PDA

View Full Version : Gibson SG '74



tweng
15 november 2008, 11:20
Hallo,
Ik heb mijn oog laten vallen op een Gibson SG uit 74.
Qua uitzicht is het een hele mooie gitaar.
Heeft iemand hier ervaring met jaren 70 gibsons ?
Zijn ze goed ?
En qua klank ? Ik ben eigenlijk totaal geen gibson speler, eerder een fender telecaster type. Maar dan wel de Thinline's en deluxe types, dus deze met de wide range humbuckers. Zou de SG iets voor mij zijn ?
En bij de aanschaf van zo'n vintage Gibson, waarop moet ik letten qua origineel zijn van de gitaar ? Wat is een faire prijs voor zo'n jaren 70 SG ?
Alvast bedankt !

barno
15 november 2008, 11:25
van alle gibsons komt SG imo het meest inde buurt van oa Telecaster, weliswaar wat meer brul door de humbuckers + mahonie.

Squier4ever
15 november 2008, 11:29
prijs hangt heel erg af van de staat en het type SG. is het een special of een standard bijv.? standards zijn meestal iets duurder dan de specials. voor een goeie originele special betaal je denk ik zo'n 1500 euro en een standard ong. 2000.

Tupelo
15 november 2008, 13:09
Is eens iemand bij me geweest om te kijken of mijn Telesonic iets was.
Die gozer had een SG uit '74 bij en besloot dat een Telesonic niets voor hem was omdat het verschil in geluid vergeleken met zijn SG te klein was.

En hoewel er echt wel nuances zijn moet ik zeggen dat ook ik overeenkomsten ervaarde. :confused:

Wat valt er over klank te zeggen.
Fel op de brug, en nog aangenaam donker op het nek element.
Vooral het brug element had wat weg van mijn Telesonic met Dearmond 2k's.
Het nekelement werd echter nergens zo belly en donker.

Verder over te zeggen, fijne hals, ruwe bolster ofzo..?

Had de indruk dat de gitaar wat minder fel was dan andere SG's die ik bespeeld heb, en dat zijn er niet veel, want ik houd niet zo van SG's. :D

Oh en erg veel op Fenders met Wide Range buckers vind ik ze niet lijken.
Die zijn namelijk toch wel een geval apart.
Persoonlijk zou ik gewoon voor een leuke Thinline met wide range buckers gaan wanneer ik moest kiezen tussen dat en een SG, ook al komt 'ie uit '74.

Agent_Smith
15 november 2008, 13:12
Jaren '70 Gibsons zijn imo super! Ik heb bijna niets anders. Ze hebben een bepaald karakter en dat moet je aanspreken. De halzen zijn doorgaans de fijnste die Gibson gemaakt heeft. Mijn mening uiteraard :)
Persoonlijk zou ik tot zo'n 1500 gaan voor een SG. Behalve een Custom, die wel duurder.

Jay75
15 november 2008, 18:46
ik heb een Gibson SG Deluxe uit 1971, een van mijn persoonlijke favorieten, speelt heerlijk, klinkt perfect, al is deze wel gemodificeerd qua elementen.

Ligt inderdaad aan welke het is, in hoeverre origineel, staat etc.

www.everythingsg.com kan je m identi-faien hehe

Maar als ik nu mijn gitaar zou moeten kopen zou ik er zeker 1500 euro voor over hebben, terwijl ie maar 1000 euro gekost heeft. Zo fijn dus! Deze heeft namelijk een hele dunne hals, topkam is 4 cm in tegenstelling tot de huidige die allemaal 4,3 cm zijn en we lullen maar over 3 mm maar het is een wereld van verschil.

Welke is het? Meestal gaan ze zo rond de 1200 weg gemiddeld, heb t een tijdje goed in de gaten gehouden tot ik de mijne kocht namelijk.

tweng
15 november 2008, 19:04
Dit is hem, dan weten we waarover we praten !

http://img.2dehands.be/f/normal/52741437-1974-gibson-sg.jpg

http://img.2dehands.be/f/normal/52741437_1-1974-gibson-sg.jpg

http://img.2dehands.be/f/normal/52741437_2-1974-gibson-sg.jpg

http://img.2dehands.be/f/normal/52741437_3-1974-gibson-sg.jpg

http://img.2dehands.be/f/normal/52741437_4-1974-gibson-sg.jpg

Hele nuttige reacties ondertussen ook al ! Thanks !

