PDA

View Full Version : Tips voor een optreden.



Jensi
13 november 2008, 00:45
Hallo jongens,

Komend weekend zijn wij gevraagd om een uurtje op te treden in een kroeg.
Dit wordt ons 2e optreden met de band dus zijn we ons goed aan het voorbereiden. Enige probleem(?) is dat bij onze band de drummer het merendeel zingt(hij heeft er de goeie stem voor,wij doen meestal backing-vocals).

Dus mijn vraag,hoe hou je het spannend voor het publiek terwijl er niemand echt vooraan staat te zingen? Drumstel naar voren verplaatsen hebben we aan gedacht maar dat is te veel gedoe dan. Alle tips etc zijn welkom.

BamBuFan1
13 november 2008, 01:15
Hallo jongens,

Komend weekend zijn wij gevraagd om een uurtje op te treden in een kroeg.
Dit wordt ons 3e optreden met de band dus zijn we ons goed aan het voorbereiden. Enige probleem(?) is dat bij onze band de drummer het merendeel zingt(hij heeft er de goeie stem voor,wij doen meestal backing-vocals).

Dus mijn vraag,hoe hou je het spannend voor het publiek terwijl er niemand echt vooraan staat te zingen? Drumstel naar voren verplaatsen hebben we aan gedacht maar dat is te veel gedoe dan. Alle tips etc zijn welkom.

Wat dacht je van een gitaarsolo van 58 minuten? http://web.inter.nl.net/users/watermarck/Smileys/party421.gif

wiltin
13 november 2008, 08:40
Drumstel op een verhoger zetten (riser) De toms en bekkens zo opstellen dat de drummer niet geheel achter z'n set verborgen zit. Tijdens de zang een spotje op de drummer richten, Zelf een pasje aan de kant doen als drummer zingt dus er niet voor gaan staan. En zo zijn nog wel wat dingetjes te bedenken.

Kim Wilson
13 november 2008, 09:08
Drumstel op een verhoger zetten (riser) De toms en bekkens zo opstellen dat de drummer niet geheel achter z'n set verborgen zit. Tijdens de zang een spotje op de drummer richten, Zelf een pasje aan de kant doen als drummer zingt dus er niet voor gaan staan. En zo zijn nog wel wat dingetjes te bedenken.
Als ze maar een uurtje mogen komen spelen, verwacht ik niet dat ze het halve café mogen komen verbouwen.

Ik zou als gitaristen zo ver mogelijk naar achter gaan staan, naast de drumkit, zodat de drummer voor het publiek wel te zien is. En toch proberen om hem iets naar voren te trekken.

Harald
13 november 2008, 09:44
Vroeger wel eens gespeeld met een drummer die in zijn Latin band de lead zang deed. Hij had een kleine kit met weinig toms. Hierdoor was hij zelf goed te zien.

Zou de drum toch idd wat naar voren zetten als de bezetting dat toelaat. Waarom is dat teveel gedoe? Spelen jullie met meerdere bands op dezelfde backline? Anders maak je zelf toch uit hoe je gaat staan.

iWishmaster
13 november 2008, 09:51
Ik heb ooit eens een (rock 'n roll) bandje gezien waarbij de drummer leadzanger was. Hij stond gewoon vooraan, drumkit helemaal omgebouwd (ook heel beperkt) zodat hij staand kom drummen. Lijkt me erg lastig, maar je zou het eens kunnen proberen.

pimmetje
13 november 2008, 11:31
Als 't zonder echt ombouwen moet, idd de bekkens zo veel mogelijk opzij, overige bandleden opzij en een spotje op de drummer.

Zorg dan wel als je een solo geeft dat je ff voor die drummer stapt of op z'n minst ff dat extra stapje naar voren doet...

Jensi
13 november 2008, 11:39
Thnx voor de tips.

Drumstel naar ietsjes naar voren bouwen gaat waarschijnlijk niet lukken omdat er nog andere bandjes in het programma zijn,maar we gaan het zeker proberen.
Dat met die spotlight op de drummer richten en zelf ietsjes opzij gaan is wel een goeie trouwens.
Wat is jullie eigen ervaring(gezien) met bands waarbij de drummer de lead-zang doet? Naar mijn mening heb je eigenlijk wel een 'frontman' nodig,dus zanger die wel vooraan staat.
Mja ik laat nog wel horen hoe het is gegaan!

Kim Wilson
13 november 2008, 11:45
Zoek eens op Youtube naar de "Juke Joints". Die drummer zingt ook. Geen duidelijke frontman, maar toch spat de energie van het podium.

HaroldA
13 november 2008, 11:46
http://www.youtube.com/watch?v=oi8N5aBBc4M vanaf 1:40

De enige band met zingende drummer die ik echt geweldig vind. Zie ook dat iedereen netjes aan de zijkant staat en er wat extra spotjes op de drummer gericht zijn.

DeiDRagonas
13 november 2008, 13:34
http://www.youtube.com/watch?v=oi8N5aBBc4M vanaf 1:40

De enige band met zingende drummer die ik echt geweldig vind. Zie ook dat iedereen netjes aan de zijkant staat en er wat extra spotjes op de drummer gericht zijn.

Ondanks dat t misschien een strakke band is ziet dit er dus niet uit.. Slechte podiumpresentatie en saai om naar te kijken denk ik. Iedereen staat aan de zijkanten en in t midden van het podium valt een enorm leeg gat. Dan hadden ze op zn minst die drummer verder naar voren moeten plaatsen.

Van vroeger ken ik een bandje waarvan de drummer de leadvocals had. Die deden niks speciaals, behalve dat de drummer ff wat vaker voorgesteld werd en voor iedereen was t duidelijk wie de leadvocals deed hoor. De rest van de band stond er ook lekker voor te springen en deden de backingvocals. Niks mis mee.

