PDA

View Full Version : Ibanez RG



Gothra
14 november 2008, 16:07
Ik ben vandaag begonnen met mijn ibanez RG 170DX te upgrade, gewoon voor de lol. Ik ga: de brug vervangen, de elementen vervangen (heb nog een EMG81 liggen, de middle en neck pu ga ik dicht maken (kan dit gewoon met houtlijm?, de body is van basswood, moet ik dit ook persé dicht maken met basswood?).

ik heb vandaag alleen nog de hals eraf gehaalt, ga zo nog alles los solderen etc. De hals moet nodig schoon gemaakt worden, veel aanslag op fretten en toets, kan dit gewoon met danish oil?

Foto's volgen nog!

marter544
14 november 2008, 16:14
Je gaat het verschil niet horen, of je daar basswood of wat anders in lijmt. Gewoon houtlijm moet prima gaan, daarna mooi glad schuren, eventueel met wat plamuur, en je ziet er niks meer van. Schoonmaken van frets en fretboard kan ik je niet vertellen, dat doe ik eigenlijk nooit..

RoelTM
14 november 2008, 16:16
Hout op hout gaat prima met houtlijm (zal wel daarom zo heten :satisfie: )
En dit hoeft niet per se met hetzelfde hout, klinkt misschien wel mooier, maar ik denk dat het verschil niet of nauwelijks hoorbaar zal zijn... (Edit: te laat ;) )

Enne, waarmee ga je de brug vervangen? Gewoon een andere brug of een Floyd Rose erin ofzo?

Gothra
14 november 2008, 16:18
Geen floyd rose, gewoon een vaste brug denk ik, weet alleen nog niet welke. Wat denken jullie?

Hedge
14 november 2008, 16:31
Volgens mij is danish oil geen schoonmaakmiddel. Als er echt een laag vuil op ligt, schraap ik dit altijd voorzichtig weg met een nieuw blad van een stanley mes. De fretten maak ik schoon met heel fijn staalwol.
Eventueel een beetje polijsten en olie op de toets.

Dit geldt natuurlijk voor een niet gelakte toets.

jimihattricks
14 november 2008, 16:36
De hals moet nodig schoon gemaakt worden, veel aanslag op fretten en toets, kan dit gewoon met danish oil?

wat Hedge zegt, danish oil is in principe geen schoonmaakmiddel..

er vanuit gaande dat het om een ongelakte rosewood toets gaat: ik heb laatst een verschrikkelijk ranzige toets succesvol schoongemaakt met citroenolie en een doekje.. daarna om de boel helemaal netjes te krijgen nog even met 00000 staalwol (zeer fijn dus) nagepolijst..

wat betreft frets: heb goede ervaringen met 0000 staalwol als het gaat om het polijsten van frets (evt. met polijstpasta, maar dan wel goed de toets afdekken)

succes!

RoelTM
14 november 2008, 16:38
krassen? Koop honing was bij de supermark. Is voor mubulair, maar je hals word er lekker natuurlijk glad van. Geef hout wat vitamine... Ziet er goed uit hoor! Stukken beter dan het eerde concept! Goed bezig!
(Reactie op mijn zelfbouw gitaar, misschien wel nuttig)

Edit: wéér net te laat :D

Gothra
14 november 2008, 17:10
Bedankt voor alle tips!

Ik denk er ook aan om de topkam te vervangen voor een graphtec, ik weet alleen niet hoe ik deze van de hals af kan halen, zou iemand dat kunnen uitleggen/linken?

Gothra
14 november 2008, 17:26
Ik heb bij warmoth deze brug gezien: http://www.warmoth.com/hardware/bridges/bridges.cfm?fuseaction=bridges_schaller_456 de schaller 456, op de website van schaller staat dat er 6 piezo elementen in zitten gebouwd, hier heb ik niet zo veel verstand van, hoe zit dat?

The Mess
14 november 2008, 19:55
Bedankt voor alle tips!

Ik denk er ook aan om de topkam te vervangen voor een graphtec, ik weet alleen niet hoe ik deze van de hals af kan halen, zou iemand dat kunnen uitleggen/linken?

Alsjeblieft ;)

http://www.rinzesgitaarweb.nl/topkam.html

(Als je nog meer aan je gitaar wilt pielen is dit sowieso wel een leuke site voor je, is van een forumlid!)

Gothra
19 november 2008, 18:22
Alsjeblieft ;)

http://www.rinzesgitaarweb.nl/topkam.html

(Als je nog meer aan je gitaar wilt pielen is dit sowieso wel een leuke site voor je, is van een forumlid!)

dank u!




ik heb nog steeds niet kunnen kiezen wat voor brug ik neem, mischien een tonepros tune-o-matic, endan snaren door de body heen.

heeft iemand nog andere suggesties?

thx

Bram+
19 november 2008, 18:48
Een nadeel van een tune-o-matic op je RG is dat je óf de brug moet verzinken, óf de halshoek moet aanpassen, want anders krijg je het erasmusbrugeffect. Die schaller 456 heeft ook weinig zin,aangezien een RG170DX geen locking nut heeft. Een beter idee is een stratachtige vaste brug zoals ibanez zelf ook toepast op RG's met vaste brug zoals de RG321.

Gothra
19 november 2008, 20:56
Een nadeel van een tune-o-matic op je RG is dat je óf de brug moet verzinken, óf de halshoek moet aanpassen, want anders krijg je het erasmusbrugeffect. Die schaller 456 heeft ook weinig zin,aangezien een RG170DX geen locking nut heeft. Een beter idee is een stratachtige vaste brug zoals ibanez zelf ook toepast op RG's met vaste brug zoals de RG321.

hmmm, daar had ik nog niet aan gedacht, bedankt! ik ga nog even verder zoeken.