PDA

View Full Version : Jazz, hoe verder



_M_P
13 november 2008, 21:48
Ik wil het volgende aan jullie voorleggen.

Ik ben de laatste maanden met jazz bezig. Natuurlijk moet je dan de 2, 5, 1, progressie kunnen. Nu kom ik op een punt waarop ik redelijk in de 2, 5, 1 zit in de positie tussen de 3e en 7e fret. Het punt waarop je echt praktisch iets met de theorie kunt gaan doen.

Wat ik van jullie wil weten is:

hebben jullie ideeën over hoe dit verhaal praktisch in muziek toe te passen?

Graag jullie reactie!

samthegreat4
13 november 2008, 22:50
help je morgen wel verder met mijn jazz gezwam ^^. Zit nu op mn PSP in bed en typen gaat niet bepaald soepel, hehe.

-=JEROEN=-
13 november 2008, 23:15
http://en.wikipedia.org/wiki/II-V-I

One potential situation where II-V-I progressions can be put to use is in a blues, whose generic form has no such progressions. In this example, a simple 12-bar F blues is shown followed by a similar one with some basic II-V-I substitutions:


| F7 | Bb7 | F7 | F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | F7 | C7 | Bb7 | F7 | C7 |
| F7 | Bb7 | F7 | Cm F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | Am D7 | Gm | C7 | F7 | Gm C7 |

In bar 4, instead of the simple V-I root motion in the original blues, the II chord of the Bb7 (Cm) is included so that the measure is even more directed toward the following downbeat with the Bb7. In bars 8-10, instead of leading back to the tonic with the standard V-IV-I, a series of applied II-V-I progressions is used to first lead to Gm, which then itself is reinterpreted as a II and used to lead back to F7 through its own V, which is C7. In the last bar (the "turnaround"), the same type of substitution is used as that in bar 4.

Begrijp je dit, of zal ik het voor je vertalen?

Voidhead
13 november 2008, 23:25
Ga standards spelen. Daar zitten ze in en dan kun je je kennis toepassen met improviseren.

EuroCinema
14 november 2008, 00:03
+1 begin met standards als autumn leaves

-=JEROEN=-
14 november 2008, 00:26
Ik zie eigenlijk maar één ii-V-I in Autumn leaves:

Am - D7 - Gmaj7

daarna speel ik Cmaj7 - F#m7b5 - B7 - Em, wat ik herken als IV - vii* - III - vi

_M_P
14 november 2008, 13:11
http://en.wikipedia.org/wiki/II-V-I

One potential situation where II-V-I progressions can be put to use is in a blues, whose generic form has no such progressions. In this example, a simple 12-bar F blues is shown followed by a similar one with some basic II-V-I substitutions:


| F7 | Bb7 | F7 | F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | F7 | C7 | Bb7 | F7 | C7 |
| F7 | Bb7 | F7 | Cm F7 | Bb7 | Bb7 | F7 | Am D7 | Gm | C7 | F7 | Gm C7 |

In bar 4, instead of the simple V-I root motion in the original blues, the II chord of the Bb7 (Cm) is included so that the measure is even more directed toward the following downbeat with the Bb7. In bars 8-10, instead of leading back to the tonic with the standard V-IV-I, a series of applied II-V-I progressions is used to first lead to Gm, which then itself is reinterpreted as a II and used to lead back to F7 through its own V, which is C7. In the last bar (the "turnaround"), the same type of substitution is used as that in bar 4.

Begrijp je dit, of zal ik het voor je vertalen?

Ja, dit begrijp ik al. Mijn vraag is misschien ook wel: hebben jullie goede methodes om dit goed te oefenen? Ik bedoel, changes spelen kun je goed in je eentje oefenen, maar voor het oefenen van improvisatie moet je toch al snel met een aantal mensen spelen. Zijn er nu ook methoden om dat toch in je eentje te doen? Ik ben overigens geen voorstander van band-in-a-box en dat soort aanverwanten.

Voidhead
14 november 2008, 14:46
Ik zie eigenlijk maar één ii-V-I in Autumn leaves:

Am - D7 - Gmaj7

daarna speel ik Cmaj7 - F#m7b5 - B7 - Em, wat ik herken als IV - vii* - III - vi

Maar F#m7b5 - B7 - Em is ook II - V - I in Em, zo moet je het zien.

@ _M_P: Zoek eens op aebersold. Die heeft leuke backingtracks. En eigenlijk moet je de changes van een nummer gewoon in je hoofd horen, dan kun je gewoon improviseren zonder begeleiding...

Guitarmania
14 november 2008, 20:30
Ik wil het volgende aan jullie voorleggen.

Ik ben de laatste maanden met jazz bezig. Natuurlijk moet je dan de 2, 5, 1, progressie kunnen. Nu kom ik op een punt waarop ik redelijk in de 2, 5, 1 zit in de positie tussen de 3e en 7e fret. Het punt waarop je echt praktisch iets met de theorie kunt gaan doen.

Wat ik van jullie wil weten is:

hebben jullie ideeën over hoe dit verhaal praktisch in muziek toe te passen?

