PDA

View Full Version : Comfortably Numb



Tony L
16 november 2008, 20:39
Hierbij een improvisatie op de solo van "Pink Floyd - Comfortably Numb". Met gitaarles ligt de nadruk de laatste tijd op improviseren en de enige manier om beter te leren improviseren is door veel te improviseren ;)

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!

Comfortably Numb (http://home.planet.nl/~lyckl022/mp3/pink_floyd_comfortably_numb_cover.mp3)

The Miracle
16 november 2008, 23:39
De link doet het bij mij niet.

Sterik
17 november 2008, 01:13
Behoorlijk goed gedaan, maar het eerste wat me opvalt is je vibrato
je hebt een erg snelle vibrato, waarmee je ook niet varieert, waardoor het me eerder stoort, dan het aangenamer maakt, iets meer variatie in snelheid, wijdte en op welk moment je de vibrato inzet zou al een stuk helpen
je spel in het algemeen zou wel wat nuances kunnen gebruiken

op bijv. 1:51 speel je een soort van gedempte noot, ik weet niet of je dat expres deed of niet, maar het klinkt gelijk een stuk interessanter, zonder dat je ook maar 1 noot meer of minder speelt

toch vond ik het gemiddeld genomen aangenaam om naar te luisteren

rock on :blast:

Han S
17 november 2008, 01:48
De timing kan wat beter en de mix kan beter, nu staat de solo een beetje los van de rest. Een klein beetje galm kan helpen. Het geluid is hier vrij scherp.

Overigens vind ik de eerste solo van dat nummer een van de mooiste ooit, die moet je ook nog ff doen.

Tony L
17 november 2008, 11:05
@The Miracle
Hij zou het gewoon moeten doen :confused:

@Sterik
Bedankt voor je feedback! Je hebt helemaal gelijk over mijn vibrato. Ik zal hier zeker aan gaan werken (het was mijzelf ook al opgevallen). Van die nuances klopt ook, als ik naar andere gitaristen luister zitten er in hun solo's zoveel details... Ik vind het lastig om dit na te doen en zal kijken of ik op één of andere manier hier toch goed aan kan gaan werken.

@Han S
Ik zal deze week de eerste solo doen en dan gebruik ik een ander element (heb nu het meest scherpe element gebruikt). Er zit wel al wat galm op, misschien dat ik de solo wat zachter moet zetten in combinatie met een tikkeltje meer reverb om hem beter in de mix te plaatsen. Ik ga mijn best doen!

beruk
17 november 2008, 11:14
Errug goed! Mooie dramatiek, je houd de spanning er goed in! (Ik vind je gitaar geluid niet mooi, maar dat is mijn probleem....:p)

Han S
17 november 2008, 12:21
@Han S
Ik zal deze week de eerste solo doen en dan gebruik ik een ander element (heb nu het meest scherpe element gebruikt). Er zit wel al wat galm op, misschien dat ik de solo wat zachter moet zetten in combinatie met een tikkeltje meer reverb om hem beter in de mix te plaatsen. Ik ga mijn best doen!

Denk er om, de moeilijkheid van die solo zit niet in het spelen van de juiste noten, maar in het gevoel. Die solo vertelt een verhaal, vooral de tweede noot is moeilijk, daar komen tranen uit.

Tony L
17 november 2008, 12:41
@beruk
Thanks man! Er zijn er trouwens meer die het geluid niet mooi vinden, ik denk omdat het wat te schel is. Zal een wat minder scherp geluid gebruiken de volgende keer ;)


Denk er om, de moeilijkheid van die solo zit niet in het spelen van de juiste noten, maar in het gevoel. Die solo vertelt een verhaal, vooral de tweede noot is moeilijk, daar komen tranen uit.

