PDA

View Full Version : Hook R20



Jantje Poen
14 november 2008, 09:38
Iemand ervaring met de Hook R20? 6V6 eindbuizen zag ik, ben ik niet bekend mee. Ik heb goede ervaringen met 6L6 en EL84 versterkers, EL34 niet zo mijn geluid. Ik prefereer de Fender-toon boven de Marshall-toon, dus ik wil het open en helder en niet neuzig, maar het liefst een drive kanaal die warmte en ballen heeft.

Is deze Hook misschien een optie? Alternatieven? Graag hoor ik wat meningen hierover.

iWishmaster
14 november 2008, 10:16
Is net uit (paar dagen pas zelfs): denk niet dat iemand 'em al getest heeft.
Jukebox in Boekel heeft 'em staan volgens de website.

Probeer eens een Koch Studiotone: EL84's, mooie clean en crunch op zich, maar ik vond 'em karakterloos en saai.

paulusdeBKB
14 november 2008, 10:25
Jullie zijn er snel bij, de RC20 staat nog niet eens op de Hook site!

Chris Winsemius
14 november 2008, 10:36
In de "Gitarist" stond laatst een test.

marc_o
14 november 2008, 10:38
Hook-site is wat langzaam dan, want de versterker is 2 maanden geleden al besproken in de Gitarist.
Kwam er goed uit en ben er ook wel benieuwd naar. Niet dat het er toe doet, maar ik vind 'm erg saai om naar te kijken...wat niet belangrijk is als ie goed klinkt natuurlijk.

x.a.d
14 november 2008, 11:18
Vette amp ! Beetje vintage met een tone vol highend drive kanaal.
6v6 gebruikt fender ook. Zeker eens gaan testen !!

Hell's Engl
14 november 2008, 13:28
Ik heb 'm 2 maanden geleden even aan de tand gevoeld.
Zéér vette amp! En zéér luid voor 'n 18 Watter!

Joost

Angel
20 november 2008, 16:36
Iemand die dat artikeltje uit Gitarist me kan bezorgen?

Rick trodat
20 november 2008, 17:08
Verkijk je niet op el34= marshall, 6l6 is fender.

Vaak gaat het wel op, maar niet altijd,

Mijn hook el34 komt op het eerste kanaal met de eq cut, en een ts ervoor behoorlijk dicht in de buurt van het texas fender geluid, zonder de ts en neck/bridge pickup schitterend fender country geluid.

the sure thing
20 november 2008, 18:33
Verkijk je niet op el34= marshall, 6l6 is fender.

Vaak gaat het wel op, maar niet altijd,

Mijn hook el34 komt op het eerste kanaal met de eq cut, en een ts ervoor behoorlijk dicht in de buurt van het texas fender geluid, zonder de ts en neck/bridge pickup schitterend fender country geluid.... en bedankt.... Ik ben de amp na maanden weer een beetje vergeten, en nu wil ik m weer...... GAS!!!!!!! :)

Hell's Engl
18 januari 2009, 20:38
http://www.youtube.com/watch?v=y4VuyssNTI8

http://www.youtube.com/watch?v=V0P6vATCcVc

Joost

Bernd Veenema
19 januari 2009, 11:59
Klinkt lekker. Alleen jammer dat de opnamekwaliteit zo slecht is!

Lexvandoef
19 januari 2009, 12:32
Ik vind het wel cool dat je toch een duidelijk 'Hook voicing' hoort, ik herken er wel een beetje mijn Captain in.

Mochtie die R20 nou in een klein topje kunnen steken :).....

Rick trodat
19 januari 2009, 12:43
Ik vind het wel cool dat je toch een duidelijk 'Hook voicing' hoort, ik herken er wel een beetje mijn Captain in.

Mochtie die R20 nou in een klein topje kunnen steken :).....

Dat ik hoorde ik ook meteen. Haaksma zelf is ook duidelijk te herkennen aan zijn sound.

Jantje Poen
19 januari 2009, 14:55
Ik heb nu een R20 en het lijkt qua sound niet echt op dat wat ik hoor van Leendert, het is meer een vette scheet in een boterhamzakje. Ik denk dat dit meer zegt over mijn onervarenheid met deze versterker dan over de kwaliteit van de versterker, en het heeft ook zeker te maken met mijn mindere gitaarkundigheid. Het is vaak zo dat de betere gitaristen ook een beter geluid hebben, en dat heeft ten eerste te maken met hun spel en hoe zij een versterker kunnen afstellen. Bij mijn R20 blijft het cleane kanaal clean en dat is eigenlijk wel fijn. Het geluid zit voorin, ik bedoel hiermee dat het mooi direct is. De toon is in z'n geheel wat scherp en schel. Wel hoop ik, dat naarmate de speaker steeds meer is ingespeeld, het scherpe geluid minder gaat worden. En ik zal ook steeds beter weten hoe ik moet draaien aan de knoppen. Verder is het een solide bak, geen goedkope pruttel, wel heeft hij wat last van ruis, daar wordt nog naar gekeken.

Rick trodat
19 januari 2009, 14:59
Ik heb nu een R20 en het lijkt qua sound niet echt op dat wat ik hoor van Leendert, het is meer een vette scheet in een boterhamzakje. Ik denk dat dit meer zegt over mijn onervarenheid met deze versterker dan over de kwaliteit van de versterker, en het heeft ook zeker te maken met mijn mindere gitaarkundigheid. Het is vaak zo dat de betere gitaristen ook een beter geluid hebben, en dat heeft ten eerste te maken met hun spel en hoe zij een versterker kunnen afstellen. Bij mijn R20 blijft het cleane kanaal clean en dat is eigenlijk wel fijn. Het geluid zit voorin, ik bedoel hiermee dat het mooi direct is. De toon is in z'n geheel wat scherp en schel. Wel hoop ik, dat naarmate de speaker steeds meer is ingespeeld, het scherpe geluid minder gaat worden. En ik zal ook steeds beter weten hoe ik moet draaien aan de knoppen. Verder is het een solide bak, geen goedkope pruttel, wel heeft hij wat last van ruis, daar wordt nog naar gekeken.

Als ik het zo hoor vraag ik me af waarom je een hook hebt gekocht?

Lexvandoef
19 januari 2009, 15:26
Dat ik hoorde ik ook meteen. Haaksma zelf is ook duidelijk te herkennen aan zijn sound.

Ja dat doetie toch wel goed he! :)

@Jantje Poen, ben je er al eens mee terug geweest? Zoals ik al eerder zei, inspelen helpt wel degelijk, maar ook weer geen enorme verschillen. Je kan trouwens ff een keertje een andere speaker proberen, er zit nu toch een Celestion Gold in? Goeie speaker, maar misschien hoor jij gewoon liever iets anders?

Jantje Poen
19 januari 2009, 15:33
Als ik het zo hoor vraag ik me af waarom je een hook hebt gekocht?

Omdat hij helemaal te gek klonk toen ik 'm uitprobeerde, het juiste gewicht heeft (niet te zwaar), hard genoeg gaat, degelijk in elkaar is gezet, bij technische gebreken of onderhoud is de juiste persoon binnen mijn landsgrenzen te vinden. Ik zoek al jaren een versterker die dat allemaal heeft, nooit gevonden. De strekking van mijn vorige verhaal is dat een goede versterker niet meteen een geweldig geluid garandeerd. Misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat wanneer je jarenlang op "mindere" versterkers speelt je nu overdondert raakt door een ander geluid en dat het dan een kwestie is van leren omgaan met.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met deze versterker, het is alleen een beetje frustrerend dat ik niet 123 hetzelfde geluid er uit tover als Haaksma dat kan.

future2future
19 januari 2009, 15:59
Ik heb er bij erik ook op gespeelt, vond het opzich wel te gek, maar is qua karakter wel wennen.

Hij is heel open, weinig compressie. Ik vond er idd ook wel wat veel top hoog in zitten, en dat lag niet aan de instellingen, zo is de amp gevoiced denk ik.

Chris Winsemius
19 januari 2009, 16:15
Ik heb er bij erik ook op gespeelt, vond het opzich wel te gek, maar is qua karakter wel wennen.

Hij is heel open, weinig compressie. Ik vond er idd ook wel wat veel top hoog in zitten, en dat lag niet aan de instellingen, zo is de amp gevoiced denk ik.

'n Alnico Gold (zeker met weinig uren) heeft ook ontzettend veel top-hoog. De huidige Celestion Alnico's zijn "waanzinnig" icm. met bepaalde amps (VOX, Fender tweed Deluxe) met 'n specifiek middengebied en hoog.

future2future
19 januari 2009, 17:16
Okee dan.

Ik ben zelf geen fan van dat absolute top hoog, ik hou meer avn wat meer donkere sounds.

Chiel
19 januari 2009, 19:36
Als hij te schel is, is dat dan niet te verhelpen met een presence knop? Of zit d'r niet op?

Jantje Poen
19 januari 2009, 20:16
Als hij te schel is, is dat dan niet te verhelpen met een presence knop? Of zit d'r niet op?


Nee, zit er niet op.

Rick trodat
20 januari 2009, 09:33
Toen ik mijn hook captain ging testen. Merkte ik ook dat ie aardig wat hoog had. Iets wat ik niet erg vond want in live situaties prikt ie dan zo door de mix. Toch heb ik toendertijd gekozen voor g-12 65 speakers i.p.v. herritage. Die meer hoog hebben. Maar ja zo'n klein versterkertje en dan zo'n sound!!!

the sure thing
20 januari 2009, 10:02
Toen ik mijn hook captain ging testen. Merkte ik ook dat ie aardig wat hoog had. Iets wat ik niet erg vond want in live situaties prikt ie dan zo door de mix. Toch heb ik toendertijd gekozen voor g-12 65 speakers i.p.v. herritage. Die meer hoog hebben. Maar ja zo'n klein versterkertje en dan zo'n sound!!! Bedoel je dat die Heritage speakers meer hoog hebben? Welke heritage speaker heb je het over?

Nielsje
20 januari 2009, 10:10
Toen ik mijn hook captain ging testen. Merkte ik ook dat ie aardig wat hoog had. Iets wat ik niet erg vond want in live situaties prikt ie dan zo door de mix. Toch heb ik toendertijd gekozen voor g-12 65 speakers i.p.v. herritage. Die meer hoog hebben. Maar ja zo'n klein versterkertje en dan zo'n sound!!!

G12-65H is overigens óók een Heritage speaker..

Chiel
20 januari 2009, 10:24
Huh? ik was zojuist op de site van Haar guitars maar zie helemaal geen Hook meer. Is hij nog wel dealer?

ieme
20 januari 2009, 12:14
dat denk ik wel, leendert bouwt zelfs de versterkers daar...

Hoop dat Leendert donderdag bij vrienden van amstel ook over de combo speelt, even kijken hoe dat dan klinkt....

Lexvandoef
20 januari 2009, 12:18
Gebruiktie live niet gewoon nog steeds z'n Captains?

ieme
20 januari 2009, 12:19
Gebruiktie live niet gewoon nog steeds z'n Captains?

vorig jaar had ie de R20 combo op de B stage staan toen hij met jeroen van der boom speelde! HEAVEY METAL THUNDER!!!

Hell's Engl
20 januari 2009, 12:43
HOOK amps staan inderdaad niet meer bij Erik op de site, maar worden nog steeds bij hem gemaakt.

Leendert speelde overgens met oud en nieuw op de Dam met 'n HOOK R20, 4x12 en rack...


Joost

future2future
20 januari 2009, 14:59
Huh? ik was zojuist op de site van Haar guitars maar zie helemaal geen Hook meer. Is hij nog wel dealer?

Ja hij is nog delaer en ze worden daar ook nog steeds gebouwd, maar het merk Haar en Hook zijn als het ware gescheiden, hook heeft dus ook een aparte website

Rick trodat
20 januari 2009, 16:57
Bedoel je dat die Heritage speakers meer hoog hebben? Welke heritage speaker heb je het over?

Klopt allebei heritage. Ik zeg het verkeerd. De speaker waar ik het over heb is de g12h30, ik heb hier g-12 65

Hierbij had de g-12h30 een soort surround sound, kan het niet uitleggen. De g-12 65 was iets aggressiever vond ik. Beide hadden voldoende laag. Alleen het hoog was iets meer aanwezig in de
g12h30 vond ik.

the sure thing
20 januari 2009, 17:38
Klopt allebei heritage. Ik zeg het verkeerd. De speaker waar ik het over heb is de g12h30, ik heb hier g-12 65

Hierbij had de g-12h30 een soort surround sound, kan het niet uitleggen. De g-12 65 was iets aggressiever vond ik. Beide hadden voldoende laag. Alleen het hoog was iets meer aanwezig in de
g12h30 vond ik. Welke van deze 2 speakers heeft meer midden? En hadden ze allebei evenveel laag?

