PDA

View Full Version : Jtm 45



tweng
12 november 2008, 21:34
Ik zit al een tijd te GAS'sen (zoals jullie dit noemen ;-) op een JTM45.
Vooral eigenlijk op de klonen van Vernet.
Heeft iemand hier ervaring met deze amps ?
En als je een JTM45 moet vergelijken met een Plexi 50 watt, waar zit dan het grote verschil ?
Blijven beide versterkers lang clean ? Zijn deze versterkers pedaal vriendelijk ?
Welke speakers passen er goed bij ?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden !

Puerco
12 november 2008, 23:17
Vernet is een goede keus, mooie amps en netjes afgewerkt.
Het verschil tussen een JTM45 en een plexi is dat je JTM45 een gelijkrichtersbuis heeft waar de plexi een diode gelijkrichter heeft en andere buizen/trafo's. Geluid van een JTM45 is veel "smoother" dan van een plexi die wat meer agresief klinkt.
Met single coils blijft de JTM45 erg lang clean maar met humbuckers breekt hij eerder op, distortion moet smooth klinken en de amp reageert erg goed op gitaarvolume / speelstijl en ook op pedalen maar verwacht niet dat hij met een pedaaltje ervoor in een metalbak verandert, dat zit niet in de aard van de amp.
Qua speakers zijn greenbacks een goede keus en dan met name de heritage uitvoering (G12M20 - G12H30 heritage) en alnico's zijn helemaal top.
KLIK HIER (http://www.youtube.com/watch?v=EA0LtElaUIo) voor een clipje hoe een echte JTM45 uit 1965 KAN klinken met greenbacks en een 1957 Les Paul.

tweng
13 november 2008, 09:47
Bedankt voor je uitleg !
Een metalbak moet het helemaal niet worden ! Dan moet je iets anders hebben denk ik.
Ik heb nu een bandmaster, die heeft veel bas, maar ook veel hoog. Ik zou liever iets hebben die minder hoog en minder laag heeft. Laag heb ik wel graag, maar dat hoge irriteert me soms wel.
Ik hou nogal van een donkere sound, warm en romig. Is een jtm dan een goede optie ? Of zijn andere amps nog beter ?

tweng
13 november 2008, 16:44
niemand ? iemand ?

the sure thing
13 november 2008, 17:00
Vertel ff wat voor geluid je zoekt: clean, met een randje, of crunch, rock? Noem eens een paar gitaristen wiens klank je wilt....

De JTM 45 is een prachtige versterker: Eric Claptons "woman tone" is een JTM45 maar dan in combo vorm (bluesbreaker).

Puerco
13 november 2008, 20:12
Ik hou nogal van een donkere sound, warm en romig. Is een jtm dan een goede optie ? Of zijn andere amps nog beter ?
Dat is een perfecte omschrijving van een JTM45; een donkere sound, warm en romig! Laag heeft de JTM45 overigens in overvloed, het ontwerp is in principe gekopieerd van een Fender Bassman, met andere trafo's en andere buizen maar hetzelfde circuit. Er is zelfs zoveel laag dat velen voor gitaar de bass knop op 0 of op 2 hebben staan.
Wees wel gewaarschuwd dat een JTM45 met zijn lullige 30Wattjes loeihard gaat maar met een attenuator of een PPIMV (post phase inverter master volume) is het ook thuis goed te doen.

the sure thing
13 november 2008, 22:15
Donker, warm en romig CLEAN of donder warm en romig OVERSTUURD? En hoe zwaar overstuurd wil je het hebben?

tweng
13 november 2008, 22:28
Wel, ik heb graag een donker, romig en warm clean.
Overstuurd moet hij ook wel warm klinken, maar meestal speel ik met een cleane versterker en de rest doe ik met pedalen. Hij moet van mijn part niet zwaar oversturen. Hij mag lekker in het rood gaan, maar ik ben zeker niet op zoek naar een high gain machine. Ik haat metal, zodus...
Welke gitarist is mijn voorkeur ? Moeilijk te zeggen, ik ben gek van Marc Ribot, Nels Cline, de Sonic Youth gitaristen, the The Ex gitaristen, meer de experimental way, maar ik wil niet echt hun geluid kopieren.
Ik wil gewoon een goede sound.
Die heb ik momenteel wel met mijn bandmaster, maar op mijn marshall kast met t75 speakers heb ik soms last van een te knarsend hoog, zeker als ik met pedalen werk. Ik heb het gevoel dat mijn bandmaster te veel extremen in frequenties heeft van heel hoog tot heel laag.
Trouwens : zou de JTM45 luider zijn dan de 40watter bandmaster ?
Alvast bedankt voor jullie goede tips !

the sure thing
13 november 2008, 22:43
Ik heb ook een Fender Bandmaster. Ik gebruik nu G12H speakers en dat is een verbetering. De G12T-75 is een neutrale en eigenlijk koud klinkende speaker. Je verhaal is zeker herkenbaar. Ik wilde ook een cleane amp en de vervorming doe ik met pedaaltjes. Ik heb uiteindelijk een 10 band EQ gekocht en daarmee het hele hoog en hele laag weggefilterd: het midden iets benadrukt. Ik denk dat het aanschaffen van een EQ je probleem voor een (heel) groot gedeelte kan opheffen. En goede overdrive pedalen kopen. Mijn pedalen setup ziet er al een tijd zo uit:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/floorboardjuni20081.jpg

En mijn 10 band EQ staat nu vaak op deze setting:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/MXR10bandEQ.jpg Ik ben op deze manier erg tevreden met mijn bandmaster!

