PDA

View Full Version : strat VS tele



~Dimitri~
13 november 2008, 22:37
Hoi ,

Graag had ik even jullie meningen gehad over de prijs/ kwaliteit en de verscheidenheid tussen :

50s classic series strat
&
Baja telecaster

Heb ze beiden al bespeeld en vind ze extreem aangenaam spelen met die V neck.

Nu zit ik wel met een dilemma welk ene ik moet nemen , ik kan niet kiezen :nervous:

Welk ene zou universeler zijn als het gaat om de genres die ik speel : rock , hardrock , indie , blues , funk , pop , ....en metallica

Het is misschien een wat rare vergelijking maar het is vrij belangrijk aangezien mijn andere gitaren verkocht zijn en ik nu ga voor 1 nieuwe met het geld die het me opleverde.

En hebben jullie nog wat andere pro's en contra's eventueel ?
Alvast bedankt , en ja ik ben bekend met de "search" knop.

Dankje DImi

( excuses voor mijn nalatigheid vandaag ,zou iemand het kunnen juist plaatsen ? :) )

Luke-wannabe
13 november 2008, 23:52
Ik zou qua veelzijdigheid voor een Tele gaan!
Ben zelf ook op zoek naar een Tele, juist omdat je er zoveel mee kunt spelen!

tweng
13 november 2008, 23:58
is natuurlijk een moeilijke vraag he.
Strat vs Tele.
Ik ben altijd een tele man geweest, maar een strat kan ik ook wel apprecieren.
En strat is iets veelzijdiger, een goeie tele heeft iets meer power.
Voor de stijlen die je aanhaalt kan je beide gitaren gebruiken.
Ik vind het moeilijk om je in een bepaalde richting te sturen, omdat dit zo persoonlijk is.
Als je het mij vraagt : Tele, wegens meer ballen dan een Strat.
Voila !

Lexvandoef
14 november 2008, 00:13
Tsja, het hangt er vanaf wat je zoekt, als je een wat rauwer geluid wilt met power is een tele the way to go, wilt je iets smoothers/lievers dan moet je kijken voor een strat.

Ik heb zelf geen voorkeur voor de een of de ander, het hangt van mijn bui af. Momenteel ben ik mijn tele aan het herontdekken, vond hem een beetje kaal na een hele tijd op mijn strat gespeeld te hebben, maar uiteindelijk vind ik het dan wel weer een toffe gitaar.

Pepe
14 november 2008, 00:44
De strat is mijn favoriete gitaar maar voor een live dingen pak ik toch eerder een tele. Ligt waarschijnlijk aan je spel en het soort muziek wat beter werkt maar een tele voelt meer aan als een akoestische gitaar kwa feel, meer druk en meer attack.

De strat zou ik misschien vaker meenemen als ik niet zoveel gebroken akkoordjes en fingerpickin' en kleine motiefjes zou spelen, als het meer bluesy zou zijn. Maar zolang er iets van jazz, fusion, country of rock'n roll gespeeld moet worderen tegelijkertijd.. de tele rules.

Oja, de baja ken ik niet maar de mex classic serie zijn prima gitaren, een goeie fretdress en een paar decent pickups erin en plezier voor jaren.

Chocola
14 november 2008, 00:48
tele :D tele :D tele :D:punk:

Van Dattum
14 november 2008, 10:40
Eigenlijk zou je ze allebei moeten hebben, een Strat en een Tele zijn een onverslaanbaar koppel... Maar dit leidt misschien tot budgettaire problemen :sneaky:
Voor gewoon inpluggen en gaan zou ik voor een Tele kiezen, als je je geluid wilt aankleden met chorusjes e.d. voor een Strat. Qua overdrive kan een Strat meer aan dan een Tele, pick up kwestie, een Tele pick up is wat gevoeliger voor microfonische feedback. Een pick up-wissel kan uiteraard, maar de vraag is dan altijd of je dan het karakter van de gitaar niet om zeep helpt...
Op een Strat kun je heel goed hardrock spelen (Blackmore...), maar Metallica is denk ik voor zowel de Strat als de Tele zonder aanpassingen wat te hoog gegrepen qua gain (high output pick up's, EMG's)...

Sterkte met je dilemma! :blast:

~Dimitri~
14 november 2008, 12:49
Joepie :sneaky:

Nee bedankt voor de reacties hoor.
Dus wat doe je als je ziek thuis zit en niet naar school kan gaan ?
Naar de muziekwinkel gaan testen en informatie vragen natuurlijk ! :seriousf:

Zal vanmiddag eens gaan kijken , de bands die ik het liefst hoor/ speel zijn :

Ratm , Pearl Jam , Foo Fighters , RHCP , Rose Hill drive , Black Keys , My Morning jacket , Indie ( int algemeen ) , Muse , Acdc , Tom Petty , etc etc

almarvk
14 november 2008, 12:53
Deze gaat naar Elek.gitaren.