Rick trodat
20 januari 2009, 22:52
g-1265 heeft iets meer midden vind ik. Maar ook weer anders midden dan de h30. De g-1265 vind ik weer een tubescreamer lekkerder op klinken dan de ander. Maar de dag dat ik deze twee speakers naast elkaar teste, was er een andere jongen aanwezig die de g12h30 veel beter vond klinken.

Laag vond ik allebei hetzelfde ongeveer. Misschien de h30 iets meer.

Lexvandoef
20 januari 2009, 23:31
De '65 vind ik wel wat compresseder en minder open klinken dan de H30. Ik heb zelf oude '65's in mijn HOOK 2x12 cab icm een Captain 34. Ik vind het zelf een lekkere combi, beter dan nieuwe Heritage '65's, die er eerst in zaten. Op de een of andere manier klinken de oude toch wat opener en minder compressed/dichtgesmeerd.

Rick trodat
21 januari 2009, 10:16
De '65 vind ik wel wat compresseder en minder open klinken dan de H30. Ik heb zelf oude '65's in mijn HOOK 2x12 cab icm een Captain 34. Ik vind het zelf een lekkere combi, beter dan nieuwe Heritage '65's, die er eerst in zaten. Op de een of andere manier klinken de oude toch wat opener en minder compressed/dichtgesmeerd.

Ze hebben geloof ik aardig wat geëxperimenteerd met de speakers geloof ik. Volgens mij hadden ze zelf helemaal in het begin er ook geen celestions in.

Lexvandoef
21 januari 2009, 12:00
Nee toen kwamen de kasten volgens mij mer Eminence speakers.

Celestion Heritage M20's doen het trouwens ook lekker onder mijn Hook, veel opener dan die '65's ook.

cosmos
22 januari 2009, 10:51
Hoop dat Leendert donderdag bij vrienden van amstel ook over de combo speelt, even kijken hoe dat dan klinkt....

Dat speelt ie inderdaad, met een cabinet ernaast. Klinkt vet!

the sure thing
22 januari 2009, 11:13
Celestion Heritage M20's doen het trouwens ook lekker onder mijn Hook, veel opener dan die '65's ook. Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Ik sta nl. voor de keuze tussen deze type speakers...

arjanb01
22 januari 2009, 12:41
Dat speelt ie inderdaad, met een cabinet ernaast. Klinkt vet!


Leendert klinkt op elke amp zoals Leendert. Geweldige vid trouwens van de RH20. Vind hem idd wel iets meer midhoog hebben dan de andere hooks, maar lekker rauw iig ! Leendert is mn held !

Lexvandoef
22 januari 2009, 12:44
Zou je hier wat meer over kunnen vertellen? Ik sta nl. voor de keuze tussen deze type speakers...

Wat wil je weten dan? Ik speel zelf, zoals ik als zei, met een HOOK 2x12 met oude G12-65's. Die speakers bezitten veel mid en midlaag/laag, ze klinken heel erg smooth, vol en comressed. De nieuwe Heritage '65's hebben dat nog meer. Niet dof trouwens, maar je hoort wel dat hoog iets minder sprankelt dan bij de M20's. Ze hebben gewoon erg veel body, icm sommige amps/cabs te veel.

Daarnaast heeft mijn mede-gitarist in de band een Bgoner 2x12 met Heritage M20's (eerst ook '65's) Die hebbben wat meer de nadruk in het hoog vind ik, opener zonder dun te gaan klinken. Ook nog met een hele goeie dosis mid en laag. Ze sprankelen meer en klinken opener, zeker in die Bogner 2x12.

Zeker in een Bogner 2x12 gaan die '65's heel erg bonkerig en zwaar klinken. Mijn HOOK 2x12 heeft daar veel minder last van, die kast klinkt uitzichzelf al veel minder zwaar.

In wat voor kast wil je ze gooien op welke amp? Ik geloof trouwens dat er nu standaard H30's in de HOOK 2x12's worden geleverd. Die M20's heb ik ook meerdere malen gehoord in de Vernet kast van Mitch, als het om die kast gaat zou ik daar sowieso M20's in gooien, gouden combi, echt!

the sure thing
22 januari 2009, 14:08
Wat wil je weten dan? Ik speel zelf, zoals ik als zei, met een HOOK 2x12 met oude G12-65's. Die speakers bezitten veel mid en midlaag/laag, ze klinken heel erg smooth, vol en comressed. De nieuwe Heritage '65's hebben dat nog meer. Niet dof trouwens, maar je hoort wel dat hoog iets minder sprankelt dan bij de M20's. Ze hebben gewoon erg veel body, icm sommige amps/cabs te veel.

Daarnaast heeft mijn mede-gitarist in de band een Bgoner 2x12 met Heritage M20's (eerst ook '65's) Die hebbben wat meer de nadruk in het hoog vind ik, opener zonder dun te gaan klinken. Ook nog met een hele goeie dosis mid en laag. Ze sprankelen meer en klinken opener, zeker in die Bogner 2x12.

Zeker in een Bogner 2x12 gaan die '65's heel erg bonkerig en zwaar klinken. Mijn HOOK 2x12 heeft daar veel minder last van, die kast klinkt uitzichzelf al veel minder zwaar.

In wat voor kast wil je ze gooien op welke amp? Ik geloof trouwens dat er nu standaard H30's in de HOOK 2x12's worden geleverd. Die M20's heb ik ook meerdere malen gehoord in de Vernet kast van Mitch, als het om die kast gaat zou ik daar sowieso M20's in gooien, gouden combi, echt! ... ik heb ook een Vernet kast 2x12 besteld. Ik heb 2x G12-65H op de plank liggen om erin te doen. Maar.... Ik heb een oud Fender topje en geeft al veel laag mee. In mijn Bogner 2x12 gaf dat teveel gebonk.

Dus met de vernet 2x12 hoop ik minder gebonk te hebben. Ik hou erg van smooth, veel mid en een compressed geluid, maar ik wil dus WEINIG laag. En als ik lees dat de '65 juist veel laag hebben, is dat weer minder.... Dat wil ik juist niet! Nou kan die Vernet kast ook voor een deel open.... Ik hoef geen speaker met veel hoog, want dat heeft de Fender al genoeg.

Wat zou je mij adviseren?

En daarnaast: de Hook amps zijn toch 100W, dan hebben 2x G12H's toch geen zin?

Lexvandoef
22 januari 2009, 14:14
... ik heb ook een Vernet kast 2x12 besteld. Ik heb 2x G12-65H op de plank liggen om erin te doen. Maar.... Ik heb een oud Fender topje en geeft al veel laag mee. In mijn Bogner 2x12 gaf dat teveel gebonk.

Dus met de vernet 2x12 hoop ik minder gebonk te hebben. Ik hou erg van smooth, veel mid en een compressed geluid, maar ik wil dus WEINIG laag. En als ik lees dat de '65 juist veel laag hebben, is dat weer minder.... Dat wil ik juist niet! Nou kan die Vernet kast ook voor een deel open.... Ik hoef geen speaker met veel hoog, want dat heeft de Fender al genoeg.

Wat zou je mij adviseren?

En daarnaast: de Hook amps zijn toch 100W, dan hebben 2x G12H's toch geen zin?

Zeker gezien je die Vernet 2x12 hebt besteld zou ik toch echt voor de M20's gaan. Ik heb de '65's nooit gehoord in die kast maar ik ben wel goed bekend met die speakers evenals met de M20's, en die passen denk ik meer bij wat jij zoekt: Geen gebonk, goed strak laag en niet schel. Ze zijn alleen uitzichzelf niet supercompressed, maar het is veel makkelijker op van een 'open' sound een wat compressedere sound te maken, dus daar zou ik niet zo bang voor zijn.

Jij hebt toch zo'n SF Bandmaster top of niet? Ik denk dat die icm met '65's zeker te veel bonkerig laag gaan weergeven.

Op een 100W kan je best een speakerkast aansluiten met H30's/M20's of wat dan ook, je moet alleen een beetje uitkijken met hoe hard je hem zet (alsnog kunnen ze dan veel hebben en gaat het heel erg hard voordat er iets mis gaat). Maar alleen even wat voorzichtiger zijn met de volumeknop. Maar om die reden blijf ik wel even bij mijn oude '65's, iets opener en lekkerder (voor mij) dan heritages, en toch wel samen 130W aan kunnen.

Mr.Bluesbreaker
22 januari 2009, 14:26
Jongens, willen jullie nu eens ophouden over lekkere speaker zus en zo hier en daar...
Straks moet ik die van mij ook nog weer gaan wisselen, ik dacht dat ik onderhand klaar was zeg.

the sure thing
22 januari 2009, 14:46
Precies! Ik vermoed dat ik vanmiddag iets ga bestellen in Engeland :)

LordRiffenstein
22 januari 2009, 15:19
Die G12-65s hebben inderdaad behoorlijk wat laag, daarom klinken ze ook zo lekker in een openback cab. Die Hook 2x12 is toch ook gedeeltelijk openback, vandaar dat die combi goed werkt. Een Bogner 2x12 heeft op zichzelf al veel laag, geen goeie combinatie.

the sure thing
22 januari 2009, 15:37
Die G12-65s hebben inderdaad behoorlijk wat laag, daarom klinken ze ook zo lekker in een openback cab. Die Hook 2x12 is toch ook gedeeltelijk openback, vandaar dat die combi goed werkt. Een Bogner 2x12 heeft op zichzelf al veel laag, geen goeie combinatie.


Maar ja, wat wordt mijn keuze dan? G12M20H in een gesloten kast of de G12-65H in een semi open kast? Ik speel funk funk en nog eens funk, dus clean en af en toe een ruig liedje ertussen door. Kheb idd een Fender BMR uit 1971. Veel laag en ook veel hoog :). Ik hou van mids, beetje hoog mag wel, maar minder dan de G12H's. En dus GEEN bonkend laag.

Lexvandoef
22 januari 2009, 15:51
Dan zeker weten de M20's in een gesloten kast, dat beukt wel, maar absoluut niet bonkerig.

'65's zijn van zichzelf al bonkerig, dat versterkt de Bogner kast alleen maar, maar ze blijven uitzichzelf veel laag hebben.

Als je wilt zou je mijn HOOK 2x12 met '65's mogen proberen, er staat ook een Bogner 2x12 met M20's naast dus dan hoor je gelijk het verschil. Moet je wel naar onze oefenruimte komen ;).

Nielsje
22 januari 2009, 17:02
Ik vind overigens 65-ers niet bonkerig, dat ligt gewoon aan de kast waarin hij gemonteerd is. Ze hebben wel veel mid en laag, in een jcm 800 kast klinkt het wel lekker eigenlijk..

@ Zuur ding:

Je kan natuurlijk ook even afwachten tot we gaan mini-meeten bij Mitch, dan kan je zijn kast met M20's horen, Lex' kast met 65-ers, mijn Bogner met M20's en jouw kast met 65-ers. Lijkt me de ultieme mini-cab-meeting (nou ja.. cab-mini-meeting).

Verder is het de G12M (20W) of de G12H (30W), G12M20H zou weer wat nieuws zijn :)

Overigens hoef je niet zo bang te zijn dat je speakers het vermogen van je versterker niet aan kan. Hoe vaak trek je hem open? Ik nooit. Heb ook een tijdje met m'n 100W top op 40W aan speakers gespeeld. Pas de problem, en hoort het heus wel als de speakers beginnen te vervormen. Dan nog zijn ze niet kaduuk.

Lexvandoef
22 januari 2009, 17:11
Ik vind overigens 65-ers niet bonkerig, dat ligt gewoon aan de kast waarin hij gemonteerd is. Ze hebben wel veel mid en laag, in een jcm 800 kast klinkt het wel lekker eigenlijk..

Wel lekker, maar nog steeds vind ik het laag bonkeriger dan sommige andere speakers.

the sure thing
22 januari 2009, 17:44
ff om te checken:

We hebben het hier over de G12M speaker. Verkrijgbaar in 2 varianten: de 25 watt versie en de 20 watt heritage versie. Die laatste bedoelen jullie toch? Officieel bestaat de G12M-25 en M20 benaming niet?

Chris Winsemius
22 januari 2009, 17:52
ff om te checken:

We hebben het hier over de G12M speaker. Verkrijgbaar in 2 varianten: de 25 watt versie en de 20 watt heritage versie. Die laatste bedoelen jullie toch? Officieel bestaat de G12M-25 en M20 benaming niet?