R

bert k
13 november 2008, 13:37
Phil Collins is een zingende drummer. Als hij eens lekker in the spotlight wil staan heeft ie gewoon een reservedrummer bij zich...:D

Mr.Fingers
13 november 2008, 14:15
Drums schuin zetten aan de zijkant van het podium, zodat hij niet verdwijnt achter z'n bekkens. Maar dat zal dan ook wel teveel gedoe zijn...

Zo deed Levon Helm van "The Band" het

remmiedepemmie
13 november 2008, 15:03
Gewoon als gitarist verbaasd rondkijken waar die stem nou toch vandaan komt...

HaroldA
13 november 2008, 15:05
Gewoon als gitarist verbaasd rondkijken waar die stem nou toch vandaan komt...

(fout) playbacken mag ook!

bert k
13 november 2008, 15:58
Een grote kartonnen foto van Elvils Presley neerzetten.

iWishmaster
13 november 2008, 16:28
Niet nuttig, maar we leuk weetje:
Drummer van Dream Theater heeft een 'doorzichtige' drumkit omdat 'ie zoveel toms had dat je 'em niet meer zag zitten. 'tis geen leadzanger, maar doet wel eens backing vocals ...

kenx
13 november 2008, 18:16
http://www.youtube.com/watch?v=EKmopXcUOQ8

Gotye, Belgische artiest die naar australie verhuist is en daar zeer veel awards gewonnen heeft en zeer bekend is. Hij zingt ook en zijn drum is helemaal naar voren geplaatst


grtz

Mr.Fingers
13 november 2008, 18:24
Een grote kartonnen foto van Elvils Presley neerzetten.

Qua gimmick kan dat natuurlijk wel tellen :D (en dan snoeiharde metal spelen :D)

Jensi
13 november 2008, 19:39
Gewoon als gitarist verbaasd rondkijken waar die stem nou toch vandaan komt...

Hahaha! ik zie het al voor me man,bedankt voor de tip!

hansli
13 november 2008, 20:07
Zo deed Levon Helm van "The Band" het

Was Richard Manuel dat niet?

schwalbe
17 november 2008, 22:08
Dus mijn vraag,hoe hou je het spannend voor het publiek terwijl er niemand echt vooraan staat te zingen? Drumstel naar voren verplaatsen hebben we aan gedacht maar dat is te veel gedoe dan. Alle tips etc zijn welkom.

Iets met schaarsgeklede dames?

Jensi
19 november 2008, 21:29
Iets met schaarsgeklede dames?

Optreden inmiddels achter de rug (vrijdagavond) en schaars geklede dames waren er genoeg. Allemaal studenten(voornamelijk vrouwen)
Het was namelijk voor een studentenvereniging en een vriendin van ons had geregeld dat wij konden optreden. De andere band had die dag afgezegd(zanger opgepakt:O) dus moesten wij de hele avond volspelen terwijl wij maar voor drie kwartier hadden geoefend. Maar gaf niks,was dikke feest,op een gegeven moment kwamen er mensen meedoen op het podium(een meisje ging drummen,en een jongen ging zingen:seriousf:). Achteraf ook dikke complimenten gekregen etc. Dus al met al een geslaagde avond!:punk:

Merijnvdb
19 november 2008, 23:23
Als ze maar een uurtje mogen komen spelen, verwacht ik niet dat ze het halve café mogen komen verbouwen.

Ik zou als gitaristen zo ver mogelijk naar achter gaan staan, naast de drumkit, zodat de drummer voor het publiek wel te zien is. En toch proberen om hem iets naar voren te trekken.

Een uur is lang hoor :nervous:

Maar in ieder geval , Proficiat met het optreden en ik hoop dat er voor jullie nog velen mogen volgen !

DeiDRagonas
20 november 2008, 01:24
Een uur is lang hoor :nervous:

Maar in ieder geval , Proficiat met het optreden en ik hoop dat er voor jullie nog velen mogen volgen !

Ehm.. Een uur is KORT.
Wij vullen zo VIER uur als het ff moet.

@TS: Wel tof dat t optreden goed ging, mooi man!

Grt R!

Kim Wilson
20 november 2008, 10:17
Een uur is idd kort. Dat is maar één setje. Wij spelen normaal gesproken zo'n beetje 3,5 uur op een avond.

HaroldA
20 november 2008, 10:28
Dus al met al een geslaagde avond!:punk:

Foto's? .....

pimmetje
20 november 2008, 11:54
Een uur is idd kort. Dat is maar één setje. Wij spelen normaal gesproken zo'n beetje 3,5 uur op een avond.Wij spelen normaal ook 3 sets van op papier 45min + evt nog een paar nummertjes extra. Maar dat komt in de praktijk ook neer op 3 keer een (klein) uur + evt die paar nummertjes, dus 2,5 tot 3,5 uur.

Dan merk je plots dat 't best lastig is om maar 45 minuten te spelen. Bij een avondvullend programma houd je een beetje rekening met dat je zelf nog wat in wilt komen, dat de tent nog warm moet draaien, je tegen 't eind relatief "heftig" wilt staan, etc, etc... Als 't in 45min moet, moet je eigenlijk van seconde nul af 45minuten lang kunnen knallen... je kan wel 1 of 2 rustiger nummers, maar die moeten wel ergens iets hebben om de zaal echt bij de ballen te pakken. Op een hele avond kan je ook zo'n nummer voor jezelf echt als rustpunt of experimentje pakken... soort van niemendalletje tussendoor :D.

Allebei z'n charme... je moet alleen wel met de juiste houding voor de situatie 't podium op stappen.