PDA

View Full Version : Een Amp met Vintage gain en High Gain



LPplayer
13 november 2008, 15:28
Hai,



Ik heb nu een tijdje gespeeld met Randall Combo's (zowel Hybride als Vol Buizen).

De modellen: RHT 50 en RG3 series

De tone daarvan vind ik okay en heb er tot nu toe leuke dingen mee gedaan maar voor sommige partijen of nummers zijn ze te highgain.

Voor sommige nummers die ik speel en maak zou ik ook classic/vintage gain willen

hebben en gebruiken of in ieder geval vintage voicing.





Mijn vraag:

Kennen jullie misschien een versterker die zowel Classic/Vintage gain geluiden kan maken zowel als high gain geluiden?



Moet zowiezo denk ik wel een versterker moeten zijn met 3 gescheiden kanalen. of een versterker waarvan het clean kanaal "Vintage" gevoicede pedalen goed slikt.



Heb zelf al getest:

ENGL: Screamer:

Clean: Erg gecompressed en slikt volgens mij pedalen niet goed voor vintage voicing

Drive: High gain, maar geen classic geluiden uit te krijgen.



Bogner Spider valve (voor de diversiteit)

Clean: niet overtuigend en reageerde slecht op pedaaltjes

Drives: Kon er niet warm van worden. Zaten de verschillende gains wel in, maar kon niet overtuigen.



Koch studioTone

Clean: Ok

Drives: Kon naar mijn gevoel alleen high gain en beetje karakterloos.



Marshall JVM

Clean: Marshall clean dus niet mooi

Drives: Best schel wel meer vintage, maar high gain was rommelig en niet zo strak.



Dit is wat ik tot nu toe heb geprobeerd



Ben dus op zoek naar een versterker Die Zowel Vintage als High Gain sounds kan maken of een kanaal 1 van de twee goed slikt in combi met een pedaaltje



Ik speel zelf voornamelijk op Les Pauls en heb een SGachtige Ibanez (IBanez AXs32)



De high gain die ik zoek is alá: Pillar, Alter Bridge, Linkin Park, Intwine, creed, Kutless



De vintage (lower)gain sound die ik zoek is alá: John Mayer, Lincoln Brewster, Anouk, Hillsongs United, Third Day, Velvet Revolver,



Budget:

Mijn budget zal rond de 1500 euro zijn.



Het is een best wel uitgebreide vraag, maar hoop dat het een beetje duidelijk is :).





Voor mijn sounds die ik tot nu toe in mijn homestudio tot nu toe heb gemaakt met mijn Line6toneport ga maar naar: www.myspace.com/simonsays2real



Alvast bedankt voor het advies.

SIMONSAYS......

marc_o
13 november 2008, 15:31
Als ik je lees is Rivera 1 van die merken die direct in me opkomt, maar hey, ik gebruik het dan ook al jaren.
Vroeger 10 jaar ge-Englt en nee, voor jouw smaak moet je daar niet zijn, die zijn weer beter in andere dingen.

LPplayer
13 november 2008, 15:33
Als ik je lees is Rivera 1 van die merken die direct in me opkomt, maar hey, ik gebruik het dan ook al jaren.
Vroeger 10 jaar ge-Englt en nee, voor jouw smaak moet je daar niet zijn, die zijn weer beter in andere dingen.

Okay klinkt me wel bekend, maar heb die tot nu toe niet in de muziekwinkels gezien waar ik kom. Ik kom voornamelijk in Rock Palace en in Feedback Rotterdam.
Dus uit een RIvera kan ik High Gain en Vintage gain krijgen?

marc_o
13 november 2008, 15:35
Zonder enig probleem, neem bijvoorbeeld de Knucklehead reverb, die heeft 3 kanalen..clean, drive en lead, maar op ieder kanaal ook een boostmodus en dan ben je er al.

Beide Rivera's die ik heb komen bij Feedback vandaan.
Geen idee wie ze nu verkoopt, maar 2e hands zijn er wel een paar te vinden af en toe.

iWishmaster
13 november 2008, 15:37
Ik heb zelf een Rivera Rake en ben nog redelijk op zoek naar de moderne high gain.

Naar wat ik heb gehoord (geen ervaring mee), zou de Rivera K(nucklehead) Tré wat kunnen zijn, hebben ze bij Max Guitars in Den Haag. Ze beloven fenderclean, marshal met meer scheur en dual rectifier in 1 amp. Ik kan in ieder geval de eerste 2 bevestigen (mijn Rake heeft maar 2 kanalen): dat doetie erg goed.

LPplayer
13 november 2008, 15:41
Ik heb zelf een Rivera Rake en ben nog redelijk op zoek naar de moderne high gain.

Naar wat ik heb gehoord (geen ervaring mee), zou de Rivera K(nucklehead) Tré wat kunnen zijn, hebben ze bij Max Guitars in Den Haag. Ze beloven fenderclean, marshal met meer scheur en dual rectifier in 1 amp. Ik kan in ieder geval de eerste 2 bevestigen (mijn Rake heeft maar 2 kanalen): dat doetie erg goed.