Greenbacks had je vroeger (tot iig. '73 zo ver ik heb kunnen zien) in 20, 25 en 30 Watt uitvoeringen (naast Lead, Bass, etc.). De eesrte Celestion met kermamische magneet voor Marshalls was de 20 Watter.

Huidige Celestions met groene achterkant:
Heritage G12M (de 20 Watter)
G12M "Greenback"
Heritage G12H (de 30 Watter, Bass versie, de G12H uit de goedkopere serie is 'n lead-versie en heeft geen groene achterkant)

Klankmatig verschillen ze natuurlijk wat tov. de oude maar na wat uurtjes spelen (20-40 uur) komen de Heritages imho. in de buurt v/d oude, ben niet zo'n fan de huidige 25 W. greenback maar de reguliere H30 is absoluut ok qua sound maar wat minder dynamisch/"kneedbaar" dan de Heritage versie.

Nielsje
22 januari 2009, 17:58
ff om te checken:

We hebben het hier over de G12M speaker. Verkrijgbaar in 2 varianten: de 25 watt versie en de 20 watt heritage versie. Die laatste bedoelen jullie toch? Officieel bestaat de G12M-25 en M20 benaming niet?

Wij hadden het over de 20 watt Heritage, die ik overigens écht voor een prikkie heb gekocht bij K&E :D

the sure thing
22 januari 2009, 18:03
Wij hadden het over de 20 watt Heritage, die ik overigens écht voor een prikkie heb gekocht bij K&E :DVerkopen die ook speakers LOS? Of hadden ze die toevallig op stapel liggen?

Nielsje
22 januari 2009, 18:08
Of hadden ze die toevallig op stapel liggen?

Waren in dit geval demo modellen, maar je kan ze eens mailen..

future2future
22 januari 2009, 18:11
Ga ik ook ff een duit in het zakje doen:

Ik ben erg blij met mijn G12-65 speakers. Goede sound op clean en scheur. Niet heel veel top hoog, maar dat is voor mij ideaal, ik hou niet van dat echte, in mijn oren scherpe, top hoog.

Mitch
22 januari 2009, 18:25
@sure: de kast die straks krijgt kan zonder problemen open of dicht gebruikt worden. Als je dan al '65's hebt liggen, monteer die dan eerst erin, met de kast open. Als je dan wil weten hoe het zou klinken met een gesloten kast met M20's kom je gewoon een keer langs....of je rijdt in één keer door vanaf Franc, dat kan natuurlijk ook :D
Ik vind het moeilijk voorspellen hoe het gaat klinken met een SF BMR. Ik heb er al aardig wat op gehad (AC30s, JCM800, 1974s, CMW Plexi20, TweedyTwinChamp en StudioCage) maar nog nooit een Fender

the sure thing
22 januari 2009, 18:40
Ik vermoed dat ik mij niet kan bedwingen en een setje G12M heritage ga bestellen in Engeland. Ik heb mijn Bogner OS goed kunnen verkopen, dus er is wat cashflow aanwezig. Het zou zelfs kunnen zijn dat ik een combi van een 65 en een 20 prefereer....

Maar dank voor de uitnodigingen! Misschien is het wel een heel leuk idee als, nadat ik de kast bij Franc heb opgehaald, ik gelijk doortuf naar Delft. Ik ben anders nooit in de buurt... Het zou dan begin maart 2009 worden, als Franc zich netjes aan de planning houdt :)

the sure thing
22 januari 2009, 20:48
OEPS! Zojuist een setje G12M heritage in Engeland besteld. Totale prijs: EUR 227,- inclusief alles. Ter vergelijk: in NL betaal je voor een setje EUR 378,- (bijvoorbeeld bij de Tone factory, totaal willekeurig voorbeeld). Ik blijf de verschillen zo vreselijk schokkend vinden.......... Een verschil van 40% (!!!)...

Nog erger: per stuk kosten de G12M Heritage in Engeland dus EUR 114,-. In sommige muziekzaken in NL betaat je dat voor een "normale" greenback....

Chris Winsemius
22 januari 2009, 20:55
Ik heb hier ruim 1 '71 BMR staan ;) + 1 bijbehorende giga-grote 2x12" kast met twee Rola Celestion H30s (55 Hz).

De amp is gedeeltelijk (natuurlijk) gemodificeerd maar klinkt zowel met die 30 Watters als met pre-Rola M20s (ook gesloten kast) te gek. De H30s zijn dan wel ietsje scherper in het hoog maar niet irritant imho. Op de M20s klinkt het wat smoother en "ouderwetser".

De 65 Watters doen het goed in Fender combo amps, net als H30s in 'n DR of ProReverb.

Nielsje
22 januari 2009, 20:58
OEPS! Zojuist een setje G12M heritage in Engeland besteld. Totale prijs: EUR 227,- inclusief alles. Ter vergelijk: in NL betaal je voor een setje EUR 378,- (bijvoorbeeld bij de Tone factory, totaal willekeurig voorbeeld). Ik blijf de verschillen zo vreselijk schokkend vinden.......... Een verschil van 40% (!!!)...

Nog erger: per stuk kosten de G12M Heritage in Engeland dus EUR 114,-. In sommige muziekzaken in NL betaat je dat voor een "normale" greenback....

Wat vind je vreemd? Dat zij zo goedkoop zijn, of dat de rest duurder is?
Naar mijn bescheiden mening verzieken die Engelse webshops de hele markt, zowel de 2e hands, alsmede de markt van gitaarzaken e.d.

Maar gefeliciteerd met je aankoop!

the sure thing
22 januari 2009, 21:18
Wat vind je vreemd? Dat zij zo goedkoop zijn, of dat de rest duurder is?
Naar mijn bescheiden mening verzieken die Engelse webshops de hele markt, zowel de 2e hands, alsmede de markt van gitaarzaken e.d.

Maar gefeliciteerd met je aankoop!Ja dank je!!

Nee, NL verziekt het door soms zulke idiote hoge prijzen te hanteren.

@ Chris: ik heb in mijn Bogner een setje G12H's gehad. Prima speakers voor hoog en midden, maar het laag teveel en te nadrukkelijk aanwezig. Mijn lage E snaar klonk als een bassist!

En het kan mij niet smooth genoeg!!! Doe mij maar dik modderig midden :)

Chris Winsemius
22 januari 2009, 22:17
@ Chris: ik heb in mijn Bogner een setje G12H's gehad. Prima speakers voor hoog en midden, maar het laag teveel en te nadrukkelijk aanwezig. Mijn lage E snaar klonk als een bassist!

En het kan mij niet smooth genoeg!!! Doe mij maar dik modderig midden :)

Ik ging even uit van meer "vintage-achtige" kasten (Fender en Marshall ici). De Bogner kasten klinken, onafhankelijk v/d gebruikte speaker, imho behoorlijk "modern".

the sure thing
22 januari 2009, 23:02
Ik ging even uit van meer "vintage-achtige" kasten (Fender en Marshall ici). De Bogner kasten klinken, onafhankelijk v/d gebruikte speaker, imho behoorlijk "modern". Klopt, maar de Bogner klinkt wel "warm" en "vol". In vergelijking met oude 2x12 kasten zoals de 1936 van Marshall, is de Bogner toch een fikse verbetering.

Maar ja, een oude Marshall 4x12 uit 1969 is toch het leukst :)

LordRiffenstein
23 januari 2009, 08:27
Wat vind je vreemd? Dat zij zo goedkoop zijn, of dat de rest duurder is?
Naar mijn bescheiden mening verzieken die Engelse webshops de hele markt, zowel de 2e hands, alsmede de markt van gitaarzaken e.d.

Maar gefeliciteerd met je aankoop!

Hoezo verzieken? De Britse Pond staat op een historisch dieptepunt, helemaal niet moeilijk dat je momenteel goedkoop kan kopen in de UK.

ieme
23 januari 2009, 10:24
Ik ben gister bij vrienden van amstel live geweest en Leendert stond 3/4 van de avond op t podium met zijn witte strat, Hook R20 combo met rack er op met in t rack 2 shelfs met pedalen. een Switchblade looper en een Line6 Echo pro.
Daarnaast stond een Hook top met de layout van een Matchless top met 4 inputs en een Bogner 410 met kendrick speakers en dus niet een 412 zoals eerder hier in t topic vermeld werd.
Zijn pedalboard was nog steeds de ernst fliek switcher en de Fulltone clyde wah deluxe... erg lekkere sound, maar niet de power van zn captain met de 412...

the sure thing
23 januari 2009, 12:14
...Daarnaast stond een Hook top met de layout van een Matchless top met 4 inputs ...
Misschien is dat wel de HOOK special? Op de site van HOOK staat zowel de tekst voor de R20 als ene "special"....

ieme
23 januari 2009, 12:20
Misschien is dat wel de HOOK special? Op de site van HOOK staat zowel de tekst voor de R20 als ene "special"....

misschien, ik zal vanmiddag even wat fotos van de amps posten...

Lexvandoef
23 januari 2009, 12:55
misschien, ik zal vanmiddag even wat fotos van de amps posten...

tof, ben benieuwd!

Nielsje
23 januari 2009, 13:17
Hoezo verzieken? De Britse Pond staat op een historisch dieptepunt, helemaal niet moeilijk dat je momenteel goedkoop kan kopen in de UK.

Nou, ik probeer al een tijdje mijn DSL te verkopen, maar gezien de lage pond en dito prijzen voor dat ding in Engeland, maar men kwam niet met een fatsoenlijk bod, aangezien 'ze in Engeland ook zo goedkoop zijn'.

Je denkt toch niet dat ik m'n DSL voor 550 euro verkoop, of wel soms?

the sure thing
23 januari 2009, 16:42
Nou, ik probeer al een tijdje mijn DSL te verkopen, maar gezien de lage pond en dito prijzen voor dat ding in Engeland, maar men kwam niet met een fatsoenlijk bod, aangezien 'ze in Engeland ook zo goedkoop zijn'.

Je denkt toch niet dat ik m'n DSL voor 550 euro verkoop, of wel soms? Op sommige Engelse sites staat dat ze Marshall amps niet meer "outside the UK" verschepen. Dat werkt dan wel weer in je voordeel :)

JelmerOnGuitar
23 januari 2009, 17:40
Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg blij met deze versterker, het is alleen een beetje frustrerend dat ik niet 123 hetzelfde geluid er uit tover als Haaksma dat kan.

Serieus, zit hier niet over in!:P Leendert Haaksma vind ik echt een van de beste Nederlandse gitaristen en als dr íemand weet hoe je een goed/mooi geluid uit een strat-hook combinatie krijgt, dan is hij het wel..
Zie het als een motivatie om met dezelfde gear ook zoveel te oefenen dat je zoals hem gaat klinken:D..

ps. sorry voor late reactie, ben lekker aan het bladeren XD..

Hell's Engl
23 januari 2009, 19:33
Ik ben gister bij vrienden van amstel live geweest en Leendert stond 3/4 van de avond op t podium met zijn witte strat, Hook R20 combo met rack er op met in t rack 2 shelfs met pedalen. een Switchblade looper en een Line6 Echo pro.
Daarnaast stond een Hook top met de layout van een Matchless top met 4 inputs en een Bogner 410 met kendrick speakers en dus niet een 412 zoals eerder hier in t topic vermeld werd.
Zijn pedalboard was nog steeds de ernst fliek switcher en de Fulltone clyde wah deluxe... erg lekkere sound, maar niet de power van zn captain met de 412...

Op de Dam had hij iig 'n HOOK cab en dat zijn zover ik weet alleen nog maar 4x12's...

Hier 'n foto waar je wat van z'n rack ziet..

http://www.texfree.nl/images/zoom/Vrijdag_07/TF_vr08_19.jpg

Joost

Lexvandoef
23 januari 2009, 19:46
Zie ik daar rechts ook niet een stukje Captain dan?

Hell's Engl
23 januari 2009, 20:28
Zie ik daar rechts ook niet een stukje Captain dan?

Hier de rest van de Captain 34...

http://www.texfree.nl/images/zoom/Vrijdag_07/TF_vr08_27.jpg

Dit is niet met oud en nieuw op de dam, maar met MoJones op Texfree festival juni 2008

Joost

Lexvandoef
23 januari 2009, 20:34
Ah oke vandaar, ik dacht al, daar had hij iets anders bij zich. :)

ieme
23 januari 2009, 23:41
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/22012009384.jpg

http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/22012009376.jpg

de beloofde fotos...
op de 410 is duidelijk te zien dat het bogner logo er af gehaald is... plus dat ik leendert eerder die cab heb zien gebruiken bij anouk in vredenburg MET logo

Lexvandoef
24 januari 2009, 00:33
Trouwens, als dat een 4x1o cab, dan is die combo echt geen kleintje joh!

future2future
24 januari 2009, 11:53
Op de Dam had hij iig 'n HOOK cab en dat zijn zover ik weet alleen nog maar 4x12's...
Joost

Hoe bedoel je alleen nog maar 4x12?

