PDA

View Full Version : Met 1 midi pedaal meerdere apparaten aansturen?



Richie74
13 november 2008, 19:04
Hi,

Hen een Marshall jmp-1 en een G-Major.

Nou gaat het hier om, ik ben aan het kijken naar een midi footcontroller, maar wat ik me afvraag kun je met 1 pedaal zowel de Major als de JMP aansturen (dus 2 apparaten met 1 pedaal).

Zo ja zijn er bepaalde footcontrollertypes / modellen die hier geschikt voor zijn?

Realeigo
13 november 2008, 21:11
Ja je kan meerdere apparaten aansturen en dat kan eigenlijk met elke footcontroller

vinni
13 november 2008, 22:00
Ik denk dat the TS liever wil weten.....hoe....

Daarvoor hebben we een sticky....Rack & Midi FAQ

Vinni

Nocki
13 november 2008, 22:17
Hi,

Hen een Marshall jmp-1 en een G-Major.

Nou gaat het hier om, ik ben aan het kijken naar een midi footcontroller, maar wat ik me afvraag kun je met 1 pedaal zowel de Major als de JMP aansturen (dus 2 apparaten met 1 pedaal).

Zo ja zijn er bepaalde footcontrollertypes / modellen die hier geschikt voor zijn?


hihi. je vergeet "snap je" te zeggen :)

Midi is een manier waarop apparaten met elkaar kunnen communiceren. Tenminste... zo gebruiken wij gitaristen het. Eigenlijk kan het nog veel meer maar dat doen we nu dus niet.

Je midi pedaal (roland fc-200, behringer, neom maar op...) zent signalen. Je midi in van de jmp1 hoort die signalen en schakelt. naast de midi in zit er ook nog een midi poort op je jmp1. deze stuurt alles wat binnenkomt zonder tussenkomst van de jmp1 door. Daaraan hang je je G-major. Die "hoort" dus dezelfde info als de jmp1 en die stel je zo in dat hij doet wat ie moet doen. heel simpel. zo hang je meerdere apparaten achter elkaar!

succes!

Yek1
17 november 2008, 20:56
Zoals Nocki het uitlegt ...

Voorbeeld: je trapt op je controller op switch 5. Daarmee kun je de JMP en de G-Major naar preset 5 laten schakelen.

Het wordt iets ingewikkelder als je je JMP en je G-Major andere dingen wilt laten doen. Zoals: switch 5 schakelt de JMP naar preset 2 en de G-Major naar preset 13.
Dat kan alleen als je een MIDI controller hebt die de preset-wijzigingen (ook wel Program Changes genoemd) afzonderlijk aan beide apparaten kan sturen. Die controller moet dan:
- minstens 2 MIDI-kanalen kunnen aansturen én
- minstens 2 Program Changes tegelijk kunnen versturen.
En dat kunnen níet alle MIDI controllers. Voorbeelden van controllers die dat niet kunnen: Tech 21 MidiMouse, Rolls/RFX Midibuddy.

Nocki
17 november 2008, 20:58
Als ik het goed heb kan je een fx apparaat ook midi (PC) commando's sturen naar een ander apparaat. Volgens mij is dat iets wat de G-force zou moeten kunnen maar ik ben er niet zeker van.

Maar er is van alles mogelijk.

Yek1
17 november 2008, 21:32
Als ik het goed heb kan je een fx apparaat ook midi (PC) commando's sturen naar een ander apparaat. Volgens mij is dat iets wat de G-force zou moeten kunnen maar ik ben er niet zeker van.
Maar er is van alles mogelijk.

Dat zou kunnen, met "MIDI mapping". Je geeft dan in feite het apparaat de opdracht om binnenkomende PC's te verwerken, vervolgens om te zetten naar een ander nummer en die dan door te sturen via MIDI out naar het 2e apparaat in de MIDI keten. Soort van tussenoplossing waarbij je je lamlendig programmeert ;-)

RolandT
17 november 2008, 21:36
Ik hen een Behringer FCB1010 (http://www.thomann.de/de/behringer_fcb_1010.htm) als midi controller en een JMP1 (op midi kanaal 1) en TC Electronic M300 (op midi kanaal 2).

Ik gebruik de FCB preset 1 to 5 om de JMP presets te kiezen, FCB 6 tot 9 gebruik ik om de M300 presets te kiezen en FCB 10 zet alles M300 effecten af.

(Jammer dat ik het volume van de JMP1 niet kan regelen met de FCB)

PS: JMP heeft midi-mapping

Yek1
17 november 2008, 22:10
Ik hen een Behringer FCB1010 (http://www.thomann.de/de/behringer_fcb_1010.htm) als midi controller en een JMP1 (op midi kanaal 1) en TC Electronic M300 (op midi kanaal 2).
Ik gebruik de FCB preset 1 to 5 om de JMP presets te kiezen, FCB 6 tot 9 gebruik ik om de M300 presets te kiezen en FCB 10 zet alles M300 effecten af.
(Jammer dat ik het volume van de JMP1 niet kan regelen met de FCB)
PS: JMP heeft midi-mapping

Als je de M300 in serie zet, dan kun je waarsch toch via dat apparaat (CC koppelen aan vol.level) je volume regelen?

RolandT
17 november 2008, 22:20
Als je de M300 in serie zet, dan kun je waarsch toch via dat apparaat (CC koppelen aan vol.level) je volume regelen?Ik heb de m300 parallel staan en neem enkel het "wet" signaal van de M300. Mijn redenering: ik wou zoveel mogelijk het dry signaal van de Marshall behouden en enkel wat wet signaal van de M300 toevoegen. Ik heb de indruk (=geen wetenschappelijk bewijs) dat het dry signaal via de M300 niet zo mooi is.

