PDA

View Full Version : Ademnood!



a darker shade of grey
14 november 2008, 09:16
Hoi

In het kader van de jaarclubinstallatie voor mijn studentenvereniging in Maastricht, moeten we een belachelijk liedje met een dansje ten gehoren brengen op een podium met een heleboel publiek. Een soort van publiekelijke vernedering dus. De keuze voor ons liedje is gevallen op Ademnood van Linda Roos en Jessica, :P, nu is mijn vraag, weet iemand van jullie welke akkoorden dat liedje gebruikt? Ik zit met het idee te spelen om er een hele gevoelige akoestische versie van te spelen en dat tot in het ridicule uit te werken. Ik kan het op internet nergens vinden en zelf uitvogelen ben ik absoluut geen held in, heb nooit theorie gehad. Als iemand me zou kunnen helpen, top!

Alvast bedankt!

Nellyrocks
14 november 2008, 10:10
Is toch alleen maar 1,4,5?

Droffie
14 november 2008, 12:48
Hoi

In het kader van de jaarclubinstallatie voor mijn studentenvereniging in Maastricht, moeten we een belachelijk liedje met een dansje ten gehoren brengen op een podium met een heleboel publiek. Een soort van publiekelijke vernedering dus. De keuze voor ons liedje is gevallen op Ademnood van Linda Roos en Jessica, :P, nu is mijn vraag, weet iemand van jullie welke akkoorden dat liedje gebruikt? Ik zit met het idee te spelen om er een hele gevoelige akoestische versie van te spelen en dat tot in het ridicule uit te werken. Ik kan het op internet nergens vinden en zelf uitvogelen ben ik absoluut geen held in, heb nooit theorie gehad. Als iemand me zou kunnen helpen, top!

Alvast bedankt!


Vind het absurd als je van te voren weet dat het doel vernedering is, dat je er aan mee doet om simpelweg ergens bij te horen...
Hou de eer en waardigheid aan je zelf.

meh...

DeiDRagonas
14 november 2008, 13:30
Nee man, dat hoort er bij. Vernedering had denk ik tussen aanhalingstekens kunnen staan, want meestal is zoiets toch ook wel erg leuk hoor.

Als je nou es begint met googlen op Ademnood+chords ofzo? Moet al heel erg helpen lijkt me. Die opmerking over 1,4, 5 tegen iemand die net zegt dat ie helemaal geen theorie kent vind ik wel n beetje dom, maar vooruit maar weer.

Succes en veel plezier, Roy!

MjS
14 november 2008, 13:41
Heb een keer per ongeluk al jammend Ademnood gespeeld, ga het zo even voor je opnemen en uitschrijven.

bat
14 november 2008, 14:19
Heb een keer per ongeluk al jammend Ademnood gespeeld, ga het zo even voor je opnemen en uitschrijven.
jaja...:sneaky:

MjS
14 november 2008, 14:23
jaja...:sneaky:

:sssh:

Was trouwens alleen refrein... Rustige versie maken is trouwens moeilijk! Zit ff te klojen, maar het is gewoon zo'n vrolijk deuntje! Naaanaana, nananaaanaaaaana, nananananaananananaa... :cheerup:

MjS
14 november 2008, 14:38
Et voila: Ademnood (http://www.box.net/shared/5dg647vjvl#ademnoodrefreinintro)

Even snel het herkenbare stukje ingespeeld... Alleen ik heb m'n Tascam interfaceje voor het eerst aan deze computer, iets met samplerate want hij is opeens hoger... Maar je krijgt het idee.. Moet nu ergens anders wezen, zal nog wel even iets uitgebreiders doen.

Nellyrocks
14 november 2008, 14:47
Die opmerking over 1,4, 5 tegen iemand die net zegt dat ie helemaal geen theorie kent vind ik wel n beetje dom, maar vooruit maar weer.

Sorry hoor. Als TS het niet zou snappen, zou hij er toch wel op reageren?

a darker shade of grey
14 november 2008, 16:13
Dag mensen!

Ten eerste MjS: je bent een held! Klinkt echt fantastisch! Klinkt zelfs als een redelijk aardig nummer zoals jij hem speelt! Zou je misschien kunnen vertellen hoe ik het ongeveer zou kunnen spelen? Alleen akoestisch akoordjes aanslaan zou al meer dan voldoende zijn hoor ;)

En Droffie: het doel is echt niet vernedering hoor ;) Het wordt een beregezellige avond, alle eerstejaars gaan iets volslagen absurds doen en degene die dat het best doet wint een prijs. Ik zit in een hele gemoedelijke vereniging. Dus echte vernedering zit er niet bij, je wordt hoogstens uitgelachen omdat je jezelf voor lul zet, maar je bent zeker niet de enige ;)

En Nellyrocks: 1,4,5 wil toch zeggen dat je uit een toonladder de akkoorden van de eerste de vierde en de vijfde noot speelt? Of zeg ik nou iets heel stoms. Dus voor C zou het dan zijn C,F en G?

