PDA

View Full Version : deathmetal harmonising?



Tho
16 november 2008, 19:44
Hallo allemaal!

Ik heb een vraag. In veel metal, hoor je zeg maar een ander soort harmonisering in gitaarpartijen dan de 'maiden style' of 'slayer' style.

Hier een voorbeeld: http://nl.youtube.com/watch?v=qfRGF-MWYsE
(op 0:30, en op 1:15 hoor je die dingen)

Het klinkt 'krankzinnig' 'twisted' 'evil' hoe je het maar wilt noemen.

Ik heb zelf het idee dat de 2e partij een octaaf verhoogd is, maar soms ook 1 vakje onder het octaaf (sorry voor mijn gebrekkige theorie kennis).

Weten hoe jullie wat dit voor'n harmonisaties zijn, en "hoe veel vakjes de tweede partij zit van de 1e partij"? Of zijn er hele theoriën over hoe je ze moet maken?

Bedankt!

Bl44t44p
16 november 2008, 20:21
Wat ik zelf heel erg vaak toepas zijn tertsen (klein of groot, respectievelijk 3 of 4 vakjes hoger op je gitaar, of 2 of 3 vanaf een E of B). Dat levert altijd een heel erg vet geluid op, hoor je bijvoorbeeld ook veel in post-hardcore/emocore/screamo enzovoort.

Echter in het voorbeeld wat jij geeft worden zo te horen en te zien (tab) meer septimes toegepast. Dat is inderdaad 1 (of 2) vakje(s) onder het octaaf. Of eventueel zonder octaaf verschil, dan hebben we het over grote en kleine secundes. Deze intervallen wekken die 'spanning' op die je daarin hoort.

Ik denk dat je die laatste intervallen bedoelt. In metal/metalcore hoor je echter ook veel tertsen of kwarten (Killswitch Engage, As I Lay Dying, ik noem maar wat).

Tho
16 november 2008, 20:27
dat laatste bedoel ik inderdaad! Bedankt voor deze waardevolle informatie. Maar wat bedoel je met "Of eventueel zonder octaaf verschil, dan hebben we het over grote en kleine secundes"?

chubbyfan
16 november 2008, 20:32
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101925
ik vond deze link nog,het intro van anthrax -indians is ook zo,n mooi voorbeeld voor wat je bedoeld

Tho
16 november 2008, 20:42
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101925
ik vond deze link nog,het intro van anthrax -indians is ook zo,n mooi voorbeeld voor wat je bedoeld

Dat nummer in die link is volgens mij een gewone mineurharmonisatie, maar alsnog bedankt!

Bl44t44p
17 november 2008, 00:55
dat laatste bedoel ik inderdaad! Bedankt voor deze waardevolle informatie. Maar wat bedoel je met "Of eventueel zonder octaaf verschil, dan hebben we het over grote en kleine secundes"?

Dan heb je hetzelfde interval (toonafstand) als die grote of kleine septime maar zonder het octaaf: dus gewoon vanuit die noot 1 of 2 vakjes omlaag (of omhoog). Ook die spanning, maar waarschijnlijk een stuk minder 'mooi' omdat het met distortion in deze muziek al gauw een brei wordt. Als je er een octaaf, ofja eigenlijk bijna een octaaf, tussenzet dan zijn de noten nog goed te onderscheiden en klinkt het als wat jij beschrijft als "krankzinnig", waar ik me overigens ook wel in kan vinden ;)

Bl44t44p
17 november 2008, 00:59
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=101925
ik vond deze link nog,het intro van anthrax -indians is ook zo,n mooi voorbeeld voor wat je bedoeld

Dat is een terts harmonie, wat ik ook heb beschreven, maar wat anders dan Tho bedoelt. Je hoort deze ontzettend veel bij As I Lay Dying en andere metalcore bands, let er maar eens op ;) Overigens ook mijn favoriete truukje bij het schrijven van nummers :D

-=JEROEN=-
17 november 2008, 01:15
1 of 2 stappen/fretten lager dan de grondtoon is nog steeds een septiem en geen secunde. 1 of 2 stappen/fretten hoger is wel een secunde.

Meer uitleg hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80688

Luke-wannabe
17 november 2008, 01:57
Hey Tho,

Wat bij Death Metal veel gedaan word is gewoon alles mineur, dus kleine terts. Probeer maar eens, klinkt ook echt krankzinnig.

Volgens mij is dat eigenlijk meer de richting die je moet hebben.