Hmm maxguitar is die boutiqueshop in den Haag toch?
Ga ik ckrs een keer kijken, di-rect haalt z'n gitaren daar ofzo en Kane hoorde ik
Hoe duur is zo'n Knucklehead dan?

JeanPaul du Vinnie
13 november 2008, 15:49
Peavey JSX als je meer de nadruk op je vintage overdrive wil leggen, XXX als je toch nog steeds een brute high gain wil. Beide fantastische versterkers die je voor weinig geld op de kop kan tikken. En als je bij Randall wil blijven en veel geld uitsparen: http://link.marktplaats.nl/200488225. Voor 150 zou je die head alleen moeten kunnen krijgen. Zet daar een boss ds of een metalzone voor met de levels vol en de gain toe en je hebt voor niks een extra en beukend high gain-kanaal, samen met een okee clean en een mooie vintage overdrive.

happynjitram
13 november 2008, 15:55
Ga echt even kijken naar de Engl Blackmore. Hele lekkere vintage gain en crunch, maar ook een lekkere high gain uit te halen.

LPplayer
13 november 2008, 16:08
Ga echt even kijken naar de Engl Blackmore. Hele lekkere vintage gain en crunch, maar ook een lekkere high gain uit te halen.

Okay thnx maar dan heb ik waarschijnlijk geen money meer voor een CAB. hij is 1300
De High Gain van ENGL was ckrs okay. Is het niet zo dat ze bij alle ENGL's dezelfde buizen gebruiken?

marc_o
13 november 2008, 16:19
Ja, jee, je budget is niet al te hoog, want ik snap dat hier de speakers ook nog bij moeten?
Dan geen Knucklehead voor jou, tenminste, het kan wel, maar dan zonder speakerkast.
@Iwishmaster, de Rake is ongeveer wat de eerste 2 kanalen van de normale Knucklehead reverb kan, allen in die 2 kanalen van de knucklehead zit al wel wat meer gain en ballen....dan heb je daarna nog het 3e kanaal waarop de Tré is gebaseerd.

Marc Oblivian
13 november 2008, 16:21
Nope. De Blackmore draait geloof ik op 5881 eindbuizen. andere Engls vaak op 6L6 en ook wel op EL34.

iWishmaster
13 november 2008, 17:14
@Iwishmaster, de Rake is ongeveer wat de eerste 2 kanalen van de normale Knucklehead reverb kan, allen in die 2 kanalen van de knucklehead zit al wel wat meer gain en ballen....dan heb je daarna nog het 3e kanaal waarop de Tré is gebaseerd.

Ah kijk, ik hou in ieder geval mijn oegen open voor rivera's op MP, ik vind t erg fijne amps, maar of de Rake echt helemaal mijn ding is weet ik niet: ik zoek er toch ook nog een strakkere gain bij (die ik uit de Rake misschien alleen met pedalen krijg).

casper innosence
13 november 2008, 17:23
Nope. De Blackmore draait geloof ik op 5881 eindbuizen. andere Engls vaak op 6L6 en ook wel op EL34.

Correct me if i'm wrong, maar 5881 is toch nagenoeg hetzelfde als n 6L6?

LPplayer
13 november 2008, 18:44
Nope. De Blackmore draait geloof ik op 5881 eindbuizen. andere Engls vaak op 6L6 en ook wel op EL34.

Deze is ook Rectifier high gain alá de bands die ik noemde?
In ieder geval Bedankt voor de tips!

Ik ga eens neuzen bij de wat duurdere ENGL's en de Rivera's en anders moet ik langer doorsparen en voor twee AMPS gaan :P
Als mijn budget groter dan 1500 zou zijn. Wat zouden jullie dan aanraden voor mijn eisen?

LPplayer
14 november 2008, 08:11
Mijn oog is ook gevallen op de Stiletto van Mesa Boogie of de dual rectifier.
Las op de site van mesa boogie dat stiletto een beetje een meer vintage en classic voicing heeft. Dual rectifier is de versterker die Tremonti voor zijn basisssound gebruikt, best high gain dus.
Maar weten jullie of de dual rectifier een one-trickpony is?
Tweedehands zou ik deze toch voor rond de 1500 á 1700 kunnen krijgen toch?

Orpheo
14 november 2008, 08:33
de recto vind ik persoonlijk een kloteding. totaal geen lekkere drive, geen ballen, heel droog. duffig clean ook. kijk voor de gein eens naar de VHT sig:x. heeft denk ik wel het karakter dat je zoekt. engl is denk ik te hifi voor je, rivera iets te duur. kijk eens naar laney, dat kan werken voor je, of de vintage modern van marshall.


bij nader inzien; die laatste... moah.

of de hughes and kettner triamp,of hoe dat ding heten mag. dat is een leuke.en als je toch naar max guitars gaat, probeer dan eens de buddha.