Klopt, maar de enige manier om dit te ontwikkelen is door veel te oefenen en te proberen om zo goed mogelijk je emotie naar de gitaar te vertalen. Ik ga heel erg mijn best doen en als iemand een klein beetje bibbert dan heb ik het goed gedaan ;). Tenzij het een "niet om aan te horen" bibber is :seriousf:

Gitaarspelen blijft een process waarbij je elke keer kleine stapjes maakt en moet maken (niet alleen gitaar trouwens). In het begin had ik moeite met de vingers op zijn plek houden. Daarna waren het bends die sporadisch zuiver waren en nu wordt het tijd om de emotie te laten klinken. Nog steeds af en toe wat kleine slordigheden maar met tijd en veel oefenen wordt alles beter. En ik heb nog alle tijd dus het kan alleen maar beter worden ;)

hendrix2
17 november 2008, 12:41
Denk er om, de moeilijkheid van die solo zit niet in het spelen van de juiste noten, maar in het gevoel. Die solo vertelt een verhaal, vooral de tweede noot is moeilijk, daar komen tranen uit.

Geheel offtopic, maar ik moet Han hier even bevestigen. Die solo leeft, die solo roept meer gevoel op dan gelijk welke andere solo. Het is een hele kunst om dat gevoel er in te leggen!

The Lo Lands
17 november 2008, 22:12
Volgens mij is improvisatie er zelf je eigen gevoel in leggen. Gilmore heeft dit nummer vaak gespeeld en legt er ook iedere keer een nieuw gevoel in. Coveren is goed maar als je gaat proberen iets 1 op 1 na te spelen zal je in mijn beleving falen. Doe je eigen ding en ontwikkel hiermee je eigen, geluid en ziel. Mijn twee cent.

En ik vond het een aardige improvisatie solo, knap gedaan! Zelf heb ik 3 jaar in een Pink Floyd tribute band gespeeld en heb naast de eerste solo de outro solo altijd als improvisatie gespeeld. Niet omdat ik het niet kon naspelen maar puur de vrijheid en expressie die door improviseren net dat beetje extra van je eigen geluid/gevoel kan meegeven aan een bestaand nummer:hippie:

Tony L
18 november 2008, 22:18
@hendrix2
Gevoel vind ik inderdaad één van de moeilijkste dingen om er in te leggen. En dan ook nog een cover doen van de meester himself ;)

@The Lo Lands
Thanks! Altijd leuk om je eigen sound aan het publiek te laten horen! En 3 jaar de zelfde solo zou natuurlijk ook snel gaan vervelen :p


Hier trouwens de eerste solo op verzoek van Han. Ben benieuwd wat jullie er van vinden! Kleine impro bij de outro maar voor de rest is hij "orgineel" :lp:

Comfortably Numb Solo 1 (http://home.planet.nl/~lyckl022/mp3/comfortably_numb_solo_1.mp3)

Han S
18 november 2008, 23:12
Kippenvel! geen kopie van de meester, maar net zo goed op een andere manier. Veel emotie en ik ben echt gevloerd. Jij hebt talent mannetje!

Han S
19 november 2008, 01:11
Je moet eens luisteren naar de solo in dit nummer (http://www.youtube.com/watch?v=y3w0kthf2cw), begint op 3:10. Da emotie spat er vanaf en hoewel het technisch niets voorstelt is het gevoel voor mij perfect. Dit nummer is oude meuk en dat kun je het beste luisteren 's nachts in de auto met 180km/u.

Tony L
19 november 2008, 10:49
Kippenvel! geen kopie van de meester, maar net zo goed op een andere manier. Veel emotie en ik ben echt gevloerd. Jij hebt talent mannetje!

Hartstikke bedankt! Het was flink wat puzzelen om de details van het orgineel een plek te geven. Ik hoor nog wel een aantal verbeterpuntjes maar dat hou je altijd wel :)


Je moet eens luisteren naar de solo in dit nummer (http://www.youtube.com/watch?v=y3w0kthf2cw), begint op 3:10. Da emotie spat er vanaf en hoewel het technisch niets voorstelt is het gevoel voor mij perfect. Dit nummer is oude meuk en dat kun je het beste luisteren 's nachts in de auto met 180km/u.

Mooie stukken gitaar zitten in dit nummer! Ik vind het gedeelte bij +- 1:48 ook erg goed gedaan. Kijken of ik hier wat op kan fabriceren ;)

Ken je trouwens meer van dit soort stukken? Zijn leuke stukken om de emotie in je spel tot ontwikkelen zonder dat het technisch niet meer bij te benen is.

kevervolks
19 november 2008, 21:34
Klinkt echt super!

