PDA

View Full Version : Reaper!



DaBok
15 november 2008, 20:07
Na verschillende DAW's al dan niet legaal uitgeprobeerd te hebben, denk ik nu de ware gevonden te hebben: Reaper van Cockos. Ongelooflijk hoeveel functionaliteit je in een download van nog geen 4 MB kunt stoppen. Het ding is snel, volledig naar eigen smaak aan te passen en die routing-mogelijkheden....


Maar toch hé.... Kan je nu voor die 50 dollar verwachten dat dit stukje software een volwaardige DAW is in de wereld van de Logic's, Cubases en Pro Tools? Ik heb eigenlijk weinig gezien wat wezenlijk ontbreekt aan Reaper om niet de competitie met deze grote namen aan te gaan.

Of zie ik iets van belang over het hoofd?

ben vanhoof
21 november 2008, 18:53
Ik maak er de drum in voor liedjes die ik schrijf, en hij doet 't goed. Maar soms loopt het programma vast en sluit het zichzelf af, en bij het mixen geeft hij bepaalde stukjes soms een boost zonder enige reden. Kan zijn dat het gaat om compabiliteitsproblemen met vista, wrsch is het dat. Maar zelfst als ik de compabiliteitsmodus aanpas naar windows xp maakt hij nog die fouten.

Enorm klote als je een dik half uur aan een drum gewerkt hebt en hij boost bepaalde stukken zonder enige zinvolle reden...
Maar audition werkt niet goed met ez drummer dus da's mijn enige oplossing.

arcane
21 november 2008, 18:58
Ik werk denk ik zelf al een jaar of 2 met reaper, ben er erg content mee. Werkt prima, is licht en heeft zeer goede ondersteuning voor vst's.

ben vanhoof
21 november 2008, 19:58
Gebruik je vista of xp? Als het goed werkt met xp ga ik een dual boot installeren denk ik, kben dat vista gedoe eig nogal moe.

Steven Otto
21 november 2008, 20:14
Binnenkort komt er een demo van mijn band. Dat hebben we ook met Reaper opgenomen. Ik heb eigenlijk geen ervaringen met andere opname software, maar het werkt erg lekker met Reaper. Ik geloof dat Reaper een van de weinige is die een metronoom heeft waar je tempowisseling kan instellen tijdens een nummer.

ben vanhoof
21 november 2008, 20:27
Ow, hoe doe je dat dan? Ik heb zonet een drum gemaakt maar kzou 'm graag laten vertragen op het laatste.

Steven Otto
21 november 2008, 20:31
De drum laten vertragen weet ik niet. Maar wat ik bedoel is dat je bijvoorbeeld instelt: eerste 16 maten 174 BPM en daarna 8 maten 92 BPM. Hoe je dat instelt weet ik niet uit mijn hoofd, omdat ik op deze computer geen Reaper heb.

DaBok
23 november 2008, 02:48
@Ben
Ik werk nu een week of twee redelijk intensief met Reaper, maar ik heb nog geen crash gehad in XP. Zou het aan een specifieke plugin kunnen liggen? Lijkt mij eerder een mogelijke crash-factor dan het besturingssysteem...

Anyway: ik heb besloten dit programma aan te schaffen. De editting-mogelijkheden zijn wat vreemd, maar volgens mij zit alles er in wat ik nodig heb. Ik zal alleen wat tijd moeten investeren in de how-to's, maar dat proces is opzich al een feestje. Ik kan mij voorstellen dat je daar als pro niet op zit te wachten, maar zijn er ook mensen die op "min of meer" professioneel niveau met Reaper werken. En zo nee: waarom niet, eigenlijk?

Gerko
23 november 2008, 13:25
en het mooiste is nog het online jammen (ninjam) wat er bij ingebouwt zit :cooler:

arcane
23 november 2008, 15:11
Gebruik je vista of xp? Als het goed werkt met xp ga ik een dual boot installeren denk ik, kben dat vista gedoe eig nogal moe.

Ik gebruik vista, geen probleem.

Noctiis
23 november 2008, 18:34
Hier ook een tevreden Reaper gebruiker.
Jaren met Audition gewerkt maar ik was dermate teleurgesteld in Audition 3.0 (die eindelijk VSTi ondersteuning zou hebben maar gewoonweg niet fatsoenlijk werkt) dat ik op zoek ging naar wat anders.

Reaper is echt een heerlijk programma, en razendsnel.
Het enige wat ik er nog graag in zou willen is een eigen Wav-editor, maar wellicht komt die in een volgende versie nog wel eens :)

DaBok
23 november 2008, 21:43
Het enige wat ik er nog graag in zou willen is een eigen Wav-editor, maar wellicht komt die in een volgende versie nog wel eens :)

Je bedoelt waarschijnlijk een editor die offline processed? Die mistte ik ook, maar ben er imiddels achter dat feitelijk alles wat ik eerst destructive bewerkte, in Reaper ook non-destructive kan. Zoals bijvoorbeeld Noise-reduction, een tool uit Audition die ik altijd behoorlijk goed vond. Volgens mij heb je die wav-editor niet echt nodig, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom jij een wav-editor mist.

Dick Wolkendeck
24 november 2008, 13:04
(...)Ik geloof dat Reaper een van de weinige is die een metronoom heeft waar je tempowisseling kan instellen tijdens een nummer.

Dat kan ook met Pro Tools LE 5.1 en 6.4

Maar van wege die VST's en de automatische latency compensatie op plugins ga ik ook naar Reaper neigen.

Noctiis
24 november 2008, 14:35
Je bedoelt waarschijnlijk een editor die offline processed? Die mistte ik ook, maar ben er imiddels achter dat feitelijk alles wat ik eerst destructive bewerkte, in Reaper ook non-destructive kan. Zoals bijvoorbeeld Noise-reduction, een tool uit Audition die ik altijd behoorlijk goed vond. Volgens mij heb je die wav-editor niet echt nodig, maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom jij een wav-editor mist.

Dat was inderdaad wat ik bedoelde :)
Sommige Destructive effecten vond ik in Audition nog erg goed, als je een reverse delay wilde maken bijvoorbeeld. Maar daar ik heb inmiddels alweer een Reaper truckje op het oog (oor?).

samthegreat4
27 november 2008, 15:39
Heey,

Ik heb een MIDI keyboard aangesloten, en aardig wat VST plugins in mijn FXchain. Nou wil ik graag wat opnemen, maar hoe neem je een mp3 of een wav filetje ofzo op.