LPplayer
14 november 2008, 08:48
de recto vind ik persoonlijk een kloteding. totaal geen lekkere drive, geen ballen, heel droog. duffig clean ook. kijk voor de gein eens naar de VHT sig:x. heeft denk ik wel het karakter dat je zoekt. engl is denk ik te hifi voor je, rivera iets te duur. kijk eens naar laney, dat kan werken voor je, of de vintage modern van marshall.


bij nader inzien; die laatste... moah.

of de hughes and kettner triamp,of hoe dat ding heten mag. dat is een leuke.en als je toch naar max guitars gaat, probeer dan eens de buddha.

Okay, VHT waar Kane dus ook op speelt.
VHT Pitbull is wel iets wat ik weleens op dit forum voorbij zie komen, maar eigenlijk geen idee heb van hoe het klinkt. HEb het ook nog nooit in een winkel gezien :S

Ja Vintage Modern lijkt mij dus teveel een one-trick Pony. Moet er ook Intwine, AlterBridge en linkin Parkachtige dingen mee kunnen spelen en dat ga ik met marshall niet redden denk ik.


Ik zag op de site van Mesa dat de Stiletto en Dual Rectifier wel een vintage high gain kanaal en een modern high gain kanaal hebben, dus wil die toch eens ook tweedehands gaan uitproberen.
Iemand ervaring met de stiletto of Dual rectifier?

dml
14 november 2008, 08:56
Kijk dan ook eens naar de Triple Recto, al ligt die 2e hands waarschijnlijk buiten je budget, die klinkt behoorlijk anders dan de Dual. Dat droge waar Orpheo het over heeft, is idd het karakter van de Dual. De Triple daarentegen "vloeit" meer, klinkt wat smeuïger. Ik heb zelf dus ook een Triple waarvan ik op kanaal 2 en 3 de Vintage mode gebruik. Zet je 'm op Modern, dan gaat het geluid inderdaad richting Tremonti (gebruikt ook een Triple). Het is dus absoluut niet een one trick pony, maar wel een versterker die de nodige aandacht eist wat betreft het vinden van jouw geluid.

Ook al gedacht aan de Egnater Tourmaster??

Mi-J'Den
14 november 2008, 09:37
Als je dan toch naar Rectifiers kijkt, test dan ook de Roadster eens. Die heeft naar horen zeggen veel betere cleans dan de Dual en Triple Heads. En heeft vier kanalen, waarbij de 3e en 4e de Dual Rectifier (m.n. HiGain) kanalen zijn, maar waarbij het 2e kanaal nog best eens heel goed kan uitpakken voor low- medium- Gain (bijv. à la Hillsong United). Alleen zit je dan ver boven je budget (bijna twee keer zoveel.)

iWishmaster
14 november 2008, 09:40
Stiletto is een erg vette amp vind ik! Nadeel is datie wel _heel_ erg schel is. Andere nadeel is dat het een Mesa is, dus zodanig ingewikkeld en zoveel nutteloos ogende switches en opties dat ik geen flauw idee had hoe ik 'em zou kunnen laten klinken zoals ik wil.

Ik heb een haat/liefde verhouding met Mesa's ... Ze klinken vet, maar 'tis teveel werk om er goede sound uit te halen, als t me al lukt (meestal niet).

LPplayer
14 november 2008, 09:47
Als je dan toch naar Rectifiers kijkt, test dan ook de Roadster eens. Die heeft naar horen zeggen veel betere cleans dan de Dual en Triple Heads. En heeft vier kanalen, waarbij de 3e en 4e de Dual Rectifier (m.n. HiGain) kanalen zijn, maar waarbij het 2e kanaal nog best eens heel goed kan uitpakken voor low- medium- Gain (bijv. à la Hillsong United). Alleen zit je dan ver boven je budget (bijna twee keer zoveel.)

Ook tweede hands?
Kan deze versterkers trouwens tweede hands moeilijk vinden :) dus ik moet volgens mij gewoon verder sparen of dieper in de buidel tasten

kirk19
14 november 2008, 09:49
wat je zoekt kan je perfect vinden in een splawn quickrod en met het nieuwe clean kanaal dat deze bakken gekregen hebben in 2006 is dat ook veel beter dan bij een marshall

HaroldA
14 november 2008, 09:59
Heeft er iemand ooit een Mesa live goed horen klinken? Ik niet namelijk (nog) niet...

happynjitram
14 november 2008, 10:01
Heeft er iemand ooit een Mesa live goed horen klinken? Ik niet namelijk (nog) niet...

yes, een plaatselijk bandje hier in dordt. Die gozer speelde over een roadster en dat was echt een geweldige sound.

Jimwoud
14 november 2008, 10:04
Heeft er iemand ooit een Mesa live goed horen klinken? Ik niet namelijk (nog) niet...
Beetje loze opmerking.

LPplayer
14 november 2008, 10:10
Beetje loze opmerking.

Idd beetje loos :)

Luister maar naar de bands
William Wixley (uit utrecht: www.myspace.com/williamwixley), Narnia of Alter Bridge
Supersounds

marc_o
14 november 2008, 10:21
Ah kijk, ik hou in ieder geval mijn oegen open voor rivera's op MP, ik vind t erg fijne amps, maar of de Rake echt helemaal mijn ding is weet ik niet: ik zoek er toch ook nog een strakkere gain bij (die ik uit de Rake misschien alleen met pedalen krijg).