Graag jullie reactie!

Tussen de 3e en 7e fret zitten geen 2-5-1-progressies. Die zitten alleen na de 8e fret... ;-)

Zonder gekkigheid, het fenomeen 2-5-1 is met name een componistenkwestie. Leraren leren je daarmee om te gaan omdat je er als gitarist mee te maken krijgt omdat ze in composities alom aanwezig zijn. Eerst dacht ik ook "wat zit die leraar toch te zeveren over 251?", totdat ie me wat Stevie Wonder voorschotelde met de opdracht om er overheen te soleren. Je komt ze overal tegen.

Het componeert lekker, 2-5-1, omdat het een continue oplossing is van 5 naar 1. Eigenlijk zijn het 2-1 progressies maar ze worden benadrukt door die dominant septiem van de 5 die dwingt naar de 1.

samthegreat4
14 november 2008, 20:45
Autumn leaves zit vol met 2 - 5 - 1's. Cm7-F7-Bbmaj7, Am7-D7-Gm6, daar bestaat basically het hele nummer uit. Eigenlijk moet je eerst je eigen voicing's gaan maken, ik ben hier geen expert in op gitaargebied (pianist, speel ook gitaar) maar op gitaar is het praktisch hetzelfde. Gewoon een standard zoals: Autumn leaves, How high the moon, Satin doll, The days of wine and roses, etc. nemen en daar dan je eigen voicings op bouwen. Aan de ene kant rythm gitaar oefenen en aan de andere kant melodie (met frasering etc.) met waarin je ladders toepast(je kan ook alles tegelijk spelen, maar weet niet in hoevere je dat kan).

EuroCinema
15 november 2008, 12:08
Autumn Leaves is er idd 1 in majeur en 1 in mineur en in de B-sectie zit nog zo'n sneller aflopend stukje wat er twee achter elkaar zijn, wordt vaak met tritoon-substitutie gespeeld. Het is een simpel stuk, maar als je het in verschillende posities/voicings kunt begeleiden en en er een solo over kunt improviseren die alle changes mooi aftekent, ben je een mooi eind op weg qua standards spelen. Daarna kun je zoiets als All the things you are gaan proberen, met veel meer verschillende II-V-I's.

samthegreat4
15 november 2008, 12:37
Oh Cinema, mooie soundclips op je myspace, originele inzet bij Scool, haha, vet. Is die Easy een standard ofzo? :listen:

EuroCinema
15 november 2008, 21:05
Hey thanks!! :dance: Easy heb ik zelf geschreven. Het middenstuk heeft wel echt van die standard-achtige ii-vjes inderdaad.

-=JEROEN=-
16 november 2008, 09:03
Mijn voicings (zet je speakers aan ;))

http://theshower.nl/~s7/sardonic/loop/autumn-leaves.html



e+---------------+---------------+-------------+--------------+
B+-------0^1-----+---------5-3---+-------3-----+--------3-0---+
G+-----0-----0---+-------0-----0-+-----0---0---+------0-----0-+
D+---2---------2-+-----4---------+---4-------4-+-----2--------+
A+-0-------------+-3>5-----------+-------------+-2>3----------+
E+---------------+---------------+-3-----------+--------------+

e+---------------+---------------+----------------------------+
B+-------0^1-----+---------0-----+-----------------------0----+
G+-----2-----2---+-------2---2-0-+-----0-----0-----0----------+
D+---2---------0-+-----1---------+---2-----2-----2-----2------+
A+---------------+---2-----------+-------------------2--------+
E+-2-------------+---------------+-0-----2-----3--------------+


Ps. goh wat speel ik dit stroef. Ik probeerde voor de opname strak te spelen ofzo. 'Los gespeeld' klinkt het toch een stuk beter :satisfie:

samthegreat4
16 november 2008, 10:25
Klinkt wel strak, alleen ik houd meer van die supergekke jazzvoicings :seriousf:

_M_P
16 november 2008, 21:07
Mensen,

Ik wil jullie allemaal alvast hartelijk danken voor de reacties. Er zitten een paar nuttige tips bij; zaken waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Tof om te zien dat jullie anderen ook uit de brand willen helpen.

Groet

-=JEROEN=-
17 november 2008, 02:20
Klinkt wel strak, alleen ik houd meer van die supergekke jazzvoicings :seriousf:
Ik juist andersom. Maak ik mn jazzleraar soms helemaal gek mee. Komt hij met fantastische akkoorden, maak ik er weer gewoon een popliedje van, hahaha.

piet elektron
17 november 2008, 09:38
Mijn voicings (zet je speakers aan ;))

http://theshower.nl/~s7/sardonic/loop/autumn-leaves.html
...



Doet het niet.... :(

EuroCinema
17 november 2008, 09:46
:seriousf: de mijne noemde dat dan campingakkoorden of cowboyakkoorden. Volgens mij is er maar 1 reden dat je zo weinig losse snaren in jazz hoort: die blazers blijven graag lekker makkelijk (voor hun) in Bb, F en Eb en dat beperkt onze mogelijkheden nogal!