Aca Ilic
13 november 2008, 22:50
tweng, check you pb eens effe

tweng
13 november 2008, 23:12
heb ik gedaan aca !

the sure thing
14 november 2008, 11:30
heb ik gedaan aca !Nou, waar zou dat over gaan?

tweng
14 november 2008, 11:43
Nieuwsgierig ? ;-)
Hij stelde me een ander type amp voor. Ik denk een goede tip om te checken.
HBamp...
Iemand hier ervaring mee ?

the sure thing
14 november 2008, 12:20
????? Nog nooit van gehoord....

Waarom schaf je niet gewoon een EQ aan? Boss EQ heb je al voor EUR 25 2e hands..... Fender Bandmasters zijn over het algemeen zeer goede amps!

Franc
14 november 2008, 12:33
HBAmp was ooit een member hier.

Collega versterkerbouwer. Site is niet echt up-to-date, of het goeie amps zijn?
Geen idee.
HBAmp is dus een merk en niet 'een ander type'.

Ik vind het wel altijd curieus als er vanuit het niets mensen in een discussie duiken om dan alleen PMs te sturen naar topic starter.
Komt, imho, een beetje spammerig over...

Misschien denken jullie nu hetzelfde over mij, maar het ging in eerste instantie over een versterker van mij, heb me expres afzijdig gehouden, maar kon nu toch mijn mond niet houden :)

Discussieer rustig verder :rockon:

paulusdeBKB
14 november 2008, 13:16
????? Nog nooit van gehoord....

Waarom schaf je niet gewoon een EQ aan? Boss EQ heb je al voor EUR 25 2e hands..... Fender Bandmasters zijn over het algemeen zeer goede amps!

25 euro is wel erg rooskleurig. Reken op 40-55 euro. Verder sluit ik me aan bij de mening / consensus dat de Fender Bandmaster een hartstikke mooi ding is. Maarja, dan moet het wel je sound zijn.

the sure thing
14 november 2008, 13:45
HBAmp was ooit een member hier.

Collega versterkerbouwer. Site is niet echt up-to-date, of het goeie amps zijn?
Geen idee.
HBAmp is dus een merk en niet 'een ander type'.

Ik vind het wel altijd curieus als er vanuit het niets mensen in een discussie duiken om dan alleen PMs te sturen naar topic starter.
Komt, imho, een beetje spammerig over...

Misschien denken jullie nu hetzelfde over mij, maar het ging in eerste instantie over een versterker van mij, heb me expres afzijdig gehouden, maar kon nu toch mijn mond niet houden :)

Discussieer rustig verder :rockon:Ik vind het niet zo zeer spammerig, maar ook een beetje verdacht. Maar goed....

the sure thing
14 november 2008, 13:47
25 euro is wel erg rooskleurig. Reken op 40-55 euro. Verder sluit ik me aan bij de mening / consensus dat de Fender Bandmaster een hartstikke mooi ding is. Maarja, dan moet het wel je sound zijn.... deze zal niet voor alteveel geld weggaan, omdat de eigenaar m kaal heeft gemaakt (zie tekst)

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=96782

tweng
14 november 2008, 13:51
Scheelt dat dan echt zoveel met een eq pedaal ervoor ?
Moet ik misschien wel eens proberen...

Dosmanos
14 november 2008, 14:15
Ik zou echt eerst een andere speakerkast proberen voordat je met ander oplossingen gaat experimenteren. Je heb nu koude steriele speakers en je wilt een warm romig geluid . Daar ligt een groot deel van de oplossing imho..

tweng
14 november 2008, 14:20
En dan is de consensus dat ik de g12H30 moet proberen he, denk ik...
Ik zal er eens werk moeten van maken.
Ik heb zelf een london city cabinet, de gewone groene versie, niet de grote.
Is dit een goede kast om die g12h30's in te zetten ?

Dosmanos
14 november 2008, 14:29
Tsja.. een G12H30 is een goede speaker om het verschil te horen. Kun je niet eens een kast lenen of je top ergens mee naar toe nemen en uitproberen?
Over goede speakers gesproken: Heritage van Celestion is wat mij betreft behoorlijk top of the bill, met misschien de alnico blue en gold er nog boven. De laatste zijn redelijk onbetaalbaar. Ik heb zelf de Heritage G12H in mijn tweed deluxe kloon en dat klinkt fantastisch.
Wat goedkopere alternatieven zijn van Eminence. Red Fang en Governor hoor ik goede kritieken over.
Jouw oren zullen uitsluitsel geven :-)

Chris Winsemius
14 november 2008, 15:22
Bij het proberen v/e oude JTM45 ('65) bleken M20s het "lekkerst" te klinken, H30s gingen nog wel en ABs gaven gewoon 'n ander karakter. Voorkeur bleef voor de M20s bij wat mensen.

