PDA

View Full Version : Chromen kapjes op humbuckers



Weeble
16 november 2008, 12:49
Ik zou graag chromen kapjes op mijn Gibson SG Special Faded willen plaatsen. Heeft dit (veel) invloed op het geluid? Iemand hier ervaringen mee?

snaarplukker
16 november 2008, 13:00
Theoretisch gezien kan je verchroomde kapjes op je pups zetten. Deze zijn meestal vervaardigd van koperplaatjes met een chroomlaag. Koper is een niet magnetisch materiaal en zal meen ik de magnetische golven niet storen. Eventueel klankverschil zal miniem zijn.

Cees

DeiDRagonas
16 november 2008, 14:24
Zijn al vaker topics over geweest.. Zie bijv: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=115425

Als je kapjes koopt waarbij de pooltjes open zijn moet dat echt helemaal geen verschil in geluid geven.

Grt Roy.

rijsberman
16 november 2008, 21:05
Ik hoorde laatst een podcast met de directeur van EMG (je kent ze wel...) en die zei dat het geen hoorbaar verschil gaf, als het er al was. En hij kan 't weten, zou ik zeggen, o.m. als uitvinder van de active pickup.

budje
16 november 2008, 21:37
ik dacht begrepen te hebben dat je met kapjes eerder last krijgt van feedback?

DeiDRagonas
16 november 2008, 22:27
ik dacht begrepen te hebben dat je met kapjes eerder last krijgt van feedback?


Niks van gemerkt.

R

HaroldA
16 november 2008, 22:32
ik dacht begrepen te hebben dat je met kapjes eerder last krijgt van feedback?

Als je daar last van hebt kun je 'm altijd nog potwaxen (zou ik persoonlijk altijd doen)

DeiDRagonas
16 november 2008, 22:59
Als je daar last van hebt kun je 'm altijd nog potwaxen (zou ik persoonlijk altijd doen)


Een pot waxen is geloof het insmeren van een lesbo. Waxpotten daarentegen is wat anders en vind ik alleen nodig als echt met veel gain gespeeld wordt.

R

groovieguitarguus
16 november 2008, 23:05
In een 'faded' uitgave van Gibson zitten toch meestal Burstbuckers (Bij een Les Paul in ieder geval wel).
Deze zijn uit de fabriek al gewaxedpotted... check ff de Gibson site... Dan zeker geen last van Feedback.

DeiDRagonas
16 november 2008, 23:09
In een 'faded' uitgave van Gibson zitten toch meestal Burstbuckers (Bij een Les Paul in ieder geval wel).
Deze zijn uit de fabriek al gewaxedpotted... check ff de Gibson site... Dan zeker geen last van Feedback.

Klopt, Burstbuckers-pro met zebra kapjes. Zijn al geWAXPOT, maar tja je kan niet alles weten heh... Sommige ppl geven nu eenmaal gewoon graag advies om het advies geven (en maak je bij de faded geen zorgen om feedback, kheb hem zelf ook en tenzij er een of ander productiefout in zit gaat lelijke feedback via de elementkapjes je niet lukken).

R

Orpheo
16 november 2008, 23:10
In een 'faded' uitgave van Gibson zitten toch meestal Burstbuckers (Bij een Les Paul in ieder geval wel).
Deze zijn uit de fabriek al gewaxedpotted... check ff de Gibson site... Dan zeker geen last van Feedback.

ja, de spoelen zelf, maar als er een kap op gaat, moet je 'm nog eens waxpotten. de ruimte tussen spoel/bobbin en kapje, daar zit lucht in en daardoor gaat het squeecken. dimarzio, bareknuckles, rio grande, seymour duncan... allemaal doen ze het zo. 2x potten met n pup met kap.

Orpheo
16 november 2008, 23:11
Klopt, Burstbuckers-pro met zebra kapjes. Zijn al geWAXPOT, maar tja je kan niet alles weten heh... Sommige ppl geven nu eenmaal gewoon graag advies om het advies geven (en maak je bij de faded geen zorgen om feedback, kheb hem zelf ook en tenzij er een of ander productiefout in zit gaat lelijke feedback via de elementkapjes je niet lukken).

R

het zijn geen kapjes, dat zebra. dat is echt de kleur van de spoel zelf.

DeiDRagonas
16 november 2008, 23:11
het zijn geen kapjes, dat zebra. dat is echt de kleur van de spoel zelf.

Whatever.. Zebra in elk geval.
:)

DeiDRagonas
16 november 2008, 23:12
ja, de spoelen zelf, maar als er een kap op gaat, moet je 'm nog eens waxpotten. de ruimte tussen spoel/bobbin en kapje, daar zit lucht in en daardoor gaat het squeecken. dimarzio, bareknuckles, rio grande, seymour duncan... allemaal doen ze het zo. 2x potten met n pup met kap.