Hell's Engl
25 januari 2009, 08:39
Hoe bedoel je alleen nog maar 4x12?

Zover ik weet zijn er (nog) geen HOOK 4x10 cab.... alleen 2x12 en 4x12 cabs

Joost

future2future
25 januari 2009, 10:07
Zover ik weet zijn er (nog) geen HOOK 4x10 cab.... alleen 2x12 en 4x12 cabs

Joost

O Zo, ja dan snap ik je. Volgens mij hebben ze idd geen 4x10 van hook

Jeroen76
25 januari 2009, 12:16
de beloofde fotos...
op de 410 is duidelijk te zien dat het bogner logo er af gehaald is... plus dat ik leendert eerder die cab heb zien gebruiken bij anouk in vredenburg MET logo

Weet je ook waarom het logo eraf gehaald is?

Jeroen

ieme
25 januari 2009, 12:17
Weet je ook waarom het logo eraf gehaald is?

Jeroen

Nee, kan dr afgebroken zijn... kan dr bewust afgehaald zijn omdat ie ook kasten maakt tegenwoordig!

jacky
25 januari 2009, 13:03
Vraagt nou niemand zich af wat die rode HOOK top is ?

ieme
25 januari 2009, 13:10
natuurlijk, ik zal t leendert even vragen komende week. Maar ik denk dat het een Matchless DC30 kopie is. Ik weet dat leendert die een paar jaar voordat de eerste serie Hook's op de markt kwamen gemaakt heeft, misschien een herziene versie? qua layout van de knoppen is t ook net een DC 30 dubbele input, 3 knoppen, dubbele input, 4 knoppen en dan kanaal, aan uit en standby switch

jacky
25 januari 2009, 13:45
fout Tis een dumble prototype

Lexvandoef
25 januari 2009, 13:47
Hoe kom je daar bij/weet je dat?

jacky
25 januari 2009, 13:56
Sprak Leendert toevallig zodoende.

Vond het zo grappig dat er zo over die 4 x 10 gesproken werd en dat niemand iets over de top vroeg.

ieme
25 januari 2009, 15:41
Sprak Leendert toevallig zodoende.

Vond het zo grappig dat er zo over die 4 x 10 gesproken werd en dat niemand iets over de top vroeg.

Ah, oke... Ja dat kan, mijn Matchless dc30 was slechts een suggestie omdat ik weet dat leendert een gebouwd had en de layout t zelfde was als een dc30, echter heeft hij hem donderdag niet gebruikt...

ieme
25 januari 2009, 15:42
fout Tis een dumble prototype

damn, ga ik niet door voor de wasmachine...

Jeroen76
25 januari 2009, 15:48
damn, ga ik niet door voor de wasmachine...

Geachte kandidaat ! Hierbij het beloofde lampenbroodrooster.:cheerup::cheerup:
Met vriendelijke groet,

De Spelcommissie

future2future
25 januari 2009, 18:32
fout Tis een dumble prototype

Ja dat zei Erik een een tijdje geleden al tegen me, dat ze daarmee bezig waren.

Bernd Veenema
25 januari 2009, 22:53
Ik had ook al gehoord dat Leendert bezig is met een Dumble-kopie. Hij heeft hiervoor ook de Carol Ann versterker van een bekende van mij getest om ideeen op te doen!

Jantje Poen
30 januari 2009, 22:45
Zijn er nog andere forum-leden die een R20 hebben of misschien iemand kennen die deze heeft. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen, meningen en afstellingen, zowel thuisgebruik, oefenruimte en bij optredens (middelgrote café, zonder- en met P.A.).

Ik heb 'm nu een aantal weken en het éne moment vind ik 'm oké en absoluut ook niet meer, en op een ander moment ben ik bijna geneigd dat ding uit het raam te flikkeren. Het is natuurlijk irritant als de buizen microfonisch zijn en er een dikke ruis in zit, als je dan met gespitste oren probeert een goed geluid te vinden dan zit dit natuurlijk enorm in de weg. Wat ik nu (nog steeds) vind is dat de toonregeling moeilijk is te gebruiken, alles boven de 9 a 10 uur is al bijna te veel en niet meer mooi, de gain is enorm chemisch, en de toon in het algemeen is dun en scherp. De Volume regeling begint pas op gang te komen na 9 uur en wordt dan ook meteen onhoudbaar hard, echt niet geschikt voor thuis. De Bias meetwaarden zitten tuusen 21,5mA en 22mA als de knop op tube staat, staat hij op silicon dan is het rond de 25,5mA.

Iemand een idee hoe het zit met die bias waarden? Moet dit hoger, of lager?? Wat zijn geschikte buizen voor warmte en mooie sustain, pre-amp en eind?

Ik zit er serieus over na te denken de versterker in de verkoop te doen als dit zo door blijft gaan, ik hoop eigenlijk dat ik het niet ga doen, is gewoon jammer, daarom hoop ik op goede hulp/advies van andere R20 bezitters. Misschien dat een bezoek aan IJsselstein nog iets kan betekenen,:???::confused:

future2future
30 januari 2009, 22:55
Vaag man. Ik zou zeggen neem contact op met erik, leg hem je probleem uit en kijk wat hij ervan zegt. Dat lijkt me het beste plan.

FWIW op mijn captain ging ik uit van alles op 12 en toen ben ik verder gaan draaien aan de knoppen.

the sure thing
30 januari 2009, 23:12
Ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de filmpjes van Youtube. Zo te horen (hoe subjectief ook) zit er echt teveel hoog en teveel "korrel" in de amp in combinatie met de speaker. Misschien wordt het op een 4x12 anders.

Ik ben een zeer grote fan van de Captain, maar de R20 word ik niet warm van.

ieme
30 januari 2009, 23:23
ik vond leendert zijn sound zoals ik hem vorige week in ahoy met de r20 hoorde ook minder mooi als de captain sounds die ik van hem ken

Jantje Poen
30 januari 2009, 23:28
Vaag man. Ik zou zeggen neem contact op met erik, leg hem je probleem uit en kijk wat hij ervan zegt. Dat lijkt me het beste plan.

FWIW op mijn captain ging ik uit van alles op 12 en toen ben ik verder gaan draaien aan de knoppen.

Erik zegt:
- speaker goed inspelen op volume ( ben ik druk mee bezig)
- versterker zo veel mogelijk laten aan staan
- anderen zijn dik tevreden
- niet tevreden, langskomen

Is een duidelijk antwoord.

Maar voor dat ik 4 uren in de auto zit en dan een duidelijk verhaal moet vertellen wat berust op intensief uitproberen, wil ik dus zoveel mogelijk zelf oplossen. Ik wil dus niet een eind karren en dan niet kunnen aangeven wat de problemen zijn of onvoldoende geprobeerd hebben een fatsoenlijk geluid er uit halen.

ieme
30 januari 2009, 23:35
typisch erik vd haar antwoord

marc_o
30 januari 2009, 23:45
Erik zegt:
- speaker goed inspelen op volume ( ben ik druk mee bezig)
- versterker zo veel mogelijk laten aan staan
- anderen zijn dik tevreden
- niet tevreden, langskomen

Is een duidelijk antwoord.

Maar voor dat ik 4 uren in de auto zit en dan een duidelijk verhaal moet vertellen wat berust op intensief uitproberen, wil ik dus zoveel mogelijk zelf oplossen. Ik wil dus niet een eind karren en dan niet kunnen aangeven wat de problemen zijn of onvoldoende geprobeerd hebben een fatsoenlijk geluid er uit halen.

Tja, hij kan er ook niet aan doen dat je 4 uur moet rijden natuurlijk. Mocht jre niet tevreden zijn, zou ik toch die tijd maar even nemen....je hebt de garantie bij hem en niet bij de medeforummers....succes...

Chiel
31 januari 2009, 00:11
Ik heb 'm nu een aantal weken en het éne moment vind ik 'm oké en absoluut ook niet meer, en op een ander moment ben ik bijna geneigd dat ding uit het raam te flikkeren. Het is natuurlijk irritant als de buizen microfonisch zijn en er een dikke ruis in zit, als je dan met gespitste oren probeert een goed geluid te vinden dan zit dit natuurlijk enorm in de weg.
Exact hetzelfde euvel had ik met mijn Captain. Remedie? Goede bekabeling en een Furman. Vooral dat laatste maakt echt het verschil tussen een dynamiek loze en donker gekleurde bak, tot een geweldig veelzijdige super amp.

Wat volume betreft heb je het helemaal bij het rechte eind. Hij klinkt pas bij een beetje volume, maar dat gaat erg hard!

Jantje Poen
31 januari 2009, 01:00
Exact hetzelfde euvel had ik met mijn Captain. Remedie? Goede bekabeling en een Furman. Vooral dat laatste maakt echt het verschil tussen een dynamiek loze en donker gekleurde bak, tot een geweldig veelzijdige super amp.

Wat volume betreft heb je het helemaal bij het rechte eind. Hij klinkt pas bij een beetje volume, maar dat gaat erg hard!

Wat bedoel je met goede bekabeling? Al me kabels zijn van zwakzinnige goede kwaliteit. En, wat is een Furman???

Jantje Poen
31 januari 2009, 01:05
Tja, hij kan er ook niet aan doen dat je 4 uur moet rijden natuurlijk. Mocht jre niet tevreden zijn, zou ik toch die tijd maar even nemen....je hebt de garantie bij hem en niet bij de medeforummers....succes...

Ja, je hebt gelijk. Maar ik wil graag zo veel mogelijk uitsluiten voor dat ik er naar toe ga.

Iemand enig idee hoe het zit met de bias range?

shredneck
31 januari 2009, 12:38
Ja, je hebt gelijk. Maar ik wil graag zo veel mogelijk uitsluiten voor dat ik er naar toe ga.

Iemand enig idee hoe het zit met de bias range?

Nee, maar Jacky wel :-)

Maar goed, even dit, waarom koop je in godsnaam een versterker waar je alleen maar wat op aan te merken hebt? Eerst die amp kopen en dan dit soort zaken op een forum posten vind ik niet handig. Vergelijk je versterker gewoon bij Erik met andere R20's.

Vanaf Enschede ben ik in 2 en een half uur in Ijsselstein. (gaspedaal zit rechts op de bodem, wel links instappen, rechts zit niks) :-)

Enne...relax, gewoon eerst oplossen met hem voor je negatieve zaken over zoiets post. Op zo'n forum praat iedereen elkaar lekker na terwijl bijna niemand ( op Joost en Michael na dan ) die amp bespeeld heeft en is die amp al bij voorbaat afgeschreven. In goede conditie is die amp top, dynamisch en allround met een flinke bite waar je in een bandsitiuatie veel aan gaat hebben.

Zit je al in de auto?

Jantje Poen
31 januari 2009, 13:08
Nee, maar Jacky wel :-)

Maar goed, even dit, waarom koop je in godsnaam een versterker waar je alleen maar wat op aan te merken hebt? Eerst die amp kopen en dan dit soort zaken op een forum posten vind ik niet handig. Vergelijk je versterker gewoon bij Erik met andere R20's.

Vanaf Enschede ben ik in 2 en een half uur in Ijsselstein. (gaspedaal zit rechts op de bodem, wel links instappen, rechts zit niks) :-)

Enne...relax, gewoon eerst oplossen met hem voor je negatieve zaken over zoiets post. Op zo'n forum praat iedereen elkaar lekker na terwijl bijna niemand ( op Joost en Michael na dan ) die amp bespeeld heeft en is die amp al bij voorbaat afgeschreven. In goede conditie is die amp top, dynamisch en allround met een flinke bite waar je in een bandsitiuatie veel aan gaat hebben.

Zit je al in de auto?


