PDA

View Full Version : Hoe werken bouwschema's van printplaten?



Bolder
13 november 2008, 22:20
Ik heb een boekje genaamd "Elektronika in de popmuziek" van iemand geleend wat vol staat met bouwschema's van o.a. Fuzz-pedalen, wah-wah's, delay's, phasers etc. Maar het aller eerste, en ook meer simpele bouwschema wat erin staat is een bouwschema van een top-booster. Ik snap wel ongeveer wat de bedoeling er van is, maar hoe het werkt niet. Kan iemand dit mij uitleggen?

http://i207.photobucket.com/albums/bb205/vanbasties/bouwschematopbooster-1.jpg

fredjuh
13 november 2008, 22:43
de 2 weerstanden helemaal links halen het gemiddelde voltage van je gitaarsignaal omhoog. de weerstanden en condensator bij het pijltje van de transistor daar haalt ie de elektronen uit. Die condensator zorgt voor meer versterking. de elektronen komen bij de pot weer uit de transistor en vanaf daar gaan ze naar je output. En die 1M is voor je uitgangsimpedantie en door de relatief kleine waardes van die 4,7nF en die 6,8nF krijg je een top boost frequentiekarakteristiek. oja en die schakelaar bij die 1k zorgt voor wat meer gain.

duidelijk of ben je niet zo technisch en moet het uitgebreider/anders uitgelegd worden?

btw, mensen correct me if i'm wrong ik ben ook niet god.

Bolder
13 november 2008, 22:48
de 2 weerstanden helemaal links halen het gemiddelde voltage van je gitaarsignaal omhoog. de weerstanden en condensator bij het pijltje van de transistor daar haalt ie de elektronen uit. Die condensator zorgt voor meer versterking. de elektronen komen bij de pot weer uit de transistor en vanaf daar gaan ze naar je output. En die 1M is voor je uitgangsimpedantie en door de relatief kleine waardes van die 4,7nF en die 6,8nF krijg je een top boost frequentiekarakteristiek. oja en die schakelaar bij die 1k zorgt voor wat meer gain.

duidelijk of ben je niet zo technisch en moet het uitgebreider/anders uitgelegd worden?

btw, mensen correct me if i'm wrong ik ben ook niet god.

En dus die transistoren/condensators moet je dus met díé waarde kopen? En het geheel kan je dus op een printplaatje solderen?

Enterprice
14 november 2008, 07:40
Een weerstand die het voltage omhoog brengt ken ik niet, weerstanden brengen het voltage eerder omlaag.
Die weerstanden bij de BC109 dienen om de transistor op het juiste werkpunt in te stellen zodat de transistor het signaal kan versterken.

Maak gewoon een lijstje met de waarden van de componenten en de electronica winkel weet wel wat er geleverd moet worden
Deze winkels verkopen ook vaak van die experimenteer printen, daar kun je de schakeling dan op solderen.
Trouwens, dit topboostertje heb ik heel vroeger ook eens gebouwd en het werkt wel ok.

Dirk_Hendrik
14 november 2008, 08:50
Trouwens, dit topboostertje heb ik heel vroeger ook eens gebouwd en het werkt wel ok.

Ik denk serieus dat die schakeling het eerste effect is dat ik ooit heb gebouwd:sssh:

Enterprice
14 november 2008, 10:14
Hee, dat is leuk om te horen, mijn eerste schakeling die ik gebouwd had was een fuzz met germanium torren, die waren toen nog volop verkrijgbaar.

tnijland
15 november 2008, 21:37
Heb namelijk nog nooit zo'n onzinnige uitleg gehoord (beetje Star Wars uitleg). Het is duidelijk dat geen van jullie een electronika achtergrond heeft.

The basics van een top-booster is het feit dat een erg minimaal signaal van je gitaar behoorlijk versterkt moet worden tot een niveau dat veel hoger is dan normaal en met veel hoge tonen.

Er is maar 1 ding in jouw schema dat het gitaar ingang-signaal kan versterken en dat is in dit schema de transistor (BC109). Het schema bestaat verder uit weerstanden en condensatoren. Condensatoren (C) zijn meestal om als filter te functioneren (RC filter) voor het doorlaten of juist tegenhouden van bepaalde frequenties in je gitaarsignaal of als 2e om mogelijke gelijkstroom op het signaal tegen te houden. De weerstanden (R) worden bijna overal in combinatie voor gebruikt zoals bijvoorbeeld als spanningsdeler (potmeter, die deelt een weerstand en dus ook de uitgangsspanning in verhoudingen op) of in combinatie met filters.

Voor meer informatie zou ik toch echt een eenvoudige basis cursus elekronika volgen (is best leuk).... Afijn, ik hoop een tipje van de sluier te hebben opgelicht.

Dirk_Hendrik
16 november 2008, 10:21
Heb namelijk nog nooit zo'n onzinnige uitleg gehoord (beetje Star Wars uitleg). Het is duidelijk dat geen van jullie een electronika achtergrond heeft.

Dan vraag ik me toch af wat ik 4,5 jaar lang heb gestudeerd en waar ik de afgelopen 10 jaar m'n brood mee verdien?

Ever teruglezend.... ben ik het wel met je eens. Maar wordt van jouw uitleg ook niet veel gelukkiger ;)

EpiCenturiesAWAy
16 november 2008, 11:51
Effie een linkje posten waarin veel staat uitgelegd..

http://www.beavisaudio.com/techpages/HIW/hiw1.gif

Enterprice
16 november 2008, 12:35
Dus het is niet zo dat je om de BC109 te laten versterken je moet zorgen dat de base-emitter diode gaat geleiden.
Je doet dit dan door met de spannigsdeler 470K en de 68K weerstand een bepaalde spanning de base in te sturen zodat er collectorstroom gaat vloeien waardoor de BC109 gaat versterken?
En vormt de combinatie 4N7 met 68K en 6N8 met 1M niet een hoog doorlaatfilter?

guitaraddict
16 november 2008, 13:04
Heb namelijk nog nooit zo'n onzinnige uitleg gehoord (beetje Star Wars uitleg). Het is duidelijk dat geen van jullie een electronika achtergrond heeft.

Gelukkig maar dat jij het werkelijk perfect uitlegt !

Bedankt hiervoor.

Alf