PDA

View Full Version : Paar vraagjes..



Kid
12 november 2008, 22:58
Hallo,
Zoals jullie wellicht kunnen zien ben ik hier nieuw, niet alleen nieuw op het forum, maar ook op het gebied van gitaren. Ik heb wel al een tijdje een basgitaar, maar dat is toch weer nét ff anders :)
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een geschikte 1e elektrische gitaar in de prijsklasse tot 250 euro. Ik weet, het is niet veel, maar ik hoef ook niet gelijk het beste van het beste te kopen, aangezien het mijn eerste wordt en ik nog niet écht een idee heb wat ik nou lekker vind spelen. Wel heb ik al een idee van wat voor muziek ik wil gaan spelen, dat wordt dan voornamelijk rock, maar ik wil ook de jazz en blues kant op gaan, misschien zelfs metal.
Zelf had ik een Greg Bennett Avion MAV1 (179 euro) in gedachte, heeft iemand ervaring met elektrische gitaren van Greg Bennett? Zelf vond ik de Avion MAV1 heel goed klinken, maar ik heb er niet zoveel verstand van.
http://www.gregbennettguitars.com/mav1.html
Veel mensen die ik ken hebben een hoge pet op van de akoestische gitaren, maar kunnen mij niet verder helpen op het gebied van elektrische.
Verder heb ik gehoord dat Squier, Epiphone en Ibanez fijne gitaren hebben in die prijsklasse.
Nog één vraagje, wat is nou kenmerkend voor een telecaster en een stratocaster, behalve het uiterlijk?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen :)

Groetjes, Kid

snaarplukker
13 november 2008, 14:49
De muziekstijl dat je wilt spelen is uitgebreider dan deze gitaar aankan. Er zit slechts 1 humbucker op waar je de toon en volume mee kan regelen, dus er komt maar één basisklank uit. Je zou moeten kijken naar een gitaar met 2 of meer elementen en met 3 of 5 way schakelaars.

Cees

RoelTM
13 november 2008, 14:56
Bovendien is dit een minigitaartje, lijkt me ook niet echt fijn spelen...

M Kactus
13 november 2008, 14:59
Hallo,
Zoals jullie wellicht kunnen zien ben ik hier nieuw, niet alleen nieuw op het forum, maar ook op het gebied van gitaren. Ik heb wel al een tijdje een basgitaar, maar dat is toch weer nét ff anders :)
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een geschikte 1e elektrische gitaar in de prijsklasse tot 250 euro. Ik weet, het is niet veel, maar ik hoef ook niet gelijk het beste van het beste te kopen, aangezien het mijn eerste wordt en ik nog niet écht een idee heb wat ik nou lekker vind spelen. Wel heb ik al een idee van wat voor muziek ik wil gaan spelen, dat wordt dan voornamelijk rock, maar ik wil ook de jazz en blues kant op gaan, misschien zelfs metal.
Zelf had ik een Greg Bennett Avion MAV1 (179 euro) in gedachte, heeft iemand ervaring met elektrische gitaren van Greg Bennett? Zelf vond ik de Avion MAV1 heel goed klinken, maar ik heb er niet zoveel verstand van.
http://www.gregbennettguitars.com/mav1.html
Veel mensen die ik ken hebben een hoge pet op van de akoestische gitaren, maar kunnen mij niet verder helpen op het gebied van elektrische.
Verder heb ik gehoord dat Squier, Epiphone en Ibanez fijne gitaren hebben in die prijsklasse.
Nog één vraagje, wat is nou kenmerkend voor een telecaster en een stratocaster, behalve het uiterlijk?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen :)