Jay75
15 november 2008, 19:14
check je PM effe!

tweng
15 november 2008, 19:30
Persoonlijk zou ik gewoon voor een leuke Thinline met wide range buckers gaan wanneer ik moest kiezen tussen dat en een SG, ook al komt 'ie uit '74.

Ja, maar die Thinline heb ik al. En die komt ook uit '74... ;-) Ik wil gewoon nog eens iets anders erbij...

tweng
16 november 2008, 01:31
kan iemand me nog raad geven bij het zien van deze foto's ?
Is dit een goede koop ?
Alvast bedankt !

Agent_Smith
16 november 2008, 09:45
kan iemand me nog raad geven bij het zien van deze foto's ?
Is dit een goede koop ?
Alvast bedankt !

Of het een goede gitaar is zul je echt zelf moeten vaststellen door erop te spelen.
Ben ook niet zo heel erg into SG's, maar hij ziet er op het eerste gezicht origineel uit.

Otje
16 november 2008, 10:38
kan iemand me nog raad geven bij het zien van deze foto's ?
Is dit een goede koop ?
Alvast bedankt !

Er vanuit gaande dat er niks kapot is aan deze SG (en dat alle onderdelen origineel zijn), dan is het een verdomd goede gitaar. Maar je moet natuurlijk wel houden van het geluid van een SG! Je moet 'm niet kopen omdat er Gibson op staat en/of omdat 'ie oud is, je moet 'm kopen omdat je er dag en nacht op wilt spelen :) .

zoon van Piet
16 november 2008, 12:33
heel kort door de bocht:


Er vanuit gaande dat er niks kapot is aan deze SG (en dat alle onderdelen origineel zijn), dan is het een verdomd goede gitaar.

genuanceerder:

Jaren '70 Gibsons zijn imo super! (...) De halzen zijn doorgaans de fijnste die Gibson gemaakt heeft. Mijn mening uiteraard :)

en +10 punten:

Of het een goede gitaar is zul je echt zelf moeten vaststellen door erop te spelen.

De 70's gelden als de zwarte bladzijde in het Gibsonverhaal. In die tijd werden sommige van de slechtste gibsons ooit gemaakt - hoewel ze tegenwoordig ook aardig wat drollen als gitaren proberen te verkopen.
De kwaliteit was toen vaak bedroevend. En met name de SG-modellen waren slachtoffer. Bochelhalzen, slecht fretwerke en muffe pickups waren veelvoorkomende kwalen. Ik had er een die zelfs niet te intoneren was.
En natuurlijk zaten er ook goeie tussen. zeker wel. Maar pas op voor de drollen van Gibbson ( en trouwens ook voor die van Fender uit die dagen). Zelf proberen, dus!

Agent_Smith
16 november 2008, 14:24
De 70's gelden als de zwarte bladzijde in het Gibsonverhaal.

Sorry, Piet's zoon, maar dat vind ik toch nog steeds grote onzin. Ik heb vele LP's (tussen '70 en '75) gehad en heb er nog steeds drie (die nooit meer weggaan), maar ik heb nog nooit iets van al die rare verhalen gezien/meegemaakt. Het wordt al vele jaren van de daken geschreeuwd op allerlei fora en ja, dan wordt het voor waar aangenomen.
Goed, ze zijn wat eigenzinnig ten opzichte van andere periodes, maar daar moet je van houden. Qua klankt vaak agressiever en meer focussed, maar dat voor (classic-)rock juist erg welkom imo. Het is gewoon net waar je van houdt. En okee, ze zijn vaak wel zwaar, maar ook nieuwe Gibson zijn soms heel erg zwaar. Maar de bouwkwaliteit was echt goed hoor toen. Zijn echt als een tank gebouwd en onverwoestbaar. Maar misschien ga ik er wel te zachtzinnig mee om; geen idee.
Halzen en fretwerk van de 70s Gibson vind ik persoonlijk het beste ooit. Perfect neckprofiel en heerlijk lage fretjes. Allemaal smaakgebonden dus. Voor mij geen Gibsons meer van na (pak-m-beet) 1994.