Moet lukken hoor, want ik heb ook nog de Fandango 212 combo die feitelijk een iets opgevoerde Rake is, en wanneer je de gain zo rond de 7 houdt en de boel strakker trekt met bijvoorbeeld een tubescreamer, heb je met de juiste gitaar een wereldsound, zo strak als je maar kunt spelen.
Het vernuftige zit 'm vaak in de toonregeling, die gewoon anders werkt dan bij het gros van de versterkers.

HaroldA
14 november 2008, 10:23
Beetje loze opmerking.

En waarom is dat?

Ik ga graag bandjes kijken en alle (Amerikaanse) metal bands die live op Mesa's spelen komen niet door de mix.

Mesa vind ik thuis/in je eentje heel gaaf klinken, maar live icm een band heb ik nog nooit gehad van "Wow, welke versterkers zijn dat???".

Niets loos aan toch?

Jimwoud
14 november 2008, 10:35
En waarom is dat?

Ik ga graag bandjes kijken en alle (Amerikaanse) metal bands die live op Mesa's spelen komen niet door de mix.

Mesa vind ik thuis/in je eentje heel gaaf klinken, maar live icm een band heb ik nog nooit gehad van "Wow, welke versterkers zijn dat???".

Niets loos aan toch?
Nou ja, je weet dat heel veel mensen het niet met je eens zijn.

HaroldA
14 november 2008, 10:39
Nou ja, je weet dat heel veel mensen het niet met je eens zijn.

Ik heb een 50/50 gehad en het maakte niet uit hoe hard ik 'm zette, ik hoorde mezelf gewoon niet bij de repetitie. Een valvestate 8008 werkte al een stuk beter.

Maar ik wordt graag overtuigd! Welke band klinkt live geweldig over (moderne) Mesa's?

iWishmaster
14 november 2008, 10:41
Moet lukken hoor, want ik heb ook nog de Fandango 212 combo die feitelijk een iets opgevoerde Rake is, en wanneer je de gain zo rond de 7 houdt en de boel strakker trekt met bijvoorbeeld een tubescreamer, heb je met de juiste gitaar een wereldsound, zo strak als je maar kunt spelen.
Het vernuftige zit 'm vaak in de toonregeling, die gewoon anders werkt dan bij het gros van de versterkers.

Daar zitten de probleem inderdaad: Ik heb geen pedalen thuis om mee te testen, niet de juiste gitaar en snap de toonregeling nog niet helemaal :)

@Mesa live:
Luister eens naar Metallica, Bullet For My Valentine, Velvet Revolver (rythm gitarist heeft tegenwoordig Stiletto's of roadsters). Ik vind het in ieder geval super ...

sjaak1990
14 november 2008, 10:54
Ik ben het er ook mee eens dat mesa niet zo mooi door de mix heen te horen is. Ik heb veel bands gezien met rectifiers (lijkt wel de standaard in bepaalde muziekstijlen). Een andere band met gemodde marshalls na een band met mesa's. Wat een wereld van verschil. Door het wat schelere karakter van de marshalls ofzo hoorde je dit er zo mooi doorheen zonder dat het harder was. Dit een voorbeeld. Mesa sound is misschien te dichtgesmeerd waardoor het niet zo mooi door de mix heen prikt?

marc_o
14 november 2008, 10:59
Ligt toch aan degene die ermee speelt hoor, die dingen komen prima door een mix heen, als je maar weet hoe je de EQ gebruikt. Het hoort wel bij de klant natuurlijk, de meesten die een Mesa aanschaffen zitten in de metalhoek, lekker mids wegdraaien, laag erin, hoog erin en voila, weg geluid. Laag zit al in de basgitaar en hoog in de bekkens/keyboards....dus je hebt alleen maar volume van frequenties die al benut worden....oftewel, brei.
Mesa is niet zo groot geworden omdat niemand 'm hoort natuurlijk.

dml
14 november 2008, 11:08
Ligt toch aan degene die ermee speelt hoor, die dingen komen prima door een mix heen, als je maar weet hoe je de EQ gebruikt. Het hoort wel bij de klant natuurlijk, de meesten die een Mesa aanschaffen zitten in de metalhoek, lekker mids wegdraaien, laag erin, hoog erin en voila, weg geluid. Laag zit al in de basgitaar en hoog in de bekkens/keyboards....dus je hebt alleen maar volume van frequenties die al benut worden....oftewel, brei.
Mesa is niet zo groot geworden omdat niemand 'm hoort natuurlijk.

+1.
Het is een feit dat het in (voor zover het nog bestaat: nu-)metalland één van de meest gebruikte versterkers is. En zoals met zoveel Mesa-amps is het instellen wel bijna rocket science, i.t.t. bijv. Marshall. Ik speel zelf helemaal geen metal maar de Triple voldoet prima en heb nog nooit iemand gehoord dat mijn geluid niet zou prikken of te metal zou zijn. Maar misschien durven ze dat ook niet te zeggen........

