PDA

View Full Version : [Portable Recorders] MiniDisc vs Flash-geheugen



Meikel
15 november 2008, 11:34
Ik ben al een tijdje aan het dubben om een goedkope (<€100), om mee te experimenteren, portable recorder aan te schaffen. Voornamelijk voor het opnemen van repetities (microfoon) of optredens (2x jack out van de zaalmix).

Alleen vraag ik me af wat nou verstandig zou zijn om in te "investeren".

MiniDisc was 10 jaar geleden al langzaam aan het uitsterven, tot mijn verbazing wordt het nog altijd gebruikt.
Ik ben vrijwilliger bij lokale radio omroep, daar staat er nog 1tje en die gebruik ik nog regelmatig (wekelijks). De MDs worden dan aangeleverd door de presentator die een uitzending voornamelijk voorbereid. Hij is er ook nog altijd heel erg over te spreken, vooral het editen moet fantastisch zijn en kan op de spelers zelf.

Ik heb het idee dat Flash-geheugen een beetje aan het opkomen is nu. Tenminste als ik op de toch wel bekende Duitse post-order sites kijk kom ik er vrij weinig meer tegen van MD, terwijl ik dan als alternatief bij de Flash-recordes uitkom. Ik begrijp dat die dingen USB hebben en dat je het editen dan op de PC moet doen. Uiteindelijk moet je alle opnames op een HDD (of SD kaart) bewaren terwijl je voor MD dan simpel een nieuw schijfje kunt kopen (welke wel nog goed te krijgen zijn).

Is het verstandig om bijvoorbeeld via Marktplaats een 2e hands MD portable recorder te kopen (waarmee ik iemand anders weer blij maak omdat hij het kwijt is) of is het (gezien de toekomst en de ontwikkeling?) beter om te gaan voor een Flash-recorder (Fame HR-2 bijvoorbeeld).

harrie-beton
15 november 2008, 14:06
De mini disc en cassette is al afgedaan volgens mij, harde schijf recording en flash recorders is er nu. Zelfs de nieuwe videocamera's hebben flash geheugen en geen bandjes meer.

Er zijn hele mooie flash recorders maar 100 is een lastig budget.
In onze oefenruimte staat een oude computer (gekregen) en hier nemen wij muziek op en dat transporteren we via een usb stick naar huis.
Misschien is dat een idee, je hebt geen zware pc nodig en een CRT scherm is ook vaak gratis.

Meikel
15 november 2008, 15:28
Wij delen de repetitie ruimte en wisselen ook nog wel eens met een andere ruimte. Bovendien denk ik niet dat 't mij lukt om wat pcs voor recording daar te krijgen. Ik kan wel met m'n laptop en een mic opnemen, no prob. Maar dat zijn dingen die ik liever niet meeneem naar een optreden.

Verder als ik mijn eigen optredens kan opnemen kan ik ook die van andere opnemen (mits toestemming natuurlijk). En om met een laptop overal naartoe te slepen zie ik ook niet zitten.

Dus wil ik graag iets wat klein is en liefst in m'n broekzak past. Omdat ik niet weet of ik um heel veel ga gebruiken stel ik een niet al te hoog budget, als het me bevalt dan kan ik er over denken om een hoger budget te stellen en ook degelijke (professionele?) kwaliteit.

Als ik een MD recorder zou aanschaffen dan ga ik deze ook gebruiken om even "snel" een nummer of opname op zo'n schijfje te zetten voor een radio uitzending in plaats van het branden van een cdtje. Die mogelijkheid geeft een flash recorder mij helaas niet. Maar MD lijkt uit te sterven.

Vandaar ook mijn twijfel tussen deze twee.

fivelastwords
16 november 2008, 12:31
kan je de Zoom H-4 erg aanraden. Is een flash recorder, maar wel bijna het dubbele van je budget gok ik. However, die dingen zijn echt prima en passen zoals gevraagd in je broekzak.

Meikel
21 november 2008, 18:33
Blijkbaar gaat de voorkeur toch naar Flash geheugen. Twijfel wel nog altijd, dan moet ik alle opnames op m'n laptop gaan opslaan tenzij je voor elke opname een aparte flash kaart koopt :-/.

Zal dr nog eens een paar nachtjes over slapen, en anders spelen we wel weer een kop-of-munt spel :-).

Mocht iemand nog opmerkingen hebben over MD vs Flash zijn die uiteraard welkom :-).

harrie-beton
22 november 2008, 14:48
Ik ben veel ouder dan jij, opname spullen zijn nog nooit zo goedkoop geweest.

Voor 100 euro kom je met je hoge eisen niet ver.

Deze is 199 euro!


* 4 sporen recorder
* 128mb Sd card
* Laad en speelt MP3
* 293 rhythm patterns
* USB poort voor data overdracht
* optioneel: voeding PSA230
* USB kabel
http://www.tonika.nl/shop/imagesgroot/MICROBR.jpg

Bouke
23 november 2008, 00:31
Ik heb goede ervaringen met de Zoom H2, als 'ie weg was zou ik meteen en nieuwe kopen. Ik neem alles op tegenwoordig. 8Gb SD erin en je kunt uren vooruit met cd-kwaliteit wav's. Rechstreeks naar mp3 kan ook. Gaaf ding, E 199,-

paulusdeBKB
6 december 2008, 02:08
Geheugenkaartjes kosten ook geen drol meer he! Minder dan een minidiscje, vermoed ik. Je raakt ze wel makkelijker kwijt, maar aan de andere kant overleven ze more likely een val in een glas cola.

Edit: en M-audio maakt ook mooie handzame recordertjes.
En je kunt ook recording-opzetstukjes kopen voor de iPod. Die zullen wel goedkoper zijn dan 100 euro, je moet dan wel een iPod hebben natuurlijk. Kwaliteit ervan is me niet bekend.

Meikel
7 december 2008, 14:16
Oke, blijkbaar gaat de voorkeur dus echt uit naar Flash recorders.

M-audio... daar zeg je wat. Een vertegenwoordiger komt nog altijd regelmatig bij ons op 't werk langs (vroegere contacten/werk), hij zou nog altijd wat spul voor me meenemen om uit te proberen. Misschien hem daar dan nog eens aan helpen herinneren :-).

Ik heb geen iPod en die vertik ik ook om te kopen ;-).
Hoe zit het met software/bruikbaarheid van zo'n flash recorder op een Mac?

paulusdeBKB
7 december 2008, 23:42
Dunno... maar wrs. prima: het is gewoon wav of mp wat zo'n recordertje uitbraakt en daar weet een Mac wel raad mee!

harrie-beton
8 december 2008, 10:03
Volgens mij heeft hij een eigen audio formaat en moet het worden omgezet naar mp3 of wav. Tenminste dat had het model die ik vorig jaar in handen had. Werkt wel op een Mac.
http://www.rolandus.com/uploads/CMS/Downloads/2051/MICROBRts.pdf