zoon van Piet
16 november 2008, 16:24
Nou, die mening heb ik niet van een forum, ik dacht er al zo over lang voordat internet bestond! Misschien is het mijn eigen frustratie vanwege al het zuurverdiende geld dat ik toen weggegooid heb? Ik heb als jong gitaristje in die tijd kapitalen uitgegeven aan gitaren en heel wat in mijn handen gehad, waaronder hopeloze gevallen.
De toleranties waren destijds groter, dus de onderlinge verschillen ook. En de afwerking was slechter dan bij oudere gibsons. Destijds werd de belangstelling voor vintage geboren, vanwege de al dan niet vermeende mindere kwaliteit van nieuwe gitaren. ook de pimp-industrie kwam toen op gang, met dimarzio en mighty mite. Want de standaard pu's van Gibson waren toen beslist niet populair.
En de 70's LP's gaven wat dat betreft weinig aanleiding tot blijdschap: nek in drie delen, maple top in drie delen. Sg's uit die dagen - en met name die met die controleplaatjes voor op de body- hadden zelfs een uitgesproken slechte reputatie. De halsprofielen waren inderdaad redelijk, maar dat is een heel persoonlijk iets, natuurlijk. de vroeg zeventigerjaren halzen waren daarentegen heel krap en smal. De afwerking was lang niet altijd goed, al zitten er zeker goede exemplaren tussen.
en die zijn zeker te prefereren boven de huidige fabrieksgitaren, dat ben ik met je eens. Maar ik blijfd erbij: ga hem proberen voor je hem koopt. dat geldt voor gitaren, maar zeker voor dertig jaar oude gitaren, die niet alleen meer onderlinge verschillen vertonen dan hedendaagse, maar ook nog eens een hele geschiedenis achter de rug hebben.

En ik heb ook drie LP's uit de 70's gehad (een deluxe, twee customs) en twee SG's en een L6.. maar heb ze verkocht!

Agent_Smith
16 november 2008, 22:19
Maar ik blijfd erbij: ga hem proberen voor je hem koopt. dat geldt voor gitaren, maar zeker voor dertig jaar oude gitaren, die niet alleen meer onderlinge verschillen vertonen dan hedendaagse, maar ook nog eens een hele geschiedenis achter de rug hebben.


Ja, absoluut. Dat is het belangrijkste. Ik zal ook absoluut nooit een gitaar kopen zonder m te hebben vastgehad. De ene spreek je wel aan en de andere niet. Dat kun je niet gokken.

Ik heb ook zeker niet beweerd dat jij je mening van een forum had, maar je zult het met me eens zijn dat het gros dat wel heeft. Maar grappig hoe ieder toch weer andere ervaringen heeft. En voorkeuren natuurlijk. 'Vintage-correct details' (neck tenons, dikke of dunne bindingen etc) interesseren me overgens totaal niet. Speelt misschien ook mee. En er zijn idd maar heel weinig Gibson pickups die ik het gebruiken waard vind. SG's uit de 70s heb ik overgens vrijwel geen ervaring mee.

heavy-metal-thunder
16 november 2008, 22:31
ff on topic: ik heb ook mijn oog laten vallen op deze SG en heb ze dit weekend gaan testen. Of seventies nu goed of slecht zijn, deze had het voor mij wel. Ik heb ze vergeleken met de verkoper zijn recentere SG Standard en dan vind ik de 1974 wat rauwer, maar zeker zo aangenaam spelen. Wat denken jullie, is 1600 te veel? Ze leek me vintage-correct.

zoon van Piet
17 november 2008, 09:35
Ja, absoluut. Dat is het belangrijkste. Ik zal ook absoluut nooit een gitaar kopen zonder m te hebben vastgehad. De ene spreek je wel aan en de andere niet. Dat kun je niet gokken.

Ik heb ook zeker niet beweerd dat jij je mening van een forum had, maar je zult het met me eens zijn dat het gros dat wel heeft. Maar grappig hoe ieder toch weer andere ervaringen heeft. En voorkeuren natuurlijk. 'Vintage-correct details' (neck tenons, dikke of dunne bindingen etc) interesseren me overgens totaal niet. Speelt misschien ook mee. En er zijn idd maar heel weinig Gibson pickups die ik het gebruiken waard vind. SG's uit de 70s heb ik overgens vrijwel geen ervaring mee.