Groetjes, Kid


De gitaar die je aanhaalt is inderdaad een beetje beperkt, maar ik zou niet durven beweren dat ie al je genres niet "aankan". Ik ga er maar eventjes vanuit dat je zelf ook nog nieuw bent in die genres. Je gitaar kan gerust met je mee evolueren. Het belangrijkste is dat je een gitaar kiest waar je graag op gaat willen spelen.
Maar het is inderdaad niet verkeerd om even uit te kijken naar een (super)strat met HSS configuratie (humbucker-enkelspoel-enkelspoel, van brug naar nek bekeken). Dan heb je verschillende geluiden die je kunt uitproberen. Merk je dat je altijd op de brughumbucker speelt, dan weet je waarnaar je moet uitkijken bij je nieuwe, goede gitaar.
Je moet ook niet bang zijn van tweedehands. Dan vind je vaak mooie dingen voor een leuk prijsje en als je je setje beu bent, verkoop je het gewoon weer zonder noemenswaardig verlies.

Een stratocaster heeft een feller, ploinkier geluid door de enkelspoels-elementen en het hout. Een LP is over het algemeen donkerder en meer dichtgesmeerd. Een Tele wordt dan vooral omschreven als twangy en bijtend. Dat zijn allemaal maar vage omschrijvingen die heus niet voor alle gitaren opgaan. Als je je nog helemaal niks bij die termen kunt voorstellen, kun je altijd eens een dagje alle gitaren uit een gitaarwinkel gaan proberen. Die willen je vast wel helpen.

Kid
19 november 2008, 23:01
Ok, bedankt voor de reacties. Ik ga sowieso nog naar Feedback om daar van alles uit te proberen. Ik houd Marktplaats ook in de gaten voor het geval dat ik iets leuks voorbij zie komen. In die tijd moet ik nog ff doorsparen, heb alvast een versterker (Roland cube 20w) aangeschaft, ivm verbouwing, kan ik dan mooi meenemen in het plan.
Maar voor, bijvoorbeeld (ik noem maar wat) muziek als Dire Straits, Pink Floyd, Red Hot Chili Peppers en Arctic Monkeys, op wat voor dingen moet ik dan letten bij een gitaar?
Wat me ook wel een leuke gitaar lijkt, is de squier strat deluxe hotrails:
http://www.feedback.nl/?b=0300510505&a=9
Heeft daar iemand ervaring mee? Is het ook een geschikte gitaar voor wat ik zou willen gaan spelen? Of is het misschien te zwaar??

Groetjes, Kid

M Kactus
20 november 2008, 09:15
Ok, bedankt voor de reacties. Ik ga sowieso nog naar Feedback om daar van alles uit te proberen. Ik houd Marktplaats ook in de gaten voor het geval dat ik iets leuks voorbij zie komen. In die tijd moet ik nog ff doorsparen, heb alvast een versterker (Roland cube 20w) aangeschaft, ivm verbouwing, kan ik dan mooi meenemen in het plan.
Maar voor, bijvoorbeeld (ik noem maar wat) muziek als Dire Straits, Pink Floyd, Red Hot Chili Peppers en Arctic Monkeys, op wat voor dingen moet ik dan letten bij een gitaar?
Wat me ook wel een leuke gitaar lijkt, is de squier strat deluxe hotrails:
http://www.feedback.nl/?b=0300510505&a=9
Heeft daar iemand ervaring mee? Is het ook een geschikte gitaar voor wat ik zou willen gaan spelen? Of is het misschien te zwaar??

Groetjes, Kid

Hotrails moet je zien als humbuckers maar dan in singlecoil formaat. Voor jou stijl zou ik toch zoeken naar een echte singlecoil gitaar, met name een strat. Test er eens een hoop uit, zou ik zeggen :)

Kid
20 november 2008, 16:22
Okay, die squier wordt het niet ;)
Want ik heb een gitaar gezien... ik was echt gelijk verkocht! Het betreft een Ibanez SA 260:
http://www.ibanez.com/images/finalzoom/SA260FMAMB.jpg
Waarschijnlijk ga ik deze in december aanschaffen, maar toch; wat vinden jullie? Ben toch altijd wel nieuwsgierig.