De JTM45 is idd. meer blues, bass-heavy (net als Fenders), 'n post '67 1987 is meer rock (t/m VH1) en beduidend strakker met wat meer (mid)hoog maar beiden zijn zeer goed clean te draaien. Ik vind zelf de JTM45 makkelijker met Strats en de 1987 makkelijker met LPs hoewel beide amps goed met diverse gitaren werken.

NB: ik heb het wel over oude Plexi's. Speakerkeuze is ook/vooral afhankelijk v/d daadwerkelijk gebruikte amp, het benaderen v/e Plexi qua bouw is helaas niet niet goedkoop als je echt kwaliteit/etc. wilt.

Puerco
14 november 2008, 18:57
Chris, heb je het hier over de Heritage (55hz, groene kap) of over de anniversary (75hz) uitvoering van de G12H30?

Chris Winsemius
14 november 2008, 21:45
Chris, heb je het hier over de Heritage (55hz, groene kap) of over de anniversary (75hz) uitvoering van de G12H30?

Over oude (pre Rola) Celestions maar voor de nieuwere Celestions gaat het ook op betreffende die combinatie amp + cabinet imho.

NB! Dit ging wel om 'n echte/oude JTM45, geen clone of re-issue.

Aca Ilic
14 november 2008, 22:29
Nou, waar zou dat over gaan?

sure thing ik kan me best voorstellen dat iemand nieuwsgierig kan zijn , maar om lef te hebben om naar PB te vragen vind ik aso ( and that's for sure ;-)

Misschien tijd om wat nette manieren op te frissen, en ook tegelijkertijd de uitleg aan Franc die commentaar heeft over "colega ampbouwer waarvan website niet- up -to date- is " : er zijn x aantal ampbouwers hier en geen enkele heeft woord over gerept, wat een bewijs van colegialiteit en professionaliteit is.
Franc ik denk dat jij je met je ampbouw moet bewijzen en niet over beslissen of iets spammerig wel/niet overkomt terwijl je mensen niet kent.

Voor goede orde, een paar dagen geleden naar HBAmps zelf geweest, amps gezien gehoord en op basis van mijn ervaring reactie via PB naar collega muzikant doorgespeeld. Henk maakt voornamelijk Dumble achtige amps en JTM's ( op dit moment ook bezig met "zijn" Bluesbreaker model).
Als ik me goed kan herinneren, heb ik nergens in mijn reacties naam , website of wat dan ook genoemd, het was puur advies aan collega muzikant via persoonlijk bericht.
Andere advies voor jou sure thing: dat je ergens van niet gehoord hebt , beteken niet dat het slecht is ;-)

Franc
15 november 2008, 07:20
Over nette manieren gesproken...

Aca, doe wat je niet laten kunt, maar de topic starter op een ander merk, type of amp wijzen had gewoon in het topic gekund hoor, daar was geen PM voor nodig geweest. Als iedereen met PMs gaat communiceren hier, dan wordt het een leeg forum :)

Ik heb ook geenszins commentaar op HBAmp zelf; als je dat denkt, moet je nog een keer goed lezen.
Dat zijn site niet op-to-date is, is ook gewoon een feit (als meer dan de helft van de links een lege pagina geeft, mag je dat gerust stellen toch?). Soms heb je dat als 'eigenaar' niet eens door en is het goed om daar eens op gewezen te worden (dus ik hoop dat hij meeleest).

Tot slot hoef ik me met mijn ampbouw hier helemaal niet te bewijzen hoor, ik zie ook niet wat dat ermee te maken heeft?

Verder on topic: ben ik het eens dat hij eens met speakers en wellicht andere cabs moet gaan experimenteren, want dat maakt soms een wereld van verschil. :punk:

Mitch
16 november 2008, 15:16
Da's wel heel komisch inderdaad... eerst beginnen met de topic starter op zijn PB te wijzen, dan toch ophelderen waar de PB over gaat (had gewoon in het topic gekund, mysterieus doen om niks) en dan het mooiste!
Over manieren beginnen en dan Franc in feite vertellen dat -ie zijn smoel moet houden en maar amps moet bouwen. Je stelt gewoon: bewijs jij je maar met je werk, dan discussiėren wij wel. Ja doei! Franc is gewoon deelnemer, klaar uit. Als er iemand moet bepalen of hij vervelend post of spamt dan kun je de moderators een PB sturen, die gaan daar over.

On-topic: speakers veranderen is wel mijn eerste ingeving als je van dat hoog af wil, maar als je eigenlijk meer de Marshall kant op wil is een Vernet wel een goeie qua prijs/kwaliteit verhouding. De Marshall reissues zijn relatief duur en verschillen nogal in kwaliteit binnen al de verschillende uitvoeringen. De Vernet amps zijn zeker niet top of the line in sound (tenminste, wat ik er nu van gehoord heb) maar zijn hun geld dubbel en dwars waard. Alle waar naar zijn geld natuurlijk.