PDA

View Full Version : Hollow body - welk hout?



Yoshida
13 november 2008, 11:02
Het is officieel: ik heb het virus te pakken.
Mijn Strat is nog niet af, en ik denk alweer aan mijn volgende project. Ik zat te denken aan een Warlock hollow body.

Mijn aanpak word als volgt. Het constructieve gedeelte loopt natuurlijk van de nek tot de brug. Daartussen moeten pickups gemonteerd kunnen worden, en je wilt natuurlijk een ruimte maken voor de elektronica en je knoppen.

Aan de achterkant van de body wil ik een plaat maken voor de stevigheid en klankversterking. Aan de kant van de nek en de brug komt een kopplaat met daarop twee latjes waarop de brug en pickups gemonteerd worden. Deze constructie moet theoretisch in staat zijn om de spanning van de snaren te kunnen weerstaan en de trilling van de nek door te kunnen geven aan de body holte.

De rest van de body is klankkast en ergonomie. Vanuit de constructie wil ik ribben maken naar de buitenkant, en van datzelfde hout de (dunnere) omlijning. Daarop word fineer bevestigd.


Naar mijn inschatting heb ik voor dit werk taai hout nodig, dat goed bewerkbaar is. Makkelijk vijl- en schuurbaar. Dit soort werk is volledig nieuw voor mij. Kan iemand mij tips geven, bijvoorbeeld over houtsoorten en lijmtechnieken?

barno
13 november 2008, 12:01
ik snap niks van je plan, maar wens je toch succes :)

DeiDRagonas
13 november 2008, 12:21
Cool.. Maar waarom neem je niet gewoon boomhout joh? Is vaak t best heb ik gehoord, hout van een boom...

lol..

R

Yoshida
13 november 2008, 12:58
ik snap niks van je plan, maar wens je toch succes :)
't is vrij simpel... tussen de brug en de nek word één stevig constructief geheel, met daaromheen een hollow body, in de vorm van een Warlock body... niks lastig aan lijkt me. :p

Cool.. Maar waarom neem je niet gewoon boomhout joh? Is vaak t best heb ik gehoord, hout van een boom...

lol..

R

Geniaal! Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Werkelijk, een dikke knuffel.

haha :satisfie: ff bijkomen... goed ik wil het licht houden. Daarom zo min mogelijk constructief spul maar wel sterk en makkelijk te bewerken. Misschien dat ik thuis een ontwerp van de kern maak, en die ff post voor de beeldvorming.

Dat jullie moeite hebben om het te volgen beschouw ik als een compliment.

Hedge
13 november 2008, 13:17
Ik snap het ook niet, maar als je wat wilt vullen in een electrische gitaar, kan lijkt Mahonie me geschikt.

Yoshida
13 november 2008, 13:26
goed ff n vlugge schets dan...
http://forums.augi.com/attachment.php?attachmentid=58495&d=1226579087