In ieder geval bedankt voor de reacties tot zover.
En googlen heb ik al geprobeerd, niet echt een belonende zoektocht ;)

Dai
14 november 2008, 16:46
Heb ook ff zitten kloten, als fervent Ademnood fan (:chicken:), en dit leek me wel aardig:

| G - D - | Em D C - | C - - -| C - - - | G - D - | Em D C - | C - - - | D - - -| G - - - |

a darker shade of grey
14 november 2008, 16:59
Heb ook ff zitten kloten, als fervent Ademnood fan (:chicken:), en dit leek me wel aardig:

| G - D - | Em D C - | C - - -| C - - - | G - D - | Em D C - | C - - - | D - - -| G - - - |

Dai, je bent een schat! Maar uhh...ik snap denk ik niet helemaal wat je bedoelt :$ Ik zie niet helemaal welk akkoord ik waar in het liedje moet spelen denk ik :S

Nellyrocks
14 november 2008, 17:01
Als je het refreintje in G hebt uitgezocht ga ik voor:

| C D | G C | C | C |
| C D | B7 Em | C | C/d D|
| G |

In de tweede maat kan ook het afloopje van Em-D-C. Ik kan het nummer op mijn werk niet luisteren maar dit lijkt me aardig.

ps:

En Nellyrocks: 1,4,5 wil toch zeggen dat je uit een toonladder de akkoorden van de eerste de vierde en de vijfde noot speelt? Of zeg ik nou iets heel stoms. Dus voor C zou het dan zijn C,F en G?
Inderdaad.

Dai
14 november 2008, 17:06
Nou, elke positie is één tel, tenzij er een streepje achterstaat, dan duurt het akkoord twee tellen (of vier in het geval van 3 streepjes). Het eerste akkoord begint op de 'A' van 'Ademnood'.

Dai
14 november 2008, 17:08
@ Nellyrocks: Okay dan! Is iemand in de mogelijkheid om ff beide schemaatjes te checken? Heb hier geen apparaat liggen om akkoorden mee te spelen nl...

Dai
14 november 2008, 17:16
Inmiddels getest door Nielsje, en het stukje wat ik heb gepost kun je iig gebruiken! (maar je moet het natuurlijk niet proberen met de CD mee te spelen...:satisfie:)

a darker shade of grey
14 november 2008, 17:18
Nou, elke positie is één tel, tenzij er een streepje achterstaat, dan duurt het akkoord twee tellen (of vier in het geval van 3 streepjes). Het eerste akkoord begint op de 'A' van 'Ademnood'.

Nogmaals, je bent een schat! Volgens mij klopt dit schema heel aardig! Duizendmaal dank!

vulvasonic
14 november 2008, 17:19
Laat mij dan een voorstel doen voor de presentatie, een onderschatte factor in een succesformule.

Kom met rijdend infuus en allerlei meetapparatuur het podium op. Laat 1 van jullie consequent na iedere zin uit een astma-pijpje lurken, een ander blaast regelmatig in een zakje en een 3de houdt de microfoon voor z'n keel, alwaar een zwart dopje zichtbaar is (let er wel op dat je deze stem laat vervormen voor het beste resultaat).

Mond op mondbeademing door een gewillige schone in verpleegstersuniform, direct na de laatst gespeelde noten, doet het vast ook heel aardig.

SUCCES! :seriousf:

a darker shade of grey
14 november 2008, 17:20
Inmiddels getest door Nielsje, en het stukje wat ik heb gepost kun je iig gebruiken! (maar je moet het natuurlijk niet proberen met de CD mee te spelen...:satisfie:)

tsssss alsof ik de cd heb :stop: ;)

Nielsje
14 november 2008, 17:24
Goh, ik vind hem best leuk om te spelen.
Dit gaan we spelen met de band Lex!

a darker shade of grey
14 november 2008, 17:31
Goh, ik vind hem best leuk om te spelen.
Dit gaan we spelen met de band Lex!

Okee wacht ik ben het weer kwijt.... het schema van Dai klinkt redelijk goed in de oren, maar ik krijg het niet echt gepast op de tekst. Zoals ik het nou speel is dus:

A-----dem----nood

G........D..........Em


En dan nog een stuk verder. De G en de D op Adem kloppen wel, maar daarna het brugje Em-D-C hoor ik niet echt.