HaroldA
14 november 2008, 11:18
Daar zitten de probleem inderdaad: Ik heb geen pedalen thuis om mee te testen, niet de juiste gitaar en snap de toonregeling nog niet helemaal :)

@Mesa live:
Luister eens naar Metallica, Bullet For My Valentine, Velvet Revolver (rythm gitarist heeft tegenwoordig Stiletto's of roadsters). Ik vind het in ieder geval super ...

BFMV vind ik live echt nep en slecht geluid hebben, Metallica gebruikt oude en volgens mij nogal gemodde Mesa's en Velvet Revolver is veel meer low-gain.

Als een EQ 'rocket science' is, dan is het een slechte EQ (IMHO).

Maar als je er wel mee overweg kunt dan zal het vast allemaal wel meevallen met de 'niet door de mix heen komen' klank van Mesa's.

iWishmaster
14 november 2008, 11:29
Als een EQ 'rocket science' is, dan is het een slechte EQ (IMHO)

Mee eens: ik vind mesa ook slecht (lees: niet gebruikersvriendelijk) ontworpen amps (niet alleen de EQ), maar als je ermee om kunt gaan klinken ze gewoon erg goed, ook live.

marc_o
14 november 2008, 11:32
Slecht ontworpen? Juist niet, het is alleen niet zo'n plug-and-play amp als de meesten zouden willen. Het feit dat de EQ geen allemansvriendje is, geeft voor mij juist aan dat er veel mogelijk is qua soundshaping, wat zich terugvertaalt in het maken van jouw sound.
Rivera heeft dat ook.....als voorbeeld neem ik maar weer een metalsound...die ga je bij dat merk dan weer niet zomaar bereiken met bas open, mids eruit en treble erin...dat zoeits wel werkt met een Marshall bijvoorbeeld, zegt niets over andere versterkers.

HaroldA
14 november 2008, 11:34
Ik denk ook dat Mesa/Boogie voornamelijk groot is geworden omdat het Amerikaans is en omdat Amerikanen best wel nationalistische trekjes hebben.

Qua looks zijn ze ook altijd mooi/over-the-top geweest. Typisch Amerikaans dus.

iWishmaster
14 november 2008, 11:40
Slecht ontworpen? Juist niet, het is alleen niet zo'n plug-and-play amp als de meesten zouden willen. Het feit dat de EQ geen allemansvriendje is, geeft voor mij juist aan dat er veel mogelijk is qua soundshaping, wat zich terugvertaalt in het maken van jouw sound.
Rivera heeft dat ook.....als voorbeeld neem ik maar weer een metalsound...die ga je bij dat merk dan weer niet zomaar bereiken met bas open, mids eruit en treble erin...dat zoeits wel werkt met een Marshall bijvoorbeeld, zegt niets over andere versterkers.
In feite bevestig je precies wat ik bedoel ...


Ik denk ook dat Mesa/Boogie voornamelijk groot is geworden omdat het Amerikaans is en omdat Amerikanen best wel nationalistische trekjes hebben.
'best wel' is een understatement in dit geval ... Ik ken Amerikanen die weigeren dingen te kopen die in China gemaakt zijn: de man deed altijd urenlang onderzoek om te kijken of er iets daar vandaan kwam voordat ie het kocht. Ik heb 'em maar niet verteld dat het land van de laatste OEM niet altijd garandeerd dat t niet daarvandaan komt ...

LPplayer
14 november 2008, 11:46
BFMV vind ik live echt nep en slecht geluid hebben, Metallica gebruikt oude en volgens mij nogal gemodde Mesa's en Velvet Revolver is veel meer low-gain.

Als een EQ 'rocket science' is, dan is het een slechte EQ (IMHO).

Maar als je er wel mee overweg kunt dan zal het vast allemaal wel meevallen met de 'niet door de mix heen komen' klank van Mesa's.

Ik vind de mesa's in mixes altijd een heel herkenbaar strak geluid hebben.
Okay hey ik heb idd gezien dat die rythemgast met trouwens een hele vette sound, regematig vetter dan die van slash, van Velvet revolver op Mesa's speelt weet niet wat voor mesa's, maar het is dus ook mogelijk om zowel high gain als vintage gain ermee te krijgen. Getuige die gast van Velvet Revolver. Cool!

marc_o
14 november 2008, 11:54
Daar zitten de probleem inderdaad: Ik heb geen pedalen thuis om mee te testen, niet de juiste gitaar en snap de toonregeling nog niet helemaal :)

@Mesa live:
Luister eens naar Metallica, Bullet For My Valentine, Velvet Revolver (rythm gitarist heeft tegenwoordig Stiletto's of roadsters). Ik vind het in ieder geval super ...


Begin op kanaal 1 (drivekanaal) eens met alles op 5 te zetten.
Drive, toonregeling en noem maar op. Dat is de basissound bij de meeste Rivera's.
Ik weet niet wat voor speakerkast je gebruikt trouwens....maar ze doen het meestal het best met V-30's.
Draai met kleine stapjes wat laag in en probeer de mids wat met rust te laten, want daar zit je volume en bandmixgeheim.

TimmU
14 november 2008, 12:05
ik heb een 50/50 gehad en het maakte niet uit hoe hard ik 'm zette, ik hoorde mezelf gewoon niet bij de repetitie. Een valvestate 8008 werkte al een stuk beter.