Succes!

Tho
17 november 2008, 16:28
Hey Tho,

Wat bij Death Metal veel gedaan word is gewoon alles mineur, dus kleine terts. Probeer maar eens, klinkt ook echt krankzinnig.

Volgens mij is dat eigenlijk meer de richting die je moet hebben.

Succes!

Ja dat gebruiken we al ;) "ik noem het altijd 'slayerharmoniseren" haha. Ik heb het nu meer over het Suffocation/Decapitated harmoniseren.

@Jeroen: Ik ga even checken!

Tho
17 november 2008, 16:31
Jeroen ik heb het gelezen! Super gaaf allemaal!

maar:

1 priem c
2 secunde c-d 2 stappen
3 terts c-e 4 stappen
4 kwart c-f 5 stappen
5 kwint c-g 7 stappen
6 sext c-a 9 stappen
7 septiem c-b 11 stappen
8 oktaaf c-c 12 stappen


Wil dat zeggen dat als ik bijvoorbeeld de basisriff wil "septiemharmoniseren" klinkt het dan ook automatisch als harmonisatie (dus exact het zelfde spelen maar dan 11 stappen hoger) of moet het dan "septiem herschreven" worden zeg maar.

gorgasm
17 november 2008, 17:40
grappige is wij coveren dat liedje:)

Tho
17 november 2008, 17:44
grappige is wij coveren dat liedje:)

Van Decapitated?? Vette shit man! Geef me even een linkje naar jullie myspace/website, ben sowieso wel benieuwd naar jullie muziek :)

(en ontopic weer) ;)

Luke-wannabe
17 november 2008, 19:00
Jeroen ik heb het gelezen! Super gaaf allemaal!

maar:

1 priem c
2 secunde c-d 2 stappen
3 terts c-e 4 stappen
4 kwart c-f 5 stappen
5 kwint c-g 7 stappen
6 sext c-a 9 stappen
7 septiem c-b 11 stappen
8 oktaaf c-c 12 stappen


Wil dat zeggen dat als ik bijvoorbeeld de basisriff wil "septiemharmoniseren" klinkt het dan ook automatisch als harmonisatie (dus exact het zelfde spelen maar dan 11 stappen hoger) of moet het dan "septiem herschreven" worden zeg maar.
Niks moet, maar als je het theorie-wise aanpakt heb je op C (bij een II-V-I progressie bijv.) DC GF CD. Als je het zo aanpakt dat je allesn een groot of klein septiem speelt gaat het er anders uit zien.

-=JEROEN=-
18 november 2008, 02:06
Ik weet niet precies wat je met septiem-harmoniseren bedoelt.

Stel je speelt een nummer met deze akkoorden:

Db Gb B E Ab Db (Suffocation - "Deceit")

Dan is het handig om te weten dat deze akkoorden voort komen uit de Db mineur ladder of beter gezegd, de C# mineur ladder en dezelfde akkoorden vind je ook in de E majeur ladder:

E (I) F#m (ii) G#m (iii) A (IV) B (V) C#m (vi) D#dim (vii*)

De I en de IV hebben een maj7.
De V een dom7.
De ii, iii en vi een m7.

Dus Db Gb B E Ab Db kan je ook zien als C#m7 F#m7 B7 Emaj7 G#m7 C#m7

Wil je dit gaan vertalen naar septiemharmonisatie (wat dat ook mogen zijn) dan zou ik dus powerchords spelen en die septiem tonen daar aan toevoegen:


e|---------------------------
B|---------------------------
G|---------------------------
D|--9--2---7--13----4----9---
A|-11--4---9--14----6---11---
E|--9--2---7--12----4----9---
C#7 F#7 B7 Emaj7 G#7 C#7
Maar om het echt metal te laten klinken, zou ik zoiets er van maken:


e|---------------------------
B|---------------------------
G|---------------------------
D|-11-11--4-4--9-9--2-1--6-6-
A|-11-10--4-5--9-9--2-2--6-5-
E|--9--9--2-2--7-8--0-0--4-4-
C# F# B E G#
Voor het 1e voorbeeld heb je dus redelijk wat theoriekennis nodig.
Voor het 2e voorbeeld alleen je oren en wat fantasie :D

Liquid_Metal
18 november 2008, 23:49
Soms doe ik samen met de andere gitarist van mijn band wel ns een loopje in kleine secunde. Dan doe ik de eerste stem en hij hetzelfde maar dan alles 1 vakje lager. Klinkt érg demonisch :blast:. En da's volgens mij wel wat je wilt hebben. Uiteraard kun je er ook een octaaf van maken (13 vakjes lager of 11 vakjes hoger)

teajay
19 november 2008, 00:26
Harmoniseren, dan zou toch betekenen dat je je aan de toonladder houdt wat betreft de stem die je toevoegt? Anders is het gewoon een parallele interval.