Liquid_Metal
17 november 2008, 22:49
ik gebruik zelf de g-major. ik gebruik m (eveneens) met de FCB en daar ben ik redelijk tevreden over. Hij doet wat ik wil, alleen zou ik het fijn vinden als bij de knoppen waarmee ik enkel control changes uitzend de LED's blijven branden. Dan weet ik of een effect aan of uitstaat. Nu moet dat op gehoor. Gaat goed, maar wel vervelend.
Ik gebruik overigens de g-major als schakel om mijn preamp te schakelen, aangezien deze geen midi heeft (Engl e530) en dat gaat prima.

Met de FCB kun je beide toestellen schakelen. Je kunt m op omni zetten of beide toestellen een ander nummer geven en dan programmeren. Dat is bij 2 toestellen nog niet echt nodig, maar wel leuker. Geeft je inzicht!

Mocht je mijn probleem geen probleem vinden dan is de FCB helemaal geschikt. Mocht iemand weten of/hoe mijn probleem is op te lossen dan is ie helemáál geschikt XD

Yek1
17 november 2008, 23:38
ik gebruik zelf de g-major. ik gebruik m (eveneens) met de FCB en daar ben ik redelijk tevreden over. Hij doet wat ik wil, alleen zou ik het fijn vinden als bij de knoppen waarmee ik enkel control changes uitzend de LED's blijven branden. Dan weet ik of een effect aan of uitstaat. Nu moet dat op gehoor. Gaat goed, maar wel vervelend.
Ik gebruik overigens de g-major als schakel om mijn preamp te schakelen, aangezien deze geen midi heeft (Engl e530) en dat gaat prima.
Met de FCB kun je beide toestellen schakelen. Je kunt m op omni zetten of beide toestellen een ander nummer geven en dan programmeren. Dat is bij 2 toestellen nog niet echt nodig, maar wel leuker. Geeft je inzicht!
Mocht je mijn probleem geen probleem vinden dan is de FCB helemaal geschikt. Mocht iemand weten of/hoe mijn probleem is op te lossen dan is ie helemáál geschikt XD

Je hebt een 3rd party chip (UNO)voor de FCB, waarmee de functionaliteit veel beter wordt (ook die LEDs). Ff googlen.

Yek1
17 november 2008, 23:44
Ik heb de m300 parallel staan en neem enkel het "wet" signaal van de M300. Mijn redenering: ik wou zoveel mogelijk het dry signaal van de Marshall behouden en enkel wat wet signaal van de M300 toevoegen. Ik heb de indruk (=geen wetenschappelijk bewijs) dat het dry signaal via de M300 niet zo mooi is.

Yep, dat vind ik ook de beste manier. Dan is volume control inderdaad niet meer mogelijk.

P.S. Ik heb zelf voor extra hardware gekozen om dat volume toch te kunnen regelen (Psionic Audio Lumos icm Axess CFX4).

RolandT
18 november 2008, 07:58
P.S. Ik heb zelf voor extra hardware gekozen om dat volume toch te kunnen regelen (Psionic Audio Lumos icm Axess CFX4).Hoe werkt dat dan?

Yek1
18 november 2008, 09:44
Hoe werkt dat dan?

Okay, hier is het schema van de fx loop.

Ik kies altijd voor Rocktron 19" spullen omdat deze het dry geluid zo goed doorgeven. En ik regelde daarmee ook altijd het volume van solo's e.d.
Toch een keer geprobeerd in een parallele setup en dat beviel nog beter. Probleem met een parallele loop was echter dat mijn ISP Decimator ProRackG (noise gate) in een seriële loop moet.

Vandaar de volgende oplossing:

1 - Effects loop: serieel en +4dB

2 - SEND signaal gaat eerst door de ISP heen

3 - Signaal gaat vervolgens een Suhr Minimix in (www.suhrguitars.com). Dit is een line level (+4dB) kastje met een eigen parallele effects loop. Die Minimix biedt dus de mogelijkheid om in een seriële loop effecten toch parallel te schakelen. Een geweldig ding, simpel en uitstekende kwaliteit. De Rocktron zit in die loop

4 - Signaal komt uit de Minimix. Maar omdat de Rocktron nu parallel staat, kan ik die niet meer gebruiken voor volume boosts

5 - Voordat het signaal naar de RETURN gaat van de effects loop, gaat het daarom eerst de Lumos (Psionic Audio) in. Da's een line level kastje met een volume knop. Daarmee kan je je volume wat terugdraaien met behoud van kwaliteit. Zodra je het kastje activeert (via een switch aangesloten op de jack-in van de Lumos), herstelt de Lumos je oorspronkelijke volume. Ik gebruik deze methode voor het schakelen tussen normaal volume en solo's (het is dus geen lineaire volumeregeling). De Lumos heeft een externe schakeling nodig, ik gebruik daarvoor een Axess CFX4 die ik via MIDI schakel.

Wel bewerkelijk dus. maar het werkt voor mij fantastisch.

Binnenkort komt er een Minimix 2 uit met een 2e loop en de mogelijkheid om het dry signaal uit te zetten. Dan kan je, ondanks een parallel werkend effectapparaat, toch af en toe effecten (tremolo, leslie etc.) 100% 'wet' gebruiken.

RolandT
18 november 2008, 20:31
Wel bewerkelijk dus. maar het werkt voor mij fantastisch.wow dat is niet eenvoudig.