Maar ik wordt graag overtuigd! Welke band klinkt live geweldig over (moderne) mesa's?

lamb of god.

HaroldA
14 november 2008, 12:12
lamb of god.

Vind je? Op de eerste paar live filmpjes op Youtube hoor ik alleen maar stofzuiger/espresso apparaten en af en toe een WIEUUUWP. Kan echt niet horen wat ze spelen.

Heb je een live opname (youtube) waar ze wel goed geluid hebben?

LPplayer
14 november 2008, 12:23
lamb of god.

Alter Bridge
Mark Tremonti chckz http://www.youtube.com/watch?v=9ZA47482WFY :)

HaroldA
14 november 2008, 12:31
Alter Bridge
Mark Tremonti chckz http://www.youtube.com/watch?v=9ZA47482WFY :)

Ik zie Orange en Fender... (op een Mesa cabinet)

http://img.sait.nl/gitaarnet/alter_bridge.jpg

Lexvandoef
14 november 2008, 12:49
yes, een plaatselijk bandje hier in dordt. Die gozer speelde over een roadster en dat was echt een geweldige sound.

Welk bandje? Kom ook uit de regio dordt namelijk en ben wel benieuwd :)

iWishmaster
14 november 2008, 12:49
Begin op kanaal 1 (drivekanaal) eens met alles op 5 te zetten.
Drive, toonregeling en noem maar op. Dat is de basissound bij de meeste Rivera's.
Ik weet niet wat voor speakerkast je gebruikt trouwens....maar ze doen het meestal het best met V-30's.
Draai met kleine stapjes wat laag in en probeer de mids wat met rust te laten, want daar zit je volume en bandmixgeheim.

Dat heb ik gedaan inderdaad: ik ben gekomen op zoiets:
bass:4
mid:7
treble:6
Drive: 6.5
Presence: 5
Voor metal gebruik ik dan een EQ met een hele zacht V-vorm waarbij ik de bas vrijwel niet boost. Nadeel is: thuis kan ik 'em niet verder dan 2 open zetten en tijdens bandrepetitie heb ik geen tijd om me ermee bezig te houden. De rest van de band vind mn geluid niks (ze willen metal horen, geen hardrock), maar ze geven me ook geen tijd om eraan te werken ... De sound vind ik op op zich wel goed: maar ik weet dat het gewoon beter kan: ook met een andere gitaar (fender strat hss, Iron Maiden of Alice Cooper gaat goed, maar voor de rest niet echt) en een booster (TS oid). "tis een Work in Progress zal ik maar zeggen.

Ik speel overigens over een bogner cube 1x12" (V30), maar ben op zoek naar een Marshall 1936V of 1960V, die vind ik ook erg goed klinken, en vooral: niet te duur.

LPplayer
14 november 2008, 12:52
Ik zie Orange en Fender... (op een Mesa cabinet)

http://img.sait.nl/gitaarnet/alter_bridge.jpg

Huh ja idd, maar hij zegt dat 80 % van zijn tone Mesa Boogie Rectifier is.
Klinkt niet als orange dit nummer. Klinkt het te onvintage en te low-end voor.
Clean zal wel Fender zijn.
Kennedy speelt ook op mesa, maar een combo volgens mij.

In ieder geval iedereen tot nu toe bedankt voor het commentaar en advies.
Ik schijn nogal een dure smaak te hebben: Mesa Boogie of dus een twee versterkers. 1 voor High Gain en eentje voor de vintage gain.
Ik heb laatst op orange ook gespeeld. Tiny terror top over een 2x12 koch cabinet en ook de tiny terror combo. Dat waren echt lekkere crunch sounds voor de vintage en rocky dingen.

Maar iedereen bedankt voor het commentaar.
Heb nog nooit trouwens over een boogie gespeeld dus ik ga het eerst testen.

Vind tot nu toe de High Gain van ENGL en Randall wel cool
Randall is soms te zware metalachtig

Crunch van Orange
Mesa boogie vind ik echt heel cool klinken maar nog niet over gespeeld
Clean... als het maar geen marshall is volgens mij :)

Conclusie: Het gaat een duurdere zaak worden dan 1500 euro en langzaam de nieuwe setup bij elkaar brengen of doorsparen voor Boogie

Iedereen bedankt!

LPplayer
14 november 2008, 12:53
Dat heb ik gedaan inderdaad: ik ben gekomen op zoiets:
bass:4
mid:7
treble:6
Drive: 6.5
Presence: 5
Voor metal gebruik ik dan een EQ met een hele zacht V-vorm waarbij ik de bas vrijwel niet boost. Nadeel is: thuis kan ik 'em niet verder dan 2 open zetten en tijdens bandrepetitie heb ik geen tijd om me ermee bezig te houden. De rest van de band vind mn geluid niks (ze willen metal horen, geen hardrock), maar ze geven me ook geen tijd om eraan te werken ... De sound vind ik op op zich wel goed: maar ik weet dat het gewoon beter kan: ook met een andere gitaar (fender strat hss, Iron Maiden of Alice Cooper gaat goed, maar voor de rest niet echt) en een booster (TS oid). "tis een Work in Progress zal ik maar zeggen.

