PDA

View Full Version : Platecurves Sovtek 5881/6L6WGC



JanD
14 november 2008, 18:18
Allemaal,


Heeft iemand mischien de pate curves van de "Sovtek 5881/6L6GWC".
Ik heb het gehele internet afgezocht, maar kan ze niet vinden.


Groet,

Jan

fredjuh
14 november 2008, 19:36
Waarom wil je per se de Sovtek sheet? Neem gewoon de Svetlana ofzo.

JanD
14 november 2008, 19:56
Ze staan heel egr heet gebiasd. 24W in klasse A, door de fabrikant zo ingesteld.
Ik denk dat de Sovtek buizen iets meer aan kunnen dan de overige merken 5881/6l6wgc...
Ik kan het ook mis hebben natuurlijk..:confused:

nico verduin
14 november 2008, 20:22
24W in klasse A is prima hoor en worden inderdaad heel heet. 6L6 kan tegenwoordig tot 30W gaan. Die NOS dingen is een ander verhaal.

JanD
14 november 2008, 20:41
Ik denk zelfs dat het new new stock is...
Er staat een productie datum op gestempeld van 2006.
Probeerde slechts de gedachte gang van de ontwerper te volgen :sssh:
Meestal steek ik daar wel weer iets van op.
Voorlopig ben ik tevreden over de prestaties van de buizen...

nico verduin
14 november 2008, 20:57
2006 is zekers te weten nieuw stock.

fredjuh
14 november 2008, 21:17
Eventjes een gedachtengang hoor:
Een EL34 in klasse A bias je geloof ik op iets van 75mA ofzo, en als er 400V op staat, trekt ie dus in rust 30W!! Waarom is dit niet veel te veel voor een max. plaat dissipatie van 25W?

nico verduin
14 november 2008, 21:30
Goed dat je het zegt... wordt dus kouder stoken.....

fredjuh
14 november 2008, 21:37
Oke mooi dat ik daar ook eens een gedachtengangetje aan besteed. Dus als ik een EL34 zo efficiënt mogelijk in klasse A wil hebben moet ik dus op het "ideale" punt zitten en anders op de max. plaat dissipatie? Maar ik las ergens dat iemand z'n EL34 op 70mA had, en dat dit 110mA werd als hij ging spelen. Hier klopt toch geen zak van? Dus is het gewoon I*U of moet je rekening houden met de AC? Nee toch?

JanD
14 november 2008, 21:54
Volgens mij blijft de gemiddelde stroom door de anode gelijk in klasse A. Daarmee dus ook de vermogens dissipatie....
Als je echt op atomair niveau de toppen en dalen van alle verwerkte sinussen optel, zal er mischien wel iets verschil kunnen zitten....
Maar dit lijkt me niet van belang bij buizen topologie waar we een tolerantie van 10% niet eens slecht vinden...

Mischien is het zelfs wel minder belastend als je op vol vermogen speel, en er minder energie in warmte omgezet zal worden.

Stof om over na te denken..



Ik ga naar de kroeg.

Groeten, Jan

fredjuh
14 november 2008, 22:05
Dat had ik dus ook ergens gelezen op een hifi site, dat het minder belastend voor je buizen is om ze gewoon aan het werk te zetten, en dat je beter niet je amp aan kan laten staan in rust als ie in klasse A opereert.

Kon ik maar naar de kroeg.:)

nico verduin
14 november 2008, 22:07
Oke mooi dat ik daar ook eens een gedachtengangetje aan besteed. Dus als ik een EL34 zo efficiënt mogelijk in klasse A wil hebben moet ik dus op het "ideale" punt zitten en anders op de max. plaat dissipatie? Maar ik las ergens dat iemand z'n EL34 op 70mA had, en dat dit 110mA werd als hij ging spelen. Hier klopt toch geen zak van? Dus is het gewoon I*U of moet je rekening houden met de AC? Nee toch?
Gewoon I *U. Ik zou trouwens niet boven de 90% zitten. Maar dat is altijd het nadeel van mensen die klakkeloos een 1 ohm weerstand erin gooien op de kathode en verder niet de spanning meten maar alleen de stroom instellen omdat ze ooit gehoord/gelezen hebben dat 40 of 50 of 60 mA zo goed klonk....

fredjuh
14 november 2008, 22:13
Meer nadenken dan andere mensen is altijd handig:D

nico verduin
14 november 2008, 22:24
Dat had ik dus ook ergens gelezen op een hifi site, dat het minder belastend voor je buizen is om ze gewoon aan het werk te zetten, en dat je beter niet je amp aan kan laten staan in rust als ie in klasse A opereert.

Kon ik maar naar de kroeg.:)Je krijgt er wel een mooi kacheltje van.....

guitaraddict
15 november 2008, 11:34
Bovendien klinken die 5881's het best als je ze behoorlijk warm stookt.