Je hebt zeker gelijk wat 'forumwijsheid' betreft. het gevaar van forum is dat de meningen samenklonteren en indikken - polariseren noemen mensen met diploma dat. Uiteindelijk blijft er een mening over, waaraan niet getornd mag worden. slechte zaak. Verschillen maken immers het leven en de muziek mooi. Dus als jij 70's LP's zwaar kikke vindt: super! ga je gang ( maar let op je rug! )

Het toeval wil dat ik zojuist een SG in handen had die een van de beste is die ik ooit vasthield. en het is een 70's exemplaar. :)

tweng
17 november 2008, 16:28
ff on topic: ik heb ook mijn oog laten vallen op deze SG en heb ze dit weekend gaan testen. Of seventies nu goed of slecht zijn, deze had het voor mij wel. Ik heb ze vergeleken met de verkoper zijn recentere SG Standard en dan vind ik de 1974 wat rauwer, maar zeker zo aangenaam spelen. Wat denken jullie, is 1600 te veel? Ze leek me vintage-correct.

Hehe, jij wil hier deze gitaar voor mijn neus wegkapen !! ;-)

heavy-metal-thunder
17 november 2008, 20:38
Hehe, jij wil hier deze gitaar voor mijn neus wegkapen !! ;-)


Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.

Nou ja, ik ga het niet te gek maken want zo jagen we alleen de prijs de hoogte in. Maar de gitaar interesseert me. Maar blijkbaar staat ze ff bevroren voor jou. Persoonlijk zou'k het principe toegepast hebben "wie eerst betaalt heeft ze".

tweng
19 november 2008, 00:41
Iets helemaal anders, maar wel sg gerelateerd : weet iemand welke finish de hedendaagse SG Standard heeft ? Is de poly finish of nitro ?
Alvast bedankt !

Orpheo
19 november 2008, 00:42
Iets helemaal anders, maar wel sg gerelateerd : weet iemand welke finish de hedendaagse SG Standard heeft ? Is de poly finish of nitro ?
Alvast bedankt !

gibson is altijd nitro. AL-TIJD.

Thoom42
19 november 2008, 01:35
Hehe, jij wil hier deze gitaar voor mijn neus wegkapen !! ;-)

Door dit topic te openen heb je je dat zelf op de hals gehaald!

Jay75
19 november 2008, 08:58
Hehe, ik had m ook al bijna gekocht, nog voor dit topic! :)

Harry
19 november 2008, 10:03
die mening over Gibsons uit de jaren '70 bestond al voordat internet bestond. Dus zou het misschien kunnen dat dat verhaal niet uit allerlei forums komt? Ik heb trouwens een Les Paul Custom uit 1978 die erg goed is, maar waar rook is is vuur.


Ja, absoluut. Dat is het belangrijkste. Ik zal ook absoluut nooit een gitaar kopen zonder m te hebben vastgehad. De ene spreek je wel aan en de andere niet. Dat kun je niet gokken.

Ik heb ook zeker niet beweerd dat jij je mening van een forum had, maar je zult het met me eens zijn dat het gros dat wel heeft. Maar grappig hoe ieder toch weer andere ervaringen heeft. En voorkeuren natuurlijk. 'Vintage-correct details' (neck tenons, dikke of dunne bindingen etc) interesseren me overgens totaal niet. Speelt misschien ook mee. En er zijn idd maar heel weinig Gibson pickups die ik het gebruiken waard vind. SG's uit de 70s heb ik overgens vrijwel geen ervaring mee.

LP_CL
19 november 2008, 10:52
prijs hangt heel erg af van de staat en het type SG. is het een special of een standard bijv.? standards zijn meestal iets duurder dan de specials. voor een goeie originele special betaal je denk ik zo'n 1500 euro en een standard ong. 2000.