Ik speel overigens over een bogner cube 1x12" (V30), maar ben op zoek naar een Marshall 1936V of 1960V, die vind ik ook erg goed klinken, en vooral: niet te duur.

Waaat!!!
Ik zou zeggen: ZOEK DAN EEN ANDERE BAND!

Laates voor huh HOEFDEN!!!

TimmU
14 november 2008, 13:08
Vind je? Op de eerste paar live filmpjes op Youtube hoor ik alleen maar stofzuiger/espresso apparaten en af en toe een WIEUUUWP. Kan echt niet horen wat ze spelen.

Heb je een live opname (youtube) waar ze wel goed geluid hebben?

Heb ik helaas niet voor je. Ze hebben wel een live-dvd als ik me niet vergis.
Sowieso , de keren dat ik ze live heb gezien waren ze te gek. Vind het eigenlijk gewoon een gave band ; toffe riffs ook , lekker om te spelen.

marc_o
14 november 2008, 13:22
Dat heb ik gedaan inderdaad: ik ben gekomen op zoiets:
bass:4
mid:7
treble:6
Drive: 6.5
Presence: 5
Voor metal gebruik ik dan een EQ met een hele zacht V-vorm waarbij ik de bas vrijwel niet boost. Nadeel is: thuis kan ik 'em niet verder dan 2 open zetten en tijdens bandrepetitie heb ik geen tijd om me ermee bezig te houden. De rest van de band vind mn geluid niks (ze willen metal horen, geen hardrock), maar ze geven me ook geen tijd om eraan te werken ... De sound vind ik op op zich wel goed: maar ik weet dat het gewoon beter kan: ook met een andere gitaar (fender strat hss, Iron Maiden of Alice Cooper gaat goed, maar voor de rest niet echt) en een booster (TS oid). "tis een Work in Progress zal ik maar zeggen.

Ik speel overigens over een bogner cube 1x12" (V30), maar ben op zoek naar een Marshall 1936V of 1960V, die vind ik ook erg goed klinken, en vooral: niet te duur.


Afhankelijk van je speelstijl en het bandgeluid zou ik zeggen dat je een eind op weg bent naar het goede uit die versterker te halen. Dat je in de oefenruimte geen tijd hebt/krijgt is natuurlijk wel vervelend.
Wanneer je een humbuckergitaar speelt en van iemand een tubescreamer kan lenen zou ik die ook redelijk neutraal instellen, met alles op 12 uur zoals ze zeggen. Mid op je versterker dan een tikkie terug en niets staat je in de weg om een vette sound te hebben...
2 keer 12 gaat wel wat lekkerder klinken hoor, dat zul je zeker merken.

happynjitram
14 november 2008, 14:16
Welk bandje? Kom ook uit de regio dordt namelijk en ben wel benieuwd :)


Moet ik even zoeken hoor lex, momentje.

edit: dit zijn ze: http://www.myspace.com/kinkobra

Marc Oblivian
14 november 2008, 16:21
Correct me if i'm wrong, maar 5881 is toch nagenoeg hetzelfde als n 6L6?

Verschilt geloof ik niet superveel, maar de vraag was of Engl altijd op hetzelfde soort buizen draait. Nee dus

Marc Oblivian
14 november 2008, 16:32
Vind je? Op de eerste paar live filmpjes op Youtube hoor ik alleen maar stofzuiger/espresso apparaten en af en toe een WIEUUUWP. Kan echt niet horen wat ze spelen.

Heb je een live opname (youtube) waar ze wel goed geluid hebben?

Hahahaha...een Youtube filmpje om te bepalen of een versterker live goed klinkt?!
Da's natuurlijk geen manier....meeste van die filmjes zijn met een crappy camera of mobiel gemaakt.....
Ik zou zeggen....ga eens naar een concert toe!
Mensen denken tegenwoordig teveel vanuit de luie stoel achter de computer te kunnen bepalen.

HaroldA
14 november 2008, 16:40
Hahahaha...een Youtube filmpje om te bepalen of een versterker live goed klinkt?!

Ja. Da's ongeveer hetzelfde als je mix in de studio over een 10 Euro kostende Kruidvat stereo heen gooien. Daar moet het ook goed op klinken...

TimmU
14 november 2008, 16:44
Ja. Da's ongeveer hetzelfde als je mix in de studio over een 10 Euro kostende Kruidvat stereo heen gooien. Daar moet het ook goed op klinken...

ja dahag, iets met appels en peren.

Als ik een gigantisch klein microfoontje in een telefoon prop , en dat dan ook nog eens ontzettend laat clippen ivm +120dB , en dat word dan nog eens gigantisch gecompressed, dan houd je ook niet veel over , dat is waar.

Marc Oblivian
14 november 2008, 16:55
Ja. Da's ongeveer hetzelfde als je mix in de studio over een 10 Euro kostende Kruidvat stereo heen gooien. Daar moet het ook goed op klinken...