Als je R20 wilt hebben moet er één laten bouwen, de R20 (showmodel) welke ik urenlang heb uitgeprobeerd klonk solide en mooi, alle andere versterkers (een stuk of 5, bogner, valvetech, ...) vond ik minder. Dus al hij dan klaar is dan moet je het maar doen met wat het is. De verkoper en bouwer zullen altijd beweren dat het een superamp is, daarom ben ik wel nieuwsgierig naar ervaringen van gewone eigenaren van R20, en wil graag adviezen hebben hoe ik met deze amp moet omgaan, hoe ik de sound kan verbeteren. Op veel vragen krijg je vanuit IJsselstein geen antwoord, of heel kort en bondig. Heen en terug is voor mij 4 uur rijden, als ik dat doe/gedaan heb wil ik ook graag klaar zijn met deze versterker. Probeer ik het thuis niet goed genoeg, dan sta ik daar met de bek vol tanden. Ik heb mijn rijbewijs gewoon de eerste keer gehaald en met het gaspedaal lukt het ook wel. Op een forum stel je vragen waarop je elders onvoldoende of geen antwoord op krijgt, bovendien is het vaker ook "objectiever", ik kan me ook voorstellen dat de verkoper en bouwer geen zin hebben mij uit te leggen hoe je met deze versterker moet omgaan. Ik vind het helemaal niet negatief, bovendien vind ik Erik een deskundige en correcte verkoper, hij neemt de tijd voor je, je krijgt alle ruimte en spullen die je maar wilt hebben, hij trekt je geen poot uit, en nog veel meer goeds over hem. De site van Hook is daarentegen erg beperkt, dat zou veel beter kunnen, er staat bijvoorneeld niets over de R20 op.

future2future
31 januari 2009, 13:31
Erik zegt:
- speaker goed inspelen op volume ( ben ik druk mee bezig)
- versterker zo veel mogelijk laten aan staan
- anderen zijn dik tevreden
- niet tevreden, langskomen

Is een duidelijk antwoord.

Maar voor dat ik 4 uren in de auto zit en dan een duidelijk verhaal moet vertellen wat berust op intensief uitproberen, wil ik dus zoveel mogelijk zelf oplossen. Ik wil dus niet een eind karren en dan niet kunnen aangeven wat de problemen zijn of onvoldoende geprobeerd hebben een fatsoenlijk geluid er uit halen.

Het kan wel zo zijn dat het demo model waar je op speelde al vele baranduren had gemaakt. Mijn captain klinkt nu, na alweer bijna een jaar intensief gebruik, ook anders dan toen ik hem net kreeg. Ik heb hem ook gewoon hele tijden aan laten staan zodat alles goed in kon branden. Na hoeveel uur is een speaker ingespeelt? weet ik niet precies, maar het zijn aardig wat uren volgens mij. Zou kunnen dat het daar ook aan ligt idd. Of misschien is een andere speaker voor jou de oplossing.

Wat wel zo is is dat als je kunt aangeven bij erik waar je niet tevreden over bent, dat hij electronisch wat dingen verandert, dus ik zou toch terug gaan naar waar dat ding gebouwd is.

Tristan
31 januari 2009, 16:39
Het zou ook aan de speakers kunnen liggen hoor, ik heb zelf een hekel aan de Alnico Blue/Alnico Gold in combinatie met de meeste amps (behalve Vox dan) en in combi met een G12H wordt het ook niet echt beter, heb je 'm al op een kast met Vintage 30's of (Heritage) Greenbacks gehad?
In het filmpje valt mij ook op dat amp redelijk schel en wat korrelig gevoiced lijkt te zijn, maar goed dat is maar film natuurlijk, ik heb 'm niet getest...
Beste is toch gewoon even terug te gaan en misschien dat demomodel er even naast te houden en aan de hand daarvan duidelijk te maken wat je een beetje mist aan de amp...

Rick trodat
31 januari 2009, 18:38
ff zijstapje naar mijn hook captain.

Had van de week een kapot eindbuisje, had niet meteen door wat het was dus ik naar ijsselstein gereden. Leendert had het snel door een kapot eindbuisje. Erg snel, maar goed er kan wel eens een rot exemplaar tussen zitten. Maar ben atijd weer verbaast hoe goed nieuwe buizen klinken. Harder, voller gewoon vet. Maar goede service hoor bij van der haar.

FF naar de topic starter. Laat de versterker gewoon drie dagen draaien. Klinkt ie wat zoeter en heb je de versterker al geprobeerd i.c.m. een band. Kan best dat het hoge geluid nu een voordeel is om door de mix heen te prikken.

jacky
31 januari 2009, 19:02
als hij dan toch drie dagen aan staat doe dan ook een cd spelertje op de ingang die gold heeft ff tijd nodig om in te breken

heb je na die inspeeltijd nog steeds niet wat je wil moet je echt even terug

Van de bias zou ik afblijven

En zoals andere ook al aangaven mischien toch eens een andere speaker proberen die bepaalt best en groot gedeelte van de sound

succes

Jantje Poen
31 januari 2009, 19:48
als hij dan toch drie dagen aan staat doe dan ook een cd spelertje op de ingang die gold heeft ff tijd nodig om in te breken

heb je na die inspeeltijd nog steeds niet wat je wil moet je echt even terug

Van de bias zou ik afblijven

En zoals andere ook al aangaven mischien toch eens een andere speaker proberen die bepaalt best en groot gedeelte van de sound

succes

Hoe hard moet ik de CD-speler zetten? Vind het wel slim bedacht!

Waarom moet ik van de bias afblijven? Het is toch gewoon draaien tot dat de gewenste waarde is bereikt? Zolang je binnen de toelaatbare grenzen blijft is het toch save?

Ik heb al een P12N Jensen geprobeerd, was niet super, misschien is iets ceramisch beter geschikt?

jacky
31 januari 2009, 20:56
Als die speaker maar beweegt hoeft niet te hard iets met een beetje bas en drum is natuurlijk te prefereren.

Zou zeker ceramisch gaan proberen G12H heritage of een classic lead blijft allemaal natuurlijk wel een smaak kwestie.

bias als je weet wat je doet is het OK tuurlijk geen probleem

Je hebt ook wel eens dat een nieuwe pre amp buis niet helemaal lekker klinkt ook daar kan je mee rommelen en is te winnen evt kan je met V1 met V4 wisselen (achterkant rechts is V1 enz enz)

the sure thing
2 februari 2009, 14:05
Nou,

Hier staat een R20 al weer te koop:

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=103035

ieme
2 februari 2009, 14:28
deze is van de topic starter, uit enschede... Wat kost de amp nieuw?

Jantje Poen
2 februari 2009, 14:40
deze is van de topic starter, uit enschede... Wat kost de amp nieuw?

Die is dus van mij, als hij voor een leuke prijs weg kan dan vind ik het best. Soms moet je inzien dat het niets wordt, ik heb geen zin meer rare capriolen uit te halen om mijn geluid te vinden.

Bij m'n Twin bijvoorbeeld is het allemaal oké, niet supergaaf, maar gewoon oké. Eigenlijk is het daar inpluggen en spelen maar. De Hook kost me teveel moeite. De Twin gaat ook beduidend zachter, handig voor thuis.

Adviesprijs bij Feedback 2699. Mijn vraagprijs 2200.

marc_o
3 februari 2009, 14:52
Hm, ziet er wel erg mooi uit in deze uitvoering...
Ik hoop voor je dat je 'm snel kwijtbent, gezien de onzinbiedingen op de verschillende verkoopmarkten tegenwoordig. Je mikt op een heel kleine kring van kenners, afijn....succes ermee.

Jantje Poen
3 februari 2009, 18:47
Ik doe toch niet hahaha:)

Gewoon accepteren dat hij zo scherp als een mes is, een ontembare pitbul, verstand op nul en er tegen aan. Ik moet mijn Fender sound gewoon eens vaarwel zeggen. Als ik over een aantal maanden nog "ongelukkig" ben dan kan ik 'm dan nog wel kwijt denk ik. Ik heb nu vreselijk veel reacties gehad, je zou kunnen vermoeden dat die amp wel iets moet hebben??!!:strat:

Chris Winsemius
3 februari 2009, 18:58
Ik doe toch niet hahaha:)

Gewoon accepteren dat hij zo scherp als een mes is, een ontembare pitbul, verstand op nul en er tegen aan. Ik moet mijn Fender sound gewoon eens vaarwel zeggen. Als ik over een aantal maanden nog "ongelukkig" ben dan kan ik 'm dan nog wel kwijt denk ik. Ik heb nu vreselijk veel reacties gehad, je zou kunnen vermoeden dat die amp wel iets moet hebben??!!:strat:

Niet om je amp of de reacties hier te "dissen" maar jij moet er op spelen, misschien toch verstandig om samen met de bouwer/leverancier het 1 en ander door te spreken/oid.....

Misschien had die demo-versie wel net iets andere onderdelen of zijn de latere wat aangepast qua circuit/etc.

the sure thing
3 februari 2009, 22:52
Je zou de speaker eens kunnen vervangen. Volgens mij zit er in de Hook R20 een G12H: je zou de M20 heritage eens erin kunnen zetten. Ik ben ze nu aan het inspelen en die klinkt echt een stuk milder, smoother. Je hebt dan wel minder laag met die speaker.

future2future
4 februari 2009, 13:23
Misschien had die demo-versie wel net iets andere onderdelen of zijn de latere wat aangepast qua circuit/etc.

is zeker mogelijk

Hell's Engl
6 februari 2009, 10:02
Ik doe toch niet hahaha

Of toch weer wel....?


Joost

Jantje Poen
6 februari 2009, 10:19
Of toch weer wel....?


Joost



Wooooeeeeeeaaaaahhhh!!! Ja ik wordt er ook knetterkrankjorum van!

Ik ben nu zover dat ik muzikaal gezien nooit meer een stap buiten de deur ga doen, en gezien de kracht van de Hook is deze voor huis, tuin en keukengebruik veel te veel van het goede. Het is dus geen ideale versterker voor thuis tenzij je mot hebt met de buren. Het is typisch een versterker voor gitaristen die niet bang zijn gehoord te worden, je moet ook echt kunnen spelen, recht voor de raap sound. Ik weet daar ook geen raad mee.

De vorige keer werd ik overladen met ruilvoorstellen, dat wil ik niet meer, ik wil gewoon poen, om de schade een beetje te beperken.

the sure thing
6 februari 2009, 10:55
Wooooeeeeeeaaaaahhhh!!! Ja ik wordt er ook knetterkrankjorum van!

Ik ben nu zover dat ik muzikaal gezien nooit meer een stap buiten de deur ga doen, en gezien de kracht van de Hook is deze voor huis, tuin en keukengebruik veel te veel van het goede. Het is dus geen ideale versterker voor thuis tenzij je mot hebt met de buren. Het is typisch een versterker voor gitaristen die niet bang zijn gehoord te worden, je moet ook echt kunnen spelen, recht voor de raap sound. Ik weet daar ook geen raad mee.

De vorige keer werd ik overladen met ruilvoorstellen, dat wil ik niet meer, ik wil gewoon poen, om de schade een beetje te beperken.
... Kan ik mij helemaal voorstellen. Dat twijfel gedoe is geheel menselijk....

marc_o
6 februari 2009, 12:27
Misschien zijn de nieuwe 6 Watt Matchlessbakjes iets voor je in de toekomst. Zeker gezien je smaak (HOOK en Tweed Twin) kun je daar vast wel iets mee...je moet natuurlijk wel een goede sound houden en laat de buren maar lekker de tering krijgen.

stratestic
6 februari 2009, 14:19
Over die Matchless buizenbakken. Daar zat ik ook naar te kijken, ik ben denk ik op zoek naar dezelfde soort versterker als de topicstarter en wil hem ook voornamelijk thuis gaan bebruiken. Ik hem een mailtje gestuurd naar Matchless maar ze zeggen dat die Monster niet clean te krijgen zou zijn en dat die andere 6 watt 'The Baby' ook niet de sound zou zijn die ik zoek meer country :dontgeti: georienteerd volgens hun. Iemand misschien andere suggesties...
Ze kwamen zelf met een Matchless ligtning of een spitfire, die zouden thuis bruikbaar zijn (ondanks dat ze 15 watt hebben en Matchless over het algemeen erg hard gaat naar mijn idee) omdat er een mastervolume opzit. Dat zouden namelijk de kanalen 1 en 2 van de DC30 zijn en die geeft precies de sound waar ik naar op zoek ben. Iemand ervaringen met die kleinste Bad Cat uitvoeringen?

marc_o
6 februari 2009, 14:43
Over die Matchless buizenbakken. Daar zat ik ook naar te kijken, ik ben denk ik op zoek naar dezelfde soort versterker als de topicstarter en wil hem ook voornamelijk thuis gaan bebruiken. Ik hem een mailtje gestuurd naar Matchless maar ze zeggen dat die Monster niet clean te krijgen zou zijn en dat die andere 6 watt 'The Baby' ook niet de sound zou zijn die ik zoek meer country :dontgeti: georienteerd volgens hun. Iemand misschien andere suggesties...
Ze kwamen zelf met een Matchless ligtning of een spitfire, die zouden thuis bruikbaar zijn (ondanks dat ze 15 watt hebben en Matchless over het algemeen erg hard gaat naar mijn idee) omdat er een mastervolume opzit. Dat zouden namelijk de kanalen 1 en 2 van de DC30 zijn en die geeft precies de sound waar ik naar op zoek ben. Iemand ervaringen met die kleinste Bad Cat uitvoeringen?


