PDA

View Full Version : Springend spelen



hugo123
14 november 2008, 21:02
Hoe doen ze dat, ik zie vaak clipjes en dvd's waarbij de gitaristen springen, drukken jullie je gitaar dan naar beneden met je hand ofzo, want als ik dit doe kan ik geen akkoord meer aanslaan, hoe doen jullie dit?

vulvasonic
14 november 2008, 21:25
Het lukt mij ook niet hoor. :seriousf:

Tho
14 november 2008, 21:35
Hoe doen ze dat, ik zie vaak clipjes en dvd's waarbij de gitaristen springen, drukken jullie je gitaar dan naar beneden met je hand ofzo, want als ik dit doe kan ik geen akkoord meer aanslaan, hoe doen jullie dit?

Nou je ziet het vaak bij punkbandjes, en dat is voornamelijk 'ongenuanceerd' akkoordengeram. Dan is het echt niet moeilijk om er bij te springen, zéker omdat live geen hond hoort dat jij net even een verkeerd greepje pakt temidden van alle chaos.

Met de partijen die ik in mijn metalband speel hoef ik het niet te proberen, en tijdens solo's ook niet trouwens ;)

Bl44t44p
14 november 2008, 22:19
Tja, hangt inderdaad nogal af van je muziekstijl. Bij sommige dingen is het vrij onmogelijk, bij andere muziekstijlen hoort toch niemand wanneer je er eventjes na zit ofzo.

Betrap mezelf er al tijd op dat ik mijn jumps meestal parkeer in waar ik een akkoord/noot vasthoud (dus met mijn rechterhand niets doe) of waar het niet erg is als ik wat slagjes mis met mijn rechterhand.

Neemt niet weg dat het af en toe wel lastig is... oefenen :D !!

Realeigo
14 november 2008, 22:22
Ik ken toch een gitaarheld die soms wel ff tussen zijn superstrakke shreds solo's ff een Jump (:D) maakte!

lollol
15 november 2008, 09:33
Ik ken toch een gitaarheld die soms wel ff tussen zijn superstrakke shreds solo's ff een Jump (:D) maakte!

Wie?
123456

M@rtijn
15 november 2008, 09:59
Wie?
123456

Van Halen :satisfie:

(als ik die "Jump" letterlijk moet nemen)

budje
15 november 2008, 10:03
vaak helpt het om even de fanboy in je uit te schakelen, en het filmpje nog eens terug te zoeken op youtube, en te kijken wat hij werkelijk doet als ie springt. Ten tweede herinneren we ons vaak videoclips, en in een clip is het beeld dat je ziet lang niet altijd het fragment dat onze oren horen ;)

aaronstonebeat
16 november 2008, 04:13
Ik heb een paar jaar geleden veel gespeeld met een bassist uit Belarus (Wit Rusland). Die is absoluut virtuoos en kan tijdens het spelen in de lucht springen en een pirouette maken, zonder één fout; ook nog eens met een elastieke strap.

Ik denk dat het allemaal een kwestie van oefenen is. Zoiets als een kata (voor mensen die judo, karate oid doen). Je moet het eerst in je hoofd krijgen en dan eindeloos oefenen; er komt een moment dat je het kunt, dat je het gewoon doet zonder erbij na te denken.

WICKED
17 november 2008, 19:39
john mayer kan het ook aardig goed

Liquid_Metal
18 november 2008, 23:33
Ingewikkelde riffs en springen gaan niet samen. Kijk maar eens naar John Petrucci van Dream Theater. Die doet per concert ongeveer 10 stappen :P (geen kritiek, ik ben superfan van de man). Bij punkbandjes, wat mn oma ook nog zou kunnen spelen, kun je zoveel bewegen als je wilt want de muziek is weinig ingewikkeld.
In mijn muziek speel ik voornamelijk ingewikkelde riffs van de Petrucci-kant en daarbij kan ik ook niet echt veel bewegen. Zeker niet springen. Maar we hebben ook 'feelgood shreds' en dat maakt het hoppen een stuk eenvoudiger.