PDA

View Full Version : Elementvraag (een hele lastige)



G.G.
13 november 2008, 18:41
Vaak vind ik elementkeuze vragen nogal nutteloos omdat het een kwestie is van testen. Je gaat naar een muziekwinkel en pakt iets vergelijkbaars en je hebt een redelijke indicatie van wat het moet gaan worden.... elementje bestellen, monteren en het klopt redelijk.

Nu heb ik straks een gitaar waarbij het lastig is iets vergelijkbaars te testen, dus misschien heeft iemand een goeie suggestie. Het gaat om een telecaster met een mahonie body en een esdoon top (6mm, dus niet heel veel invloed op het geluid). De hals is Honduras Pallissander met een ebben toets (setneck). Het hals element wordt een P90, en daar heb ik er een paar van liggen, dus dat wordt ff testen, maar dat komt wel goed.

Op de brugpositie moet een humbucker komen en daar zit het probleem.... wat moet het worden...?

Ik wil een redelijk strakke sound, een element dat lekker reageert op je aanslag. NIET zompig!, genoeg hoog in het geluid (vanwege de mahonie body en de pallissander hals) en natuurlijk F-spaced.

RoelTM
13 november 2008, 18:50
Ik zou zeggen mahonie gitaren testen...
Het maakt toch niet zoveel verschil voor het geluid of het een body in Tele of Les Paul vorm is... of wel??? :dontgeti:

G.G.
13 november 2008, 18:55
Het maakt toch niet zoveel verschil voor het geluid of het een body in Tele of Les Paul vorm is... of wel??? :dontgeti:

Nee, maar die Pallissander hals wel....

Pepe
13 november 2008, 19:03
Er is natuurlijk weinig bekend over welke pickup in de combi set neck fender mensuur op mahonie. Maar je kan de pickups relatief beoordelen in de zin van hoog/mid/bas, output en vintage/modern.

Gezien de P90 in de brug zou ik geen high output in de neck kiezen en iets zoeken met open mids voor wat belltone ipv zompig. Iets met het geluid van een minihumbucker.. zoiets?

Orpheo
13 november 2008, 19:36
GG, ik heb een aantal opties voor je die werken. probleem; ik heb geen idee welke sound je precies voor ogen hebt. heb je een youtube clipje met een goeie versie van de tone die je zoekt? warm, maar wel supertransparant?

de mogelijkheden:

seymour duncan JB
seymour duncan prails
seymour duncan custom

(spotgoedkoop): dean schenker lights out (supergoedkoop, 55 euro ongeveer, maar geweldige tone; de warmte van de superdistortion, maar de helderheid, punch, attack van de JB).

dimarzio air norton
dimarzio bluesbucker (superhelder, maar warm genoeg in zo'n gitaar)
dimarzio PAF

succes.

G.G.
13 november 2008, 19:55
GG, ik heb een aantal opties voor je die werken. probleem; ik heb geen idee welke sound je precies voor ogen hebt. heb je een youtube clipje met een goeie versie van de tone die je zoekt? warm, maar wel supertransparant?

de mogelijkheden:

seymour duncan JB
seymour duncan prails
seymour duncan custom

(spotgoedkoop): dean schenker lights out (supergoedkoop, 55 euro ongeveer, maar geweldige tone; de warmte van de superdistortion, maar de helderheid, punch, attack van de JB).

dimarzio air norton
dimarzio bluesbucker (superhelder, maar warm genoeg in zo'n gitaar)
dimarzio PAF

succes.

Duncan JB had ik zelf ook al in gedachten, maar wilde hem hier niet noemen, om te kijken of iemand er mee zou komen.

P-rail lijkt mij ook een leuke optie, maar die is volgens mij niet verkrijgbaar in NL, en kost, gok ik, een godsvermogen

(wat niet handig is met een kleine in de aantocht)

LP_CL
13 november 2008, 20:00
Lijkt mij duidelijk een klus voor de JB...

RoelTM
13 november 2008, 20:06
Nee, maar die Pallissander hals wel....

Verdraaid, heb ik daar overheen gelezen. Nee, dan wordt het inderdaad erg lastig :satisfie:

Rinze
13 november 2008, 20:09
Ik heb de JB in twee gitaren met (deels) mahonie body en esdoorn halzen, de ene met Fendermensuur en de andere met Gibsonmensuur, de een met een gelijmde en de ander met een geschroefde hals, voldoet in allebei erg goed. Heeft genoeg laag, mid en hoog voor iedere situatie (nou ja, echt mooi clean vind ik hem neit) en is goed strak en helder in combi met mahonie.

Orpheo
13 november 2008, 20:21
Duncan JB had ik zelf ook al in gedachten, maar wilde hem hier niet noemen, om te kijken of iemand er mee zou komen.

P-rail lijkt mij ook een leuke optie, maar die is volgens mij niet verkrijgbaar in NL, en kost, gok ik, een godsvermogen

(wat niet handig is met een kleine in de aantocht)

koop 'm via warmoth. sorry dat ik het weeer moet aantippen, maar daar is ie het goedkoopst. momenteel een eurootje of 70, 75.

de JB is goed, maar echt een scheurbeest.

ik las over het stukje 'pallisander HALS' heen. dat maakt het voor mij nog makkelijker om wat aan te raden: de rio grande BBQ. simpel. niks meer nodig dan dat (of de prails natuurlijk). de JB heeft zoveel 'eigen' karakter, dat het karakter van de gitaar niet meer te horen is. de prails en de BBQ zijn zo open, nee, eerder transparant, dat je het karakter hoort, maar wel genoeg definitie behoudt voor lekker strakke metal, en genoeg losheid hebt voor jazz en blues. de prails zou ik eigenlijk eerder doen, omdat die nog wat lekkerder klinkt gesplit dan de bbq. de prails is eigenlijk mijn favo pup momenteel. neem het setje ipv een p90 in de hals, en je gitaar is helemaal klaar. niks meer nodig, maar goed, jij bent stratspeler weet ik, en ik meer les paul (tele desnoods), en denkt er wellicht anders over.

de bluesbucker is trouwens ook heel lekker, ook open en gearticuleerd, maar bijna even duur als niet duurder, dan de prails, dus prails zou ik doen.

Orpheo
13 november 2008, 20:23
GG, ik heb een aantal les pauls met de pups waar we het nu over hebben. als je wilt, mag je wel eens langskomen om de bewuste pickups te horen. ik heb de air norton, jb, prails, bbq, bluesbucker en motherbucker in de brugpositie van een les paul met een hals die jij ook beschrijft (of soortgelijk in tone). je zegt t maar.


http://www.thomann.de/be/seymour_duncan_shpr1b.htm prails, 85 euro. valt mee toch?