Dus jij vindt live naar een band luisteren hetzelfde als naar een cheapie Kruidvat stereo luisteren?
Aparte concertervaringen zul je dan hebben.......
Akai in concert...kaartjes?

HaroldA
14 november 2008, 17:02
Leuk om te zien: http://www.youtube.com/watch?v=IRpUagE3uGg&feature=related

(alweer een Orange!)

vinni
14 november 2008, 20:25
Heb ook twee Rivera Rake's gehad.
En niet voor nix. Clean is errug goed.....wel dik.
Ik heb ook een Fender Bandmaster gehad en dat clean is toch wel anders.
Het gainkanaal van de Rake is echt vintage tot vintage+.....maar niet echt rectifier. Je komt inderdaad op een drie kanaals uit.
Als ik dan een suggestie mag doen....de VHT Sig-X of een Egnater TOL100.
Ik had de VHT.....maar heb sinds kort de TOL100. Beide amps zijn erg goed voor clean, vintage gain en high gain. De Sig-x is ook nog eens redelijk betaalbaar.

Groet,
Vinni

akkebaas
15 november 2008, 19:13
Zowel vintage als high gain, daar waren die Fender Prosonics toch voor gemaakt?

Jimwoud
15 november 2008, 19:31
ja dahag, iets met appels en peren.

Als ik een gigantisch klein microfoontje in een telefoon prop , en dat dan ook nog eens ontzettend laat clippen ivm +120dB , en dat word dan nog eens gigantisch gecompressed, dan houd je ook niet veel over , dat is waar.
TimmU je hebt pm

tillens
15 november 2008, 20:20
Afhankelijk van je speelstijl en het bandgeluid zou ik zeggen dat je een eind op weg bent naar het goede uit die versterker te halen. Dat je in de oefenruimte geen tijd hebt/krijgt is natuurlijk wel vervelend.
Wanneer je een humbuckergitaar speelt en van iemand een tubescreamer kan lenen zou ik die ook redelijk neutraal instellen, met alles op 12 uur zoals ze zeggen. Mid op je versterker dan een tikkie terug en niets staat je in de weg om een vette sound te hebben...
2 keer 12 gaat wel wat lekkerder klinken hoor, dat zul je zeker merken.
Wellicht kun je anders de rivera van Marc overnemen. Dan kan ook hij eindelijk aan de matchless...

Mitch
15 november 2008, 20:40
Marc moet marcs Rivera kopen?

tillens
15 november 2008, 23:25
Ik quote het verkeerde.. maar de boodschap is duidelijk toch bijdehandje....;)

eggen_h
16 november 2008, 15:11
Zowel vintage als high gain, daar waren die Fender Prosonics toch voor gemaakt?

ik heb zelf de fender supersonic ( herziene versie van de prosonic dacht ik ), dat is inderdaad echt vintage high gain, meer vintage dan de rake. Vet ding!

TimmU
16 november 2008, 15:28
TimmU je hebt pm

jij ook schattebout, en zoals het er nu uitziet vanavond positieve telefoon.

marc_o
18 november 2008, 09:56
ik heb zelf de fender supersonic ( herziene versie van de prosonic dacht ik ), dat is inderdaad echt vintage high gain, meer vintage dan de rake. Vet ding!



Nee, niet echt, de naam lijkt er een beetje op en het is hetzelfde merk. Het enige wat overeenstemt is de dubbele gainpotmeters op het drive kanaal. Waar je bij de overigens voortreffelijke supersonic op max gain zit, dus beide drivepotmeters vol open, zit je bij de Prosonic net op de helft...of net erover...

eggen_h
18 november 2008, 14:00
jezus, dan heb je een aardige bak gain inderdaad. Ik vind de supersonic al meer dan genoeg gain hebben. In ieder geval wel een aanrader; de supersonic. Ik ken weinig amps met zoveel mogelijkheden qua sounds, mede door de switchable bassman/vibrolux stand, erg lekker!

marc_o
18 november 2008, 15:06
Is absoluut een erg goede versterker, waarbij ik wel moet melden dat de combo teleurstellend is en de top dus een closed back cabinet vereist, anders wordt het iel.

Ook de truc om de effectloop met een patchkabeltje door te lussen en er een extra gain/volume trap van te maken is te gek, en werkt als een trein.

eggen_h
18 november 2008, 18:12
ik heb zelf de combo versie en snap niet dat je die teleurstellend vind, klinkt te gek, ik ben redelijk wat goede versterkers gewend en zou niet weten waarom dit combo teleursteld, hele directe warme en volle sound. (anders had ik hem ook niet gekocht uiteraard)

marc_o
19 november 2008, 10:27
ik heb zelf de combo versie en snap niet dat je die teleurstellend vind, klinkt te gek, ik ben redelijk wat goede versterkers gewend en zou niet weten waarom dit combo teleursteld, hele directe warme en volle sound. (anders had ik hem ook niet gekocht uiteraard)

Het is prima als ie jou niet teleurstelt. Naast de top met 212 box die erbij hoort, vind ik de combo niet klinken, maar goed, als jij dat wel vindt, wie ben ik dan om te zeggen dat je ongelijk hebt?