PDA

View Full Version : Aanpassingen mbt invloed van je geluid.



Blend
12 november 2008, 23:22
Zoals misschien sommigen van jullie weten, ik zit al een hele tijd te dubben of ik de humbucks in m'n Japanse Tele Custom copy moet gaan vervangen. Aan de ene kant ben ik gewoon erg tevreden met het geluid (vooral brugelement -> Zoom G2 -JC aan- -> Carlsbro Hornet), maar toch heb ik het gevoel dat ik er P90's in wil zetten.
Normaal zou je zeggen: what's the problem? Kan geen kwaad, als het je niet bevalt, haal je ze d'r weer uit. Was het maar zo, want ik heb Fender Wide Range kopieën in m'n Tele zitten, en die zijn íets anders qua formaat dan gewone humbucks, dus P90's in humbucker vorm gaat ook niet passen, zonder gefrees in body / slagplaat.

Goed, dus geen nieuwe humbucks, maar wát heeft nu nog meer invloed op je geluid? Potmeters?
Helpt het als ik de tone meters (die ik toch nooit gebruik) er tussen uithaal? Meer tone zou je denken? In hoeverre geeft een nieuwe brug verbeteringen? Zelfde verhaal voor een nieuwe topkam?

OF: gewoon de gitaar verkopen en er iets anders leuks voor terug kopen?
Laatste optie voel ik het minste voor, omdat ik over het algemeen goed te spreken ben over het geluid, en zéker de bespeelbaarheid vd gitaar (zelden zo'n lekker halsje gevoeld!).

Goed, zoveelste topic waarin ik mijn dilemma uitspreek, maar nu dus meer gericht op alternatieven.

Bvd,

Kris

Danielovich
12 november 2008, 23:30
Hallo blend,

Wide range humbuckers zijn toch groter dan normale humbuckers of p90's? dus dan is de routing dus ook groter. Kun je er dan geen humbuckers inzetten, en er een nieuwe slagplaat voor kopen? of zie ik dit verkeerd?

paulusdeBKB
12 november 2008, 23:31
Ik zeg: Never be afraid to f*ck up a perfectly good guitar!

M.a.w. koop de elementen die je wilt hebben en zet ze erin! Als er een beetje voor gefreesd moet worden, ga je dat niet merken in de sound. Wil je de originele vibe van je gitaar bewaren dan kun je altijd nog een andere slagplaat nemen voor die P90's, zodat je het origineel met de originele elementen kunt terugplaatsen als het niet bevalt. Dan zie je er niets meer van.

Een gitaar is een instrument. En een instrument is een gereedschap. Wees niet te bang er een beetje mee te experimenteren.

mijn €0.02

aaronstonebeat
12 november 2008, 23:34
Elke potmeter vreet wat hoge tonen op; hoe lager de waarde, hoe meer hoog het kost.
Bruggen bestaan er in allerlei materialen, schijnt best wel verschil te kunnen maken. Topkam kent ook variëteiten. Kunststof, been, grafiet, messing, aluminium, vast nog meer. Alles beter dan kunststof waarschijnlijk. Been wordt alom gewaardeerd; ben ik nu zelf in een bouwsel aan het proberen.

yhcmarc
12 november 2008, 23:46
Of je laat een paar P90's op maat maken van die wide range humbuckers.

Luke-wannabe
13 november 2008, 00:50
Ik denk dat je je druk maakt om niks; volgens mij zijn die kopieen van die pickups niks anders qua formaat dan een gewone HB.

kevervolks
13 november 2008, 14:36
Idd. waarom zou een fabrikant in godsnaam een andere maat hanteren??? zodat je lekker in elke gitaar kan gaan frezen....:chicken:

Blend
13 november 2008, 16:04
Ik weet niet, heb eigenlijk nog nergens de maten kunnen vinden van een Widerange, een gewone humbuck, en een P90.

Maar ja, weet dus niet of het geluid er erg op vooruit zal gaan, maar idd, proberen kan altijd.

Tele Custom slagplaat zijn moeilijk te vinden, én ik wil het dubbele in de gitaar stoppen wat het me gekost heeft.

P90's moet dan ook gefreest worden, die zijn iets langwerperiger, geloof ik. Maja, boeiend. Kan iemand me vertellen welke maten deze 3 hebben?

Bvd,

Kris