)&)(&%(&^ VERSLAAFD.

--=HANS=--
26 november 2008, 13:04
Whahahahaha, een verslaving opbouwen in 5 dagen, dat doe je goed!

Ik zou zeggen, geniet met volle teugen van je nieuw verworven totaal ongevaarlijke verslaving!!!
:cheerup:

Jeroen76
26 november 2008, 20:28
Het enige echt gevaarlijke aan gitaarspelen en dit forum bezoeken en dat wordt GAS genoemd. Dus...............
Minder forummen en meer speuln. :strat:

soup
26 november 2008, 20:37
wow is dit het senioren topic?


haha grapje

:D

Gwi
27 november 2008, 12:28
Het is al genoeg gezegd maar toch wil ik even beamen: zet het ding in het zicht! Omdat ik een keiharde nerd ben zet ik me meteen aan mijn computer wanneer ik thuiskom. De gitaar staat er al sinds het begin vlak naast en ik grijp hem altijd vast.

Oja, en speel niet alleen tijdens de reclame op de tv, speel gewoon door alles heen. Altijd wel een themamuziekje waarop je kan improviseren :)

beruk
27 november 2008, 13:14
Ook leuk, met idols etc mee spelen, kijken hoe snel je de toonsoort en de accoordjes doorhebt, electrische gitaar, amp koptelefoon, vrouw blij want je kijkt gezellig mee, jij blij want je spel gaat vooruit, kortom een klassieke win win situatie!

Shaggy
27 november 2008, 13:44
Zet hem weg naast de bank. Als je dan tv kijkt kun je tussen de commercials door met de tunes meespelen

:D

gorbatjov
28 november 2008, 14:29
Nu we toch zo lekker zitten te keuvelen hoe krijg ik een acceptabel metal geluid uit mijn VoxAD30VT in combi met een Ibanez exr170.
Of zeggen jullie lazer die hele boel maar weg en koop wat knaps(dat gaat dus niet want ik heb niks).

rufus
28 november 2008, 15:49
Er zitten toch een paar simulaties van metalversterkers op?
Gewoon brugelement, zo'n simulatie, wat gain wat bass wat hoog, wat draaien en je raakt er wel.

rufus
28 november 2008, 15:51
by the way noem jezelf niet oud man je bent 41

RonnyV
28 november 2008, 16:11
Post hier per jaar 1 bericht dan?

gorbatjov
Member


Geregistreerd: 24 oktober 2005
Berichten: 41

gorbatjov
30 november 2008, 22:23
He da's geinig ik ben 41 en heb 41 posts krijg ik nu een prijs .











OOOOOOHHHHH ben zo benieuwd wat het is hé

--=HANS=--
30 november 2008, 22:54
Ja, te laat!









Je hebt er ondertussen 42..................
:seriousf:

gorbatjov
1 december 2008, 12:19
F........u......c........k.


Ik heeft ook altijd pech!!!!!!!!

gorbatjov
2 december 2008, 15:06
Nog ff over dat GAS dat heb ik dus niet ik heb meer last van GOEG.

Rocketman
9 december 2008, 17:56
Ik ben bijna 41 en ik speel in 2 bands, met de ene repeteer ik elke dinsdag van 19:30 tot 22:00 uur, en met de andere 2 zaterdagen per maand van 15:00 tot 19:00 uur. Daarnaast een paar keer per week een half uurtje een beetje akoestisch op de bank. En als mijn vriendin er niet is (zij werkt in een winkel) soms nog een paar uurtjes extra in het weekend. Na het eieren bakken. En dan heb je nog optredens, niet genoeg helaas maar het streven is zo vaak mogelijk. Heb een 40 urige werkweek en 1.5 uur reistijd per dag.

Het komt overigens ook wel eens voor dat ik wekenlang vrijwel niet speel. Wanneer de bands platliggen ivm vakantie of bandlid wissel of zo. Maar ik heb ook bewust voor 2 bands gekozen zodat er bijna altijd wel wat te spelen is.

Het is gewoon een kwestie van prioriteiten stellen; als ik optredens heb, of wanneer ik zie dat de bandleden heel erg hun best doen, dan wil ik ook goed voor de dag komen.

gorbatjov
9 december 2008, 19:31
Ja ben ik wel met je eens maar er moet ook brood op de plank komen.
Ik werk dus een uurtje of vijftig (zonder reistijd).
Dan heb ik maandag avond gitaar les dinsdagavond sporten woensdagavond ben ik meestal laat thuis donderdagavond sporten vrijdagavond vrij is ook de enige avond dat we samen thuis zijn doordeweeks.
Zaterdagochtend sporten de rest van dag boodschappen huishouden enz enz dat doen we dan samen.
Dan heb je nog je sociale verplichtingen en blijft de alleen de hele zondag dus over ,als ik die dus ga besteden aan mijn gitaar denk ik dat de pleuris uitbreekt.
Maar tussen door pak ik nu mijn goedkoopie die staat naast de bank.
En het vordert gestaag ben nu Gavin DeGraw aan't leren.