Meneer I.
14 november 2008, 12:58
Zijn allebei geschikt voor de genres (behalve dan Metallica denk ik) die je noemt. Dan is de vraag nog: maak je gebruik van een tremelo of niet?

Zelf ben ik een teleman, wat rauwer en twangier op het brugelement, ik heb geen last van het middelste element met het aanslaan en de volumeknop op een strat zit nmm te dicht op de snaren.

rufus
14 november 2008, 13:30
Ik heb een strat gehad en heb nu die baja tele schitterende gitaar, onze muzieksmaak is zowat hetzelfde en ik heb er onlangs een gitaar met humbuckers bij gekocht. Die strat vind ik niet geschikt voor de muziek die je wil spelen.
De tele kan veel stijlen aan maar veel dingen zullen je niet lukken enkel met die tele, een fat strat is ook een optie als je echt een veelzijdige gitaar wil.
Muse , acdc en foo fighters toestanden kan je wel spelen op die tele maar met een humbucker word het toch een pak makkelijker (minder werken) vind ik. Ik zou gewoon alles in je budget proberen, misschien kom je wel bij een gitaar uit die je anders nooit zou geprobeerd hebben.

zeppo
14 november 2008, 14:05
....
De tele kan veel stijlen aan maar veel dingen zullen je niet lukken enkel met die tele, een fat strat is ook een optie als je echt een veelzijdige gitaar wil.
.....
Helemaal mee eens kuch, sig, kuch

~Dimitri~
14 november 2008, 16:11
Verdomme toch hé!

Kom ik net van de keymusic hebben ze de Baja en de Strat wel niet binnen zeker!
Sterker nog de Baja wordt maar geleverd aan de Europese winkels in januarie ofzo en het is al te laat om een ebstelling te plaatsen want die Baja's zijn wss al allemaal bestellingen ( of iets in die aard dat em zei :dontgeti:)

En dan voor de strat , da komt nie zomaar binnen dus als ze bestellen is het met de intentie dat ge em moet kopen :sneaky:

Heb hem al getest maar wou hem nog es testen + de Baja ...

Wat nu gedaan , nu zit ik hier gitaarloos ... :chicken:

rocker_71
14 november 2008, 16:15
Baja=> Misschien via marktplaats?

Een gulden middenweg is misschien ook een Strat met een HSS setup. Maar dat is prsoonlijk. Komt wel de veelzijdigheid ten goede. (hoewel een tele ook een humbucker bij de brug kan hebben natuurlijk)

edit: staat 1 tele baja op MP en dat is van een muziekwinkel in .... Almeloooooooooooooooo.
http://www.totallymusic.nl/

~Dimitri~
14 november 2008, 16:39
^ Thanks

Kan er mij iemand geruststellen ( of net niet) ivm het kopen van online ?

Ik heb de Baja heel lang geleden eens gespeeld en stiekem wil ik die wel terwijl ik zo goed als niets meer weet van de klank en de bespeelbaarheid...

Heb ook dat S1 switch system nooit getest ( wist niet dat het er zat :chicken:)

Dus zitten er veel rotte appels tussen de Bajas ? Ik wil anders gerust bestellen denk ik van Duitsland ( Musikhaus Hermann fzo )

Dus tis een oproep naar de Baja spelers hier hé ... :nervous:

En sorry dat ik zo'n lastige ben :D

Blend
14 november 2008, 16:58
verkoopt Feedback de baja's niet gewoon?

~Dimitri~
14 november 2008, 17:05
Ben van west-vlaanderen , is een beetje te ver ..

rufus
14 november 2008, 17:54
Bel gewoon naar alle shops in west vlaanderen, probeer bruno's guitars in Oostende ééns die heeft normaal veel fenders en heeft ook super service na verkoop ik heb er ook al vanalles gekocht.

Vorige maand heb ik bij leo caerts in leuven nog een baja gezien voor 520euro nieuw, een dik uur met de trein en je bent er.

Mijn baja komt van bij musicstore, maar ik ben er wel zelf om geweest en heb het demo model gekocht, die speelde en klonk super met nog es extra korting!

Manuvdv
15 november 2008, 12:36
Ben van west-vlaanderen , is een beetje te ver ..
Piens in Deinze had overlaatst nog een Baja hangen dacht ik?

~Dimitri~
15 november 2008, 13:44
Ben twee weken geleden geweest , geen Baja te bespeuren :satisfie:

Manuvdv
15 november 2008, 20:13
Laatste keer dat ik er was, was al weer enkele maanden geleden. Zonde :(,
Ik ga zo weinig naar winkels (GAS is gevaarlijk) dat enkele maanden al 'overlaatst' is voor mij :p mijn excuses.