Mag ik vragen welke gear je hebt? Ik vind je sound namelijk helemaal geweldig!
Eigen gevoel maar toch het bekende Pink Floyd geluid! Hoe heb je dat gedaan?

Tony L
20 november 2008, 12:07
Klinkt echt super!

Mag ik vragen welke gear je hebt? Ik vind je sound namelijk helemaal geweldig!
Eigen gevoel maar toch het bekende Pink Floyd geluid! Hoe heb je dat gedaan?

Haha thanks man! Ter informatie: Het laatste fragment wat ik heb gepost maakt gebruik van een andere sound dan het eerste (geen idee welke je mooier vind). De sound uit het laatste fragment heb ik een paar dagen geleden gemaakt. Ik heb je een PM gestuurd met de gear die ik gebruik.

Comfortably Daniel
7 december 2008, 12:37
Altijd leuk om mensen Pink Floyd te horen spelen :rockon:

Je eerste geposte solo is inderdaad niet helemaal wat het zou moeten zijn, maar als je nog bezig bent met het leren improviseren is helemaal zo slecht nog niet.
Probeer de licks van Gilmour zelf wat leren en te mengen met je eigen stijl. Ten slotte pikt elke gitarist van anderen en daar is totaal niets mis mee.

De tweede (solo 1) is een heel stuk beter. De noten kloppen zo goed als allemaal...wat wel moet bij deze solo. Probeer de volgende keer wat delay(ongeveer 3 repeats, maar niet te hoog in de mix) erbij te doen, zodat het wat voller gaat klinken. Dit zal het gevoel ook wat meer over brengen.

Al met al...goed werk!:strat:

Tony L
8 december 2008, 17:22
Toepasselijke naam :seriousf:


Altijd leuk om mensen Pink Floyd te horen spelen :rockon:

Je eerste geposte solo is inderdaad niet helemaal wat het zou moeten zijn, maar als je nog bezig bent met het leren improviseren is helemaal zo slecht nog niet.
Probeer de licks van Gilmour zelf wat leren en te mengen met je eigen stijl. Ten slotte pikt elke gitarist van anderen en daar is totaal niets mis mee.


Ik ben pas begonnen met soleren en heb nog een hele hoop te leren. Ik ben de laatste tijd steeds meer aan het uitzoeken op gehoor in plaats van tabs. Soms pak ik er wel een tab bij voor bepaalde stukjes omdat ik écht geen idee heb hoe het gespeeld wordt. Ik merk al dat ik bepaalde Gilmour dingen verwerk in mijn huidige solo's. Nu alleen nog wat beter leren praten met de noten en dan leren om mooie verhalen vertellen :D



De tweede (solo 1) is een heel stuk beter. De noten kloppen zo goed als allemaal...wat wel moet bij deze solo. Probeer de volgende keer wat delay(ongeveer 3 repeats, maar niet te hoog in de mix) erbij te doen, zodat het wat voller gaat klinken. Dit zal het gevoel ook wat meer over brengen.


3 repeats als in één repeat per beat? Zal het vanavond eens uittesten! Ik heb ondertussen deze patch al weer wat gewijzigd omdat ik toch nog wat verbeterpunten hoorde. Blijft een grote zoektocht om je ideale geluid te vinden ;)



Al met al...goed werk!:strat:

Thanks man! Leuk om te horen dat het gewaardeerd wordt.

Tupelo
8 december 2008, 20:29
@beruk
Thanks man! Er zijn er trouwens meer die het geluid niet mooi vinden, ik denk omdat het wat te schel is. Zal een wat minder scherp geluid gebruiken de volgende keer ;)Ik ben er juist wel over te spreken eigenlijk... my kinda sound hoor !! :)

Comfortably Daniel
8 december 2008, 22:11
Ik hoor dat je de backingtrack van gilmourish.com gebruikt. Uhm...even denken. Ik dacht delay tijd op ongeveer 480ms...en dan dus 2 tot 3 repeats, maar wel dat je de eerste redelijk duidelijk kan horen en dat vanaf de tweede de repeats faden, zodat de 3de eigenlijk nog nauwelijks te horen is.
Gewoon beetje mee spelen...je moet het zelf mooi vinden, daar gaat het om hè ;) Zorg alleen dat de delay de rest niet overstemd.

Toepasselijke naam...inderdaad...ghehehe :D