Groetjes, Kid

Di Stefano
20 november 2008, 16:37
Ik denk dat je best als eerste instrument iets koopt waar je graag op zal spelen maw iets wat je er cool vind uitzien. Die Ibanez is zeker een goede keus.

Kid
20 november 2008, 20:25
Ik heb uiteraard die ibanez ook uitgeprobeert :p en ik was verkocht. Hij is ook helemaal niet zwaar, dus dat is ook weer een pluspunt :seriousf:

bastiaanvanbeek
21 november 2008, 10:51
Greg Bennett zijn hele goede gitaren. ik denk dat als je budget rond de €200 is, dat je niet veel gitaren rond die prijsklasse zult vinden die zo goed zijn. ik heb mijn Greg Bennett vergeleken met verschillende gitaren rond dezelfde prijs (squier, ibanez, epiphone) maar ze halen het qualitatief niet met de bennett, vaak ontstemmen goedkopere gitaren snel, greg bennett niet.

Pluspunten: ze klinken goed, ontstemmen niet snel, zien er mooi uit, spelen fijn en ze zijn goedkoop

Minpunt: ze gaan qua volume harder dan de gemiddelde elektrische gitaar, dus als je wilt wisselen tussen verschillende gitaren kan dat misschien wel vervelend zijn, maar als je een beetje creatief bent is dat ook wel op andere manieren op te lossen

RonnyV
21 november 2008, 11:12
ach ja dan zet je je elementen wat lager, dat scheelt al weer iets...

Als direstraits enzo wilt spelen zou ik gaan voor een 2e hands yamaha pacifica. Ik heb er zelf ook een en ik gebruik ' m regelmatig in mijn band...
Rock, pop, jazz dat ding kan alles hebben... hij heeft 2 singlecoil elementen en 1 humbucker...

Ik heb dezelfde als deze... http://link.marktplaats.nl/204002790 kost op markplaats nog 230,-

marter544
21 november 2008, 14:21
230 euro is veeeeel te veel voor die pacifica... Die Ibanez is zeker een mooie gitaar, waar je jaren mee voor uit kan! Veelzijdig, goede kwaliteit, en als je zo als je beschrijft er gelijk een spreekwoordelijke "klik" mee had, zou ik eigenlijk niet meer verder zoeken.

Kid
6 maart 2009, 17:23
Zo.. dat is alweer lang geleden! Maar goed, ik ben nu in het bezit van een gitaar! Het is géén Greg Bennett geworden, géén Squier en óók géén Ibanez... Maar een London City Comet!! :gitarist:
Door omstandigheden had ik een tijdelijk onderkomen in Delfgauw, waar echt een te gekke muziekzaak zit, True Tone. En daar heb ik toen op een telecaster gespeeld; ik was er toen over uit dat het geluid daarvan mij het meest aanstond, terwijl ik het (vroeger) maar oerlelijke dingen vond. Afijn, ik heb er een leren slagplaat op laten zetten, vond ik leuk, en het speelt echt geweldig! :crazyhappy:
Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties en heb ook maar wat foto's achter gelaten. Niet de beste kwaliteit, maar heb ze ff snel gemaakt met mijn mobieltje.

Groetjes, Kid

http://img222.imageshack.us/img222/3330/030509170500.jpg

http://img166.imageshack.us/img166/9193/030509170639.jpg

http://img294.imageshack.us/img294/9256/030509170732.jpg

KamikazaGuitar
6 maart 2009, 17:41
Zeker mooi ding!

Als de toets nou ook maple was.. :hippie:

Kid
6 maart 2009, 18:55
Ya was dat maar zo.. Maar goed, ben alsnog dik tevreden!! :seriousf:

M Kactus
6 maart 2009, 19:08
Mooie gitaar, zeg. Daar ga je nog jaren plezier van hebben! Proficiat!