Alf

erwin_ve
15 november 2008, 14:02
Oke mooi dat ik daar ook eens een gedachtengangetje aan besteed. Dus als ik een EL34 zo efficiënt mogelijk in klasse A wil hebben moet ik dus op het "ideale" punt zitten en anders op de max. plaat dissipatie? Maar ik las ergens dat iemand z'n EL34 op 70mA had, en dat dit 110mA werd als hij ging spelen. Hier klopt toch geen zak van? Dus is het gewoon I*U of moet je rekening houden met de AC? Nee toch?
Recent had ik mijn 6L6 eindtrap is door gemeten , gemeten voltage op de anode was 430v. Na een uurtje spelen ging ik het opnieuw meten en toe was het 440v. Volgende dag koud weer 430 en na een een uurtje weer 440v! Hoe het komt weet ik niet, maar blijkbaar als het zaakje warm wordt wil de anode spanning wel eens wijzigen. Uiteraard heeft dit ook gevolgen voor het biasen.

guitaraddict
15 november 2008, 14:43
Maar ik las ergens dat iemand z'n EL34 op 70mA had, en dat dit 110mA werd als hij ging spelen. Hier klopt toch geen zak van?


Dit moet natuurlijk per paar zijn !

35 mA per buis.

Mr.Jay
15 november 2008, 16:43
Recent had ik mijn 6L6 eindtrap is door gemeten , gemeten voltage op de anode was 430v. Na een uurtje spelen ging ik het opnieuw meten en toe was het 440v. Volgende dag koud weer 430 en na een een uurtje weer 440v! Hoe het komt weet ik niet, maar blijkbaar als het zaakje warm wordt wil de anode spanning wel eens wijzigen. Uiteraard heeft dit ook gevolgen voor het biasen.


wel es aan gedacht dat de AC uit de muur zo variabel is als wat? Dan varieert ook je B+ steeds.

erwin_ve
15 november 2008, 16:48
wel es aan gedacht dat de AC uit de muur zo variabel is als wat? Dan varieert ook je B+ steeds.

Na een een uur spelen telkens dezelfde conclusie? Dat is geen Ac variabele uit de muur. Het ook bekend dat het verwisselen van een pre-amp buis een varierende anode spanning kan opleveren. Volgens mij is er iets anders aan de hand. Miscchien heeft Nico Verduin een antwoordt?

fredjuh
15 november 2008, 18:34
Maar ik las ergens dat iemand z'n EL34 op 70mA had, en dat dit 110mA werd als hij ging spelen. Hier klopt toch geen zak van?

Dit moet natuurlijk per paar zijn !

35 mA per buis.

Ik heb m teruggevonden:

80 mA bij 500V zou wel de max voor het lampje zijn.
Ik heb de ruststroom op 70 mA gezet; met spelen loopt die op tot max 110 mA.
Ik pers er dan zo'n 18 Watt aan audio uit...

Het ging dus over SE, dus niet per buizenpaar. Raar verhaal. Misschien leest frits dit en kan er wat over zeggen?
Een eerdere post van frits in t zelfde topic:


Fredjuh, bedankt!

Ik ben aan 't prutsen met een SE- ampje met een 6550 met 500 V op de plaat en een Hammond 125ESE OT.
Gewoon proberen, hoever ik kan gaan.
En ik moet zeggen: het ding klinkt bèst!
Geen verzadigings-problemen te horen.
Maar met de 6550 in klasse A is 't ding best een anodestroomvretertje:
zeker geen zuinig "groen" ampje (but who cares?)

Oja erwin,
Meestal verloopt het voltage over de (werk)dag ongeveer hetzelfde (behalve maandagochtend dan is ie heel laag) dus t kan zijn dat als je op hetzelfde tijdstip speelde, dat de B+ ook op dezelfde manier verandert. En anders zou t nogal tegengesteld zijn, want het is toch zo dat als je buizen langer aanstaan dat ze juist beter gaan geleiden dus een lager anodevoltage hebben?

Frits van Mourik
15 november 2008, 21:43
Die afwijking van 10 V is zo'n + 2 %.
Daar zou ik maar niet van wakker liggen.
En what about m'n 6550 SE-ampje?
Wat wil je weten?

fredjuh
15 november 2008, 22:53
Nou ik vond het nogal gek dat in een SE de bias 70mA is, en als je dan gaat spelen wordt het opeens 110mA. In klasse A loopt je stroom niet opals je gaat spelen. Alleen in AB en B. Daar had ik het dus over:)

Frits van Mourik
16 november 2008, 00:23
You're quite right!
In klasse A is de ruststroom de max.
Helemaal mee eens... staat dat Frankenstein-ampje vamme dus niet in klasse A... :sssh:
Neemt niet weg, dat Der Ding heel aardig presteert.
Zal bertk vragen om 'es wat stukkies te spelen &
ze dan hier ter beluistering aan te bieden.

fredjuh
16 november 2008, 00:49
Ik wordt steeds beter in nuttige dingen zeggen! Vet!:cooler:

nico verduin
19 november 2008, 03:58
Ik wordt steeds beter in nuttige dingen zeggen! Vet!:cooler:Kijk maar uit... voor je het weet ben je aan het repareren dag..... en nacht.....

Groetjes uit Los Angeles... veel leuker dan repareren...haha