PDA

View Full Version : Wie weet gelegenheden voor symfo(cover)bands?



Jedeel
16 november 2008, 16:43
Ik maak deel uit van een symfo(cover)band.
Wij spelen nrs van o.a. Camel, Saga, Rush, Marillion, Genesis etc....

Zoals jullie misschien wel weten kan een symfoband niet makkelijk aan optredens komen.
Het échte symfo-publiek is toch enigzins spaarzaam.

Afgelopen vrijdag hebben we met de band vergaderd.
Een deel wil het repertoire aanpassen naar het wat 'bredere genre', een deel wil dat niet.
Ik wil dat niet en ben benieuwd of lezers hier mij tips kunnen/willen aanreiken
van lokaties waar doorgaans de symfo-liefhebber zich te goed doet aan symfo-muziek.

De bandleden komen uit Gelderland en Overijssel.
Maar we zijn niet te beroerd af te reizen naar andere provincies.

Dus....please..... wie weet lokaties waar een symfoband en -publiek zich thuis voelt?

Michael AE
16 november 2008, 19:37
Kijk voral naar zalen waar veel prog wordt geprogrammeerd. Ik denk dan zelf aan De Boerderij in Zoetermeer, De P3 in Purmerend, de p60 in Amstelveen, enz.

Er is een hoop progpubliek te vinden in Nederland, maar helaas zijn progfanaten ook vaak eigenzinnig en een beetje pretentieus. Ze zullen niet snel naar een coverband gaan kijken, maar kiezen liever voor de oude helden.

Probeer eens op de tourlijsten van je favoriete bands te kijken en ook de bands die jullie coveren natuurlijk.

Succes!

Jedeel
19 november 2008, 11:38
Kijk voral naar zalen waar veel prog wordt geprogrammeerd. Ik denk dan zelf aan De Boerderij in Zoetermeer, De P3 in Purmerend, de p60 in Amstelveen, enz.

Er is een hoop progpubliek te vinden in Nederland, maar helaas zijn progfanaten ook vaak eigenzinnig en een beetje pretentieus. Ze zullen niet snel naar een coverband gaan kijken, maar kiezen liever voor de oude helden.

Probeer eens op de tourlijsten van je favoriete bands te kijken en ook de bands die jullie coveren natuurlijk.

Succes!
Dank voor je reactie Michael AE.
Ik zal iig die zalen die je noemt eens 'bekijken'.

Harald
19 november 2008, 11:57
Wat misschien ook een idee is, is om een soort tribute concert te doen. Daar heb je een wat makkelijker pr verhaal bij als je het aan zalen aanbiedt. Het probleem van "ach, heb je weer een coverbandje" werkt dan ook niet zo sterk.

Je zou bv. een volledige show met Camel materiaal kunnen doen, waarbij je in een set de Snow Goose lp integraal uitvoert, en de andere set een soort greatest hits. (hoewel, hebben ze dat zelf niet ook al eens gedaan trouwens?) Zet daar nog iets van visueel materiaal bij (projectie) en je hebt een produkt dat wel uit te zetten moet zijn, ook in wat grotere zalen.

Of dat idee met Jethro Tull, Aqualung integraal bv.

Jedeel
19 november 2008, 16:21
Wat misschien ook een idee is, is om een soort tribute concert te doen. Daar heb je een wat makkelijker pr verhaal bij als je het aan zalen aanbiedt. Het probleem van "ach, heb je weer een coverbandje" werkt dan ook niet zo sterk.

Je zou bv. een volledige show met Camel materiaal kunnen doen, waarbij je in een set de Snow Goose lp integraal uitvoert, en de andere set een soort greatest hits. (hoewel, hebben ze dat zelf niet ook al eens gedaan trouwens?) Zet daar nog iets van visueel materiaal bij (projectie) en je hebt een produkt dat wel uit te zetten moet zijn, ook in wat grotere zalen.

Of dat idee met Jethro Tull, Aqualung integraal bv.
In principe heb je daarin wel gelijk Harald; een zaaleigenaar en publiek weet in zo'n geval meteen wat voor een "vlees ze in de kuip halen" :-)

Echter, wij (een 6 mans-formatie) hebben altijd gezegd dat we ons niet toe willen leggen op het coveren van eén band. We proberen verschillende bands te coveren.
Een tijdje geleden werden we gevraagd door e.o.a. nederlandse Pink Floyd-fanclub of wij een avondvullend PF-programma wilden spelen. Daar hebben wij toen ook om diezelfde reden vanaf gezien.
Wij zijn ook maar hobbyïsten, en voor een avondvullend PF-programma zouden wij máánden achtereen alleen maar PF moeten oefenen.
Dat gaan wij niet trekken :-)
Wij vinden de afwisseling van verschillende bands juist zo leuk!

Overigens wel een geweldig voorstel; de gehele Snow Goose spelen :-)

Apeldoorn en omstreken heeft bij mijn weten ook niet een écht symfo-café toch?

EuroCinema
19 november 2008, 16:40
Even iets over je eerste punt... Ik heb vroeger in een instrumentale funkband gespeeld, genre JB's/Meters. Later hebben we dat uitgebreid met zang en wat bekender soulrepertoire met dezelfde overweging als jullie nu hebben, breder publiek aanspreken en meer optreden. Maar je valt dan snel tussen de wal en het schip: voor de echte liefhebbers ben je al snel te commercieel, en het algemene kroegpubliek hoort liefst de superplatte covers, dus daarvoor ben je nog steeds te moeilijk.
Misschien kun je aansluiting vinden bij andere bands in je genre en samen een symfo-avond/festivalletje opzetten? Je kan ook proberen of je een min of meer vergeten symfo-held als gastmuzikant kunt uitnodigen en dan een klein tourtje plannen, zo'n naam trekt publiek en opent deuren.