-=JEROEN=-
17 november 2008, 13:59
Aha, vandaar. Tja, dus het heeft eigenlijk helemaal nix met cowboys of campings te maken, maar meer met moeilijk doen omdat de ander het makkelijk wil. Ach van mij mogen ze, ik hou het lekker bij mn pop-akkoordjes met zo af en toe iets lekker jazzies er tussen (3x442x bijv).


Doet het niet.... :(
Dan heb je waarschijnlijk Flash niet geïnstalleerd.

http://www.macromedia.com/software/flash/about/

EuroCinema
17 november 2008, 14:06
Yep. Al moet ik wel zeggen dat ik kleinere voicings van 2,3,4 kleurrijke noten lekkerder vind ik klinken dan akkoorden die de tonaliteit helemaal uitspellen. Als de bas loopt en de gitaar speelt alleen de 7 en de 3 moet het oor wat meer zoeken naar houvast, er zit wat meer lucht in en dat maakt het net wat spannender vind ik. Aan de andere kant ben ik zeker bij fusionconcerten ook wel eens een halve minuut de draad compleet kwijt :noob:

Harald
17 november 2008, 14:40
:seriousf: de mijne noemde dat dan campingakkoorden of cowboyakkoorden. Volgens mij is er maar 1 reden dat je zo weinig losse snaren in jazz hoort: die blazers blijven graag lekker makkelijk (voor hun) in Bb, F en Eb en dat beperkt onze mogelijkheden nogal!

Zo raad Joe Pass op een instructievideo aan nooit meer dan 3 nummers in E te spelen op een gig. Anders wordt het saai. Blijkbaar blijven Bb en Eb veel langer interressant :( Terwijl je juist zulke mooie dingen met die open snaren kunt doen! Intervallen die je normaal nooit redt. Dat hebben ze geeneens op en sax of trompet :D

Harald
17 november 2008, 14:44
Mijn voicings (zet je speakers aan ;))

http://theshower.nl/~s7/sardonic/loop/autumn-leaves.html



e+---------------+---------------+-------------+--------------+
B+-------0^1-----+---------5-3---+-------3-----+--------3-0---+
G+-----0-----0---+-------0-----0-+-----0---0---+------0-----0-+
D+---2---------2-+-----4---------+---4-------4-+-----2--------+
A+-0-------------+-3>5-----------+-------------+-2>3----------+
E+---------------+---------------+-3-----------+--------------+

e+---------------+---------------+----------------------------+
B+-------0^1-----+---------0-----+-----------------------0----+
G+-----2-----2---+-------2---2-0-+-----0-----0-----0----------+
D+---2---------0-+-----1---------+---2-----2-----2-----2------+
A+---------------+---2-----------+-------------------2--------+
E+-2-------------+---------------+-0-----2-----3--------------+


Ps. goh wat speel ik dit stroef. Ik probeerde voor de opname strak te spelen ofzo. 'Los gespeeld' klinkt het toch een stuk beter :satisfie:

Ook psychologie natuurlijk. Autumn Leaves is jazz, dat is moeilijk. Still got the blues daarentegen is geen jazz, is veeeeel makkelijker ;) (Moest er aan denken door het ritme hiervan, ken Autum Leaves eigenlijk alleen in 4/4)

-=JEROEN=-
17 november 2008, 15:14
Ja, wordt maar eens tijd dat ik die ook eens leer spelen. Ik hoor wel vaker dat het er erg op lijkt.


Terwijl je juist zulke mooie dingen met die open snaren kunt doen! Intervallen die je normaal nooit redt.
Lang leve de kapo

EuroCinema
17 november 2008, 15:14
Ook psychologie natuurlijk. Autumn Leaves is jazz, dat is moeilijk. Still got the blues daarentegen is geen jazz, is veeeeel makkelijker ;)

Klopt, als het jazz heet denk je meteen dat het moeilijk is! Ik weet nog dat ik heel serieus met de bladmuziek het thema van Bag's Groove van Miles Davis (geschreven door Milt Jackson) ging uitzoeken. Om tot de conclusie te komen dat het 1 bloedsimpel bluesloopje is. :sssh:

Harald
17 november 2008, 18:42
Ja, wordt maar eens tijd dat ik die ook eens leer spelen. Ik hoor wel vaker dat het er erg op lijkt.

:sssh: je speelt hem al, alleen met andere voicings, en toonsoort weet ik even niet uit mijn hoofd. Door dat ritme op je opname kun je still got the blues hier zo overheen zingen/spelen :)



Lang leve de kapo
Alleen willen de zangeressen waar ik mee gewerkt heb het dan vaak weer net een hele toon omlaag... capo op 10 is net wat minder :(

Valt trouwens wel op, elektrische gitaristen lijken wel bang te zijn voor die dingen. Je ziet er maar heel weinig. Albert Collins, en van die gasten in die afrikaanse dansbands, daar zie je het wel. Maar een jazzgitarist met capo?

-=JEROEN=-
18 november 2008, 01:29
Een jazzgitarist zal het niet nodig vinden misschien. Speelt ie gewoon andere voicings. In de popmuziek zie ik regelmatig kapo's.