Ervaring is een groot woord, heb ze regelmatig gehoord en ik vind ze prachtig, maar voor die prijs moet je echt zelf ontdekken of je 'm goed vindt voor jouw wensen. 15 watt is niet echt weinig en ze gaan schrikbarend hard hoor.

Jantje Poen
6 februari 2009, 15:58
Ik ga denk ik voor een bandmaster vm van fender zit tenminste een goed scheur geluid in.

arjanb01
6 februari 2009, 16:18
Ahum, fender en een goed scheurgeluid ???? Ik denk het niet, dude.... Tenzij je ze op bloedend oorvolume zet, dan wel ja (met als grote voorbeeld van Marshall de Bassman die je op 10 moet zetten om een lekker scheurgeluid te krijgen !).
Die Hook heeft een beter scheurkanaal dan bijna elke fender versterker !

Jantje Poen
6 februari 2009, 16:55
Ahum, fender en een goed scheurgeluid ???? Ik denk het niet, dude.... Tenzij je ze op bloedend oorvolume zet, dan wel ja (met als grote voorbeeld van Marshall de Bassman die je op 10 moet zetten om een lekker scheurgeluid te krijgen !).
Die Hook heeft een beter scheurkanaal dan bijna elke fender versterker !

Het is natuurlijk een mening van mijn kant. Ik ben gewoon een heel eenvoudige gitarist en ook niet echt begaafd, dat gaat vaak gepaard met andere eisen en voorstellingen van hoe een gitaar en versterker moet klinken.

marc_o
6 februari 2009, 16:58
Ahum, fender en een goed scheurgeluid ???? Ik denk het niet, dude.... Tenzij je ze op bloedend oorvolume zet, dan wel ja (met als grote voorbeeld van Marshall de Bassman die je op 10 moet zetten om een lekker scheurgeluid te krijgen !).
Die Hook heeft een beter scheurkanaal dan bijna elke fender versterker !


Nou, nou, neem een Supersonic of een Prosonic en dan heb je toch echt heel erg goede scheurgeluiden hoor... op HOOK-niveau

alfred
6 februari 2009, 19:42
http://www.youtube.com/watch?v=_y2beiHuOII, nieuwe Hook amp

http://www.youtube.com/watch?v=A1I6EfTnevI, R-20 Strat

http://www.youtube.com/watch?v=BuldBkrFT9M R-20 Tele

Paar nieuwe filmpjes van Hook

shredneck
6 februari 2009, 19:50
Het is typisch een versterker voor gitaristen die niet bang zijn gehoord te worden, je moet ook echt kunnen spelen, recht voor de raap sound. Ik weet daar ook geen raad mee.


Rrrrrrright, hahaha! Hey, ik heb een idee, waarom gooi je niet een Warp voor je Twin? Dat deed die ene gitarist van Intwine ook......waar is ie toch gebleven?

:-)

Jantje Poen
6 februari 2009, 21:59
http://www.youtube.com/watch?v=_y2beiHuOII, nieuwe Hook amp

http://www.youtube.com/watch?v=A1I6EfTnevI, R-20 Strat

http://www.youtube.com/watch?v=BuldBkrFT9M R-20 Tele

Paar nieuwe filmpjes van Hook

Dat is wat ik bedoel clean mooi, drive absoluut kut, als je hier langer dan 1 minuut naar moet luisteren zijn je trommelvliezen naar de kloten, zo fucking scherp, en wat hard!

Jantje Poen
6 februari 2009, 22:00
Rrrrrrright, hahaha! Hey, ik heb een idee, waarom gooi je niet een Warp voor je Twin? Dat deed die ene gitarist van Intwine ook......waar is ie toch gebleven?

:-)


Wat is een warp?

jerome
7 februari 2009, 00:52
Dat is wat ik bedoel clean mooi, drive absoluut kut, als je hier langer dan 1 minuut naar moet luisteren zijn je trommelvliezen naar de kloten, zo fucking scherp, en wat hard!

Idd een smerige moddersound
Het lijkt me een versterker die niet even snel en makkelijk goed is af te stellen om er een goed geluid uit te krijgen
Maar het is natuurlijk ook een kwestie van smaak
En imho speelt die gozert ook nogal rommelig...

Lexvandoef
7 februari 2009, 01:02
Wat ik vooral hoor is een brakke videocameramic+youtube en dan komt geen enkele amp goed uit de verf :sssh:.

Jantje Poen
7 februari 2009, 13:04
Wat ik vooral hoor is een brakke videocameramic+youtube en dan komt geen enkele amp goed uit de verf :sssh:.

Leendert komt anders heel goed uit de verf;)

BeeJee
7 februari 2009, 13:24
Die gainstructuur weet me absoluut niet te overtuigen op die video's. Ook die van Leendert niet. Ondanks evt. brakke opnames kun je dat wel goed horen. De clean+randje klinkt wel ok en dynamisch, maar als hij gaat scheuren... echt dramatisch. Daartussen is er niks veranderd aan de cam/mic lijkt me. Ken de amp verder niet. Wel een goede collega-gitarist gesproken die hem heeft getest en het ding ook helemaal niks vond. Voor dat geld is er heel veel te koop natuurlijk. Voor dat geld kun je een heeeeel mooie amp kopen met de sound die je zoekt Jantje Poen.

shredneck
7 februari 2009, 13:38
Wat is een warp?

............ vraag maar aan Akon.

;-)

Overigens, over de Hook, valt het niemand op dat Woodrow (de gitarist van het filmpje) een pedaaltje intrapt als ie op het gainkanaal zit? Waarschijnlijk een maxon od808, dat pedaaltje gebruikt Erik altijd met die amp.

Jantje Poen
7 februari 2009, 13:58
............ vraag maar aan Akon.

;-)

Overigens, over de Hook, valt het niemand op dat Woodrow (de gitarist van het filmpje) een pedaaltje intrapt als ie op het gainkanaal zit? Waarschijnlijk een maxon od808, dat pedaaltje gebruikt Erik altijd met die amp.

Ik weet niet beter dat Erik een OCD en een ander vierkant pedaal met veel scheve knoppen ervoor gooit.

Dweezman
7 februari 2009, 14:00
hmmz. Ik vind ´t lang niet verkeerd klinken, allemaal.
Hey Woodrow!

guitarguru
7 februari 2009, 15:31
Heb de R20 eergisteren nog uitvoerig getest bij Erik van de Haar. Na de Bogner Shiva head en een Brunetti Custom nog wat head, was het een verademing om op de R20 te spelen! Niet dat brullende, douwende van de 2 tops, maar een heerlijk dynamisch en open karakter. Prachtig clean en nog lekkerder bluessounds. Vond de R20 een erg toffe amp. Maar kon wat mij betreft niet op tegen de Bogner Duende 30 watt combo met 2 x 6L6 eindtrap. Heb die dus maar gekocht............... :ok:

Jantje Poen
7 februari 2009, 15:53
Heb de R20 eergisteren nog uitvoerig getest bij Erik van de Haar. Na de Bogner Shiva head en een Brunetti Custom nog wat head, was het een verademing om op de R20 te spelen! Niet dat brullende, douwende van de 2 tops, maar een heerlijk dynamisch en open karakter. Prachtig clean en nog lekkerder bluessounds. Vond de R20 een erg toffe amp. Maar kon wat mij betreft niet op tegen de Bogner Duende 30 watt combo met 2 x 6L6 eindtrap. Heb die dus maar gekocht............... :ok:

Shit! Waarom heb ik die niet geprobeerd!

shredneck
7 februari 2009, 17:44
Shit! Waarom heb ik die niet geprobeerd!

Staat nog een Duende te koop, hier of op Marktplaats, dat weet ik niet meer. Misschien is ruilen een optie?

Ik bedoelde eigenlijk met dat maxon verhaal (want wat hij gebruikt maakt in principe, met zoveel gain, niet meer uit) dat er een boost gebruikt wordt, dan vertekent het geluid van de amp mijnsinsziens. Een boost vind ikzelf alleen maar cool als de versterker een klein randje heeft omdat ie hard staat, maar als er een mastervolume op zit gebruik ik geen booster want dat levert alleen maar een metalachtige sound op.


Als je een 6v6 amp wil, waarom dan niet gewoon een fender deluxe?

guitarguru
7 februari 2009, 17:59
Staat nog een Duende te koop, hier of op Marktplaats, dat weet ik niet meer. Misschien is ruilen een optie?




Is een 15 watter. Heeft beduidend minder cleane headroom dan de 30 watter met 6l6 buisjes.

Lexvandoef
7 februari 2009, 18:02
Heb de R20 eergisteren nog uitvoerig getest bij Erik van de Haar. Na de Bogner Shiva head en een Brunetti Custom nog wat head, was het een verademing om op de R20 te spelen! Niet dat brullende, douwende van de 2 tops, maar een heerlijk dynamisch en open karakter. Prachtig clean en nog lekkerder bluessounds. Vond de R20 een erg toffe amp. Maar kon wat mij betreft niet op tegen de Bogner Duende 30 watt combo met 2 x 6L6 eindtrap. Heb die dus maar gekocht............... :ok:

Hey, heb je die CMW 20Watter al weer weg gedaan? Dacht dat je zo blij was met dat ding?

guitarguru
7 februari 2009, 18:07
Hey, heb je die CMW 20Watter al weer weg gedaan? Dacht dat je zo blij was met dat ding?

Staat nu te koop. Vond toch dat ik te weinig headroom had. Het 'duwde' ook net te weinig. Vond op een gegeven moment mijn Sovtek 50 watter lekkerder vanwege de flinke headroom, maar met pedalen kreeg ik niet echt lekkere overdrive sounds. Ben nu erg tevreden met de Bogner. Is duidelijk weer een stap omhoog. Hoef bijna geen pedalen meer te gebruiken, alleen een boostertje in de fx-loop voor soloboosts.

Mitch
7 februari 2009, 18:19
Vond toch dat ik te weinig headroom had. Het 'duwde' ook net te weinig.
Ik vond dat dat ding juist eigenlijk teveel headroom had en bijna teveel duwde, hihi. Gek volkje zijn we toch :D

Bernd Veenema
7 februari 2009, 19:07
Ik vond dat dat ding juist eigenlijk teveel headroom had en bijna teveel duwde, hihi. Gek volkje zijn we toch :D

Als de Plexi Jr. qua headroom vergelijkbaar is met de 2061x, kan ik me ook niet voorstellen dat ik ooit te weinig headroom zou kunnen hebben met die amp. Ik speel dan ook altijd op een strat en als ik mijn halselement gebruik, blijft elke amp wel vrij lang clean. Zelfs mijn Fargen. Ik ben benieuwd of je je Plexi snel kwijtraakt. Aan de sound zal het vast niet liggen. Van wat ik mij ervan herinner (toen in Wateringen) was het een erg vette amp.

jerome
7 februari 2009, 21:18
Wat ik vooral hoor is een brakke videocameramic+youtube en dan komt geen enkele amp goed uit de verf :sssh:.

Daar kan je toch wel doorheen luisteren hoop ik...:sssh:;)

Jantje Poen
9 februari 2009, 09:50
Gezien het feit dat ik er niets voor krijg en in principe de versterker toch erg goed is, al is hij niet op alle fronten goed, heb ik besloten hem nu voorlopig toch te houden. De laatste paar dagen veel op gespeeld, is best wel oké, gewoon geen drive pedalen gebruiken, modulatie pedalen gaat wel goed. Dus voor jazz, blues, country, etc is het een prima versterker. Geen rocker, en dat ben ik eigenlijk ook niet, wat zeur ik dan!

the sure thing
16 augustus 2009, 23:17
ff deze topic bumpen. We zijn weer een half jaar verder. Zijn er inmiddels meer tevrden R20 gebruikers? Ik zit er serieus over te denken eentje aan te schaffen...

Jantje Poen
17 augustus 2009, 09:18
ff deze topic bumpen. We zijn weer een half jaar verder. Zijn er inmiddels meer tevrden R20 gebruikers? Ik zit er serieus over te denken eentje aan te schaffen...

Ja ik!

Ik ben er nu erg tevreden mee en neem alle kritiek die ik ooit had dubbel en dwars terug!