Shop jij niet in een heel dure winkel?
De standard kost momenteel maar een goeie 1000€ meer:
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gibson-SG-Standard-HCH-Heritage-Cherry-incl.-Case/art-GIT0000771-002

Hendriks
19 november 2008, 11:13
Shop jij niet in een heel dure winkel?
De standard kost momenteel maar een goeie 1000€ meer:
http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gibson-SG-Standard-HCH-Heritage-Cherry-incl.-Case/art-GIT0000771-002

Dit gaat over een vintage ,niet over een nieuwe. Ik heb zelf een tijdje een 1973 standaard gehad , wat mij tegen stond was de "zwabber"hals , hier had je geen tremelo nodig , verder leuke gitaar .Wel opletten dat hij geen headcrack gehad heeft dit zie je regelmatig bij deze gitaren , had die van mij ook , deze was echter zeer goed en bijna onzichtbaar gerepareerd.

Hendriks
19 november 2008, 11:22
Het ging om deze:

http://img221.imageshack.us/img221/3821/dscn1672on5.jpg

http://img221.imageshack.us/img221/8184/dscn1671hu2.jpg

Squier4ever
19 november 2008, 11:37
zoals hendriks al zegt, de vintage SG's zijn hoewel ze misschien niet eens beter zijn dan een nieuwe (durf ik niet te zeggen) gewoon duurder in de praktijk.

LP_CL
19 november 2008, 11:42
zoals hendriks al zegt, de vintage SG's zijn hoewel ze misschien niet eens beter zijn dan een nieuwe (durf ik niet te zeggen) gewoon duurder in de praktijk.

Oh, ik dacht dat je het had over de nieuwe. Dat was niet echt duidelijk in je post.
EDIT: eens opnieuw gelezen, en idd, ik had beter uit mijn doppen moeten kijken. Tussen de regels was het wel duidelijk.
Maar zelfs dan nog zou ik nooit het dubbel van de prijs betalen hoor. 1400-1600 max, maar nooit 2000

Agent_Smith
19 november 2008, 12:36
die mening over Gibsons uit de jaren '70 bestond al voordat internet bestond. Dus zou het misschien kunnen dat dat verhaal niet uit allerlei forums komt? Ik heb trouwens een Les Paul Custom uit 1978 die erg goed is, maar waar rook is is vuur.

Dat weet ik heus wel en als je goed had gelezen had je kunnen begrijpen dat dat helemaal mijn punt niet was. Je bent waarschijnlijk een Norlin-hater en dat is prima, maar ik laat iedereen in z'n waarde. Als jij dat dan ook doet. Er komen uit elke periode goede en slechte exemplaren en alles daar tussenin. Het ging mij erom dat veel mening tegenwoordig door het vaak te roepen op fora als waar worden aangenomen. En dan bedoel ik elke mening en niet alleen deze. De waarheid ligt a: in het midden, en b: is nog persoonlijk ook.

zoon van Piet
19 november 2008, 12:45
gibson is altijd nitro. AL-TIJD.

Dat geldt dus niet voor de 70's...

Squier4ever
19 november 2008, 12:54
Oh, ik dacht dat je het had over de nieuwe. Dat was niet echt duidelijk in je post.
EDIT: eens opnieuw gelezen, en idd, ik had beter uit mijn doppen moeten kijken. Tussen de regels was het wel duidelijk.
Maar zelfs dan nog zou ik nooit het dubbel van de prijs betalen hoor. 1400-1600 max, maar nooit 2000

probleem is dat anderen dat wel doen en jij dus, mocht je persé een vintage willen naast de boot vist.

MarkS
19 november 2008, 13:05
Deze walnut Deluxe versie uit '74 staat voor 1350 te koop:

http://www.tools4tones.nl/files/gibson-sg-std-74[1].jpg

LP_CL
19 november 2008, 13:43
^There you go. Jij betaalt teveel squier...

heavy-metal-thunder
19 november 2008, 21:19
Hehe, jij wil hier deze gitaar voor mijn neus wegkapen !! ;-)

de advertentie is verwijderd en de verkoper laat me weten dat jij ze gekocht hebt. Achteraf spijt dat ik de prijs niet het zitten opdrijven of ze voor jouw neus heb weggekaapt. Want wij kennen elkaar uit een minder fraaie deal (van jouwentwege dan toch) en dat zit nog vers in mijn geheugen. Ik heb al heel veel spullen ge- en verkocht, noog nooit iemand bedrogen. Maar als de gelegenheid zich voordoet, leg ik jou er op Tom!