PDA

View Full Version : buizengeluid met transistorversterker



hansies
7 maart 2003, 22:57
Hoi, bestaat er zoiets als een effect die het geluid van een transistorversterker zodanig kan bewerken tot een versterker met een meer buizengeluid.
Ik bedoel een pedaal (met buizen uitgerust) of iets dergelijks die tussen gitaar en versterker wordt gezet en die een buizengeluid geeft.
if you know what i mean........
bedankt

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: hansies op 2003-03-08 10:26 ]</font>

Shay
8 maart 2003, 00:22
Transtube technology!! O.a. Peavey heeft dit !!

kokeleko
8 maart 2003, 11:41
Koch pedaltone , Hughes and Kettner tubeman , Engl tubetoner , nou meer weet ik niet , deze zijn allemaal met buizen kun je tussen gitaar en amp knopen , succes.

e_lukather
8 maart 2003, 11:59
V-twin...alleen beetje duur :smile:

EdJ
8 maart 2003, 14:18
Het is te doen maar waarom?

hansies
8 maart 2003, 14:27
Op 2003-03-08 14:18, schreef EdJ:
Het is te doen maar waarom?


om een buizengeluid uit een solid state te krijgen

EdJ
8 maart 2003, 17:10
Je koopt toch ook geen gitaar om er een banjo geluid uit te krijgen?

e_lukather
8 maart 2003, 17:45
sjah...daar heeft tie je! :grin:

hansies
8 maart 2003, 17:46
Op 2003-03-08 17:10, schreef EdJ:
Je koopt toch ook geen gitaar om er een banjo geluid uit te krijgen?


ik stel ook geen vragen om een dom antwoord te krijgen , zeker niet van iemand die graag anoniem wil blijven

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: hansies op 2003-03-08 17:48 ]</font>

EdJ
8 maart 2003, 19:05
Was een geintje:)
Het is te doen ja maar het vervelende is dat buizengeluid voor de een wat anders inhoud dan voor de ander.Dat maakt het lastig.Als er een perfecte definitie zou zijn van wat een buizengeluid een buizengeluid maakt was het een stuk makkelijker.Er is een site die precies uitlegt hoe je een transistorversterker als een buizenversterker kunt laten klinken.Heb `m hier niet bij de hand maar via search op diy stompboxes moet je `m kunnen vinden.

aadplagiaat
8 maart 2003, 21:32
Schemaatje tekenen!
Voer je signaal in een 56K ohm weerstand. Aan de andere kant van de weerstand zet je een elco (1uF of zo) met de min aan de weerstand. De + van de elco gaat naar de gate van een 2N3819 (of een andere FET) en vanaf dat knooppunt gaan een weerstand van 1M en een condensatortje (b.v. 220pF) naar de GND (- van de battery). De source van de FET zit aan de GND via een 220ohm weerstand en een elco van 100uF naar GND. De drain zit met 1K aan de emittor van een BC309 (PNP) en rechtstreeks aan de basis van de BC309. Het knooppunt van de 1K en de BC309 zit aan de bovenkant van een potmeter van 1Klog. De onderkant van de potmeter zit aan de +9V (battery). De loper van de pot is je uitgang via een elco (van 1uF).
Rest nog dat de source van de FET ook aan de collector van de BC309 zit en aan de plus van een 100uF elco. De andere kant van de elco zit weer aan de GND.
En ja de potmeter zit hier dus gespiegeld.

Ben benieuwd.

kokeleko
8 maart 2003, 22:08
Dat heb ik nog nooit geprobeerd Aad , is dat niet lastig aansluiten on stage , of zit ik nu in een verkeerde rubriek , ben ook helemaal nerveus van die idols gekte ( geintje!) , Hahaha.

aadplagiaat
8 maart 2003, 22:17
LOL
tegen de tijd dat je Joe Satriani kunt imiteren moet dit toch een koud kunstje zijn :smile:

kokeleko
8 maart 2003, 22:21
Het enigste wat ik van Satriani zou kunnen imiteren is zijn kale kop , Hahhaha.

Ic3gl0vE
8 maart 2003, 22:56
Op 2003-03-08 00:22, schreef Shay:
Transtube technology!! O.a. Peavey heeft dit !!



BWHAHAHAHAHA

sash
8 maart 2003, 23:01
Het is onmogelijk om een goeie buizensound uit een ss bakkie te halen, hoe goed die dan ook mag zijn. Het blijft natuurlijk wel allemaal relatief, want iedereen heeft een andere definitie van een buizensound.
Kheb een simpel antwoord op deze simpele vraag: verkoop je transistorbak en koop een buizenbak.

Phizer
9 maart 2003, 18:21
sash heeft gesproken
:smile:

hansies
9 maart 2003, 18:24
Op 2003-03-08 23:01, schreef sash:
Het is onmogelijk om een goeie buizensound uit een ss bakkie te halen, hoe goed die dan ook mag zijn. Het blijft natuurlijk wel allemaal relatief, want iedereen heeft een andere definitie van een buizensound.
Kheb een simpel antwoord op deze simpele vraag: verkoop je transistorbak en koop een buizenbak.


onmogelijk bestaat niet, hebt u het al geprobeerd ?.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: hansies op 2003-03-09 18:24 ]</font>

sash
9 maart 2003, 18:49
Ja ik heb het zelf een flinke tijd uit moeten houden met een V-Amp voor een Marshall Valvestate. Later heb ik nog wat buizenpedalen gehoord, maar nog steeds geen echt buizenkarakter/sound.

Dirk_Hendrik
9 maart 2003, 20:23
Je kunt met buizenpedalen een eind komen. Wat een volledig met buizen uitgerustte versterker te bieden heeft is het punchy geluid . Die krijg je namelijk alleen maar met eindbuizen. Daarom heb ik ook nooit lol gehad met op zich mooie pedalen als een V-Twin. Is voortrapvervorming en die vind ik minder spannend

hansies
15 maart 2003, 12:57
Hoi, ik heb me dan toch een tube factor van hughes&amp;kettner gekocht en deze klinkt op mijn fender stage 100 alsook op mijn marshall prachtig, zowel blues als rock en nog veel meer, eindelijk een effect dat een buizenversterker nog dichter benaderd, zeker het proberen waard.
Reden van aankoop is dat ik nu op een aanvaardbaar geluidsvolume een bluesy geluid uit deze fenderamp (en marshall)kan toveren, iets wat niet kan gezegd worden van een volledige buizenversterker.
Die klinken niet goed op een laag volume. (wat normaal is)
Nu zijn mijn geburen toch wat meer tevreden over mijn geluidsvolume.......goed hé
Hansies

sash
15 maart 2003, 22:46
Tof man! Congrats!