Er zit nu een andere speaker in (V30) en ik geloof een andere potmeter op de volume en een kleine tone mod. Geweldige versterker nu, een echte aanrader!

the sure thing
17 augustus 2009, 09:22
Ja ik!

Ik ben er nu erg tevreden mee en neem alle kritiek die ik ooit had dubbel en dwars terug!

Er zit nu een andere speaker in (V30) en ik geloof een andere potmeter op de volume en een kleine tone mod. Geweldige versterker nu, een echte aanrader!Vertel! Ik hoopte al dat o.a. jij zou reageren. Wat is het verschil met voorheen? Minder schel? En hoe vindt je het drive kanaal nu? En heeft Erik de mods uitgevoerd (of Leendert :)) of iemand anders? En hoe ben je bij de V30 terecht gekomen? Toeval of een zorgvuldig proces van proberen ;-)

Jantje Poen
17 augustus 2009, 09:51
Vertel! Ik hoopte al dat o.a. jij zou reageren. Wat is het verschil met voorheen? Minder schel? En hoe vindt je het drive kanaal nu? En heeft Erik de mods uitgevoerd (of Leendert :)) of iemand anders? En hoe ben je bij de V30 terecht gekomen? Toeval of een zorgvuldig proces van proberen ;-)

Kanaal 1 is als voorheen, wel fijn om het als het origineel te laten, dan blijft het tenminste voor een deel een echte Hook R20, en misschien dat ik het later toch wel mooi ga vinden?

Kanaal 2 is dus aangepast, ik weet niet precies wat, Leendert heeft dat gedaan. Ik heb het gevoel dat de volume potmeter nu linear is, het gaat nu geweldig goed op lage volumes, hoger volume denk ik ook, deze week begin ik weer buitenshuis te spelen dus ik ben benieuwd. De toonregeling is denk ik aangepast door een andere condensatoren op de tone pots, veel minder bombastisch, mooi bescheiden maar wel met karakter. Het lijkt alsof de eerste 35% van de oude toonregeling zich nu uitstrekt over het hele gebied van 1 tot 10.

De drive blijft niet mijn smaak, ik weet niet of er iets mee gedaan is. Ik gebruik daarvoor een tube screamer. Natuurlijk gebruik ik de gain wel, anders heb je geen goed volume, hij staat op 9 uur, daarboven wordt het `vies`.

De speaker is ook een idee van Leendert en Erik geweest, Leendert schijnt zelf ook een V30 in zijn R20 te hebben. V30 had ik zeer mijn twijfels over, maar klinkt in deze combi mooi, een beetje een mengelmoes tussen American vintage en het Britse soundje. Het geluid via deze ceramische speaker is veel spontaner dan via de Alnico Gold, die was gewoon vreselijk traag en te creamy.

Ondanks het feit dat ik zelf nooit met Leendert erover heb gesproken is het hem erg goed gelukt de versterker naar mijn smaak aan te passen. De communicatie ging altijd via Erik.

Rick trodat
17 augustus 2009, 10:49
Kanaal 1 is als voorheen, wel fijn om het als het origineel te laten, dan blijft het tenminste voor een deel een echte Hook R20, en misschien dat ik het later toch wel mooi ga vinden?

Kanaal 2 is dus aangepast, ik weet niet precies wat, Leendert heeft dat gedaan. Ik heb het gevoel dat de volume potmeter nu linear is, het gaat nu geweldig goed op lage volumes, hoger volume denk ik ook, deze week begin ik weer buitenshuis te spelen dus ik ben benieuwd. De toonregeling is denk ik aangepast door een andere condensatoren op de tone pots, veel minder bombastisch, mooi bescheiden maar wel met karakter. Het lijkt alsof de eerste 35% van de oude toonregeling zich nu uitstrekt over het hele gebied van 1 tot 10.

De drive blijft niet mijn smaak, ik weet niet of iets mee gedaan is. Ik gebruik daarvoor een tube screamer.

De speaker is ook een idee van Leendert en Erik geweest, Leendert schijnt zelf ook een V30 in zijn R20 te hebben. V30 had ik zeer mijn twijfels over, maar klinkt in deze combi mooi, een beetje een mengelmoes tussen American vintage en het Britse soundje. Het geluid via deze ceramische speaker is veel spontaner dan via de Alnico Gold, die was gewoon vreselijk traag en te creamy.

Ondanks het feit dat ik zelf nooit met Leendert erover heb gesproken is het hem erg goed gelukt de versterker naar mijn smaak aan te passen. De communicatie ging altijd via Erik.

FF een kort vraagje moest je er ook voor bijbetalen?

Jantje Poen
17 augustus 2009, 11:29
FF een kort vraagje moest je er ook voor bijbetalen?

Ja, voor de modificatie. Lijkt me ook redelijk, als iemand voor je werkt dan kost dat geld.

the sure thing
20 augustus 2009, 16:18
Nou, zojuist in Boekel (Jukebox/Guitar King) geweest en de R20 uitvoerig aan de tand gevoeld met een Fender stratocaster custom shop.


WAT EEN SUPER VERSTERKER!!!!!

Clean wel wat weinig headroom, maar met name dat heele kleine randje klinkt VET. Goede toonregeling, en het cleane an sich klinkt mooi. Dan naar het 2e kanaal: dat was toch wel de grote verrassing. Instant GEWELDIG! Met name de gain 12 uur en hoger een geweldige muzikale toon. Als je van Leendert Haaksma houdt en dan zijn geluid bij Alain Clark live: DIT is het identieke geluid.

EUR 2.500 is wel errug veel geld voor zo'n amp. Dus het cijfer 9 (had een 10 geweest als de clean iets meer headroom had gehad). De toonregeling is effectief. De reverb is redelijk, maar wie gebruikt dat nou :)

Ik ben verliefd :)

Jantje Poen
20 augustus 2009, 16:59
Nou, zojuist in Boekel (Jukebox/Guitar King) geweest en de R20 uitvoerig aan de tand gevoeld met een Fender stratocaster custom shop.


WAT EEN SUPER VERSTERKER!!!!!

Clean wel wat weinig headroom, maar met name dat heele kleine randje klinkt VET. Goede toonregeling, en het cleane an sich klinkt mooi. Dan naar het 2e kanaal: dat was toch wel de grote verrassing. Instant GEWELDIG! Met name de gain 12 uur en hoger een geweldige muzikale toon. Als je van Leendert Haaksma houdt en dan zijn geluid bij Alain Clark live: DIT is het identieke geluid.

EUR 2.500 is wel errug veel geld voor zo'n amp. Dus het cijfer 9 (had een 10 geweest als de clean iets meer headroom had gehad). De toonregeling is effectief. De reverb is redelijk, maar wie gebruikt dat nou :)

Ik ben verliefd :)

Zo zie je maar weer hoe verschillend mensen zijn, ik had niet zoveel met de toonregeling en als ik de gain op 12 dan doet het pijn, nog steeds. Nu na wat gesleutel ben ik er ook blij mee. De reverb vind ik het beste wat ik ooit in een versterker heb gehoord

De versterker is trouwens te koop voor 2250, dan wel met Vintage 30.

JeroenSchaaf
20 augustus 2009, 17:01
Oeiwhh ik heb hem ook uitgeprobeerd! te gek ding!

De nieuwe worden nu ook standard uitgevoerd met v30/g12h

Omdat de huidige speaker eerst ingespeeld moet worden om goed en losjes te klinken, althans dat vertelde Erik mij.

the sure thing
20 augustus 2009, 17:29
Oeiwhh ik heb hem ook uitgeprobeerd! te gek ding!

De nieuwe worden nu ook standard uitgevoerd met v30/g12h

Omdat de huidige speaker eerst ingespeeld moet worden om goed en losjes te klinken, althans dat vertelde Erik mij.Bij de mijne zat nog een Celestion Alnico gold speaker in. Klonk errug goed en zeker niet te schel! Ik had wel het idee dat de weinige headroom iets met deze speaker had te maken. Klopt dat?

Jantje Poen
20 augustus 2009, 18:38
Bij de mijne zat nog een Celestion Alnico gold speaker in. Klonk errug goed en zeker niet te schel! Ik had wel het idee dat de weinige headroom iets met deze speaker had te maken. Klopt dat?

Ik had dus ook eerst een Alnico Gold, ik vond het geen goede combinatie, op 1 of andere manier was het geluid traag, je kreeg wel de volle laag in volumes en toon, maar alles een beetje loose, de rectifier switch op silicon bood geen uitkomst. Ceramische speaker geeft deze amp de punch die hij nodig heeft. Mijn Alnico speaker had ook last van cone cry, schijnt vaker voor te komen, en ik maar de buizen de schuld geven. De versterker had veel onbruikbare treble, nu gelukkig wat minder. Ik ga zo het oefenhok in, eens kijken hoe hij dan klinkt??

future2future
20 augustus 2009, 19:09
Zag er gister een bij feedback staan en die had ook een V30

JeroenSchaaf
20 augustus 2009, 19:12
Bij de mijne zat nog een Celestion Alnico gold speaker in. Klonk errug goed en zeker niet te schel! Ik had wel het idee dat de weinige headroom iets met deze speaker had te maken. Klopt dat?

Ze schijnen echt ingespeeld moeten worden. Maar goed ik papegaai alleen Erik maar!

Rick trodat
20 augustus 2009, 19:49
Ze schijnen echt ingespeeld moeten worden. Maar goed ik papegaai alleen Erik maar!

Dat zegt ie bij elke versterker (inbranden noemt ie het altijd8))

the sure thing
20 augustus 2009, 20:41
Ik had dus ook eerst een Alnico Gold, ik vond het geen goede combinatie, op 1 of andere manier was het geluid traag, je kreeg wel de volle laag in volumes en toon, maar alles een beetje loose, de rectifies switch op silicon bood geen uitkomst. Ceramische speaker geeft deze amp de punch die hij nodig heeft. Mijn Alnico speaker had ook last van cone cry, schijnt vaker voor te komen, en ik maar de buizen de schuld geven. De versterker had veel onbruikbare treble, nu gelukkig wat minder. Ik ga zo het oefenhok in, eens kijken hoe hij dan klinkt??

Nou ben ik benieuwd wat "cone cry" is! Nou echt NOOIITT van gehoord....

the sure thing
20 augustus 2009, 20:44
.. ik weet het al!

GEWELDIGE site: http://www.webervst.com/spterm.html

Jantje Poen
21 augustus 2009, 10:20
Gisteren dus eigenlijk voor het eerst de HookR20 met V30 en mods in een oefenhok geprobeerd.

De verterker klinkt super, wel moet je 'm bijna volledig open zetten wil je een enthousiaste drummer kunnen bijbenen, het clean wordt dan al bijna smerig, je zit al snel op het randje, het kan net.

Zit een absoluut een te gek bluesgeluid in, en dat terwijl ik geen bluesliefhebber ben, maar wat een prachtige sound, ik zou al bijna een bluesband willen beginnen!

the sure thing
21 augustus 2009, 12:43
Gisteren dus eigenlijk voor het eerst de HookR20 met V30 en mods in een oefenhok geprobeerd.

De verterker klinkt super, wel moet je 'm bijna volledig open zetten wil je een enthousiaste drummer kunnen bijbenen, het clean wordt dan al bijna smerig, je zit al snel op het randje, het kan net.

Zit een absoluut een te gek bluesgeluid in, en dat terwijl ik geen bluesliefhebber ben, maar wat een prachtige sound, ik zou al bijna een bluesband willen beginnen!
Tsja... en dat is ook mijn zorg. Het geluid is echt te gek, maar ik denk dat in bepaalde live-situaties het clean net wel/net niet "houdbaar" is. De headroom had NET ff wat meer gemogen...

the sure thing
21 augustus 2009, 21:44
Ha Jantje Poen,

Las ik nou dat je de Bogner Duende (30W versie) ook hebt geprobeerd? Zo ja, wat waren de verschillen/overeenkomsten met de R20?

Lexvandoef
21 augustus 2009, 23:30
Ik heb hem vandaag ook ff geprobeerd, damn leuk ding zeg. Ik vond hem wel iets minder vet dan mijn eigen Captain, maar hij heeft een zeer fijn clean+crunch, lekker touch-sensitive ook.
Vond hem alleen niet echt portable, nog groter dan mijn oude AC15 en ook nog eens zwaarder. Dat vond ik toch echt wel minder.

guitarguru
22 augustus 2009, 09:27
Ik heb hem vandaag ook ff geprobeerd, damn leuk ding zeg. Ik vond hem wel iets minder vet dan mijn eigen Captain, maar hij heeft een zeer fijn clean+crunch, lekker touch-sensitive ook.
Vond hem alleen niet echt portable, nog groter dan mijn oude AC15 en ook nog eens zwaarder. Dat vond ik toch echt wel minder.