Ik zeg niet nodig en totaal overrated.

R

Orpheo
16 november 2008, 23:27
Ik zeg niet nodig en totaal overrated.

R

pardon? doe het zelf eens, ga met flink wat gain spelen, en kom dan maar eens terug. dan piep je echt anders. ik dacht het ook, maar het was een ramp. ik heb ze gelijk gewaxpot, al die pups met kapjes die neit gepot waren.

DeiDRagonas
17 november 2008, 00:17
pardon? doe het zelf eens, ga met flink wat gain spelen, en kom dan maar eens terug. dan piep je echt anders. ik dacht het ook, maar het was een ramp. ik heb ze gelijk gewaxpot, al die pups met kapjes die neit gepot waren.

Ik ken het fenomeen. Mn Epi heeft er wel last van, maar (heel gek) mn Crafter weer totaal niet. Ook mn Gibson heeft gepotte elementen met kapjes, waarvan de kapjes niet extra gewaxed zijn en ik kan gain openschroeven wat ik wil. Geen fluit (wel normale feedback, maar niet die lelijke fluit van de elementen waar t hier over gaat)... Nooit.

R

Orpheo
17 november 2008, 00:19
Ik ken het fenomeen. Mn Epi heeft er wel last van, maar (heel gek) mn Crafter weer totaal niet. Ook mn Gibson heeft gepotte elementen met kapjes, waarvan de kapjes niet extra gewaxed zijn en ik kan gain openschroeven wat ik wil. Geen fluit (wel normale feedback, maar niet die lelijke fluit van de elementen waar t hier over gaat)... Nooit.

R

heb je zelf het kapje erop gezet? of heeft gibson dat gedaan? zo ja, dan is ie wel (een beetje) gepot. Ik heb uhm. effe denken... 7 humbuckers gehad waar ik een kapje op heb gezet, die met high gain piepten en squeekten als een gek, en na de waxpot zo stil als bovenop de mount everest (qua piepen dan).

DeiDRagonas
17 november 2008, 00:21
Orph, dat doe je snel man.. :)

Jep.. kapje er zelf* op gezet.











* Ahum... Rikkers Gitaarbouw Groningen.


Grt Roy!

Mitch
17 november 2008, 00:27
Als er genoeg ruimte en lucht tussen het chromen kapje en het element zit kan dat heerlijk gaan fluiten inderdaad. Ze hebben het Watpoxen, of toxwapen (of was het nou waxpotten) natuurlijk niet voor niets uitgevonden hè... Clean kan het juist wel weer lekker klinken als een element niet gewaxpot is, geeft toch wat extra harmonischen.

Orpheo
17 november 2008, 00:37
Orph, dat doe je snel man.. :)

Jep.. kapje er zelf* op gezet.











* Ahum... Rikkers Gitaarbouw Groningen.


Grt Roy!

aaah, rikkers! die heren weten wel wat ze doen. die hebben er denk ik wel een druppie was in gedaan om alleen er al voor te zorgen dat de pup niet beweegt. je hebt niet potten, beetje potten (zodat het blijft kleven aan de bobbins), beetje meer (zodat je een deel van het piepen tegengaat) en superdik potten (wat ik doe) om al het piepen tegen te gaan.

dat je meer harmonics zou krijgen oid van niet/minder potten, geloof ik niet. Ik heb totaal geen verlies van sound of harmonics gekregen na het potten.

Mitch
17 november 2008, 11:20
Een klein beetje microfonie in een element geeft het net een iets andere klank dan wanneer -ie gewoon strak gepot is. Iets opener, moeilijk te omschrijven. Weet ook niet of het extra harmonischen zijn of dat de microfonie er zelf voor zorgt.

DeiDRagonas
17 november 2008, 12:01
Rikkers is n goeie zaak inderdaad. Maar er zit daadwerkelijk geen drup was tussen, ik was erbij toen ze t deden.. Ik had t zelf kunnen doen zelfs, want de kapjes zijn niet eens vastgesoldeerd. Die kapjes zitten er zo opgeklikt en ik kan ze zelfs zo heel makkelijk weer verwijderen indien nodig. Ik denk dat die burstbuckers gewoon erg goeie elementen zijn. Heb er ook wel slechte meningen over gelezen (te korrelig en te vintage), maar ik vind ze erg netjes.

R

Orpheo
17 november 2008, 12:06
@mitch: ah, ik snap 'm. ik denk inderdaad dat het de microfonie is, een beetje.

@deidragonas: grappig, ik heb namelijk het ook ooit met burstbuckers gedaan, kapjes erop, en die piepten als een gek, dus gepot. Heb je mazzel, of ik altijd pech.