Ook al noem je die pedalen inderdaad harmonisers.

Michael AE
19 november 2008, 07:40
Volgens mij bedoeld Tho gewoon een ordinaire kwint als harmonisatie. Speel eens een riff een kwint hoger en je krijgt een enorm Suffocation/Decapitated geluid.

-=JEROEN=-
19 november 2008, 11:07
Oh op die manier, dus gitaar 1 speelt bijv C# F# B E G# en gitaar 2 speelt dan G# C# F# B D#

Dat is een eitje dan, want de kwint ligt altijd 2 vakjes verder op de snaar eronder.
(behalve bij de G-snaar uiteraard)

Michael AE
19 november 2008, 17:47
Oh op die manier, dus gitaar 1 speelt bijv C# F# B E G# en gitaar 2 speelt dan G# C# F# B D#

Dat is een eitje dan, want de kwint ligt altijd 2 vakjes verder op de snaar eronder.
(behalve bij de G-snaar uiteraard)

Precies. Dan krijg je die sound meteen. :)

Megadeth22
19 november 2008, 18:35
Ik kan geen noten dus ik zet het maar even zo; ik ken maar twee soorten harmonizen, de normale een vakje hoger harmonize:

5-6-7-8 speelt de eerste gitaar
5-6-7-8 speelt de 2e gitaar maar een snaar hoger


de tweede hoorde ik in een Death liedje;

5-6-7-8 1e gitaar
7-8-9-10 op een snaar hoger.
:rockon:

Reel Big Fish
19 november 2008, 19:03
Wat bedoel je nou weer met die eerste manier? Bedoel je dit:

gitaar 1:

E] 5-6-7-8

en gitaar 2:

A] 5-6-7-8

... dat werkt namelijk bij lange na niet altijd. In fact, ik vind het afgrijselijk?!

Megadeth22
19 november 2008, 20:45
Wat bedoel je nou weer met die eerste manier? Bedoel je dit:

gitaar 1:

E] 5-6-7-8

en gitaar 2:

A] 5-6-7-8

... dat werkt namelijk bij lange na niet altijd. In fact, ik vind het afgrijselijk?!
Ja die weet ik niet zeker, komt door een rare Guitar pro tab van een Nevermore liedje. Moment, ik zal 'm even opzoeken :seriousf:

Megadeth22
19 november 2008, 20:51
Ok hier zijn de noten;


1e gitaar:

E|--------------------------------------------------------------------
B|--------------------------------------------------------------------
G|--------------------------------------------------------------------
D|--------------------------------------------------------------------
A|--------3--3--3--3--2--2--2--2--6--6--6--6--2--2--2--2--3--3--3--3--
E|--5--5--------------------------------------------------------------

[eigenlijk gespeeld op een zeven snaar met halve stap omlaag]

en de 2e gitaar:

E|--------------------------------------------------------------------
B|--------------------------------------------------------------------
G|--------------------------------------------------------------------
D|--------------------------------5--5--5--5--------------------------
A|--3--3--6--6--6--6--5--5--5--5--------------5--5--5--5--6--6--6--6--
E|--------------------------------------------------------------------

Zo is het. Sorry van vorige post

Bl44t44p
20 november 2008, 00:38
Ok hier zijn de noten;


1e gitaar:

E|--------------------------------------------------------------------
B|--------------------------------------------------------------------
G|--------------------------------------------------------------------
D|--------------------------------------------------------------------
A|--------3--3--3--3--2--2--2--2--6--6--6--6--2--2--2--2--3--3--3--3--
E|--5--5--------------------------------------------------------------

[eigenlijk gespeeld op een zeven snaar met halve stap omlaag]

en de 2e gitaar:

E|--------------------------------------------------------------------
B|--------------------------------------------------------------------
G|--------------------------------------------------------------------
D|--------------------------------5--5--5--5--------------------------
A|--3--3--6--6--6--6--5--5--5--5--------------5--5--5--5--6--6--6--6--
E|--------------------------------------------------------------------

Zo is het. Sorry van vorige post

Dat is dus een terts. Zie vorige posts.