Haha, misschien maak ik er wel een hardrock versie van ofzo, dat kan ik tenminste wel -.-' Dat akoestische is toch niet echt voor mij weggelegd merk ik nu...

Dai
14 november 2008, 17:34
Je kunt bij dat Em - D - C stukje het beste de akkoorden zo spelen dat ze dicht bij elkaar liggen, en dat je dus weinig van positie hoeft te veranderen.. (Heb ff geen instrument om het zelf mee te proberen helaasch.. :( ) Anders ook ff de versie van Nelly proberen!

Het loop trouwens als:
Adem (G) nood (D) want de kans (Em) is (D) groot (C).

bert k
14 november 2008, 18:11
Ik zet hem in Tablatuur.

MjS
14 november 2008, 19:29
Mijn versie:

Refrein:
A A (evt met G# in bas bij de tweede A) B
C#m E A A
A A A A
B B B B

Couplet
C#m C#m C#m C#m
C#m C#m C#m C#m/Eb
E E E E
E E E E

Pre
G
A
B
B

Een maat per regel.

Dai's versie kun je ook prima gebruiken, couplet moet je dan even moduleren naar Em, dus

Em Em Em Em
Em Em Em Em/F#
G G G G
G G G G

Pre:
Bb
C
D
D

Loopje in G:


E -----------------------------
B -----------------------------
G -12-11--------------14-------
D -0--0--14--12-14-16-12-12-14-
A -------0---0--0--14----10-12-
E -----------------------------


Zal vanavond of morgen eens klojen met een opnametje, just for fun. Succes

a darker shade of grey
14 november 2008, 21:09
Mijn versie:

Refrein:
A A (evt met G# in bas bij de tweede A) B
C#m E A A
A A A A
B B B B

Couplet
C#m C#m C#m C#m
C#m C#m C#m C#m/Eb
E E E E
E E E E

Pre
G
A
B
B

Een maat per regel.

Dai's versie kun je ook prima gebruiken, couplet moet je dan even moduleren naar Em, dus

Em Em Em Em
Em Em Em Em/F#
G G G G
G G G G

Pre:
Bb
C
D
D

Loopje in G:


E -----------------------------
B -----------------------------
G -12-11--------------14-------
D -0--0--14--12-14-16-12-12-14-
A -------0---0--0--14----10-12-
E -----------------------------


Zal vanavond of morgen eens klojen met een opnametje, just for fun. Succes

Dit is geniaal! Dankjewel! Dai ook bedankt! Ik kan hier echt wat mee! Thanks man!

a darker shade of grey
20 november 2008, 15:16
Ik wou toch nog ff laten weten:

Het is gelukt!!! We hebben hem live gespeeld op de kroeg. En het was echt een megasucces. De hele zaal stond uit volle borst mee te zingen. Het was echt supervet! We hebben er als herenjaarclub ik geloof 7 dates aan overghouden met damesjaarclubs :P We hebben echt indruk gemaakt.

Dus wil ik iedereen die een bijdrage heeft geleverd hierbij nogmaals echt hartelijk bedanken, want het was echt vet!

hole
20 november 2008, 16:15
Ik wou toch nog ff laten weten:

Het is gelukt!!! We hebben hem live gespeeld op de kroeg. En het was echt een megasucces. De hele zaal stond uit volle borst mee te zingen. Het was echt supervet! We hebben er als herenjaarclub ik geloof 7 dates aan overghouden met damesjaarclubs :P We hebben echt indruk gemaakt.

Dus wil ik iedereen die een bijdrage heeft geleverd hierbij nogmaals echt hartelijk bedanken, want het was echt vet!

offtopic....

Zo'n gebruikers naam, en dan zo'n liedje...je verwacht het niet ! :seriousf:

MjS
20 november 2008, 16:50
Ik wou toch nog ff laten weten:

Het is gelukt!!! We hebben hem live gespeeld op de kroeg. En het was echt een megasucces. De hele zaal stond uit volle borst mee te zingen. Het was echt supervet! We hebben er als herenjaarclub ik geloof 7 dates aan overghouden met damesjaarclubs :P We hebben echt indruk gemaakt.

Dus wil ik iedereen die een bijdrage heeft geleverd hierbij nogmaals echt hartelijk bedanken, want het was echt vet!

Daar zijn zeker geen opnames van gemaakt? :cheerup: Maar top dat het allemaal goed ging!