Harald
19 november 2008, 20:19
Mooie plaat de Snow Goose! Je zou het ook op een muzikant kunnen richten. De prog rock scene was een redelijk "inbred" scene. Mensen als Bill Bruford gingen redelijk wat van die bandjes af. En naast de vaste bezettingen deed men ook nogal eens gastwerk. Denk maar aan Fripp en Peter Gabriel.

Is idd. wel een heel gedoe, als je het aan 1 band ophangt. Maar lijkt me toch nog leuker dan van lieverlee en met lange tanden maar "commercieel" gaan. Eurocinema heeft ws. wel gelijk, valt er toch al snel tussenin.

Bekende gast werkt trouwens wel goed qua publiek trekken. Is ook leuk dat je eens met een "held" op het podium staat. Maar als hij goedkoop te krijgen is is daar waarschijnlijk ook een reden voor. Niet iedereen uit die tijd speelt nog steeds even geweldig. Noem geen namen, maar we hebben zoiets wel eens gedaan. Zogauw de grote naam het podium op komt komt iedereen naar voren en wordt er twee keer zo hard geklapt. Helaas was de goede man die dag niet echt in vorm. Dat maakte voor het publiek niet uit. Veelzeggend dat toen mijn bandleden dachten dat hij eindelijk in vorm kwam, ze nog eens goed keken, en zagen dat ik soleerde ;) Aan de ene kant een leuke avond maar ook een beetje frustrerend. De naam is toch nog steeds een stuk belangrijker dan hoe er gespeeld wordt.

Qua Apeldoorn, Sam Sam zou je kunnen proberen, maar ik weet eigenlijk niet in hoeverre het qua volume kan. Met het Bluescafé moet ook wel iets te regelen zijn, al wordt dat voor een plaatselijke band snel een openbare oefenavond. Foolz (zappa cover band) heeft in beide café's gespeeld. Dan moet symphonisch ook wel lukken. Dacht dat Mangrove ook wel eens in het Bluescafé gespeeld heeft. Zit toch ook in de sympho hoek als ik het goed heb.

En idd. evt. een combi qua bands, spelen jullie de Snow Goose, en dan een tweede band die Wish you were here doet bv.

Jedeel
20 november 2008, 08:20
Misschien kun je aansluiting vinden bij andere bands in je genre en samen een symfo-avond/festivalletje opzetten?
Dit is een mogelijkheid waar wij zelf ook al hier-en-daar mee bezig proberen te zijn.

Jedeel
20 november 2008, 08:27
Is idd. wel een heel gedoe, als je het aan 1 band ophangt. Maar lijkt me toch nog leuker dan van lieverlee en met lange tanden maar "commercieel" gaan. Eurocinema heeft ws. wel gelijk, valt er toch al snel tussenin.

Wij bedoelen niet écht commercieel, maar nrs met een hoog symfo-gehalte en toch bekender dan Saga, Rush...etc....



Qua Apeldoorn, Sam Sam zou je kunnen proberen, maar ik weet eigenlijk niet in hoeverre het qua volume kan. Met het Bluescafé moet ook wel iets te regelen zijn, al wordt dat voor een plaatselijke band snel een openbare oefenavond. Foolz (zappa cover band) heeft in beide café's gespeeld. Dan moet symphonisch ook wel lukken. Dacht dat Mangrove ook wel eens in het Bluescafé gespeeld heeft. Zit toch ook in de sympho hoek als ik het goed heb.

Mangrove heeft idd in het Bluescafé gespeeld. Wij hebben 2 man méér dan Mangrove en we zijn bang dat we met onze spullekes niet op Jan zijn podium passen:mad:

Ik denk dat wij het moeten zoeken in een 'symfo-collegaband' en dan een duo-optreden doen.

Misschien moet ik een nieuw draadje starten om deze band in de regio te zoeken? ;-)

Harald
20 november 2008, 08:49
Wij bedoelen niet écht commercieel, maar nrs met een hoog symfo-gehalte en toch bekender dan Saga, Rush...etc....


Mangrove heeft idd in het Bluescafé gespeeld. Wij hebben 2 man méér dan Mangrove en we zijn bang dat we met onze spullekes niet op Jan zijn podium passen:mad:



Wij passen al heel vaak niet op het podium in kroegjes... als het bij Jan niet past, dan moet je al zowat richting kernpodia wil het wel passen. Zo klein is het podium van het bluescafé ook niet echt. Groter dan de meeste kroegen waar we spelen.

Hoog symfo gehalte en bekender dan, gaat niet echt vaak samen. Rendezvous 602 van UK misschien?

Saf
10 december 2008, 20:26
podium grote is vaak bemedten. ik speel in en ierse folkband en we zijn me z'n 8 in volle bezetting en spele nregelmatig op podiumpjes waar ee ntrio net z'n spullen op kwijt kan. backline goed stappelen. monitoren en mic stands voor het podium op kratjes etc. of desnoods de helft van de band voor het podium. Ik kna me niet herinneren dat we ooit ergens niet gespeeld hebben omdat het podium te klein was. Wel vaa kdat mensen er niet bij nagedacht hebben dat we met 8 zijn e ndan als we aankomen in paniek raken of er wel genoeg plaats is. Komt altijd goed.