[Spam aan/Ik heb zelf nog steeds de Duende 30 watt top in de verkoop staan, lekker tilbaar/Spam uit]

the sure thing
22 augustus 2009, 10:12
[Spam aan/Ik heb zelf nog steeds de Duende 30 watt top in de verkoop staan, lekker tilbaar/Spam uit]He Guitargoeroe, je hebt PM!

Lexvandoef
23 augustus 2009, 00:30
[Spam aan/Ik heb zelf nog steeds de Duende 30 watt top in de verkoop staan, lekker tilbaar/Spam uit]

Ik heb al een oude fender top van 6 kg aan de haak geslagen ;).

jacky
23 augustus 2009, 16:34
gelukkig is er als de R20 te klein is altijd nog de R40

Lexvandoef
23 augustus 2009, 17:04
gelukkig is er als de R20 te klein is altijd nog de R40

Serieus? Ik dacht niet dat er een XL versie was?

jacky
23 augustus 2009, 19:18
Serieus? Ik dacht niet dat er een XL versie was?

echt waar ik heb m zelf bespeeld ook reeds in productie

the sure thing
23 augustus 2009, 20:49
echt waar ik heb m zelf bespeeld ook reeds in productie!?!?!?!?! Waar heb je die bespeeld? Hij is anders nog nergens te koop. VERTEL!!!

Jantje Poen
23 augustus 2009, 21:22
!?!?!?!?! Waar heb je die bespeeld? Hij is anders nog nergens te koop. VERTEL!!!

Klopt, Haaksma is er mee bezig, vd Haar heeft een demo model staan. Even afwachten hoe dat uitpakt, ik denk dat het idee van de R20 anders is als dat van de R40, al zullen er zeker wel een aantal overeenkomsten zijn. Volgend jaar zal er wel een R60 komen met 2 x 12 of 4 x 10.

the sure thing
25 augustus 2009, 13:48
Nou net Erik aan de telefoon gehad. Er is inderdaad een R40: "identiek" aan de R20, maar dan met grotere trafo's om de 2x 6L6 ipv van de 6V6 te voeren. Het is de 40W versie.

IK HEB ER EEN BESTELD!!!!!! Over een paar weken wordt ie geleverd. JOEHOE!

Normaal bestel ik nooit amps die ik niet gehoord heb, maar ik vind de R20 en de Captain zooo goed klinken, dat ik er maar ff vertrouwen in heb.

Rick trodat
25 augustus 2009, 14:37
Nou net Erik aan de telefoon gehad. Er is inderdaad een R40: "identiek" aan de R20, maar dan met grotere trafo's om de 2x 6L6 ipv van de 6V6 te voeren. Het is de 40W versie.

IK HEB ER EEN BESTELD!!!!!! Over een paar weken wordt ie geleverd. JOEHOE!

Normaal bestel ik nooit amps die ik niet gehoord heb, maar ik vind de R20 en de Captain zooo goed klinken, dat ik er maar ff vertrouwen in heb.

Heb je geld teveel? Zomaar één bestellen? Hij gaat hoe dan ook anders klinken dan bovenstaanda amps. De captain is niet te vergelijken met de r20. Deze heeft veel meer vermogen en ballen en dat kan misschien ook heel goed zijn met de r40. Wie weet heeft deze veel te veel treble wie weet?

Hij zal ongetwijfeld heerlijk klinken hoor, maar zelf heb ik de captain vele uren getest, naast andere topversterkers zoals de XTC, guytron wilde ik ook nog, maar die wordt nauwelijks nog geleverd, verschillende speakers enz enz.

JeroenSchaaf
25 augustus 2009, 14:40
Nou net Erik aan de telefoon gehad. Er is inderdaad een R40: "identiek" aan de R20, maar dan met grotere trafo's om de 2x 6L6 ipv van de 6V6 te voeren. Het is de 40W versie.

IK HEB ER EEN BESTELD!!!!!! Over een paar weken wordt ie geleverd. JOEHOE!

Normaal bestel ik nooit amps die ik niet gehoord heb, maar ik vind de R20 en de Captain zooo goed klinken, dat ik er maar ff vertrouwen in heb.


Gefeliciteerd! Ik zou het zelf niet aandurven om zonder hem te bespelen hem te bestellen.

Nou heb ik er wel even opgespeeld, en klonk lekker ( heb er heel even op gespeeld, en alleen clean )

Nielsje
25 augustus 2009, 14:46
Hm..maar de klankverschillen tussen 6v6 en 6l6 zijn toch wel aanwezig, neem ik aan..?

Maar: gefeliciteerd!

the sure thing
25 augustus 2009, 15:08
Hm..maar de klankverschillen tussen 6v6 en 6l6 zijn toch wel aanwezig, neem ik aan..? Ja, die zijn er zeker, maar de R20 heeft voor zwoele jazzpartijen echt te weinig headroom. En dan wil ik de klankverschillen wel voor lief nemen. En als ie iets meer als de Captain (6L6) versie gaat klinken, vind ik dat helemaal niet erg :)

Jantje Poen
25 augustus 2009, 20:59
Nou net Erik aan de telefoon gehad. Er is inderdaad een R40: "identiek" aan de R20, maar dan met grotere trafo's om de 2x 6L6 ipv van de 6V6 te voeren. Het is de 40W versie.

IK HEB ER EEN BESTELD!!!!!! Over een paar weken wordt ie geleverd. JOEHOE!

Normaal bestel ik nooit amps die ik niet gehoord heb, maar ik vind de R20 en de Captain zooo goed klinken, dat ik er maar ff vertrouwen in heb.

Gefeliciteerd!!!

Ik ben erg benieuwd wat je er van gaat vinden, ik heb 'm zelf maar (te) kort uit kunnen proberen, laat even weten?

Misschien dat er volgend jaar wel een R60 gemaakt wordt, die ga ik dan wel weer kopen.

the sure thing
25 augustus 2009, 22:14
Ja, ik zal zeker een uitgebreide review met pics posten. Iets zegt mij dat het alleen maar positief wordt :)

Ik vind de verschillen tussen de R20 en de Captain best mee vallen. Beiden hebben duidelijk de HOOK voicing die andere amps niet hebben (diegenen die ik uitgetest heb dan).

Ja normaal ben ik zwaar tegen "zomaar kopen". Dat doe ik normaal echt niet. Maar ja: net al mijn andere amp-gear verkocht, cash in huis, en GAS!!!!

the sure thing
29 augustus 2009, 21:20
ZO, ff t meest belangrijke topic hiero bumpen :)

Ben vandaag ff naar Guitars & Amps in Nijmegen geweest. Wat een geweldig mooie zaak is dat zeg! en supercoole en relaxte verkopers. Erg veel gear in huis, vooral op buizenversterker gebied. Een aanrader!

Wel weer ff op de R20 gespeeld, met volgens mij een NIET ingespeelde Alnico Gold. Dit resulteerde in een iets scherper geluid. Dat ding klinkt nog steeds geweldig, maar ook deze ging met de volume-pod op 10 a 11 uur al weer opbreken. Definitief te weinig headroom dus. Nog 2,5 week en dan heb ik een R40 in handen!!!!!!!!!!!

Lexvandoef
23 september 2009, 12:14
ZO, ff t meest belangrijke topic hiero bumpen :)

Ben vandaag ff naar Guitars & Amps in Nijmegen geweest. Wat een geweldig mooie zaak is dat zeg! en supercoole en relaxte verkopers. Erg veel gear in huis, vooral op buizenversterker gebied. Een aanrader!

Wel weer ff op de R20 gespeeld, met volgens mij een NIET ingespeelde Alnico Gold. Dit resulteerde in een iets scherper geluid. Dat ding klinkt nog steeds geweldig, maar ook deze ging met de volume-pod op 10 a 11 uur al weer opbreken. Definitief te weinig headroom dus. Nog 2,5 week en dan heb ik een R40 in handen!!!!!!!!!!!

En heb je al een R40? :)

jacky
23 september 2009, 13:53
Is 2,5 weken in Erik taal............. bedoeld hij mee 2 tot 5 weken HA HA HA

Rick trodat
23 september 2009, 15:06
Is 2,5 weken in Erik taal............. bedoeld hij mee 2 tot 5 weken HA HA HA

Of twee maanden. Kan ook nog.

the sure thing
23 september 2009, 15:53
Nee, ik heb de R40 nog niet! De 2,5 weken blijkt inderdaad richting de 5 weken te gaan :(

Ik heb wekelijks mailcontact met Erik, maar het schijnt dat de Mercury-trafo's wat vertraging ondervinden...

pannekoek
23 september 2009, 15:58
Of twee maanden. Kan ook nog.

ik heb in mei een drumstel besteld dat ''2 weken zou duren'' inmiddels wacht ik nog steeds ;)


ik denk dat ik morgen ga bellen dat ze de bestelling lekker kunnen annuleren. dan heb ik ruim 4 maanden gewacht...

the sure thing
23 september 2009, 16:38
ik heb in mei een drumstel besteld dat ''2 weken zou duren'' inmiddels wacht ik nog steeds ;)


ik denk dat ik morgen ga bellen dat ze de bestelling lekker kunnen annuleren. dan heb ik ruim 4 maanden gewacht...Waar had je de bestelling geplaatst?

pannekoek
23 september 2009, 16:40
Waar had je de bestelling geplaatst?

bij een gitaarwinkel hier in nederland, maar alesis levert dat ding nog steeds niet. pas deze week is ie uitgebracht terwijl hij begin 2009 zou uitkomen.... en toen ik hem bestelde zeiden ze dat ze hem snel (ong. 2 weken) zouden hebben. nu staat ie sinds deze week leverbaar op de site van thomann maar die winkel belt nog steeds neit.

ik ga m'n geld houden zodat ik mijn auto kan financieren

ekkybedmond
26 september 2009, 20:25
ZO, ff t meest belangrijke topic hiero bumpen :)

Ben vandaag ff naar Guitars & Amps in Nijmegen geweest. Wat een geweldig mooie zaak is dat zeg! en supercoole en relaxte verkopers. Erg veel gear in huis, vooral op buizenversterker gebied. Een aanrader!

Wel weer ff op de R20 gespeeld, met volgens mij een NIET ingespeelde Alnico Gold. Dit resulteerde in een iets scherper geluid. Dat ding klinkt nog steeds geweldig, maar ook deze ging met de volume-pod op 10 a 11 uur al weer opbreken. Definitief te weinig headroom dus. Nog 2,5 week en dan heb ik een R40 in handen!!!!!!!!!!!

Is t niet de Celestion die opbreekt ?? Staan niet bekend als speakers die lang clean blijven.

Chris Winsemius
26 september 2009, 20:59
Is t niet de Celestion die opbreekt ?? Staan niet bekend als speakers die lang clean blijven.

Ik ken 'n AlnicoGold icm. een Dumble-style amp: breekt niet snel op (en bij dat circuit is ie niet scherp qua klank).

future2future
30 september 2009, 17:27
Heb vandaag op de R40 bij Erik gespeelt, en ik kan zeggen: echt te gek. Ik vind hem echt een heel stuk beter dan de R 20, daar was ik niet zo enthousiast over, maar deze vond ik echt super!

XTZ
1 mei 2012, 21:50
@ the sure thing:

Heb je de R40 al binnen of wacht je nog steeds? ;)

Gisteren gespeeld op de r20. Had weinig tijd om hem fatsoenlijk in te stellen (gig, enkel even een lijncheck en gaan).
Ik had het idee dat het cleane kanaal wel erg snel overstuurde, maar eigenlijk vind ik dat stiekem wel lekker. Ik zou graag de r20 naast de r40 houden. Iemand die dit gedaan heeft?

the sure thing
1 mei 2012, 23:27
Ik heb de R40 al heeeel lange tijd binnen :-). En ik ben dik tevreden. Ik heb van de combo wel een head laten maken, zodat ik makkelijker met speakerkasten kan combineren. De R20 en R40 heb ik naast elkaar gehad. Met humbuckergitaren blijven ze geen van beiden clean, ook niet op zacht volume. Het zijn echt enkelspoelers versterkers. Dan gaat clean wel goed, ook op hoog volume. Wel nuanceverschillen tussen de R20 en de R40, maar geen grote verschillen. Live in een band zou ik t verschil niet meer horen.

the sure thing
1 mei 2012, 23:29
EDIT: de R40 kan clean wel harder dan de R20, maar achteraf had ik ook de R20 kunnen kopen. De volumeknop van mijn R40 komt nooit boven de 3 uit. Ook niet met een optreden.