PDA

View Full Version : 2 beginners vraagjes



Klepper
15 november 2008, 19:20
Hallo,

Ik ben net begonnen met elektrisch gitaarspelen. Ik heb niet echt tijd en geld om op les te gaan, dus ik probeer via internet een beetje de basis onder de knie te krijgen. Opzich lukt het wel, maar ik zit met twee vraagjes:

Op internet zie ik bij de ene site dat ze wel een plectrum gebruiken, en bij de andere site weer niet. Wat is nu gebruikelijk?

Op justinguitar.com staat bij een van de eerste oefeningen om de C noot op elke snaar te spelen... Nu raden ze aan om eerst ong. 40 bpm te spelen, en te oefenen richting de 160 bpm. Nu lukt het me langzaam wel al, maar als ik iets sneller wil, loop ik tegen het probleem dat als de snaar nog trilt, en je haal je vinger van de fret af, dan trilt de snaar door en klinkt dus als een open snaar... Als ik de snaar tegen houdt, door me vinger erop te leggen, krijg ik een soort krakend geluid omdat de snaar tegen m'n vinger aan trilt... Ik hoop dat het te begrijpen is, misschien dat het over gaat na wat meer oefenen?

Mattijs
15 november 2008, 23:20
1: Je moet zelf weten wat het makkelijkst is. Sommige liedjes zijn makkelijker met plectrum en sommige zonder als ik aan een liedje begin kijk ik eerst of de snaren van de gespeelde noten ver uit elkaar liggen etc. en dan beslis ik of ik met of zonder speel

2. ken het probleem ook maar weet niet juist wat ik eraan doe maar ik denk dat het het best is dat je de snaar dempt met je linkerhand

aaronstonebeat
16 november 2008, 03:54
Er zijn veel stijlen van spelen. De laatste tijd begint me meer en meer duidelijk te worden hoe belangrijk de rechterhand daarin is; ik zou zelfs willen stellen dat die soms wat onderbelicht wordt.

- Je kunt alleen met een plectrum spelen. Het maakt hoe dan ook heel veel verschil hoe dik je plectrum is. En of je bv. doet aan 'alternate picking' (voortdurend omhoog en omlaag afwisselend) of 'economy picking' (als bv 2 tonen op opeenvolgende snaren zitten, speel je omlaag-omlaag of omhoog-omhoog). Er zijn ook een hoop mensen die veel 'legato' spelen; de rechterhand slaat dan af en toe aan en de linkerhand doet het meeste werk.

- Je kunt ook zonder plectrum spelen. Standaard voor klassieke gitaristen. Maar je vindt ze ook in een veelheid aan andere stijlen, zowel akoestisch als elektrisch. Mark Knopfler bijvoorbeeld.

- Dan heb je nog allerlei hybride stijlen. Bv plectrum tussen duim en wijsvinger en erbij tokkelen met middel- en ringvinger (dat doe ik de laatste tijd veel; Angus Young doet het ook regelmatig). Of een thumbpick en tokkelen met wijs-, middel- en ringvinger; of fingerpicks aan alle vingers die tokkelen (meestal doet de rechterpink niet echt mee, maar ook daar zijn uitzonderingen; Brian May bijvoorbeeld).

Als je bv rockabilly wil spelen, ontkom je er niet aan om rechts meer vingers te gebruiken (met of zonder plectrum of fingerpicks). En ik geloof dat dat geldt voor alle speelstijlen die hun roots (deels) in de countrymuziek hebben.

Het dempen van snaren (op de elektrische gitaar zeker zo belangrijk als het doen klinken van snaren) gaat ook heel goed met de rand van je rechterhand. Zelf leg ik die graag net achter de brug, zodat ik altijd een beetje naar voor kan schuiven om dingen af te dempen als dat nodig is; en het geeft een prettige steun tijdens het spelen. En als ik iets meer naar het midden van de snaar ga om aan te slaan, zoekt mijn rechter pink altijd wel ergens steun op de slagplaat, de volumeknop, een pickupring of de rand van de toets.
Maar uiteindelijk is dempen altijd wel een combinatie, of een samenspel van links en rechts.

Niets moet, alles kan.

aaronstonebeat
16 november 2008, 04:00
PS

Ik vind Justin Sandercoe een geweldige online teacher !

Klepper
17 november 2008, 10:31
dankje :) ik ga ook zeker nog meer oefenen. Ik heb wel door dat de basis ook bij iedereen verscillend, door veel te oefenen merk je vanzelf wat het beste is denk ik...